2012-05-18, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Syndafalls-svamlet, som har ledd till flera olika apostologetiska riktninger inom kristendomen med var sin tolkning och var sin bibel-redigering.

Men det vägrar du ju att granska i ett kritisk sammanhang, så vi får väl noga oss med dina klyschor.

"Syndafalls-svamlet, som har ledd till flera olika apostologetiska riktninger inom kristendomen"

Vad har det med Bibelns ord att göra ?

Syndafallet var helt enkelt att de inte ville ha Guds hjälp och det ser vi idag vad resultatet blev.
Senast redigerad av Flexbärt 2012-05-18 kl. 17:03.
Citera
2012-05-18, 17:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Vad har "Syndafalls-svamlet, som har ledd till flera olika apostologetiska riktninger inom kristendomen"

Har du redan 'glömd' att vi började med en redigering av bibeln som ursprunget till denna nuvarande riktning av debatten?

Citat:
Syndafallet var helt enkelt att de inte ville ha Guds hjälp och det ser vi idag vad resultatet blev.

Det finns en del olika tolkninger av innebörden och konsekvenserna av detta. Men det har du kanske också 'glömd'.
Senast redigerad av Bogomil 2012-05-18 kl. 17:07.
Citera
2012-05-18, 17:16
Medlem
Citat:
Har du redan 'glömd' att vi började med en redigering av bibeln som ursprunget till denna nuvarande riktning av debatten?

Det finns en del olika tolkninger av innebörden och konsekvenserna av detta. Men det har du kanske också 'glömd'.

Redigerat vad?

Tolkningar får så för dig.

-
Citera
2012-05-18, 17:18
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
"Syndafalls-svamlet, som har ledd till flera olika apostologetiska riktninger inom kristendomen"

Vad blev resultatet enligt dig idag då?
Färre andel av jordens befolkning lever i slaveri, dör i krig, vi överlever fler sjukdomar, moralen är högre än någonsin så tillvida att färre andel av världens befolkning råkar ut för övergrepp i form av våld och stölder osv
än någonsin i mänsklighetens historia.
Därmed inte sagt att världen är perfekt eller bra.
Föds du idag så är den procentuella sannolikheten att du ska få ett vettigt liv ohyggligt mycket bättre idag än historiskt dock.

Vad exakt är det du menar att resultatet av att "gå emot gud" exakt har blivit?
Citera
2012-05-18, 17:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flexbärt
Redigerat vad?

T.ex. Lilith och kanske mera relevant James' epistle.

Citat:
Tolkningar får så för dig.

Nej, 'tolkninger' får kristendomens 34.000 mera eller mindra olika riktninger stå för. Jag är endast ideologi-analytiker i det sammanhanget.
Citera
2012-05-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Vad blev resultatet enligt dig idag då?
Färre andel av jordens befolkning lever i slaveri, dör i krig, vi överlever fler sjukdomar, moralen är högre än någonsin så tillvida att färre andel av världens befolkning råkar ut för övergrepp i form av våld och stölder osv
än någonsin i mänsklighetens historia.
Därmed inte sagt att världen är perfekt eller bra.
Föds du idag så är den procentuella sannolikheten att du ska få ett vettigt liv ohyggligt mycket bättre idag än historiskt dock.

Vad exakt är det du menar att resultatet av att "gå emot gud" exakt har blivit?

Terrorhandlingar, Kolera, Svår torka, Oljekatastrofer, Nanopartiklar, Övergödningen, översvämningar, bristen på biologisk mångfald, den globala uppvärmningen. Terorister, övergödningen, brist på biologisk mångfald, Lepra, ESBL, EHEC, TBE -bakterien, SARS, Kol, Creutzfeldt-Jakobs sjukdom, ökade psykfallsfrekvens, svininfluensa, Ebola-viruset, fågelinfluensan/spanska sjukan som numera bevisligen smittas människor emellan i Pakistan - , nyare aidsvirus som också är resistent., globala uppvärmningen.
Temperaturhöjningen vid artisk och i djuphaven, sunami, 90% av de stora fiskarna är utdöda, Partiklar som höjer värmen från solent, orkaner, terrorism, fiskdöden och havsbottendöden, det sura regnet, övergödningen, träddöden, svält, kärlekslösheten, omoralen, söndrade hem, Hjärt och kärlsjukdomar, pandemier som t ex hiv, Trali, Hepatit A, B, & C eller söndrade familjer, fetma håller på att bli en global epidemi, giftiga havsbakterien - Vibrio vulnificus, den stora politiska instabiliteten, värmebölje, flera kvälsrter, flira bakterier i mat och dricksvatten, nya sjukdomar, som badsårsfeber, mer algblomling, e t c.

I infektionssjukdomar dör mer än 160 gånger per år än i naturkatastrofer.
Istäcket i Arktis krymper för 4 året i rad.
Världshaven stiger, stormarna blir kraftigare och jordens medeltemperatur ökar. Alpernas glaciärer har förlorat mer än halva sin ismassa sedan 1950-talet.
Naturliga klimatvariationer har alltid funnits, men nu pågår en klimatförändring utöver det normala.

Jordens temperatur och atmosfärens halter av koldioxid följs åt.
Isprover från Antarktis, med värden 650 000 år bakåt i tiden, bevisar detta. Isen avslöjar även att dagens koldioxidhalt är cirka 30 procent högre och ökar 200 gånger snabbare än någonsin tidigare under mätperioden.
Genom användning av fossila bränslen som bensin och andra icke förnyelsebara bränslen orsakar människan stora utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser.

Detta ändrar förutsättningarna för liv på jorden.
I Sverige motsvarar utsläppen sex ton koldioxid per person och år.
Trafiken står för stora delar av detta och ökar dessutom stadigt.
Oroväckande klimatförändring - Källa: Rapporter från FN:s klimatpanel IPCC.
De senaste 90 åren har det dött 100 människor i timmen dygnet runt, i krig, hur många har inte stor sorg efter dem som i onödan lemlästats eller dödats. Och hur många dör inte till följd av epidemier p g a naturkatastrofer och krigen och mördade ledare i landet..
Som exempelvis så smälter glaciärerna nu med en hastighet som vi inte kunnat föreställa oss.

BE WORRIED, BE VERY WORRIED.
Alltså: ?
VAR OROLIG, VAR MYCKET OROLIG?
Det skulle ta allt för stor plats att redovisa det som TIME för fram som grund för sin framsidesrubrik, den lyfter nämligen fram ett flertal exempel på hur vår planet nu kommit in i ett kristillstånd. Exempelvis så smälter glaciärerna nu med en hastighet som vi inte kunnat föreställa oss.

Det talas om att man förutser att havets vattennivå kan komma att höjas med otroliga sex meter! Det innebär nästan en ny ”syndaflod,” i alla fall en katastrof över hela världen. Forskare har ju varnat för att den kurs som jorden är inne på, är ödesdiger. Det är bara det att på senare tid har det gått mycket snabbare än förväntat. Bill Chameides, en framstående vetenskapsman, citeras i TIME: ?Saker händer mycket snabbare än någon förutsett.?
Källa:
http://www.time.com/time/covers/0,16641,20060403,00.html
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1176980,00.html
Citera
2012-05-18, 17:27
Medlem
Citat:

Nej, 'tolkninger' får kristendomens 34.000 mera eller mindra olika riktninger stå för. Jag är endast ideologi-analytiker i det sammanhanget.

"Ändå så tolkar du !?"

Li_lit, Lilith, i judisk mytologi en kvinnlig demon, som judarna övertog från babylonisk folktro. Hon har identifierats med Adams första hustru som enligt medeltida föreställningar skapades samtidigt med honom.
Hon omtalas i Jesaja 34:14 som en ökendemon, och i senare judisk tradition framställs hon som ondskefull, bevingad och med långt hår, t.o.m. som ondskans drottning. Den moderna feminismen har tagit henne till sinnebild för kvinnans jämställdhet och upproriskhet mot manssamhället.

Lillith = Nattskärra = en fågel som äter insekter.

Caprimúlgus Europáeus = Nattskärra
Citera
2012-05-18, 17:30
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Vad angående Lilith är redigerat? Det vore intressant att få veta.
Citera
2012-05-18, 17:31
Medlem
nineteen74s avatar
HIV är inte en pandemi, och vad har det här med Bibeln att göra som skulle kunna bevisa sanningshalten?

Livet på Jorden har alltid förändrats, och det kommer göra det fortsättningsvis också. Det är inga nyheter du kommer med direkt.
Citera
2012-05-18, 17:32
Medlem
Bogomils avatar
Re Post # 547 flexbärt:

Och hur kommer 'gud' in i bilden? Ett upp-och-nervänt 'god-of-the gap' resonnemang, där bristan på denna postulerade 'gud' 'bevisas' genom observerade fenomen med naturlig orsak eller orsakat av människans girihet/eller mentale lathet?

Varför är det inte frånvaron av tro på Det Flygande Spaghetti Monstret som är anledningen?
Citera
2012-05-18, 17:45
Medlem
Bogomils avatar
Re flexbärt och Golachab:

Citat:
Ursprungligen postat av flexbärt
Hon omtalas i Jesaja 34:14 som en ökendemon,....

Precis. Lilith har en mycket central roll i det tidiga underlaget för det som senare blev till 'lydnads'-abrahamismen. För att undvika ett beskådande av den obekväma a priori och cirkel-argumenterade 'lydnads'-ideologi har Lilith reducerats till en 'ökendemon'.

Men som jag skrev, James' epistle är mera relevant.

Flexbärt, jag ger mig inte in på din JV quote-mining och cherry-picking taktik utan att ha ett ideologi- och verklighets-underlag att relatera till. Kosmetiska demagogi-'sanninger' är värdelösa utan övergripande referens-punkter.
Citera
2012-05-19, 09:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Du får gärna citera passagen där Filon säger att rituell handtvättning före en måltid var allmän praxis bland lekmän runt år 0 i Juda. För det är det som är frågan, inte att judar följde/följer vissa andra renhetslagar.

Jesus förklarar vidare i Mark 7:1-13 varför han vänder sig mot fariséernas (läs den skriftlärda eliten) bruk att hitta på nya regler och presentera dem som gudomliga. Det är alltså i denna kontext han kritiserar dem för att praktisera detta påhittade bruk:

8Ni vänder er från Guds bud för att hålla fast vid människornas regler.

Jag har inte påstått att Filon säger att rituell handtvättning före en måltid var allmän praxis bland lekmän runt år 0 i Juda. Däremot hävdar jag att föreställningen om den tituella renheten, också omkring måltiden, var utbredd. Går det bra om jag citerar några bibliska texter?

- Tobias gick för att leta rätt på någon fattig broder till oss men kom tillbaka och sade: ”Far!” – ”Ja, min pojke”, svarade jag, och han fortsatte: ”Far, en man av vårt folk har blivit mördad och ligger slängd på torget, han blev strypt där alldeles nyss.” Jag for upp, gick från måltiden utan att ha smakat på den och hämtade den döde från den öppna platsen. Jag lade honom i ett skjul i väntan på att solen skulle gå ner, så att jag kunde begrava honom. Så gick jag hem igen, badade mig och åt min mat med sorg..( Tob 2:3-5)

- Judas ledde sedan hären till staden Adullam, och eftersom den sjunde dagen gick in renade de sig på sedvanligt sätt och firade sabbaten där.( 2 Mack 12:38)

Det är från och med 500-talet e.Kr som dessa föreställningar börjar breda ut sig bland judarna, i och med den andra tempelperioden. För mer om detta( och för att även finna de hänvisningar till Filon du efterfrågar) se Jonathan D. Lawrence, Washing in water: trajectories of ritual bathing in the Hebrew Bible and Second Temple Literature, s. 193.

Det är alltså möjligtvis inte småsaker vi talar om här, vilket du tidigare påstod.
Senast redigerad av Tubbo 2012-05-19 kl. 09:14. Anledning: Tillägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in