2005-11-20, 23:32
Medlem
Fel av mig 180 km/h. I stand corrected
Citera
2005-11-21, 13:50
Medlem
Ankdammsmans avatar
Om ett flygplan ska man flyga riktigt fort med last, och ett stridsflygplan utan vapenlast är ju ganska meningslöst, så krävs det att vapnen kan bäras internt. F-22 och F-35 har en stor fördel där.

Sen kan man ju också fråga sig hur intressanta flygplanets prestanda är när vapnen hela tiden blir mer sofistikerade och får längre räckvidd. Närstrider (dogfights) har mig veterligen inte förekommit de sista 20 åren, vilket gör att egenskaper som svängprestanda och förmåga att flyga i 90 km/h egentligen är ganska oviktiga.

I praktiken är väl Gripens största fördel gentemot Viggen att den har mindre radarsignatur. Bättre sensorer o dyl hade kunnat stoppas in i Viggen också.
Citera
2005-12-15, 17:57
Medlem
Gripen kostar väl ungefär hälften per timme att köra, kan bära samma last, har minst lika bra radar och beväpning som jaktviggen , i stort sett samma prestanda och kurvar som de bästa planen. Och jo, dogfighttaktik och -prestanda är viktigt än idag inte minst för att undvika robotar.

Sedan är Viggens tjänstetider utmätt och något måste man ju åka...
Citera
2005-12-15, 18:02
Medlem
Dejads avatar
Hörde från en som jobbat med motorerna till Gripen och Viggen att Viggen kunde köra slut på all soppa på 15 min (inkl extratankar) när den drog på järnet. Mycket motor i det planet...
Citera
2005-12-15, 20:23
Medlem
Vad ska Gripen vara bra för egentligen?

Behöver Sverige egentligen ett sådant flygplan? Krig behöver vi inte oroa oss för för krig blir det inte nu när sagolandet av stål och plutonium har fallit samman. Det verkar inte gå att exportera Gripen heller. Är det inte en bättre ide att köpa någon annans flygplan, exempelvis F16 som ju har prövats i strid flera gånger, MiG-29 eller de senaste Typhoon?
Citera
2005-12-15, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reuben James
Behöver Sverige egentligen ett sådant flygplan? Krig behöver vi inte oroa oss för för krig blir det inte nu när sagolandet av stål och plutonium har fallit samman. Det verkar inte gå att exportera Gripen heller. Är det inte en bättre ide att köpa någon annans flygplan, exempelvis F16 som ju har prövats i strid flera gånger, MiG-29 eller de senaste Typhoon?

När Gripen-projektet inleddes var väl situationen fortfarande så att Sverige, åtminstone officiellt, skulle vara självförsörjande mht försvarsmateriel.

Men du har givetvis helt rätt. Sverige är såvitt jag vet i vilket fall beroende av amerikansk beväpning till Gripen. Min mer känslosamma sida vurmar dock för svensk flygindustri och tycker ändå att det är rätt trevligt att vi kan bygga egna stridsflygplan.
Citera
2005-12-15, 22:25
Medlem
Man kan knappast jämföra Gripen och Viggen då det handlar om strid flygplan mot flygplan..

Om Viggen girar max i cirkel så kan gripen ligga innanför och hela tiden hålla låst på mål. Detta innebär att Viggen är totalt utslagen i en fiktiv strid plan mot plan.
Citera
2005-12-15, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Hörde från en som jobbat med motorerna till Gripen och Viggen att Viggen kunde köra slut på all soppa på 15 min (inkl extratankar) när den drog på järnet. Mycket motor i det planet...

Jadu, jag skulle säga att det går BETYDLIGT fortare att bränna tomt i Viggen på EBK3....vi snackar någon eller några minuter eller så...
Citera
2005-12-15, 22:34
Medlem
Farbror Buskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Jadu, jag skulle säga att det går BETYDLIGT fortare att bränna tomt i Viggen på EBK3....vi snackar någon eller några minuter eller så...
Jag hörde någon uppgift för länge sedan...minns jag rätt så tömmer den tankarna på 30 sek. vid full EBK...
Citera
2005-12-15, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Buske
Jag hörde någon uppgift för länge sedan...minns jag rätt så tömmer den tankarna på 30 sek. vid full EBK...

Nja kanske inte fullt så fort. Jag har läst siffror på 45 sek men man hinner ju långt på den tiden förstås. Jag har kört Viggen i riktig simulator, och fartprestanda är riktigt imponerande, även på låg höjd.
Citera
2005-12-15, 23:56
Medlem
EnJarics avatar
Med full EBK drog 37:an 3 kubik/minut.

En jämförelse på svängprestandan mellan 39:an och 37:an, är som att två formel 1 bilar med samma typ av däck kör, den ena på torr asfalt, den andra på regnvåt!

Det "saktaste" jag personligen sett, var vid en uppvisning på Kjula (Eskilstuna), när en Jakt 37:a kom flygande i rote med en helikopter 9 från Malmen, Hkp:n stod nästan lodrätt på nosen, och 37:an stod nästan lodrätt på arschlet, såg mycket komiskt ut!
Citera
2005-12-16, 07:14
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memphis
Man kan knappast jämföra Gripen och Viggen då det handlar om strid flygplan mot flygplan..

Om Viggen girar max i cirkel så kan gripen ligga innanför och hela tiden hålla låst på mål. Detta innebär att Viggen är totalt utslagen i en fiktiv strid plan mot plan.

jo, om nu luftstrider hade sett ut som i Top Gun. I verkligheten skjuter man ner varandra långt innan man kommer så nära varandra att svängradien skulle ha en avgörande roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in