Citat:
Ursprungligen postat av DDK
I min bok är detta inte en feministisk fråga. Ja, män är generellt sett starkare än kvinnor och har en mer robust kroppsbyggnad, det är ett faktum. Män i allmänhet är också mer vana vid att använda sina kroppar som redskap och uttrycksmedel.
När det gäller slödder som Ljungström är det Ljungström och rutinerna kring farliga intagna det är fel på, inte att hans offer är en kvinna. Att Ljungström mördar en kvinna innebär inte att kvinnor i kriminalvården kommer att fortsätta mördas just för att de är kvinnor. Vi kan bara spekulera i varför Ljungström lade sig platt när en manlig vakt anlände. Jag tror dels att Ljungström var trött och nöjd med sitt verk, dels visste han förbannat väl att det var mer än en vakt i faggorna och att han skulle övermannas. När han var mitt uppe i att hamra på Gebreab var han besinningslös och blodtörstig. Den sortens tillstånd har mestadels kort varaktighet, men jag tvivlar på att han hade lagt sig platt i det läget oavsett vem som hade kommit.
Jag tror Ljungström triggades igång av att Gebreab var en ung och späd kvinna, alltså möjlig att övermanna. Jag tror inte han hade gått på en stor och vältränad man, däremot hade han troligen gett sig på en klen kille eller en äldre man. Syftet verkar ha varit att lätta på den inre spänningen, om man kan tala om syfte när det gäller psykbryt.
När det gäller slödder som Ljungström är det Ljungström och rutinerna kring farliga intagna det är fel på, inte att hans offer är en kvinna. Att Ljungström mördar en kvinna innebär inte att kvinnor i kriminalvården kommer att fortsätta mördas just för att de är kvinnor. Vi kan bara spekulera i varför Ljungström lade sig platt när en manlig vakt anlände. Jag tror dels att Ljungström var trött och nöjd med sitt verk, dels visste han förbannat väl att det var mer än en vakt i faggorna och att han skulle övermannas. När han var mitt uppe i att hamra på Gebreab var han besinningslös och blodtörstig. Den sortens tillstånd har mestadels kort varaktighet, men jag tvivlar på att han hade lagt sig platt i det läget oavsett vem som hade kommit.
Jag tror Ljungström triggades igång av att Gebreab var en ung och späd kvinna, alltså möjlig att övermanna. Jag tror inte han hade gått på en stor och vältränad man, däremot hade han troligen gett sig på en klen kille eller en äldre man. Syftet verkar ha varit att lätta på den inre spänningen, om man kan tala om syfte när det gäller psykbryt.
Bristande rutiner och mänskliga faktorn är något som alltid kommer att finnas.
Jag efterlyser ändå andra rutiner för just kvinnor efter den här händelsen och då det gäller typer som Ljungström. Bra rutin är att dom är bojade inget annat,sen ska man inte ha sjuka typer på ett häkte.
Ja detta offret kan inte ha vägt mycket kontra denna långa mannen.
Den andra som kom kunde ju inte heller få ordning på honom utan blev av med batongen istället.
Det va enbart då det kom en man då först la han av,.
Han kan ha triggats av precis vad som helst i sin sjuka hjärna och han bör inte se dagsljus igen.
Jag vill nog inte hålla med om att dom inte kommer utsättas som plitar för att dom är kvinnor för det är just vad dom kan bli om man inte ser över deras säkerhet.
Slöddret som sitter där för grova våldsbrott och mord behöver man inte dalta med utan man kan ha dom bojade fram och tillbaka till rastningarna. Det är inget hotell dom bor på det är ett häkte.
Min poäng är givetvis att en kvinna på häktet löper större risk att utsättas för våld.