2011-11-02, 04:51
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
I min bok är detta inte en feministisk fråga. Ja, män är generellt sett starkare än kvinnor och har en mer robust kroppsbyggnad, det är ett faktum. Män i allmänhet är också mer vana vid att använda sina kroppar som redskap och uttrycksmedel.

När det gäller slödder som Ljungström är det Ljungström och rutinerna kring farliga intagna det är fel på, inte att hans offer är en kvinna. Att Ljungström mördar en kvinna innebär inte att kvinnor i kriminalvården kommer att fortsätta mördas just för att de är kvinnor. Vi kan bara spekulera i varför Ljungström lade sig platt när en manlig vakt anlände. Jag tror dels att Ljungström var trött och nöjd med sitt verk, dels visste han förbannat väl att det var mer än en vakt i faggorna och att han skulle övermannas. När han var mitt uppe i att hamra på Gebreab var han besinningslös och blodtörstig. Den sortens tillstånd har mestadels kort varaktighet, men jag tvivlar på att han hade lagt sig platt i det läget oavsett vem som hade kommit.

Jag tror Ljungström triggades igång av att Gebreab var en ung och späd kvinna, alltså möjlig att övermanna. Jag tror inte han hade gått på en stor och vältränad man, däremot hade han troligen gett sig på en klen kille eller en äldre man. Syftet verkar ha varit att lätta på den inre spänningen, om man kan tala om syfte när det gäller psykbryt.

Bristande rutiner och mänskliga faktorn är något som alltid kommer att finnas.
Jag efterlyser ändå andra rutiner för just kvinnor efter den här händelsen och då det gäller typer som Ljungström. Bra rutin är att dom är bojade inget annat,sen ska man inte ha sjuka typer på ett häkte.
Ja detta offret kan inte ha vägt mycket kontra denna långa mannen.
Den andra som kom kunde ju inte heller få ordning på honom utan blev av med batongen istället.

Det va enbart då det kom en man då först la han av,.
Han kan ha triggats av precis vad som helst i sin sjuka hjärna och han bör inte se dagsljus igen.
Jag vill nog inte hålla med om att dom inte kommer utsättas som plitar för att dom är kvinnor för det är just vad dom kan bli om man inte ser över deras säkerhet.
Slöddret som sitter där för grova våldsbrott och mord behöver man inte dalta med utan man kan ha dom bojade fram och tillbaka till rastningarna. Det är inget hotell dom bor på det är ett häkte.
Min poäng är givetvis att en kvinna på häktet löper större risk att utsättas för våld.
Citera
2011-11-02, 04:57
Bannlyst
Läste FUP och det var fan inte en frisk jävel de hade att göra med. Beskrevs som ett skal, spöke och obehaglig. Finns det någon fastställd psykisk sjukdom på honom?

Och sedan att han är så nonchalant i förhören och leker cool och oberörd stör mig som fan, dom borde fan waterbordat honom så att han hade öppnat käften. Äckliga kvinnomördare.
Citera
2011-11-02, 06:19
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Att passivt stå och vänta på andra väktare medans BO blir till köttmos , då?

Jag vet inte - kaske skulle en åklagare kolla på det - inte en random mupp på ett internetforum?

Hon försökte övermanna honom men misslyckades. Det är inte tjänstefel att misslyckas. Däremot är det tjänstefel att sätta plitarna i en situation de inte har möjlighet att hantera. Ansvaret måste alltså ligga på ledningen.
Citera
2011-11-02, 06:24
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicencio
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Hans advokat kommer säkert påtala att GM var psykiskt sjuk och borde fått stanna på rättspsyk och därför ska dömas till vård.
En vanlig myt att det skulle vara fördelaktigt att dömas till vård. Om han döms till vård finns det möjlighet att han aldrig släpps ut.

Vi får väl se vad undersökningarna visar, men det är mycket sannolikt att han döms till rättspsykiatrisk vård. Blir det så är det sannolikt att han aldrig kommer ut. Ja, om han inte sprintar ifrån några vårdare under någon permission han inte borde tillåtas.

Tragiskt är att det tidigare fanns chanser att bedöma hans psykiska tillstånd, men det verkar som att han var tvungen att döda någon innan det skedde.
Citera
2011-11-02, 06:33
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Snyftet står här
Han var en snäll och kanske lite annorlunda som pojke. Men sedan hände något.
Enligt en utredning från frivården lider han av Aspergers syndrom och har "ett påtagligt övervakningsbehov". Enligt en vän har han en haft kontakt med psykvården "hela livet".
Nu misstänks Erik Ljungström, 28, för ett mordförsök på en vän och ett mord på en kvinnlig vårdare.
- Det som är problemet med honom är att han aldrig glömmer. Han kan älta något i tio år innan han hämnas, säger en barndomsvän till Expressen.se.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2582149/vannen-darfor-dodade-erik-28-vardaren

Jag tycker inte alls att det snyftas om honom i artikeln. Den beskriver lite om bakgrunden inget annat.

Du grälar med andra debattörer om olika sorters diagnoser. Samtidigt misslyckas du själv genom att diagnostisera honom som psykopat. Uppenbarligen lider han av empatistörning, och antagligen av andra åkommor. Däremot är han troligen inte psykopat.
Citera
2011-11-02, 06:52
Medlem
RoughsTowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Jag blir matt när folk försvarar Gunnmarie och tycker att hennes liv är mer värt än Karen Gebreabs.
Faktum kvarstår också; utan Gunnmarie hade sannolikt GM aldrig fått tag på en batong.

Vi kan bara spekulera i om det är knytnäven eller batongen som orsakar döden hos Karen, men jag vet vad jag tror.

Med tanke på den otroligt snabba händelseutvecklingen så är det nog inte alls otroligt att utgången hade varit en annan om Gunmarie larmat, sprungit ner utan batong och bara slängt sig på killen. Hon hade säkerligen lyckats hänga kvar de 30 sekunder som behövts innan första killen kom springande med batongen i högsta hugg.

MEN, det är alltid enklare med facit på hand, jag är på inget sätt avundsjuk på Gunmarie som kommer få leva med dessa tankar och syner resten av sitt liv.

Dessutom hade hon säkerligen åkt dit för övervåld om hon hade lyckats drämma till i huvudet på killen så att han blev ett kolli på långvården.

Som så många andra säger håller jag med om att detta är ett arbetsledningsproblem men som vanligt så kommer de tre övermogna kvinnorna i Kriminalvårdens ledning med största sannolikhet att komma undan.
Citera
2011-11-02, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Hon försökte övermanna honom men misslyckades. Det är inte tjänstefel att misslyckas. Däremot är det tjänstefel att sätta plitarna i en situation de inte har möjlighet att hantera. Ansvaret måste alltså ligga på ledningen.

Precis. Gunnmarie får bära det här resten av livet. Läs förhöret med henne i FUP. Började fan grina. Misslyckandet är straff nog för henne. Men det är inte straffbart i lagens mening (tror jag iaf) att misslyckas i hennes situation. Lagen kan inte sätta folk i fängelse om vi inte agerar perfekt i alla lägen. Då skulle fängelsevårdarnas löner behöva gå upp med minst en nolla längst bak.
Citera
2011-11-02, 07:37
Medlem
Skickade en spontan ansökan till sommarjobb på denna anstalt, blev även kallad på intervju. Att detta har hänt där gör mig inte direkt jätteförvånnad efter att själv ha suttit ner och pratat med anställda där genom min intervju, och sett deras rutiner samt vilka frågor som ställdes under intervjuens gång. Känndes som att man satt på en intervju för att jobba på ett dagis istället för ett häkte.
Citera
2011-11-02, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Varför accepterar man det då?
När jag jobbade inom industri så stannade man helt enkelt produktionen om någon situation gjorde att man inte kunde följa regelverket, t.ex. ensamarbete. Även fast det kostade företaget hundratusentals kronor i timmen. Ingen seriös arbetsgivare skulle kräva av sina anställda att bryta mot regelverket eftersom de skulle få facket på sig direkt.
För det första så är det olagligt för kriminalvårdare att gå ut i strejk, precis som för poliser.

Skulle man "snacka ihop sig" på en arbetsplats och bestämma sig för att en morgon helt plötsligt vägra ensamarbeta så skulle följande problem hopa sig _väldigt_ snabbt för den enskilde individen:

1. Runt 20-30% av alla anställda är timvikarier. En timvikarie som vägrar utföra en arbetsuppgift och därmed sätter sitt vakthavande befäl i skiten är inte kvar nästa morgon. Skulle du offra ditt jobb och din enda källa till inkomst för någon annans skull?

2. Kriminalvården har inte resurser att sätta hårt mot hårt mot alla intagna samtidigt. Skulle du vägra att släppa ut en hel avdelning intagna på promenad med motiveringen att "vi är tyvärr för lite personal" så skulle du göra dig ovän med X antal personer som du absolut inte vill vara ovän med - samtidigt. Du skulle måsta möta "the evil eye" av allt från typer som Erik Ljungström till allsköns dårar, fullt medveten om att det är den intagne som får ta den yttersta smällen för att du vägrar ensamarbeta.

3. Ditt vakthavande befäl skulle tillslut beordra dig att utföra uppgiften Y. Vägrar du lyda befälets direkta order så är det rent tekniskt tjänstefel. Du kanske skulle vinna det i rätten vid ett senare tillfälle, men det skulle förutsätta att en tillräckligt stor del av arbetsstyrkan vägrade utföra arbetsuppgifterna samtidigt som dig. Hur säker på dig själv är du, när du står öga mot öga med en extremt våldsam och psykiskt sjuk mördare, samtidigt som ditt vakthavande befäl omgående beordrar dig i telefonen att följa med den intagne ut på promenadgården. Självklart så läser den intagne av den här situationen och kommer själv att lägga upp argument där han målar upp ett scenario där _du_ personligen bedriver en vendetta mot honom.

Vem kommer att riskera att utsätta sig för våld, hot och arbetslöshet - SAMTIDIGT, för att förbättra arbetsmiljön på en arbetsplats där de ändå inte tänkt stanna kvar speciellt länge? Det är bättre att hålla käften, skjuta problemen på framtiden (någon annan) och vänta ut lönen varje månad.

Ibland kommer någon kanske att dö eller skadas allvarligt - men risken att det ska bli du är minimal sålänge du inte står upp för något mot vare sig intagna eller dina chefer.
Citera
2011-11-02, 08:21
Medlem
lirareflashbacks avatar
nån som vet om det verkligen lagts ut ocensurerad video på bittorrent?
Citera
2011-11-02, 08:22
Medlem
Tack för ditt sakliga och alltigenom kloka inlägg. Det gör att jag återfår lite tro om mänskligheten efter att ha läst kvinnofientliga inlägg från en massa idioter som uppenbarligen aldrig jobbat inom detta men ändå tvärsäkert vet hur det ligger till.

Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Jag blir matt när jag om och om igen läser tvärsäkra uttalanden om att "kvinnor inte ska jobba på häkten" och jävligt obehagliga tillmälen som "kissig kärring" om den äldre vårdaren. Några går till och med så långt att den kissiga kärringen ska dömas för att hon inte på egen hand oskadliggjorde GM, räddade BO och helst offrade liv och hälsa på kuppen.

För det första har kvinnor arbetat på häkten, fängelser, rättspsyk etc under mycket lång tid. Det här är första gången en häktesvakt mördas av en intagen. Den mördade var en späd, kortvuxen, mycket ung person som enligt FUP:en var vänlig och icke-provokativ mot de intagna. Hon råkade vara kvinna. Slutsatsen som dras av diverse blockmongon är då att kvinnor inte är lämpliga att arbeta någonstans inom kriminalvården där det finns manliga fångar.

Det är lika logiskt som att påstå att två plus två är en katt.

Jag har ingen statistik på hur många manliga respektive kvinnliga vårdare som utsätts för våld i arbetet, men jag vågar ändå påstå att det inte enbart är kvinnor. Baserat på mina erfarenheter från näraliggande och jämförbara områden vill jag påstå att våldsamma/aggressiva män i ganska stor utsträckning undviker att ge sig på kvinnlig personal, liksom normalfungerande män drar sig för att slå kvinnor. Det händer, men det är inte det vanligaste scenariot.

Vanligtvis ser man till att anpassa bemanningen efter klientelet. Finns det risk för våld eller utagerande ska det finnas både män och kvinnor närvarande.

För det andra finns det inga anställningsavtal där det stipuleras att man i en nödsituation ska offra livet för en kollega. Tvärtom uppmanas den enskilde att inte ta onödiga risker, eller i vardagligt tal "spela allan". Det är inte ovanligt med hot och våld inom kriminalvården, men det är extremt ovanligt att en tokjävel mördar en vakt. När Åhlund kommer in i bilden har det redan begåtts ett antal fel - tokjäveln, som är bedömd som farlig och uppfattas som "tom" och "obehaglig", har skickats upp ensam och som mottagare står en ung, ensam och relativt nyanställd vakt, som blir nerslagen när hon vänder ryggen till GM. Åhlund agerar snabbt med de redskap som står till buds: hon larmar, tar det vapen hon har - batongen - och skyndar till undsättning. Normalt sett skulle Åhlunds blotta uppdykande få GM att komma till sans och avbryta misshandeln. Men denne GM vill uppenbarligen döda Gebreab och han reagerar istället med ökad aggressivitet. De allra flesta av oss - oavsett kön och kroppsbyggnad - skulle i det läget göra som Åhlund och retirera i avvaktan på förstärkning. Hade det varit ens nära vän, partner eller barn som misshandlades hade situationen varit annorlunda, men en förvånansvärt stor del av oss hade retirerat även då. Det finns flera forskningsrapporter i ämnet som visar på just detta.

Det är lätt att vara stor i flabben bakom ett tangentbord. Det är också lätt att sätta sig till doms över andra i efterhand och bräka på om hur man själv skulle vänt upp och ner på Ljungström och räddat prinsessan och halva kungariket. Sanningen är att Ljungström, oavsett om han fått tag på batongen eller ej, skulle ha tillfogat Gebreab mycket allvarliga skador alternativt mördat henne och att Ljungström slutade först när han "var färdig", vilket råkade sammanfalla med att förstärkningen anlände. Han var väl trött i armen, stackarn (*ironi*). Och om Åhlund hängt sig på hans rygg hade inte hon heller levt idag. Däremot ska hon leva resten av sitt liv med minnet av den här händelsen.

Jag håller med dem som lägger huvudansvaret på bristande rutiner, dåligt säkerhetstänk och andra organisatoriska aspekter. Samtidigt kan man inte lagstifta bort eller konstruera regler som undanröjer alla risker, särskilt inte när det gäller tokjävlar. Det har inte mördats någon vakt tidigare på Flemingsbergshäktet, trots att det slarvats med rutiner och säkerhet till vardags och trots att unga slynor, kissiga kärringar och en samling allmänt odugliga kvinnor jobbat där (*det var också ironiskt uttryckt*).

Det blev en jävla lång drapa men det var skönt att få det sagt.
Citera
2011-11-02, 09:44
Medlem
TheJackets avatar
verkar ju vara en duktig brottsling, torskar minst en gång per år -_-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in