2011-10-10, 14:01
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dallas75
Fel igen. Gummibatongerna finns fortfarande kvar och finns vanligtvis i varje vaktrum för att de som saknar expanderbatong - som kräver särskild utbildning - ska ha något att banka med om situationen så kräver. Och vad gäller Nylén: han agerade mig veterligen på politikernas order. Dock tycks det som att såväl Thomas Bodström som Göran Persson kommit väldigt lindrigt undan i den här tråden.

vi får vänta tills filmen kommer ut för att få ett svar om vilken modell av batong det var.

allt var över på en minut
jag antar att hon hade dött även om han inte hade hade fått tag på batongen
det framgår att han satt på henne då satt han antagligen i gränsle över/runt mag regionen.
och sitter man så och slår får man ut bäst kraft i slagen med ett litet vapen t,ex com-radion.batongen skulle inte ha någon större effekt i det läget dom befann sig i.
sedan har han garanterat vart in smetad av hennes blod och blod är jäkligt halt oh gör det svårare att greppa saker t,ex batongen.

åter till kriminalpolitiken 2004 blev det en hysteri rymningsepedemi kallade dom den för
en bart att en handfull intagna lyckades rymma från våra säkraste anstalter.
och att kriminalvården ser ut som den gör är både moderaternas fel samt sossarna.
efter att dom hade rymt.krävde fredrik (m) bodstörms (s) avgång bara det att det var första gången på 13 år någon lyckades med att rymma från hall det tänkte dom aldrig på inte även att det var en kriminalvårdare som smugglade in en pistol. men nej då var det säkerheten som var problemet.
det skulle införas el staket fler kamror fler röntgen maskiner med avlyssning mm
när det i själva verket var pga en kriminalvårdares fel att dom fick chansen att rymma
borde man då inte bara ha en detektor personalen får gå igenom kan man undra så detta inte sker igen.
att lars nylen fick posten som generaldirektör är en gåta hur tusan kan man ha en ex polismästare som gd för kv sen att han begår allvarliga brott själv har ingen betydelse
han kom på att det saknas en underrättelse tjänst inom kriminalvården och vips så hade dom kut
där det inte fanns någon som helst insyn från någon annan myndighet så dom kunde härja fritt blev en egen stat i staten som absolut inte får finnas.
Citera
2011-10-10, 14:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
vi får vänta tills filmen kommer ut för att få ett svar om vilken modell av batong det var.

det framgår att han satt på henne då satt han antagligen i gränsle över/runt mag regionen.
och sitter man så och slår får man ut bäst kraft i slagen med ett litet vapen t,ex com-radion.batongen skulle inte ha någon större effekt i det läget dom befann sig i.
sedan har han garanterat vart in smetad av hennes blod och blod är jäkligt halt oh gör det svårare att greppa saker t,ex batongen.

åter till kriminalpolitiken 2004 blev det en hysteri rymningsepedemi kallade dom den för
och att kriminalvården ser ut som den gör är både moderaternas fel samt sossarna.
efter att dom hade rymt.krävde fredrik (m) bodstörms (s) avgång bara det att det var första gången på 13 år någon lyckades med att rymma från hall det tänkte dom aldrig på inte även att det var en kriminalvårdare som smugglade in en pistol. men nej då var det säkerheten som var problemet.
det skulle införas el staket fler kamror fler röntgen maskiner med avlyssning mm
när det i själva verket var pga en kriminalvårdares fel att dom fick chansen att rymma
borde man då inte bara ha en detektor personalen får gå igenom kan man undra så detta inte sker igen.
att lars nylen fick posten som generaldirektör är en gåta hur tusan kan man ha en ex polismästare som gd för kv sen att han begår allvarliga brott själv har ingen betydelse
han kom på att det saknas en underrättelse tjänst inom kriminalvården och vips så hade dom kut
där det inte fanns någon som helst insyn från någon annan myndighet så dom kunde härja fritt blev en egen stat i staten som absolut inte får finnas.

Detektor för personalen infördes innan rymningen.

Extra stängsel är givetvis för att förhindra att man kan åka fram och såga upp grindarna/ åka fram till grindarna igen.

Röntgen? Med avlyssning? - Vad är det för rykten plockat på dig.

Allt de intagna plockade med sig innan då? Och deras besök? Hur anser du att man skulle få stopp på det genom att enbart rikta in sig på personal?
Citera
2011-10-10, 14:13
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 202walker
Absolut. Det fanns såklart en plan att Nylén skulle stoppa rymningarna. Det var var hans huvuduppdrag från politikerna. Och när det gäller att få ner rymningssiffrorna så får man ju ändå säga att han lyckades med den biten. Men det är klart att hans uppdrag också sett ut som det gjort för att politikerna inte ville behöva stå i snålblåsten efter fler rymningar och riskera sina egna karriärer. Sedan är det klart att man kan fråga sig om det inte kan bedrivas ett säkerhetsarbete som är uppbyggt på ett annat sätt, men men...

det som är lite komiskt är att siffrorna visar redan att rymningarna hade sjunkit.
2002 var det 44 st som hade rymt från våra slutna
2004 ver det 33 st så på 2 år var det 10
tänk även på att kriminalvården tolkar det som en rymning om man aviker från en permis,
förra året var det inte någon som rymde jag påstår att det inte är pga nylen
Citera
2011-10-10, 14:23
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Detektor för personalen infördes innan rymningen.

Extra stängsel är givetvis för att förhindra att man kan åka fram och såga upp grindarna/ åka fram till grindarna igen.

Röntgen? Med avlyssning? - Vad är det för rykten plockat på dig.

Allt de intagna plockade med sig innan då? Och deras besök? Hur anser du att man skulle få stopp på det genom att enbart rikta in sig på personal?

men ändå lyckades personalen få in en puffra.

ett extra stängsel förhindrar ingen att inte kunna ta sig in utan ressultatet av detta kommer innebära att en framtida fritagning kommer vara extremt våldsam och där med äventyra personalens säkerhet.

http://svt.se/2.33538/1.2371691/nytt_hakte_i_sollentuna
denna röntgen hur mycket kostar inte en sån maskin?

avlyssning och kameror på avdelningar.
det var bara lite knark dom tog in. är en strunt sak jämfört mot ett dödligt eldvapen
Citera
2011-10-10, 14:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
men ändå lyckades personalen få in en puffra.

ett extra stängsel förhindrar ingen att inte kunna ta sig in utan ressultatet av detta kommer innebära att en framtida fritagning kommer vara extremt våldsam och där med äventyra personalens säkerhet.

http://svt.se/2.33538/1.2371691/nytt_hakte_i_sollentuna
denna röntgen hur mycket kostar inte en sån maskin?

avlyssning och kameror på avdelningar.
det var bara lite knark dom tog in. är en strunt sak jämfört mot ett dödligt eldvapen
Jo, det förhindrar att man kör fram med bil, det förhindrar att ett gäng tar sig fram tungt beväpnade eller full-lastade med verktyg.
Det är ett bra grundskydd - inte tu tal om annat.

Gällande röntgen - ber om ursäkt, tänkte fel. Jag tänkte helkroppsröntgen såsom införts vid flygplatser. För väska/jacka o dylikt finns också på anstalt -- och sannolikt vid varuintaget också.

Gällande "puffran" -- ja, du - det är väl en bra fråga. Hur kom den in - när alla skulle passera bågen.

Edit;
Nej, intagna/besök tog inte bara in knark. Vi lämnar det där.
Citera
2011-10-10, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Men snälla mr Prutte, kan du inte skriva kortare inlägg. Tror du verkligen att någon läser dina romaner? Skriv kort vad du menar!

Den enda behållningen för mig i denna tråden har varit micro113's länkar om amerikanska fängelser.
Där kallas personalen för PRISON GUARD. Det är precis vad de är. De vaktar galningar. Även svenskar är galningar! Tyvärr, tugga i er det, det finns gott om svenska galningar. Tänk bara på de två typerna i Örebro, den cyklande våldtäktsmannen och han som styckade sin kollega.

Idiot! Hur i helvete kan du klaga på att någon skriver för mycket? Gå och chatta med dig eller be någon läsa in hans inlägg på ljudband så du kan ligga och lyssna på det i soffan. Orkar du det ditt late helvete!
Citera
2011-10-10, 14:43
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, det förhindrar att man kör fram med bil, det förhindrar att ett gäng tar sig fram tungt beväpnade eller full-lastade med verktyg.
Det är ett bra grundskydd - inte tu tal om annat.

Gällande röntgen - ber om ursäkt, tänkte fel. Jag tänkte helkroppsröntgen såsom införts vid flygplatser. För väska/jacka o dylikt finns också på anstalt -- och sannolikt vid varuintaget också.

Gällande "puffran" -- ja, du - det är väl en bra fråga. Hur kom den in - när alla skulle passera bågen.

Edit;
Nej, intagna/besök tog inte bara in knark. Vi lämnar det där.

men allt har sin svaga punkt
bild 3 upp i från ttp://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.specialfastigheter.se/SiteCollectionImages/Region%2520Öst/110902%2520Invigning%2520Hall/Anstalten%2520Hall.JPG&imgrefurl=http://www.specialfastigheter.se/Press/Nyheter/Sidor/Konstinvigning-p%25C3%25A5-anstalten-Hall.aspx&usg=__lxfKFho6JZqiR8tamld169zVJm8=&h=480 &w=640&sz=88&hl=sv&start=17&sig2=96pAcA2hV06B7RH6G 6jH9A&zoom=1&tbnid=YG0-3apgZF6RjM:&tbnh=103&tbnw=137&ei=FuaSTuT3AuXe4QTy8 5msAQ&prev=/images%3Fq%3Dhall%2Banstalt%26hl%3Dsv%26client%3Ds afari%26sa%3DX%26rls%3Den%26tbm%3Disch&itbs=1

grinden är en svag punkt den tar man sig lätt förbi med hjälp av en större hjullastare.
det jag vill säga är att om det kommer ske en fritagning kommer dom få använde mer kraft bara.
för att dom rymde från hall en gång på 13 år tycker jag att detta är en välldigt överdriven och kraftig reaktion.

vet du hur mobilerna kommer in det vet jag och det är inte via besök kan jag påstå
och jag tänker inte skriva hur här heller.
Citera
2011-10-10, 15:49
Medlem
Citat:

Ujujuj vad illa du skriver, men jag ska ändå göra ett försök att uttyda vad det är du försöker säga och kommentera detta:
1. För att bära expanderbatong krävs att man har genomgått en särskild utbildning vilket jag tror att vårdare 2 inte har, men jag kan ha fel.

2. Möjligheten att tillämpa kontroll av personalen fanns redan innan rymningarna 2004 men motarbetades aktivt av fackförbundet SEKO, samma SEKO som nyligen beklagade Nyléns avgång. Beträffande elstängsel så är de i första hand till för att minska inkasten, d.v.s. när folk på utsidan kastar in kontraband - främst knark och mobiler - till intagna innanför murarna. Elstängslen är placerade så att de ligger femtio till hundra meter utanför muren.

3. Underrättelseverksamhet fanns i kriminalvården långt innan Nylén tillträdde men liksom programverksamheten så bedrevs den inte särskilt väl organiserat, utan främst av personer som hade ett intresse av det. I och med Nylén har det mesta inom verket professionaliserats men det har också kostat en massa pengar.
Citera
2011-10-10, 16:07
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ujujuj vad illa du skriver, men jag ska ändå göra ett försök att uttyda vad det är du försöker säga och kommentera detta:
1. För att bära expanderbatong krävs att man har genomgått en särskild utbildning vilket jag tror att vårdare 2 inte har, men jag kan ha fel.

2. Möjligheten att tillämpa kontroll av personalen fanns redan innan rymningarna 2004 men motarbetades aktivt av fackförbundet SEKO, samma SEKO som nyligen beklagade Nyléns avgång. Beträffande elstängsel så är de i första hand till för att minska inkasten, d.v.s. när folk på utsidan kastar in kontraband - främst knark och mobiler - till intagna innanför murarna. Elstängslen är placerade så att de ligger femtio till hundra meter utanför muren.

3. Underrättelseverksamhet fanns i kriminalvården långt innan Nylén tillträdde men liksom programverksamheten så bedrevs den inte särskilt väl organiserat, utan främst av personer som hade ett intresse av det. I och med Nylén har det mesta inom verket professionaliserats men det har också kostat en massa pengar.

jag skriver som en kratta det vet jag.

1 det kommer visa sig med tiden vilken sort det var.

2. i sekos ögon är inget bra.
jag vet att det är en hel del inkast var på ett ställer där man i stort sett var tvungen att bära ett paraply för att inte bli träffad.med det nya skalskyddet gör det svårt att kasta då måste man skjuta in saker med hjälp av en pilbåge det gjorde dom på norrtälje.
det som kriminalvården alltid missar är att intagna är ett jävligt påhittigt folk och kommer på nya sätt och ligger alltid ett steg före tro det eller ej men det e sant.

skulle inte reglerna vara så pass hårda för att få igenom telefon tillstånd skulle antalet mobiler minska. alla samtal genom intik spelas iaf in.

3 grunden till kut är bra och det behövs men det är jävligt illa när det mer liknar en sekt och dom har en sekretess som gör det omöjligt att få en inblick. och det strider mot lagen
Citera
2011-10-10, 16:58
Medlem
Citat:
jag skriver som en kratta det vet jag.

1 det kommer visa sig med tiden vilken sort det var.

2. i sekos ögon är inget bra.
jag vet att det är en hel del inkast var på ett ställer där man i stort sett var tvungen att bära ett paraply för att inte bli träffad.med det nya skalskyddet gör det svårt att kasta då måste man skjuta in saker med hjälp av en pilbåge det gjorde dom på norrtälje.
det som kriminalvården alltid missar är att intagna är ett jävligt påhittigt folk och kommer på nya sätt och ligger alltid ett steg före tro det eller ej men det e sant.

skulle inte reglerna vara så pass hårda för att få igenom telefon tillstånd skulle antalet mobiler minska. alla samtal genom intik spelas iaf in.

3 grunden till kut är bra och det behövs men det är jävligt illa när det mer liknar en sekt och dom har en sekretess som gör det omöjligt att få en inblick. och det strider mot lagen

Samtalen via Intiken spelas EJ in i normalfallet. KV är bunda av lag att meddela om avlyssning/inspelning.
Citera
2011-10-10, 17:24
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Fel igen. Gummibatongerna finns fortfarande kvar och finns vanligtvis i varje vaktrum för att de som saknar expanderbatong - som kräver särskild utbildning - ska ha något att banka med om situationen så kräver. Och vad gäller Nylén: han agerade mig veterligen på politikernas order. Dock tycks det som att såväl Thomas Bodström som Göran Persson kommit väldigt lindrigt undan i den här tråden.

Japp, precis vad jag hört också. Gummi batongerna (som dock är ett lite felaktigt namn då batongen är stenhård) tycker jag inte är något bra självförsvarsvapen. I en trång miljö som ett häkte är kraftigt tårgas spray med lång räckvidd eller Taser pistoler mycket mera effektivt och kan inte användas för att döda någon med.
Citera
2011-10-10, 18:23
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thibadeau
Samtalen via Intiken spelas EJ in i normalfallet. KV är bunda av lag att meddela om avlyssning/inspelning.

alla samtal spelas in på dom slutna men det lyssnas bara av ifall något skulle hända.
avlyssningen har jag förståt är det samma som övervakat samtal och att pliten sitter brevid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in