Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-07-02, 19:06
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enjoipanda
men man SKA blinka vänster i rondeller, iaf enligt trafikskolorna och vv
Nej. Du SKALL blinka höger när du lämnar CP; men FÅR blinka vänster.
2010-07-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enjoipanda
men man SKA blinka vänster i rondeller, iaf enligt trafikskolorna och vv

Såhär kör man enligt vägverket:
http://publikationswebbutik.vv.se/up...PV09302_att_ko
ra_i_citkulationsplats.pdf

Var finns vänsterblinket?
2010-07-02, 19:16
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smagg

Något blev fel
Länk
2010-07-02, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eastenders
här uppstår frågan: "Vem har glömt att släcka julgransbelysningen?"

den som körde bakom, eller framför dig?

i toyotas handbok sid 68 läser jag: "Japaner, japaner, bara japaner överallt, de hoppar skuttar och blinkar".

viket ansvar har TOYOTA för COR2-A utsläppen?

har du något svar?

här är lika snurrigt som vanligt.....
2010-07-02, 19:56
Medlem
Citat:

Den talar om vad man SKA göra, inte vad man FÅR eller BÖR göra (även om det är implicerat).

Begrunda citatet "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart" och fundera över vilken värdering som ligger i det ordvalet. Den normala värderingen är att "det finns inget krav" betyder att man inte MÅSTE men att det trots allt kan vara idé att göra det. Jämför följande:

Om man BÖR UNDVIKA (trots att det inte är förbjudet) så skriver man "det är inte rekommenderat att...."
Om man INTE FÅR skriver man "det är inte tillåtet..."

Vänsterblinket finns alltså i att man själv får värdera om det är bra att göra det eller inte. Och en klar majoritet anser tydligen att det är bra att göra det. Körskolor anser det. Trafikverkets förarenheter anser det. Allt detta har jag skrivit tidigare i tråden, till dem som tar upp skriften som ett argument för att inte blinka vänster. Bara för att det inte är ett uttalat krav så innebär det inte att man ska koppla bort hjärnan. Det är tillåtet att tänka själv.
2010-07-02, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Den talar om vad man SKA göra, inte vad man FÅR eller BÖR göra (även om det är implicerat).

Begrunda citatet "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart" och fundera över vilken värdering som ligger i det ordvalet. Den normala värderingen är att "det finns inget krav" betyder att man inte MÅSTE men att det trots allt kan vara idé att göra det. Jämför följande:

Om man BÖR UNDVIKA (trots att det inte är förbjudet) så skriver man "det är inte rekommenderat att...."
Om man INTE FÅR skriver man "det är inte tillåtet..."

Vänsterblinket finns alltså i att man själv får värdera om det är bra att göra det eller inte. Och en klar majoritet anser tydligen att det är bra att göra det. Körskolor anser det. Trafikverkets förarenheter anser det. Allt detta har jag skrivit tidigare i tråden, till dem som tar upp skriften som ett argument för att inte blinka vänster. Bara för att det inte är ett uttalat krav så innebär det inte att man ska koppla bort hjärnan. Det är tillåtet att tänka själv.

Jag har heller aldrig sagt att man inte FÅR blinka vänster, men många får det att låta som om det vore någon sorts regel, vilket det inte är.
Sen förstår jag fortfarande inte nyttan med att åka och vänsterblinka genom en cpl, ni säger att det visar att man ska vidare, men det visar man även genom att inte blinka öht.
Länken åkte upp eftersom någon tidigare sa att vv säger att man ska blinka vänster, vilket dom inte alls gör.
2010-07-02, 21:33
Medlem
KTNs avatar
Citat:
Jag har heller aldrig sagt att man inte FÅR blinka vänster, men många får det att låta som om det vore någon sorts regel, vilket det inte är.
Sen förstår jag fortfarande inte nyttan med att åka och vänsterblinka genom en cpl, ni säger att det visar att man ska vidare, men det visar man även genom att inte blinka öht.
Länken åkte upp eftersom någon tidigare sa att vv säger att man ska blinka vänster, vilket dom inte alls gör.

Håller med dig fullständigt, ger man inget tecken ska man uppenbarligen inte ut från cpl.
2010-07-02, 22:21
Medlem
JAG VET! varför en del svenska stöller envisas med att blinka vänster!
Det beror på att dom låtsas som om rondellen inte alls finns: dom och deras förfäder i tre generationer "har alltid" blinkat vänster på en viss plats (vid vänstersväng, sett i färdriktningen).
Om det sen plötsligt har kommit upp ett stenkummel mitt ute på vägen (JODÅ - kolla exempelvis in dårskalleriet där väg 56 och väg 70 korsar varandra. En ren Killer....) är inget som dessa vanetrafikanter behöver ta hänsyn till eller förändra körvanorna efter.

Detta är nästan som med gamla Mercor och alla gamla amerikanare (typ 50talare) som bara MÅSTE köras utan reglementsenligt ljus tänt. Om det KÄNNS bra att göra på ett visst korkat sätt - då kan man ge sig den på att svenne banan också gör det.
2010-07-03, 01:27
Medlem
jag skiter fullständigt i regler och vad bok jäveln säger

det är SJÄLVKLART att man ska blinka vänster

använd suntförnuft ni som spelar einstein, boken säger si o så, skitsnack

och ändra rubriken till "Äckliga människor som inte blinkar vänster i rondell"
2010-07-03, 02:51
Medlem
Citat:

De (Trafikverket, inte Vägverket) säger att de tycker man bör göra det, men inte uttryckligen i den skriften som du publicerade. Knalla ner till närmsta förarprövarkontor och fråga snubbarna som har hand om uppkörningar.

Ang. nyttan med det så ÄR det tydligare, vare sig du tror på det eller inte. När du står och väntar på att att få köra in i cpl så ser du bara den vänstra sidan på bilen/bilarna som redan är inne i cpl. Du ser alltså inte alltid om han blinkar höger eller om han inte blinkar alls. Alltså kan du inte dra några som helst slutsatser om huruvida han ska fortsätta i cpl eller köra av. Visst har man väjningsplikt ändå, men det är lättare att läsa av deras körsätt om det är ackompanjerat av en blinkers.
En annan aspekt är av rent praktiska skäl. Det är bra att blinka vänster innan du kör in i cpl för att visa bakomvarande vart du tänker ta vägen, så att de också kan planera sitt körsätt baserat på vad du tänker hitta på. Det är då betydligt mer praktiskt att inte bry sig om att slå av blinkersen, utan bara slå om den till högerblink när det är dags att köra ut. Det blir ett fippleri med spaken mindre.
2010-07-03, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
JAG VET! varför en del svenska stöller envisas med att blinka vänster!
Det beror på att dom låtsas som om rondellen inte alls finns: dom och deras förfäder i tre generationer "har alltid" blinkat vänster på en viss plats (vid vänstersväng, sett i färdriktningen).

Fel. De gör det för att det är tydligare, och för att en majoritet av körskolorna lär ut på det sättet, och för att Trafikverkets förarprövare vill att man ska blinka vänster.
2010-07-03, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Fel. De gör det för att det är tydligare, och för att en majoritet av körskolorna lär ut på det sättet, och för att Trafikverkets förarprövare vill att man ska blinka vänster.

Jasså? det har dom aldrig nämnt för mig och då har jag ändå kört 3 gånger helt utan att blinka vänster i cpl.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in