Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2012-03-09, 13:50
Medlem
bellyrogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ha,ha,ha! Låter ju som du är lastbilförare,för du är ju precis "spot-on" där!!
(Hur skulle du annars kunna veta Precis hur det ligger till? )

Haha, i hytten gör man vad man vill
2012-03-09, 13:55
Medlem
bellyrogers avatar
Reglerna är ju konstiga. Om man närmar sig en rondell blinkar man vänster om man ska ut i tredje utfarten. Så vet föraren som kommer från andra hållet att bilen kommer passera och man kan planera att lämna företräde. Inget blinkers = rakt fram. Höger blinkers, tar första utfarten. Funkar mycket smidigare då. Varför ska man stå som en idiot och vänta i onödan innan man kan köra ut i rondellen. Varför vill ni att rondellerna ska vara satans osmidiga när det finns en enkel lösning?
2012-03-09, 14:00
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellyroger
Reglerna är ju konstiga. Om man närmar sig en rondell blinkar man vänster om man ska ut i tredje utfarten. Så vet föraren som kommer från andra hållet att bilen kommer passera och man kan planera att lämna företräde. Inget blinkers = rakt fram. Höger blinkers, tar första utfarten. Funkar mycket smidigare då. Varför ska man stå som en idiot och vänta i onödan innan man kan köra ut i rondellen. Varför vill ni att rondellerna ska vara satans osmidiga när det finns en enkel lösning?
Om det nu vore så som du vill att det ska vara - VARFÖR tror du inte att det är en vanligt korsning då istället? Det är INTE samma sak nämligen, men det är ju just denna skillnad ni VB-lovers inte begriper och det är pga er den här tråden en gång startade.

men det finns inget slut på den här diskussionen....ni kommer aldrig inse att era hjärnor har sina begränsningar....
2012-03-09, 16:34
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bellyroger
För att man har ett kvast-skaft i röven och Endast gör det minsta som lagen kräver?

Troligtivs slår de även igen dörren för "Tant Agda" 87 med rullator,så hon får stå där och träla med dörren,för det står minsann inte i någon lag att man måste hålla upp dörren!

Enda felet som du skrev var för raktfram,då man Måste blinka höger ur rondellen oavsett vilken utfart man tar..

Men vi övriga får väl se till att alltid vara först in i rondellen,det gäller ju även om jag bara är en dm före,så är jag ju först och skall då åtnjuta företräde,denna variant funkar ju minst lika bra,som att ge fan i att blinka.

Är nog ännu mer irriterande dessutom!
(0-50km/h 30sek.)
2012-03-09, 16:50
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Om det nu vore så som du vill att det ska vara - VARFÖR tror du inte att det är en vanligt korsning då istället? Det är INTE samma sak nämligen, men det är ju just denna skillnad ni VB-lovers inte begriper och det är pga er den här tråden en gång startade.

men det finns inget slut på den här diskussionen....ni kommer aldrig inse att era hjärnor har sina begränsningar....
Ja,tur är väl det,för dina dumheter,verkar ju vara gränslösa!!

Så kör in i nästa släp och med lite tur så slipper vi ju dig i fortsättningen,synd att det blir så svårt för dig från "andra sidan",att se hur den "Felande föraren" lider av körkortsindragning () och fängelse straff() ...
(Ungefär lika troligt,som att en felparkerad bil är OK att köra på.. begränsningar.. )

Varför det inte är en vanlig korsning? Ja,fattar du inte ens det själv,så krävs det väl att någon med begränsat intellekt upplyser dig..

Kan det ha något med att få mer flyt i trafiken och att dra ner tempot?

Det finns tydligen stollar i trafiken,som inte tycker det är lika viktigt att hålla hastighetsbegränsningar,som att inte blinka mer än lagen kräver..

Men vad vet jag,kanske det är för att några lasbilsförare och grävmaskinister ska ha sysselsättning?

Fö,så är det nog inte min förtjänst att jag kört 150000-200000mil utan att (enl. försäkringsb. och polis) orsaka en krock...
Snarare alla privatbilisters,stort Tack ska ni ha!
2012-03-09, 18:47
Medlem
Citat:
Med sin fulla rätt kan man köra in i sidan på det fordonet och få en ny bil. Han blir dömd - inte jag.

Men tillskillnad från er lastbilschaffisar så kör jag med marginaler och hinner alltid bromsa, men om situationen är rätt så ser jag gärna till att få min bil skadad av er.

Och den logiken är ju helt korrekt eftersom det inte är fotgängarna som ska kolla om det är lugnt att passera. Som reglerna säger så är det ju bilarna som ska bromsa in och kolla att ingen kommer på övergångsstället innan de kör över.

Juridiskt sett, ja.

Men vem är det som får mest ont? Med ditt resonemang förtjänar du nästan att bli invalidiserad i en sådan olycka, det kanske hade lärt dig att ha självbevarelsedrift. Men bara nästan.
2012-03-09, 18:53
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Jag blinkar alltid, men åt rätt håll

Med sin fulla rätt kan man köra in i sidan på det fordonet och få en ny bil. Han blir dömd - inte jag.

Men tillskillnad från er lastbilschaffisar så kör jag med marginaler och hinner alltid bromsa, men om situationen är rätt så ser jag gärna till att få min bil skadad av er.

Och den logiken är ju helt korrekt eftersom det inte är fotgängarna som ska kolla om det är lugnt att passera. Som reglerna säger så är det ju bilarna som ska bromsa in och kolla att ingen kommer på övergångsstället innan de kör över.
Inte alls säkert. Räkna med faktorn att det tar en stund att dra igenom 24 meter genom en CP. Lastbilen kan vara metern före in, men med en personbil hinner du det halva varvet innan han ens fått in släpet i cirkulationen. Alltså är det DU som får stå för den smällen!
2012-03-09, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Inte alls säkert. Räkna med faktorn att det tar en stund att dra igenom 24 meter genom en CP. Lastbilen kan vara metern före in, men med en personbil hinner du det halva varvet innan han ens fått in släpet i cirkulationen. Alltså är det DU som får stå för den smällen!
I personbilistens ögon är det där ett självklart fall av en idiot lastbilschaufför som kört ut rakt framför dom.

Hur många gånger har man inte som lastbilschaufför avstått från att börja köra in i en liten cpl för att det kommer en personbil i full fart på väg in från vänster? Har säkert räddat 100 bilister från att köra rakt in i sidan på mig, även då jag omöjligen kunde dömts som skyldig till olyckan (bromsspåren från personbilisten som börjar innan väjningspliktsmärkena i hans påfart hade varit ett ganska tydligt bevis)...
2012-03-10, 15:12
Medlem
fattonys avatar
Citat:
Jösses

Varför skulle man INTE blinka höger när man byter fil?

Och varför skulle man blinka vänster för att vägen svänger runt en rondell?

Hitta det logiska i detta så vore jag glad.

När sa jag att man inte ska blinka höger? Man blinkar höger vid filbyten och när man ska ut ur rondeller.

Blinka vänster gör man när man kör in i en rondell för att visa att man tänker köra mer än ett halvt varv, inte för att "vägen svänger".

Enda anledningen till att det bråkas om det här är för att det inte finns någon lag. Folk har svårt att acceptera att någon försöker vara hjälpsam i trafiken fast lagen inte kräver det.

Enligt lag kan jag faktiskt ligga och köra runt i rondeller och bara ligga i högerfilen hela tiden, händer en olycka kan det inte vara mitt fel eftersom jag inte gjort några filbyten. Bara för att lagen är sån betyder det inte att folk borde börja göra så.
Senast redigerad av fattony 2012-03-10 kl. 15:14.
2012-03-17, 21:50
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattony
När sa jag att man inte ska blinka höger? Man blinkar höger vid filbyten och när man ska ut ur rondeller.

Blinka vänster gör man när man kör in i en rondell för att visa att man tänker köra mer än ett halvt varv, inte för att "vägen svänger".

Enda anledningen till att det bråkas om det här är för att det inte finns någon lag. Folk har svårt att acceptera att någon försöker vara hjälpsam i trafiken fast lagen inte kräver det.

Enligt lag kan jag faktiskt ligga och köra runt i rondeller och bara ligga i högerfilen hela tiden, händer en olycka kan det inte vara mitt fel eftersom jag inte gjort några filbyten. Bara för att lagen är sån betyder det inte att folk borde börja göra så.

Fast då borde du ju blinka vänster varje gång du närmar dig en in- och utfart på höger sida när du är ute och kör på tex en landsväg, för att visa att du tänker fortsätta rakt fram på den och inte svänga av. Är ju inget fel att vara tydlig med vart man är på väg......
2012-03-19, 17:20
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Fast då borde du ju blinka vänster varje gång du närmar dig en in- och utfart på höger sida när du är ute och kör på tex en landsväg, för att visa att du tänker fortsätta rakt fram på den och inte svänga av. Är ju inget fel att vara tydlig med vart man är på väg......
Ska vi dra likheten med en "vanlig väg som svänger",så är ju lagen tvingande vid filbyten..

Man är på väg ut på en 2filig väg,t.ex en på-fart till en motorväg.
(Man är på väg in i en cirkulationsplats.)

På väg ut på motorvägen ska man väl använda blinkers,vänster ut i första filen,för att sedan om man vill ut i vänster fil,blinka vänster en gång till.
(Blinka vänster innan du åker in i rondellen och blinka vidare vänster om du ska in i vänsterfilen,vilket är ett normalt val om man ska ut i tredje utfarten,eller senare.)

När man svänger av motorvägen så svänger man ju åt höger oavsett vilken fil man ligger i,alltså höger blink,ev. filbyte och av motorvägen.
(Exakt samma här,filbyte höger,utfart,högerblink.)

Så,jämför gärna med en "vanlig väg som svänger"
2012-03-19, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men NEJ, det gör man inte! ARGH! Du KAN inte blinka vänster i en rondell!

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

EDIT: Från Vägverket:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."

Blinkers är till för att visa för medtrafikanterna vart man skall, och underlättar för de andra på vägen.
Så det är ju klart att man blinkar vänster i rondeller, likt man blinkar när man svänger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in