2009-07-18, 17:09
Medlem
Även om nu Hymmes beteende av ngn anledning sätter igång ett våldsscenario, så har jag fortfarande lite svårt att se vrför yttelrligare en person, dvs. en i ursprungstrion, måste sätta livet till.

Vad vi egentligen vet är ju inte så mkt. Grabbarna checkar ut med PV:n, Hymme är i GBG och skickar vykort. Alla fyra försvinner.

Det som tilkommit är berättelsen om den mystiske mannen som systern träffar. Detta är mycket intressant, men bevisar ju ingenting.

Ovanstående inlägg ska inte läsas som kritk av Skaraborg2, tvärtom, men en sådan här (suverän!) tråd mår alltid bra om ngn (jag t ex) är grinig gammal gubbe, och förhoppningsvis leder detta till att vi kan rensa undan en del ovidkommande.

Skaraborg2: Har du dammsugit tidningslägg, arkiv, böcker med mera angående Hymmes försvinnande? Kanske, kanske kan man hitta ngn puselbit där, som kanske kan användas i Dahlsjö-scenariot?

Angående utpekande med mera Skaraborg2: Om du idag påstår att Nisse 1965slagit ihjäl Pelle, så är det endast Nisse som möjligen kan anmäla dig för förtal. Det kan dock vara så att Nisse är avliden, och då är det förtal av avliden. I båda fallen gör man dock en bedömning om det varit försvarligt av den som påstått att göra som han gjort. I detta fallet anser jag det vara försvarligt.

I fall 2 tillkommer ett rekvisit, tiden som förflutit. Lite förenklat, Om Nisse dött för ett år sedan, och han förtalas, så är det allvarligare än om Nisse dött för 25 år sedan, vilket ju är rätt logiskt. De efterlevandes lidande anses ju vara mindre om lång tid gått. En liten lustighet i detta fallet, kan man förtala ngn avliden om man inte vet om denne ÄR avliden? Vi vet ju inte om ngn av de 4 männen är avlidna? ;-D

Du är välkommen att PM:a mig Skaraborg om du vill veta mer om reglerna kring förtal och dylikt.
Citera
2009-07-18, 17:15
Medlem
junazs avatar
Bara spekulationer!

Hymme/Karlsson brags om livet av Dahlsjö/Johansson. Johansson har sedan något ärende i Karlssons lägenhet (hämta/lämna grejer, bevismaterial, något som ev kan binda Dahlsjö/Johansson vid morden - who knows?) och han har Kalssons tröja på sig. Jag gissar att anledningen kan ha varit väldigt simpel, hans egen tröja är nerblodad/förstörd, men Karlssons är intakt och hyfsat fräsch.

Den okände mannen på Risåsgatan 9C är med all sannolikhet isåfall Johansson, som systern misstar för att vara 25-30, då han uppenbarligen såg så ut?

Jag kan tänka mig två saker man hittat i garderoben, som påminner om i vilka kretsar dessa herrar rörde sig. Antingen någon form av skjutvapen eller annat vapen, eller narkotika. Jag tror starkt på det senare isåfall, det som talar emot är väl att de aldrig efterlystes för något brott, vilket de borde ha gjort om man hittat narkotika i garderoben (narkotikainnehav).

Anledningen att Hymme brags om livet har jag även en teori om: Skaraborg2 säger att det är väldigt viktigt att fundera över vilken typ av person Hymme var, jag kan tänka mig ett troligt scenario där man har en livlig diskussion samhällsklasserna emellan (då Hymme var de övrigas motpol, och således också måste ha haft helt andra uppfattningar/åsikter om saker och ting) som på något sätt urartar och resulterar i mord/dråp på Hymme, och förmodligen också Karlsson i samma veva. Dock finner jag det underligt att även Karlsson faller offer, hade de så stora meningsskiljaktligheter, eller tog han helt enkelt bara Hymmes parti?

Känns inte som ett helt otroligt scenario, man måste väl ge dem lite cred för att verkligen göra allt för att undslippa lagens långa arm. Gömma sig utomlands i 44 år och helt gå under jorden. Krävs nog starka nerver för att klara av något sådant. Isåfall har de också vida överträffat de flesta andra sofistikerade våldshandlare (läs planerade mord) i Sveriges historia vad gäller att gömma kroppar/bevismaterial (bilen) på sådant sätt att de aldrig återfinns igen. Kanske hörde Dahlsjö/Johansson av sig hem någon gång och berättade vad som hänt, men av medkänsla gick inte de anhöriga till polisen utan bevarade hemligheten?
Senast redigerad av junaz 2009-07-18 kl. 17:19.
Citera
2009-07-18, 17:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad vet vi egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Även om nu Hymmes beteende av ngn anledning sätter igång ett våldsscenario, så har jag fortfarande lite svårt att se vrför yttelrligare en person, dvs. en i ursprungstrion, måste sätta livet till.

Vad vi egentligen vet är ju inte så mkt. Grabbarna checkar ut med PV:n, Hymme är i GBG och skickar vykort. Alla fyra försvinner.

Det som tilkommit är berättelsen om den mystiske mannen som systern träffar. Detta är mycket intressant, men bevisar ju ingenting.

Ovanstående inlägg ska inte läsas som kritk av Skaraborg2, tvärtom, men en sådan här (suverän!) tråd mår alltid bra om ngn (jag t ex) är grinig gammal gubbe, och förhoppningsvis leder detta till att vi kan rensa undan en del ovidkommande.

Skaraborg2: Har du dammsugit tidningslägg, arkiv, böcker med mera angående Hymmes försvinnande? Kanske, kanske kan man hitta ngn puselbit där, som kanske kan användas i Dahlsjö-scenariot?

Angående utpekande med mera Skaraborg2: Om du idag påstår att Nisse 1965slagit ihjäl Pelle, så är det endast Nisse som möjligen kan anmäla dig för förtal. Det kan dock vara så att Nisse är avliden, och då är det förtal av avliden. I båda fallen gör man dock en bedömning om det varit försvarligt av den som påstått att göra som han gjort. I detta fallet anser jag det vara försvarligt.

I fall 2 tillkommer ett rekvisit, tiden som förflutit. Lite förenklat, Om Nisse dött för ett år sedan, och han förtalas, så är det allvarligare än om Nisse dött för 25 år sedan, vilket ju är rätt logiskt. De efterlevandes lidande anses ju vara mindre om lång tid gått. En liten lustighet i detta fallet, kan man förtala ngn avliden om man inte vet om denne ÄR avliden? Vi vet ju inte om ngn av de 4 männen är avlidna? ;-D

Du är välkommen att PM:a mig Skaraborg om du vill veta mer om reglerna kring förtal och dylikt.

Du har helt rätt i det som du skrev om vad vi verkligen vet, och det skall gudarna veta inte är speciellt mycket.

Ja vad vet vi egentligen? Det vi vet är det som du kort och lättfattligt har skrivit Lage Vrängare (jag tycker verkligen om din pseud.).

Det finns faktiskt en anledning till att ytterligare en person, ur ursprungstrion, fick sätta livhanken till! Detta beronde till stor del hur han sin tur var. Här har jag enbart Karlssons systers uppgifter att gå efter. Ingenting annat, så utan henne faller mycket ihop som ett korthus. Hur många idag som är i livet kan säga "Ja jag kände Gay Roger Karlsson väl"? Inte är det många.

Ang. "Hymme" så har jag inte precis dammsugit tidningslägg och böcker men nog har jag läst mycket, ända sedan det började att skrivas om hans försvinnande.

Jag vet faktiskt en sak till - detta till 75-80%. Systern fick nämligen se något efter den 29 juli 1965, som hon egentligen inte skulle ha fått se. Troligtvis är hon den enda idag levande person utanför "Dahlsjö-kretsen" som såg detta. Med "Dahlsjö-kretsen" menar jag då inte enbart denna trio, utan även andra vinddrivna existenser som fanns i pereferin.

Du "slog huvudet på spiken" Lage Vrängare när du började att tala om bl.a. åldern och hur lång tid som har gått.

Det är just detta som gör att jag vågar banne mig inte att skriva ut vad jag har fått veta med 75-80% säkerhet. Johansson var dryga 16 år vid försvinnandet, Dahlsjö hade precis fyllt 21 år. Det finns med andra ord stora möjligheter att någon av dem kan vara livet ännu - kanske rent utav båda två (2)? Hade de försvunna personerna varit, låt oss säga 40-45 år vid försvinnandet så hade det varit en helt annan sak.

Även om båda dessa personer är avlidna, så ger jag mig f**n på att någon anhörig skulle komma dragande med någon anmälan mot mig av något slag. Det finns gott om anhöriga på både Dahlsjö och Johansson sida. Bl.a. hade Johansson ett barn. Troligtvis fött våren 1966.

Nej det är faktiskt en lustighet som jag inte har tänkt på. Det du skrev "Kan man förtala någon om man inte vet om denne ÄR avliden?" Är det någon som vet hur det förhåller sig?

Vi kan inte veta till 100% att Karlsson och Lundquist är avlidna. Efter att jag har talat med systern om hur hennes bror var som person, så måste jag säga att han ändå till 95% är detta. Därtill kommer alla "vittnen" efter den 29 juli. Hela tiden utpekande av Dahlsjö och Johansson. Jag säger inte att Karlsson inte blev utpekad, men jag har iaf aldrig läst detta.

I "Hymmes" fall så skulle jag vilja sätta den procentsatsen till hela 99% att så är fallet. Jag har mycket svårt att se att denne unge man, med sin troligtvis något underliga läggning skulle klara sig ute i vida världen? Han som var född med en silversked i nypan och troligtvis aldrig hade arbetat en dag i sitt liv?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-18 kl. 18:31.
Citera
2009-07-18, 18:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intressanta spekulationer.

Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Bara spekulationer!

Hymme/Karlsson brags om livet av Dahlsjö/Johansson. Johansson har sedan något ärende i Karlssons lägenhet (hämta/lämna grejer, bevismaterial, något som ev kan binda Dahlsjö/Johansson vid morden - who knows?) och han har Kalssons tröja på sig. Jag gissar att anledningen kan ha varit väldigt simpel, hans egen tröja är nerblodad/förstörd, men Karlssons är intakt och hyfsat fräsch.

Den okände mannen på Risåsgatan 9C är med all sannolikhet isåfall Johansson, som systern misstar för att vara 25-30, då han uppenbarligen såg så ut?

Jag kan tänka mig två saker man hittat i garderoben, som påminner om i vilka kretsar dessa herrar rörde sig. Antingen någon form av skjutvapen eller annat vapen, eller narkotika. Jag tror starkt på det senare isåfall, det som talar emot är väl att de aldrig efterlystes för något brott, vilket de borde ha gjort om man hittat narkotika i garderoben (narkotikainnehav).

Anledningen att Hymme brags om livet har jag även en teori om: Skaraborg2 säger att det är väldigt viktigt att fundera över vilken typ av person Hymme var, jag kan tänka mig ett troligt scenario där man har en livlig diskussion samhällsklasserna emellan (då Hymme var de övrigas motpol, och således också måste ha haft helt andra uppfattningar/åsikter om saker och ting) som på något sätt urartar och resulterar i mord/dråp på Hymme, och förmodligen också Karlsson i samma veva. Dock finner jag det underligt att även Karlsson faller offer, hade de så stora meningsskiljaktligheter, eller tog han helt enkelt bara Hymmes parti?

Känns inte som ett helt otroligt scenario, man måste väl ge dem lite cred för att verkligen göra allt för att undslippa lagens långa arm. Gömma sig utomlands i 44 år och helt gå under jorden. Krävs nog starka nerver för att klara av något sådant. Isåfall har de också vida överträffat de flesta andra sofistikerade våldshandlare (läs planerade mord) i Sveriges historia vad gäller att gömma kroppar/bevismaterial (bilen) på sådant sätt att de aldrig återfinns igen. Kanske hörde Dahlsjö/Johansson av sig hem någon gång och berättade vad som hänt, men av medkänsla gick inte de anhöriga till polisen utan bevarade hemligheten?

Ja junoz du skriver mycket intressanta spekulationer. Ja i vissa bitar så intressanta att jag inte vågar att bemöta dessa! Läs gärna i föregående svar till Lage Vrängare vad jag lägger för innebörd i ordet "vågar".

Ang. den okände mannen i broderns lägenhet så satte systern åldern på denne till "ett par tre år äldre än Gay". Gay var vid sitt försvinnande 22 år 4 månader och 4 dagar. Alltså denne okändes ålder skulle då ha varit ca 24-25 år.

Jag tror dock att du har fel i när du skriver "Hymme/Karlsson brags om livet av Dahlsjö/Johansson?" Det tror inte jag.

Hela detta gamla fall är med allra största sannolikhet mycket simpelt och enkelt från första början.

Narkotikan var inte 1965 s.a.s. "var mans egendom". Vid denna tid så förekom denna i stort sett endast inom víssa musikkretsar i Stockholm. Hur det förhöll sig Göteborg vet jag inte? Nej det var inte narkotika av något slag. Dessa killar höll sig med sponken och bira på pubarna i Haga. Dessutom hade de inga pengar att köpa narkotika för. Enligt systern var Karlsson "glad i flaskan". Det var ej heller något slags skjutvapen. Det som hittades skulle folk skratta åt mer eller mindre 2009. Så var dock inte fallet 1965, då det sågs på ett helt annat sätt.

Ja jag har haft många funderingar ifall Dahlsjö och Johansson någonsin hörde av sig till nära och kära? Ja inget är omöjligt när det gäller detta tillkrånglade fall.
Citera
2009-07-18, 19:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brev från Ingmar Norlén 09.07.18.

Fick för en stund sedan ett e-mail från journalisten och författaren Ingmar Norlén från Arvika.

Eftersom detta var för ca 15 år sedan, så mindes han tyvärr ingenting. Han hade bara ett svagt minne av detta möte med systern, men kom inte ihåg några detaljer eller var de hade träffats.

Förmodligen så hade han gjort ett repotage för Hemmets Journals räkning, och skrev sedan litet om det för publicering i sin bok. Vilket ju var ett lyckokast får man väl ändå säga.

Han hade inga som helst egna teorier eller synpunkter på Dahlsjö och grabbarna. Han tyckte iaf att det var ett märkligt fall.

Ingmar Norlén skall ha ett stort tack för att han tog sig tid, för att kolla upp detta för min räkning.
Citera
2009-07-18, 21:37
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Draggandet och dykandet

Polisen undersökte ju vattendrag söder om Göteborg på vägen mot Åsa i Halland, med anledning av, den förmodligen inställda, vagt planerade badresan. Det blev ju inget resultat.

Om man i stället vänder blickarna norrut, blir det naturligt att först titta på Hisingen. Det slog mig då jag zoomade in jätteön på eniros karta, vilken enorm mängd små vattendrag som finns där. Tjärnar, sjöar, kärr- och träskmark.

Särskilt den norra delen av ön är glesbefolkad. Ön i stort bör ha haft väsentligen mindre bebyggelse 1965. Jag har själv sett hur gamla varvsområden fått ny bebyggelse.

Om man söker ett vattendrag som dumpplats, bör man ha i åtanke att det ska kunna nås med bil. Jag är inte heller göteborgare, kan inte bidra med djupare lokalt kunnande. Lokalkännedom bör hur som helst vara av stort värde då det gäller att snabbt göra sig av med något så skrymmande som en bil. Varför söka sig uppåt norra Bohuslän som man inte riktigt känner, om man vet allt om sin egen bakficka?

Jag tror att en bil med mänskligt bagage är fullt identifierbar efter 44 år i sötvatten.

Red: stavfel
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2009-07-18 kl. 21:51.
Citera
2009-07-18, 21:50
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Fick för en stund sedan ett e-mail från journalisten och författaren Ingmar Norlén från Arvika.

Kul att Norlén hörde av sig. Jag antar att du hänhvisade till den här tråden? Det vore nog bra om Nórlen skulle "tända" på ämnet igen. Han är en skicklig grävare i gammalt bråte. Jag har läst hans (senaste av två) bok om Johnny Bode. Det tycks inte som om mycket gått honom förbi där.
Citera
2009-07-18, 23:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Draggningar och dykningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Polisen undersökte ju vattendrag söder om Göteborg på vägen mot Åsa i Halland, med anledning av, den förmodligen inställda, vagt planerade badresan. Det blev ju inget resultat.

Om man i stället vänder blickarna norrut, blir det naturligt att först titta på Hisingen. Det slog mig då jag zoomade in jätteön på eniros karta, vilken enorm mängd små vattendrag som finns där. Tjärnar, sjöar, kärr- och träskmark.

Särskilt den norra delen av ön är glesbefolkad. Ön i stort bör ha haft väsentligen mindre bebyggelse 1965. Jag har själv sett hur gamla varvsområden fått ny bebyggelse.

Om man söker ett vattendrag som dumpplats, bör man ha i åtanke att det ska kunna nås med bil. Jag är inte heller göteborgare, kan inte bidra med djupare lokalt kunnande. Lokalkännedom bör hur som helst vara av stort värde då det gäller att snabbt göra sig av med något så skrymmande som en bil. Varför söka sig uppåt norra Bohuslän som man inte riktigt känner, om man vet allt om sin egen bakficka?

Jag tror att en bil med mänskligt bagage är fullt identifierbar efter 44 år i sötvatten.

Red: stavfel

När jag har skrivit att kropparna och bilen dumpades norröver, så menar jag inte långt ifrån själva Göteborg. Jag tror att det som kom att utspela sig i O 19920 skedde troligtvis mycket snabbt, efter att de hade troligtvis plockat upp Johansson på Lantmäterigatan 12C i Brämaregården. Jag skulle kunna tänka mig att inom loppet av 10-15 minuter efter att de hade lämnat Lantmäterigatan händer det som nu händer. Detta är naturligtvis endast en teori och inget som jag kan veta.

Naturligtvis så var t.ex. Hisingen mindre bebyggd 1965 än 44 år senare. Som jag ser det så ligger just problemet här. Ingen vet exakt var den duvblå PV:n blev dumpad med dess mänskliga innehåll.

Mycket på t.ex. Hisingen har idag helt ändrat karaktär. Många obebyggda platser är idag bebyggda där man då kunde komma fram med bil, andra ställen som 1965 var framkomliga kanske har blivit parker, badplatser etc? Det räcker tyvärr inte med, att det skall ha varit en framkomlig väg med bil till ett vattendrag 1965. Man måste ha någon susning om var dessa kostsamma draggningar och dykningar skall göras. Vem skulle betala detta? Jag tror ingen har intresse av att betala kostnaderna för något som troligtvis inte kommer att lyckas. Idéen är god men jag tror inte den är genomförbar - tyvärr!

Om bilen med dess innehåll mot förmodan skulle hittas, så tror jag också att bil med mänskligt bagage skulle ev. kunna vara identifierarbara? Om bilen dumpades i västerhavet då?

Om denna händelse hade utspelat sig i Stockholm, så hade jag redan för en 10-15 år sedan börjat gräva i detta unika fall. Nu har dålig kännedom, långt borta m.m. gjort att det inte har blivit så förrän i år. Man får väl säga: "Bättre sent än aldrig."
Citera
2009-07-18, 23:27
Medlem
Celerons avatar
Tack för en fortsatt intressant tråd.

Angående vad du skaraborg2 ska avslöja eller inte så tycker jag att det är bara att som det heter på engelska "Let it all out". Jag menar snart har det gått EXAKT fyrtiofyra år sedan händelsen. Och jag tror att de flesta . Även levande anhöriga. Skulle vilja ha så mycket klarhet i det här som möjligt. Fast det skulle ge en negativ bild över deras nära och kära och deras eventuella gärningar. Eller mer brutalt uttryckt: Få veta vad som troligen hände innan de dör.

Att hålla inne på något med hänsyn till att Dahlsjö och Johansson EVENTUELLT skulle leva fortfarande är det ännu mindre skäl till anser jag. Ska de ge sig till känna kommer allt det här upp riktigt rejält igen och de blir då ansedda skyldiga i folks ögon även om brottet är preskriberat.

Det riktigt mystiska är varför INGET av bil eller personer någonsin hittats ett spår av under dessa MÅNGA år.

En alternativteori (som mycket kanske talar emot) skulle ju vara att de blev bråk i bilen vilket gjorde att bilen helt enkelt körde över kajkanten och ner i havet varefter endast Johansson och Dahlsjö kunnat rädda sig ur den. Gay och Hymme blev kvar "sleeping with the fishes". Simpelt och enkelt.
Senast redigerad av Celeron 2009-07-18 kl. 23:35.
Citera
2009-07-18, 23:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingmar Norlén: En duktig skribent och skicklig grävare.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Kul att Norlén hörde av sig. Jag antar att du hänhvisade till den här tråden? Det vore nog bra om Nórlen skulle "tända" på ämnet igen. Han är en skicklig grävare i gammalt bråte. Jag har läst hans (senaste av två) bok om Johnny Bode. Det tycks inte som om mycket gått honom förbi där.

Ja jag omtalade naturligtvis för honom, att det finns en tråd på Fb under namnet "Dahlsjö-fallet."

Han är en mycket skicklig grävare i gammalt bråte, precis som du själv skrev. Har hans båda böcker om Johnny Bode. Ja Norlén har verkligen varit mycket noggrann i dessa. Har också hans bok "Förbannde Ekström" som handlar om den kände dalsländske författaren Per Olof Ekström. Samma sak där.

Jag tror inte att han "tände" på att börja gräva i "Dahlsjö-fallet". Han har nog fullt upp ändå. Dessutom så har nu ett eget bokförlag, ihop men en annan person.

Jag tror dessutom att när han skrev detta om den duvblå PV:n, så var det ursprungligen på uppdrag av Hemmets Journal. Sedan fann han fallet tillräckligt intressant att ta med i sin bok.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-18 kl. 23:34.
Citera
2009-07-18, 23:33
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Jag tror dock att du har fel i när du skriver "Hymme/Karlsson brags om livet av Dahlsjö/Johansson?" Det tror inte jag.
Hmmm, ja vad skall man säga?
vilka/vem skulle det annars varit om du antagit att det uppstått en dispyt i bilen och de var bara de fyra i bilen?
Med antagandet att det var två som dumpades med bilen, Hymme dör pga av en bagatell sedan så dödar någon annan än de i bilen herr Karlsson?
Jag ställer mig tveksam iaf.

Vem åker dit för förtal om du PM:ar mig sakerna som jag sedan lägger ut?
Citera
2009-07-18, 23:46
Medlem
Sven-Gustafs avatar
[quote]
Citat:
Det räcker tyvärr inte med, att det skall ha varit en framkomlig väg med bil till ett vattendrag 1965. Man måste ha någon susning om var dessa kostsamma draggningar och dykningar skall göras. Vem skulle betala detta? Jag tror ingen har intresse av att betala kostnaderna för något som troligtvis inte kommer att lyckas. Idéen är god men jag tror inte den är genomförbar - tyvärr!

Jag tänkte mig inte att någon skulle betala, jag tänkte på entusiastiskt amatörarbete utfört av någon nyfiken och äventyrlig person/er med lokalkännedom (naturligtvis ligger allt detta utanför polisens nuvarande intresseområden). Varenda stadsdel i en storstad har sina lokalhistoriker, sina lokalchauvinister m.m. Kort sagt, folk av olika slag som vill veta allt om sitt område. Men, någon dykkunnig sådan måste få impulsen att ta sig an uppgiften.

Citat:
Om bilen med dess innehåll mot förmodan skulle hittas, så tror jag också att bil med mänskligt bagage skulle ev. kunna vara identifierarbara? Om bilen dumpades i västerhavet då?

Jag vet inte. Strömmar och dylikt i samverkan med saltvatten. Ett motorblock är säkert identifierbart till fabrikat och typ. En kaross däremot. Dåtidens bilar var byggda i tjockare plåt än dagens. Tvivlar på att detta gör så stor skillnad. Någon annan har kanske mer att komma med? Eventuella skelett är nog intakta. Har de däremot avskilts från chassiet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in