2005-03-05, 23:24
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nja - jag är inte helt övertygad om att det skulle ligga någon konspiration bakom.

- Men, tittar man lite bakåt i historien. Under flera tillfällen har klimatet dramatiskt ändrat sig. Det har gått så snabbt att man t o m har hittat infrusna mammutar vars kött är färskt. Detta tyder på att en nedkylning av klimatet kan gå på timmar.

Personligen tycker jag det tyder på att ett varmblodigt djur dött i ett kallt klimat.
Citera
2005-03-05, 23:25
Medlem
Citat:
Mja - visst har vi förmåga att med teknik anpassa oss bättre.
Men - se bara på vad som hände i Thailand. När naturen rör sig - så har vi inte en chans.
Visst, om vi skulle få en serie av enorma jordbävningar som orsakar tsunamis, direkt följt av gigantiska utbrott från alla jordens vulkaner, kombinerat med en stor pandemi - det skulle kanske ta kål på oss. För hur många dog i tsunamikatastrofen? Cirka 300 000, vilket är 0,05% av jordens befolkning. De allra flesta berördes inte alls, och även om tsunamin skulle svepa över precis hela jorden så skulle ju alla som bor 50 meter över havsnivån klara sig bra. I Kina dog ca. 600 000 personer i en jordbävning, och det gav inte ens några rubriker. Så mycket betyder det att några hundratusen människor dör. Det krävs större saker - mycket större saker - för att ta kål på oss.
[quote]Och visst, det är tänkbart att jordytan snabbt kan ändra sig - det finns såna tankar bland geologerna - att våra kontinenter snabbt kan halka iväg.
Men det är ju klen tröst för oss om vi skulle inom ett par hundra år befinna oss vid den nuvarande Nordpolen.[/i]Och du tror inte att "ett par hundra år" skulle räcka för att vi skulle anpassa oss? Det tror jag. Kan man bo i Kiruna under vintern utan att frysa ihjäl så kan man bo på Nordpolen.
Citera
2005-03-05, 23:25
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Personligen tycker jag det tyder på att ett varmblodigt djur dött i ett kallt klimat.

Mja - visst är det så. Men - ändå - detta var ett exempel. Ju fler indicier man listar - desto högre sannolikhet har hypotesen att vårt klimat snabbt kan ändra sig.
Citera
2005-03-05, 23:31
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Visst, om vi skulle få en serie av enorma jordbävningar som orsakar tsunamis, direkt följt av gigantiska utbrott från alla jordens vulkaner, kombinerat med en stor pandemi - det skulle kanske ta kål på oss. För hur många dog i tsunamikatastrofen? Cirka 300 000, vilket är 0,05% av jordens befolkning. De allra flesta berördes inte alls, och även om tsunamin skulle svepa över precis hela jorden så skulle ju alla som bor 50 meter över havsnivån klara sig bra. I Kina dog ca. 600 000 personer i en jordbävning, och det gav inte ens några rubriker. Så mycket betyder det att några hundratusen människor dör. Det krävs större saker - mycket större saker - för att ta kål på oss.
Citat:
Och visst, det är tänkbart att jordytan snabbt kan ändra sig - det finns såna tankar bland geologerna - att våra kontinenter snabbt kan halka iväg.
Men det är ju klen tröst för oss om vi skulle inom ett par hundra år befinna oss vid den nuvarande Nordpolen.
Och du tror inte att "ett par hundra år" skulle räcka för att vi skulle anpassa oss? Det tror jag. Kan man bo i Kiruna under vintern utan att frysa ihjäl så kan man bo på Nordpolen.

Mmm ... jo - jag tror ju inte att vår art som sådan skulle dö ut i det första taget, men vår civilisation lever stor risk att dö.

Man KAN bo på Nordpolen - men troligen skulle en stor folkvandring ske söderut - med krig och epedemier som följd.
Citera
2005-03-05, 23:48
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Mja - visst är det så. Men - ändå - detta var ett exempel. Ju fler indicier man listar - desto högre sannolikhet har hypotesen att vårt klimat snabbt kan ändra sig.

Samt om man återgår till trådens början

Citat:
Att diskutera:
Vad är då syftet bakom denna bluff? Varför vill en del få oss att tro att det finns något som heter global uppvärmning?

Jag tror att det som så ofta är forskare som vill ha anslag. Eller så har de gjort en grov miss och försöker hålla masken.

Tänkbart är givetvis att det finns politiska motiv, man vill begränsa energianvändningen så vi blir mindre beroende av olja och uran?

Ej att förglömma
Citat:
Mja - visst har vi förmåga att med teknik anpassa oss bättre.
Men - se bara på vad som hände i Thailand. När naturen rör sig - så har vi inte en chans.

Och visst, det är tänkbart att jordytan snabbt kan ändra sig - det finns såna tankar bland geologerna - att våra kontinenter snabbt kan halka iväg.
Men det är ju klen tröst för oss om vi skulle inom ett par hundra år befinna oss vid den nuvarande Nordpolen.

Så hur man än vrider och vänder på det. Det vi gör eller inte gör - spelar mindre roll än vad vår egen planet förmår att göra.

Därför är det livsviktigt för vår art att se till att vi befinner oss på flera platser än denna vår födelseplanet.

Det är dags att vi lämnar boet och blir vuxna.

Och sen närmar vi oss essensen antar och hoppas jag för ölen börjar ta slut

Citat:
Så hur man än vrider och vänder på det. Det vi gör eller inte gör - spelar mindre roll än vad vår egen planet förmår att göra.

Därför är det livsviktigt för vår art att se till att vi befinner oss på flera platser än denna vår födelseplanet.

Det är dags att vi lämnar boet och blir vuxna.

Nej, jag tror om att människan verkligen vill så kan vi påverka klimatet. Till det värre eller det sämre. Hurvida mänskligheten förmår få fingrarna ur arschlet och förverka miljöpartiets dröm det låter jag var osagt.

Men ja, ska människan klara sig ska vi inte bara lämna denna planet vi ska även söka oss utanför detta solsystem
Citera
2005-03-05, 23:57
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Samt om man återgår till trådens början

Ej att förglömma

Och sen närmar vi oss essensen antar och hoppas jag för ölen börjar ta slut

Nej, jag tror om att människan verkligen vill så kan vi påverka klimatet. Till det värre eller det sämre. Hurvida mänskligheten förmår få fingrarna ur arschlet och förverka miljöpartiets dröm det låter jag var osagt.

Men ja, ska människan klara sig ska vi inte bara lämna denna planet vi ska även söka oss utanför detta solsystem

Tack för den.

Jo, jag medger att jag själv drivit tråden off topic.
Dock - trots allt - vi är nog ense. Man skall givetvis inte sträva efter att förvärra en situation. Dock tror jag inte att det vi kan göra är någon större faktor i sammanhanget. Vi skall se till att överleva här så länge vi kan - och samtidigt se till att vi har andra platser att komma till.

Syftet med tråden var att visa att den skrämselpropaganda som sköjt över oss ang miljöförstöring, växthuseffekter och liknande - inte alls är verklighetsbaserad.

Självklart finns det inget positiv i att skräpa ner eller döda vår egen livsmiljö, men när naturens egna krafter sätts i gång - då är vår påverkan noll och intet värda.

Varför man då gör denna massiva ansträngning att få oss att lyda miljökrav, att sortera sopor och minska utsläpp - det är i första hand politiskt motiverat.
Miljöargument säljer. Det syntes när Miljöpartiet kom in i Riksdagen. Döende sälungar (som dog av ett högst naturligt virus) - gjorde att ett nytt parti blev en maktfaktor i Svensk politik.

Sånt lägger våra makthavare märke till.
Citera
2005-03-06, 00:39
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Tack för den.

Jo, jag medger att jag själv drivit tråden off topic.
Dock - trots allt - vi är nog ense. Man skall givetvis inte sträva efter att förvärra en situation. Dock tror jag inte att det vi kan göra är någon större faktor i sammanhanget. Vi skall se till att överleva här så länge vi kan - och samtidigt se till att vi har andra platser att komma till.

-Ja, för att lyckas måste människan sprida sig och det fort som fan. Nej, man ska inte förvärra en situation såtillvida att man är utråkad och söker något "vettigt.. att göra för tillfället" Men jag håller inte riktigt med. Givetvis, jag mot Etna är en dödfödd kamp.. Mänskligheten mot Etna? Jag tror vi jämnar vulkanfan vid roten. I ett större perspektiv? -Ja, jag tror på global uppvärming via mänsklighetens förehavanden. -Ja, jag tror mänskligheten kan påverka i en för mänskligheten positiv rikting.

Citat:
Syftet med tråden var att visa att den skrämselpropaganda som sköjt över oss ang miljöförstöring, växthuseffekter och liknande - inte alls är verklighetsbaserad.

Svår fråga, det är (Ni kanske tänker på Yoda, men han tog utrycket från mig, den lilla plagiatören) Ja, debatten startade med en brandfackla från ruskigbuss . I själva debatten har jag själv inte funnit något som påverkar mig nämnvärt.
Bortsett från det faktum att ämnet global uppvärmning dels väcker känslor, samt dels verkar bevis för den ena partens påstående vara svårt att finna.
Citat:
Självklart finns det inget positiv i att skräpa ner eller döda vår egen livsmiljö, men när naturens egna krafter sätts i gång - då är vår påverkan noll och intet värda.

Och här tror jag att man kan finna själva essensen i debatten om man är villig att bortse från tidigare inlägg. Du får ursäkta mig men jag ställer frågan, -Kan eller kan inte människan påverka naturen?

caveat emptor
Citera
2005-03-06, 09:54
Medlem
#Energin på jorden är inte konstant. Sätt dig utomhus om några månader och titta upp mot det där ljusa gula i himlen. Känner du värme? Troligtvis. Kommer värmen från jorden. Knappast. #

jo det är det den energi som kommer från solen är konstant, det är den som senare gör att det finns vind och vattenkraft och ännu senare kol och olja allt kommer från solen tidigare eller senare,,det enda energin som inte kommer från solen är kärnkraft och det i sig kan vara en påverkan ett tillskott men med fet grisen behöver man ju inte fundera på det
Citera
2005-03-06, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataGringos
Eller bara softa ner på bilanvändningen och gå över till andra miljövänligare bränslen. verkar rätt mycket lättare...

Och det hjälper på vilket sätt när vi får en ny istid? Det vi ser nu är ingenting mot de klimatförändringar vi har att vänta i framtiden. Kanske inte än på några tusen år men de kommer, var så säker. Visserligen så kommer vi nog att överleva de flesta men om vi har otur och det inträffa en serie större naturkatastorfer så vet man aldrig hur det kan gå.
Citera
2005-03-07, 15:24
Medlem
MataGringoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sPaZz
Och det hjälper på vilket sätt när vi får en ny istid? Det vi ser nu är ingenting mot de klimatförändringar vi har att vänta i framtiden. Kanske inte än på några tusen år men de kommer, var så säker. Visserligen så kommer vi nog att överleva de flesta men om vi har otur och det inträffa en serie större naturkatastorfer så vet man aldrig hur det kan gå.

?????

Jag bryr mig mera över att mina barn skall plàgas över de ekologiska och sociala förändringarna av klimatförändringarna, inte vad som sker om 1000àr.
Citera
2005-03-07, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Som sagt - vattenånga och moln står för 98% av växthuseffekten. Till det kommer gaser som metan och andra, och resten är koldioxid.
Jag läste i en illustrerad vetenskap där det stog om växthuseffekten. Där stog det att medeltempraturen skulle sjunka med 60% om man tog bort all diväteoxid i atmosvären.
Citera
2005-03-07, 19:48
Medlem
# diväteoxid #
vatten,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in