Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Jag har funderat mycket på varför på Kjell-Åke Johansson. Han var ju mycket yngre än de andra två,ca 5-6 år. Varför var han ihop med Karlsson och Dahlsjö? Vad hade de gemensamt? Han verkat ha varit en hel annan typ. Det intrycket får jag av fotot. Denna intensiva blick! Den glömer man säkert inte. Inte ens efter många år. Han var den förste som anmäldes försvunnen. Av sin mor dagen efter. Hon uppgav då också att han brukade vara ihop med Gay karlsson. De var ju uppväxta i samma område på Hisingen. Det måste finnas en hel del information i GP och GT hösten 1965. Kanske ochså foto på Gay Karlsson.
Ja jag har också läst detta att modern uppgav att sonen brukade umgås med Gay Karlsson. Konstigt nog talade aldrig Karlsson i sin tur om Johansson för systern.
Det är sant att de växte upp i samma område på Hisingen men det förklarar ändå inte varför de umgicks? När Gay slutade skolan 1958 var Johansson endast nio (9) år. 5 - 6 år i denna åldern gör otroligt mycket. T.ex. när jag var 22 år så umgicks jag aldrig med en 16-åring.
Dahlsjö och Karlsson kom definitivt från samma bakgrund. Båda kom från skilsmässofamiljer med många barn i flera äktenskap. Båda hade också denna småkriminella bakgrund. När det gäller Johansson så kom han från en helt annan familjebakgrund. Där fanns, medberäknat Kjell Åke, fyra (4) syskon. Alla med samma mor och far. Vet ej heller något om denne brådmogne ynglings bakgrund? Han måste ha slutat skolan i juni 1965 (9-årig grundskola) så han kan inte ha arbetat lång tid på sitt arbete.
Med tanke på hur Dahlsjö och Karlsson var, så måste även Johansson ha varit på samma sätt. Varför skulle de annars ha varit tillsammans? Dessutom såg Johansson betydligt äldre ut och troligtvis var han också betydligt äldre till sättet än sina 16 år.
"Denna intensiva blick! Den glömmer man säkert inte." Nej just det Edmond. Det gör man säkert inte, inte ens efter många år. Jag såg denna bild för första gången, efter skriverierna på 1960-talet, 1984. Jag har aldrig kunnat glömma denna blick på fotot.
Precis som du så har jag funderat mycket på just Kjell Åke Johansson, ända sedan 1984.
Det finns säkert något foto på Gay Roger Karlsson i dessa gamla tidningar från 1965 och 1966. Detta kommer att kollas upp.