2009-07-29, 22:19
Medlem
Har ja missat det, eller är det fortfarande "status quo" angående det där systern såg, som inte var menat att hon skulle se?
Citera
2009-07-29, 22:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Liftane eller ej till Göteborg?

Citat:
Ursprungligen postat av Avveckling
Hur vet vi att "Hymme" kommer till Centralstationen i Gbg liftandes? "Hymme" var väl en grabb stadd i kassa med tanke på hans familj? Gick det inte både tåg och bussar från "Hymmes" bostadsort? Är det klarlagt att han liftade? Jag tycker att försvinnandet av de övriga tre "gossarna" är intressant, men att blanda in "Hymme" är i mina ögon att blanda ihop korten.

Nu vet jag inte riktigt hur det ser därifrån han startade sin resa. Du kanske känner till dessa delar bättre än jag? Han lämnade iaf Torekov för att liftande bege sig via Göteborg till Gerlesborgs konstskola på morgonen den 29 juli 1965. Detta med att han skulle lifta hade han åtminstone berättat för sin mamma. Precis när han skulle ge sig av hade han ha frågat sin mor: "Du kanske skulle göra mig sällskap?" Modern började då göra sig klar samt att ta reda på trafikförbindelserna. Då plötsligt ändrade "Hymme" sig och sade: "Nej förresten. Jag vill klara det här själv."

Därefter lämnar han familjens sommarstuga. Han hade iaf inte köpt någon eller några biljetter innan för färd med buss och tåg till Göteborg.

Han hade inte heller med sig sitt pass. I plånboken hade 60-70 kr.

Ovanstående uppgifter lämnades av åtminstone hans mamma, som sedan skrevs ner och kom i tryck.

I den polisutredning som sedan företogs, så framkom det inget som pekade på, att han skulle ha färdats med allmänna kommunikationer. Åtminstone har jag inte läst någonstans att så skulle ha varit fallet.

Kanske någon annan som känner till mera om "Hymmes" resa till Göteborg denna dag?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-29 kl. 22:51.
Citera
2009-07-29, 23:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Status Quo".

Citat:
Ursprungligen postat av Preston
Har ja missat det, eller är det fortfarande "status quo" angående det där systern såg, som inte var menat att hon skulle se?

Ja tyvärr förhåller det sig så Preston. Dessutom kommer det också att förbli på detta sätt, ang. vad systern såg efter att brodern hade försviunnit.

Skulle detta skrivas ut så skulle det kunna leda till ett ev. åtal för förtal.

Detta är inget jag kan bevisa och lika litet kan hon göra så. Hon är dock säker till 75-80% vad hon såg någon gång under första halvan av augusti 1965.
Citera
2009-07-29, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja tyvärr förhåller det sig så Preston. Dessutom kommer det också att förbli på detta sätt, ang. vad systern såg efter att brodern hade försviunnit.

Skulle detta skrivas ut så skulle det kunna leda till ett ev. åtal för förtal.

Detta är inget jag kan bevisa och lika litet kan hon göra så. Hon är dock säker till 75-80% vad hon såg någon gång under första halvan av augusti 1965.

Ok, Ja får helt enkelt lägga det åt sidan, vilket är svårt eftersom fantasin skenar iväg! Men personligen tror jag att hon måste ha sett någon/några av personerna från bilen.
Nyfiken på utlands spåret, Är det "bara" en teori som du har, eller har du på fötterna, utan att kunna skriva det, med samma skäl som ovan?

Självklart vill ja också som många andra, tacka för vansiningt intresanta trådar du drar igång!
Senast redigerad av Preston 2009-07-29 kl. 23:20.
Citera
2009-07-29, 23:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Utlandspåret.

Citat:
Ursprungligen postat av Preston
Ok, Ja får helt enkelt lägga det åt sidan, vilket är svårt eftersom fantasin skenar iväg! Men personligen tror jag att hon måste ha sett någon/några av personerna från bilen.
Nyfiken på utlands spåret, Är det "bara" en teori som du har, eller har du på fötterna, utan att kunna skriva det, med samma skäl som ovan?

Om du läser alla inlägg så kan du själv få fram vad hon såg, med största sannolikhet.

Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "utlandspåret"?

När det gäller "Hymme" så har det ju förekommit under alla år, en mängd olika spår att han skall ha setts i olika världsdelar. T.ex. i Australien. Inget har dock gått att få bekräftat.

När det gäller "utlandspåret" för de övriga tre (3), så har ett vittne påstått sig sett Dahlsjö i Köpenhamn 1971. För övrigt känner jag inte till några utlandspår direkt ang. dessa. Däremot har det spekulerats en del om att några eller någon efter att de försvann, skall ha begivit sig utomlands. Detta är enbart spekulationer och finns i dagsläget inga som helst belägg för.
Citera
2009-07-30, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för din ypperliga förklaring av nya resp. gamla bron. Har läst detta med intresse.

Ja jag har också tittat en del på denna blågrå PV som bedbug länkade. Jag undrar var någonstans han hittade denna?
Jag hittade sidan i ett helt annat syfte. Kolla runt på lite UE sidor och fan den sidan. Kontakta han som har sidan. Det är han som har fotat bilen. Han har nog fler bilder på bilen. Var en ren slump att jag hittade den.
Citera
2009-07-30, 01:08
Medlem
Jag har funderat mycket på varför på Kjell-Åke Johansson. Han var ju mycket yngre än de andra två,ca 5-6 år. Varför var han ihop med Karlsson och Dahlsjö? Vad hade de gemensamt? Han verkat ha varit en hel annan typ. Det intrycket får jag av fotot. Denna intensiva blick! Den glömer man säkert inte. Inte ens efter många år. Han var den förste som anmäldes försvunnen. Av sin mor dagen efter. Hon uppgav då också att han brukade vara ihop med Gay karlsson. De var ju uppväxta i samma område på Hisingen. Det måste finnas en hel del information i GP och GT hösten 1965. Kanske ochså foto på Gay Karlsson.
Citera
2009-07-30, 02:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den gamla Volvon.

Citat:
Ursprungligen postat av bedbug
Jag hittade sidan i ett helt annat syfte. Kolla runt på lite UE sidor och fan den sidan. Kontakta han som har sidan. Det är han som har fotat bilen. Han har nog fler bilder på bilen. Var en ren slump att jag hittade den.

Stort tack att du letade upp killen som fotade den gamla Volvon bedbug. Vad jag förstår så skall den ha stått i Växjö, om jag nu inte läste fel i hastigheten.

Ja bilen kan faktiskt vara en årsmodell 1956. Har säkert inget med detta att göra men ändå intressant att kolla närmare. Skall kontakta han som har sidan.
Citera
2009-07-30, 02:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hade Johansson gemensamt med de två övriga?

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Jag har funderat mycket på varför på Kjell-Åke Johansson. Han var ju mycket yngre än de andra två,ca 5-6 år. Varför var han ihop med Karlsson och Dahlsjö? Vad hade de gemensamt? Han verkat ha varit en hel annan typ. Det intrycket får jag av fotot. Denna intensiva blick! Den glömer man säkert inte. Inte ens efter många år. Han var den förste som anmäldes försvunnen. Av sin mor dagen efter. Hon uppgav då också att han brukade vara ihop med Gay karlsson. De var ju uppväxta i samma område på Hisingen. Det måste finnas en hel del information i GP och GT hösten 1965. Kanske ochså foto på Gay Karlsson.

Ja jag har också läst detta att modern uppgav att sonen brukade umgås med Gay Karlsson. Konstigt nog talade aldrig Karlsson i sin tur om Johansson för systern.

Det är sant att de växte upp i samma område på Hisingen men det förklarar ändå inte varför de umgicks? När Gay slutade skolan 1958 var Johansson endast nio (9) år. 5 - 6 år i denna åldern gör otroligt mycket. T.ex. när jag var 22 år så umgicks jag aldrig med en 16-åring.

Dahlsjö och Karlsson kom definitivt från samma bakgrund. Båda kom från skilsmässofamiljer med många barn i flera äktenskap. Båda hade också denna småkriminella bakgrund. När det gäller Johansson så kom han från en helt annan familjebakgrund. Där fanns, medberäknat Kjell Åke, fyra (4) syskon. Alla med samma mor och far. Vet ej heller något om denne brådmogne ynglings bakgrund? Han måste ha slutat skolan i juni 1965 (9-årig grundskola) så han kan inte ha arbetat lång tid på sitt arbete.

Med tanke på hur Dahlsjö och Karlsson var, så måste även Johansson ha varit på samma sätt. Varför skulle de annars ha varit tillsammans? Dessutom såg Johansson betydligt äldre ut och troligtvis var han också betydligt äldre till sättet än sina 16 år.

"Denna intensiva blick! Den glömmer man säkert inte." Nej just det Edmond. Det gör man säkert inte, inte ens efter många år. Jag såg denna bild för första gången, efter skriverierna på 1960-talet, 1984. Jag har aldrig kunnat glömma denna blick på fotot.

Precis som du så har jag funderat mycket på just Kjell Åke Johansson, ända sedan 1984.

Det finns säkert något foto på Gay Roger Karlsson i dessa gamla tidningar från 1965 och 1966. Detta kommer att kollas upp.
Citera
2009-07-30, 15:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Samtal med Karlssons äldre bror. 09.07.30.

Har idag pratat med Gay Roger Karlssons äldre bror.

Han flyttade dock från Göteborg tidigt till en ort långt från hemstaden. Han hade iaf något att berätta.

Det var hemma hos denne broder som Karlsson bodde hos på Inägogatan. Brodern med familj hade bott på denna adress under åren 1959-61. Det var här som denna husrannsakan gjordes varvid en eller flera stulna cigarettlimpor hittades.

En natt kom han hem ordentligt berusad. Han satte på gasspisen för att laga mat eller för att koka kaffe. Eftersom han var ordenligt "i gasen" så glömde han att stänga av gasen och höll på att gasa ihjäl hela familjen.

Vid ett flertal tillfällen så hörde målarbasen av sig och undrade var Gay hade tagit vägen? Uppenbarligen tyckte Gay om "att fira" från sitt arbete som målarlärling. Han föredrog istället att träffa bekanta för att dricka öl och sprit, än att gå till sitt arbete.

Brodern berättade också att Gay var mycket förtegen att berätta om sina bekanta samt vad han höll på med. Vidare berättade han att Gay var en lättledd person.

Till den ort som brodern med familj flyttade kom Gay aldrig på besök. Han ringde heller aldrig.

Brodern gav Gay följande beskrivning på hans utseende: Lite vågigt mörkt hår, blå ögon, normal kroppsbyggnad samt ca 174-176 cm lång.

Det framkom också att brodern hade ett gammalt tidingsurklipp som handlade om försvinnandena. Där fanns Gay med i militäruniform - från ca 1963-64. Han skulle skicka mig en kopia på detta urklipp. Kommer verkligen att bli mycket intressant att läsa detta detta, samt att äntligen få se hur Karlsson såg ut.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-30 kl. 15:27.
Citera
2009-07-30, 15:48
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Gay Roger Karlsson

Mycket intressant, Skaraborg2!

Hoppas du vill lägga ut bilden på Gay Roger Karlsson.

Funderar över hur han påverkades av den lille sonens död, du beskriver honom som en snäll och hygglig människa, empatisk, på något sätt måste han ha förändrats av att hans barn dog på ett vidrigt sätt? Frågan är bara hur?

Norab (Johanssons arbetsgivare) verkar idag vara ett företag som sysslar med sprängningsarbeten, är det samma bransch som på 60-talet månntro? Johansson ger intryck av att vara en stadig bit, skulle inte förvåna mig om han fann sig tillrätta i en sysselsättning med tungt kroppsarbete trots sin ungdom. Får - som andra som påpekat samma sak - inte ihop detta att han umgicks med Dahlsjö och Karlsson, vad var det som knöt dem samman?
Citera
2009-07-30, 16:14
Medlem
CrapStacks avatar
Johanssons 2 år äldre bror Stig Anker

Har precis pratat med Stig Anker Johansson.
En trevlig prick som gärna delade med sig av sina minnen från sin två är yngre bror Kjell-åke. Han tyckte även att det var ok att det skrevs på tråden.

Efter ungefär en vecka efter försvinnandet så görs en efterlysning och interpol kopplades in, kriminalinspektören (borde varit Olle Broström) som fick fallet ska ha sagt att detta var det konstigaste fall han hade haft.
Stig minns att kriminalinspektören trodde att de tagit upp en liftare som också hade försvunnit!
Hans yngre bror var en "stark jävel" ca: 180 lång.
Han verkar inte direkt varit någon "nintendo unge", ganska vild helt enkelt:
Kjell-Åke hade ett 3-4cm ärr på halsen efter ha svalt en nål som barn!
En takbjälka hade ramlat ner på hans ben så att det bröts på två ställen!
Han hade satt sig på en glas bit så han fick ytterligare "ett hål i röven", detta fick också nålas!
Han åkte som liten trehjuling ner för någon backe kring skansenkronan (väldigt branta backar) vurpade natuligtvis och in till sjukan igen!

Stig hade bott med K-Å en kortare tid i sin lägenhet, han tyckte att hans bror var mycket kamratlig till de han kände, men han skulle inte bli förvånad om han sysslade med "lättare kriminalitet".

Att han inte dödsförklarats beror visst på att hans numera gamla mamma vägrat att ge upp hoppet.
Senast redigerad av CrapStack 2009-07-30 kl. 16:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in