Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
http://www.stulnabilar.se
gå in under Tidigare år.
Ger lite info om hur primitivt man gick tillväga på 60-talet då man skulle spåra en bil (detta handlar iofs om Stockholm men var sannolikt liknande i Göteborg). Jag hade ingen aning om att registreringsskyltarna skulle varit "klippochklistra" förr i världen, stämmer detta?
En annan fråga, när revs fastigheten där Karlsson hade sin bostad? Är det tänkbart/troligt att någon annan hyresgäst hann få kontrakt på lägenheten? Någon måste väl betalat hyran, annars hade väl hyreskontraktet sagts upp och någon form av vräkning utförts?
Får tacka dig för länken WaltzingMatilda.
Dessa svarta plastsiffror (bakelitsiffror) som satt på plåtarna fram till 1973 var väldigt annorlunda än dagens. Dessa siffror hängde från 1 - 9 på krokar på bilfirmor, bildelsförsäljare etc. Det var bara att sätta dit nya när de gamla föll av (vilket de gjorde) eller blev alltför blekta av solen. Jag fick själv "klippaochklistra" dessa siffror. När det gäller länsbokstäverna så har jag dock inget minne av att dessa gick att köpa? T.ex. Göteborg och Bohuslän hade O samt olika kombinationer, Älvsborg P och PA, Skaraborg R, Värmland S, Gotland I och Örebro T. Stockholms stad och länet var det ställe som hade allra mest olika kombinationer. Staden hade A, AA och AB medans länet hade B, BA samt ev. någon till. Detta är nu taget ur minnet och jag kan ha gjort något mindre fel.
Man måste också ha i åtanke att den duvblå PV:n aldrig genomgick en besiktning, när den befann sig i "Dahlsjö-gängets" ägo.. Detta underlättade det hela förstås. Besiktningarna blev obligatoriska först 1968.
Jag vet inte när just Risåsgatan 9C revs. Dock en bra bit in på 1970-talet fanns slummen kvar i Haga. När jag var i dessa trakter 1972 så hade de börjat riva där. Eftersom Karlsson redan försvann 1965, så lär nog Göteborgs stad fortsatt att hyra denna rivningslägenhet.