2009-08-01, 11:24
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Falskskyltning

http://www.stulnabilar.se

gå in under Tidigare år.

Ger lite info om hur primitivt man gick tillväga på 60-talet då man skulle spåra en bil (detta handlar iofs om Stockholm men var sannolikt liknande i Göteborg). Jag hade ingen aning om att registreringsskyltarna skulle varit "klippochklistra" förr i världen, stämmer detta?

En annan fråga, när revs fastigheten där Karlsson hade sin bostad? Är det tänkbart/troligt att någon annan hyresgäst hann få kontrakt på lägenheten? Någon måste väl betalat hyran, annars hade väl hyreskontraktet sagts upp och någon form av vräkning utförts?
Citera
2009-08-01, 11:50
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzforMiles
Enligt vad jag läst i tråden är ett möjligt scenario knappt föreslaget. Här kommer en teori av händelseförloppet:

Hymme anländer till Göteborg på av Skaraborg2 föreslagen tid, 11-13. Han har liftat från Torekov där familjen bodde över sommaren. Att lifta var på den här tiden inte samma sak som idag, då det var vanligt både att lifta och plocka upp liftare. Hymme kan ha valt detta res-sätt för att han ville visa för sig själv och omvärlden att han kunde klara sig själv (vilket senare kom att motbevisas på det mest förskräckliga av sätt). Låt oss gissa att Hymme ställt sig på Hissingebron och inväntat någon vänlig själ som kunde ta honom lite längre mot målet.

Då kommer Dahlsjö/Karlsson/Johansson in i bilden, vi vet inte med säkerhet vem/vilka av dessa som satt i bilen vid tillfället. Någon av kombinationerna är möjlig, men eftersom de var påväg norrut? mot Johanssons bostad är det möjligt att Dahlsjö och Karlsson satt i bilen. Detta är dock svårt att bekräfta. På grund av det dåliga vädret hade deras utflykt blivit inställd, anledningen att de tagit en tur förbi centralstationsområdet kan ha varit många, de kanske skulle köpa cigaretter, kolla tågtider osv. (överlag tycker jag att mycket fokus läggs på bagateller, såsom vilken bro som anses varit trolig att de passerat)

Hursomhelst ser de Hymme ståendes vid sidan av vägen, eftersom de söker spänning/vill vara hyggliga frågar de Hymme vart han är på väg. Han svarar med namnet på skolan/närmaste staden. De erbjuder honom att åka med i bilen. Väl inne i bilen börjar de fråga honom om vem han är, var han kommer ifrån osv. Då uppdagas det att han är en överklasskille från Stockholm, klyftan mellan dem kunde knappast var större.

-Det är här min teori skiljer sig från de jag hittills läst i tråden-

Hymme känner sig nu obekväm, han drar kniv, en som antingen finns i bilen eller en han har med sig, det han ha handlat om en pennkniv eller liknande (ett tänkbart scenario, behöver inte handlat om ett vapen av något slag). Detta görs mot Karlsson, det finns inget som säger att han med hundra procents säkerhet körde bilen. Detta sker när de är en bit utanför Göteborg, det är inte många bilar ute på vägarna eftersom vädret är dåligt, de stannar till vid sidan av vägen. Johansson och i synnerhet Dahlsjö gör situationen kort med Hymme, och dödar honom som hämnd för det inträffade. Härefter inser de självklart allvaret i det inträffade:

-Går de till polisen är de skyldiga till en människas död, misstänkta för två människors död. Folk visste att Dalsjö och Johansson skulle umgås med Karlsson denna dag, därför skulle de obönhörligen blivit misstänkta. Dessutom riskerar de bli skyldiga till olagligt framförande av motorfordon.

-De förstår att Hymmes föräldrar inte kommer låta sökandet avstanna i första taget.

Det mest rationella för dessa två vilsna själar är att dumpa kropparna och bilen vilken nu vittnar om det som inträffat innuti.

De två håller sig gömda till dags dato, först genom förklädnader såsom att färga håret, sedan genom att fly landet. Fastnar i drogmisbruk i Danmark?

Här slutar mina spekulationer, många frågor, förutom de självklara, lämnas obesvarade, exempelvis:

-Vems var O19920? Var den falskregistrerad?
-Vem var mannen i Karlssons port?
-Var tog Karlssons tillhörigheter vägen?

Med reservation för stav- och formuleringsfel.

Jag gillar den skarpt, då man slipper antagandet att de dödat sin egen kompis. Kan ju vara så enkelt att de hade tänkt att råna honom för att få lite pengar till sin Danmarks resa?
Citera
2009-08-01, 13:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rivningen av Risåsgatan 9C m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
http://www.stulnabilar.se

gå in under Tidigare år.

Ger lite info om hur primitivt man gick tillväga på 60-talet då man skulle spåra en bil (detta handlar iofs om Stockholm men var sannolikt liknande i Göteborg). Jag hade ingen aning om att registreringsskyltarna skulle varit "klippochklistra" förr i världen, stämmer detta?

En annan fråga, när revs fastigheten där Karlsson hade sin bostad? Är det tänkbart/troligt att någon annan hyresgäst hann få kontrakt på lägenheten? Någon måste väl betalat hyran, annars hade väl hyreskontraktet sagts upp och någon form av vräkning utförts?

Får tacka dig för länken WaltzingMatilda.

Dessa svarta plastsiffror (bakelitsiffror) som satt på plåtarna fram till 1973 var väldigt annorlunda än dagens. Dessa siffror hängde från 1 - 9 på krokar på bilfirmor, bildelsförsäljare etc. Det var bara att sätta dit nya när de gamla föll av (vilket de gjorde) eller blev alltför blekta av solen. Jag fick själv "klippaochklistra" dessa siffror. När det gäller länsbokstäverna så har jag dock inget minne av att dessa gick att köpa? T.ex. Göteborg och Bohuslän hade O samt olika kombinationer, Älvsborg P och PA, Skaraborg R, Värmland S, Gotland I och Örebro T. Stockholms stad och länet var det ställe som hade allra mest olika kombinationer. Staden hade A, AA och AB medans länet hade B, BA samt ev. någon till. Detta är nu taget ur minnet och jag kan ha gjort något mindre fel.

Man måste också ha i åtanke att den duvblå PV:n aldrig genomgick en besiktning, när den befann sig i "Dahlsjö-gängets" ägo.. Detta underlättade det hela förstås. Besiktningarna blev obligatoriska först 1968.

Jag vet inte när just Risåsgatan 9C revs. Dock en bra bit in på 1970-talet fanns slummen kvar i Haga. När jag var i dessa trakter 1972 så hade de börjat riva där. Eftersom Karlsson redan försvann 1965, så lär nog Göteborgs stad fortsatt att hyra denna rivningslägenhet.
Citera
2009-08-01, 13:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
JazzforMiles mycket intressanta scenario.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Jag gillar den skarpt, då man slipper antagandet att de dödat sin egen kompis. Kan ju vara så enkelt att de hade tänkt att råna honom för att få lite pengar till sin Danmarks resa?

Ja jag gillar detta scenarion också skarpt, som jag har skrivit förut.

Kan mycket väl ha varit så att de hade tänkt att råna "Stockholmaren"? Därefter gick allt snett.
Citera
2009-08-01, 14:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Koll på kompisar?

Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Einar
Tycker jag inte är så konstigt.
Mina föäldrar och syskon har inte bättre koll kompisarna jag hade när jag var i 20-årsåldern.

Nej det kan du har rätt i Lill-Einar. Det är kanske inte så konstigt.

Jag kan förstå detta när det gäller Dahlsjö och Karlsson, men Johansson var faktiskt endast 16 år.

Vet inte när han flyttade från föräldrahemmet till sin äldre brors lägenhet?

Karlsson hade iaf omnämnt för systern en del om sin kamrat Dahlsjö. Vet ej ännu om Dahlsjö t.ex. omnämnde Karlssons namn för sina syskon?
Citera
2009-08-01, 15:03
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Enligt vad jag läst i tråden är ett möjligt scenario knappt föreslaget. Här kommer en teori av händelseförloppet:

Hymme anländer till Göteborg på av Skaraborg2 föreslagen tid, 11-13. Han har liftat från Torekov där familjen bodde över sommaren. Att lifta var på den här tiden inte samma sak som idag, då det var vanligt både att lifta och plocka upp liftare. Hymme kan ha valt detta res-sätt för att han ville visa för sig själv och omvärlden att han kunde klara sig själv (vilket senare kom att motbevisas på det mest förskräckliga av sätt). Låt oss gissa att Hymme ställt sig på Hissingebron och inväntat någon vänlig själ som kunde ta honom lite längre mot målet.

Då kommer Dahlsjö/Karlsson/Johansson in i bilden, vi vet inte med säkerhet vem/vilka av dessa som satt i bilen vid tillfället. Någon av kombinationerna är möjlig, men eftersom de var påväg norrut? mot Johanssons bostad är det möjligt att Dahlsjö och Karlsson satt i bilen. Detta är dock svårt att bekräfta. På grund av det dåliga vädret hade deras utflykt blivit inställd, anledningen att de tagit en tur förbi centralstationsområdet kan ha varit många, de kanske skulle köpa cigaretter, kolla tågtider osv. (överlag tycker jag att mycket fokus läggs på bagateller, såsom vilken bro som anses varit trolig att de passerat)

Hursomhelst ser de Hymme ståendes vid sidan av vägen, eftersom de söker spänning/vill vara hyggliga frågar de Hymme vart han är på väg. Han svarar med namnet på skolan/närmaste staden. De erbjuder honom att åka med i bilen. Väl inne i bilen börjar de fråga honom om vem han är, var han kommer ifrån osv. Då uppdagas det att han är en överklasskille från Stockholm, klyftan mellan dem kunde knappast var större.

-Det är här min teori skiljer sig från de jag hittills läst i tråden-

Hymme känner sig nu obekväm, han drar kniv, en som antingen finns i bilen eller en han har med sig, det han ha handlat om en pennkniv eller liknande (ett tänkbart scenario, behöver inte handlat om ett vapen av något slag). Detta görs mot Karlsson, det finns inget som säger att han med hundra procents säkerhet körde bilen. Detta sker när de är en bit utanför Göteborg, det är inte många bilar ute på vägarna eftersom vädret är dåligt, de stannar till vid sidan av vägen. Johansson och i synnerhet Dahlsjö gör situationen kort med Hymme, och dödar honom som hämnd för det inträffade. Härefter inser de självklart allvaret i det inträffade:

-Går de till polisen är de skyldiga till en människas död, misstänkta för två människors död. Folk visste att Dalsjö och Johansson skulle umgås med Karlsson denna dag, därför skulle de obönhörligen blivit misstänkta. Dessutom riskerar de bli skyldiga till olagligt framförande av motorfordon.

-De förstår att Hymmes föräldrar inte kommer låta sökandet avstanna i första taget.

Det mest rationella för dessa två vilsna själar är att dumpa kropparna och bilen vilken nu vittnar om det som inträffat innuti.

De två håller sig gömda till dags dato, först genom förklädnader såsom att färga håret, sedan genom att fly landet. Fastnar i drogmisbruk i Danmark?

Här slutar mina spekulationer, många frågor, förutom de självklara, lämnas obesvarade, exempelvis:

-Vems var O19920? Var den falskregistrerad?
-Vem var mannen i Karlssons port?
-Var tog Karlssons tillhörigheter vägen?

Med reservation för stav- och formuleringsfel.

Det var kanske galningen Hymme som dödade alla tre? Länsade Karlssons lägenhet och bytte registreringsskyltar och körde några dagar med bilen för att sedan sälja bilen och försvinna från Sverige. Bosatte sig i Frankrike och började målade tavlor?
Citera
2009-08-01, 15:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gay Roger Karlssons namn.

Jag vet att att det har pratats om hans tilltalsnamn Gay vid något tillfälle.

Idag skulle han ha inte fått detta namn (med denna stavning), men detta ord fanns inte 1943 eller 1965.

Jag kan tänka mig att det är en försvenskning av det engelska pojknamnet Guy. Detta uttalas ju på samma sätt. Jag känner två kvinnor som är födda på 1940 och 50-talen, som har fått svenska former på utländska namn. Den ena heter Vailet efter Violet och den andra kvinnan heter Haidie efter Heidi.
Citera
2009-08-01, 17:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen en mycket intressant tråd.

Citat:
Tack för input och inte minst för ditt fantastiska arbete med detta fall! Den här tråden kan vara den mest givande och seriösa jag läst på Flashback genom tiderna. Det verkar som att mitt scenario är fritt från större fallasier, frågorna på slutet var mer som en liten sammanfattning som inte kan förklaras av min fallteori, men det var bra att du sammanfattade de möjliga svaren ändå. Jag kommer fortsätta följa tråden med största intresse!

Ett stort tack för din uppskattning JazzforMiles.

Ja tråden har iaf hitills varit givande och seriös, vilket gläder oss alla naturligtvis.

Detta scenario kan, som det har skrivits förut, mycket väl vara det som skedde? Inte alls omöjligt.

Vem som körde bilen och vem som satt i baksätet, lär vi väl aldrig få reda på? Detta spelar, som jag ser det, en mycket stor och viktig roll.
Citera
2009-08-01, 18:51
Bannlyst
JazzforMiles

Det är väldigt osannolikt att Hymme som just fått hjälp med skjuts drar fram en kniv mot 3 män, varav 2 mycket äldre. Ska ju mycket till om det ska hända. Sen är bilen och alla spårlöst försvunna för alltid. Jag tror att alla 4 blev mördade av någon i Dahlsjös, Karlssons och Johanssons bekantskapskrets, där Hymme blev offer för att han var vid fel plats vid fel tidpunkt. Bilen med kropparna dumpades i vatten, ingen aning var.
Citera
2009-08-01, 19:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget troligt scenario.

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det var kanske galningen Hymme som dödade alla tre? Länsade Karlssons lägenhet och bytte registreringsskyltar och körde några dagar med bilen för att sedan sälja bilen och försvinna från Sverige. Bosatte sig i Frankrike och började målade tavlor?

Nej olasvensson detta scenario är helt omöjligt.

Antar att du skrev på detta sätt för att skämta litet?
Citera
2009-08-01, 19:16
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purplesprite
JazzforMiles

Det är väldigt osannolikt att Hymme som just fått hjälp med skjuts drar fram en kniv mot 3 män, varav 2 mycket äldre. Ska ju mycket till om det ska hända. Sen är bilen och alla spårlöst försvunna för alltid. Jag tror att alla 4 blev mördade av någon i Dahlsjös, Karlssons och Johanssons bekantskapskrets, där Hymme blev offer för att han var vid fel plats vid fel tidpunkt. Bilen med kropparna dumpades i vatten, ingen aning var.

Jag tror inte heller att Hymme startade det hela även om han beskrivs som en "galning light". Men om han var beväpnad med en kniv och de andra ville råna honom och kniven kom fram, så kan jag tänka mig JazzforMiles teori stämma i övrigt.

Men naturligtvis skulle det kunna vara någon av gängets "polare" som ligger bakom det hela, då kan man ju fråga sig vad de skulle ha för motiv, troligtvis inte pengar iaf.
Senast redigerad av CrapStack 2009-08-01 kl. 19:18.
Citera
2009-08-01, 19:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej troligt scenario?

Citat:
Ursprungligen postat av purplesprite
JazzforMiles

Nej jag tror inte på detta scenario.

Nej alla fyra (4) blev inte mördade, ur trions bekantsskapskrets den 29 juli 1965. Om "Hymme" skulle rånas kan det ha gått till på det sätt som JazzforMiles skrev? Detta beror på hur "deltagarna" satt inne i den duvblå PV:n vid detta tillfälle. Vem körde och vem satt i baksätet?

Däremot håller jag helt och hållet med dig om att "Hymme" var på fel plats vid fel tidpunkt. Nej han skulle aldrig ha stigit in i denna bil - vad som nu exakt än hände?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in