2013-09-11, 02:40
Medlem
Fredrikos avatar
Avslutade roaccutankur för ca 1 år sedan, citera mig ifall ni vill veta något behandlingen
Citera
2013-09-11, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojojro
Hämtade ut min första kur med "Isotretinoin" som jag fått utskrivet av en privat läkare. 10mg i varje tablett och tydligen ska jag ta 4 om dagen och det gick även bra att ta alla 4 samtidigt sa hen på apoteket. Med det sagt ska jag alltså få i mig 40mg per dag och jag väger 73kg. Är detta mycket/lite för er veteraner där ute, och är 4 tabletter på en gång lämpligt?

Väldigt tacksam för svar då jag inte kan komma i kontakt med min läkare fören imorgon, och jag vill gärna påbörja kuren redan ikväll.

Är en helt ok. Jag var i din vikt, började med 50mg men ökade till 60mg/dag.
Tog alla 5-6 på kvällen direkt efter middagen.
Citera
2013-09-11, 15:32
Medlem
Jag är nu på dag 23 på min andra kur. Började med 20 mg/dag i två veckor för att minimera risken för uppblossning. Tror det fungerade rätt bra, har inte känt av någon större uppblossning även om jag fick några mer böldaktiga än jag brukar för en eller två veckor sedan. Nu har jag käkat 40 mg/dag i 9 dagar. Min acne har redan börjat lägga sig Första kuren tog jag 40mg/dag genom hela, blev ca 5 månader. Vet någon om risken för återfall minskar om man kör på en högre dos under en kortare tid istället för att ta en lägre dos under en längre tid? Spelar det någon roll?
Citera
2013-09-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anits94
Jag är nu på dag 23 på min andra kur. Började med 20 mg/dag i två veckor för att minimera risken för uppblossning. Tror det fungerade rätt bra, har inte känt av någon större uppblossning även om jag fick några mer böldaktiga än jag brukar för en eller två veckor sedan. Nu har jag käkat 40 mg/dag i 9 dagar. Min acne har redan börjat lägga sig Första kuren tog jag 40mg/dag genom hela, blev ca 5 månader. Vet någon om risken för återfall minskar om man kör på en högre dos under en kortare tid istället för att ta en lägre dos under en längre tid? Spelar det någon roll?
Man ska käka 120-150 mg/kg för att minimera chansen för återfall av acnen. Alltså om du väger 80kg så ska du käka 8 tabletter av 10 mg per dag alltså 80mg/dag tills du når 120-150 mg/kg. I början kör man ca 0.5mg/kg i en månad typ första paketet då så resten kör man 80 om man väger 80kg då
Citera
2013-09-11, 18:12
Medlem
Har kört i lite mer i en vecka nu - förutom torra läppar och uppblossning har jag inte haft något större förrän nu, torr hårbotten. Det driver mig till vansinne, får mjäll så det bara flyger om det, /inte/ roligt när man har mörkare hår där det faktiskt syns.

Någon som har förslag för att förebygga/bli av med mjällen? Kör med olivolja i hårbotten lite titt som tätt, hjälper delvis.
Citera
2013-09-11, 19:47
Medlem
ojojros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Är en helt ok. Jag var i din vikt, började med 50mg men ökade till 60mg/dag.
Tog alla 5-6 på kvällen direkt efter middagen.
Oj okej, just nu kör jag två på morgon och två på kvällen, men kanske är mer lämpligt att ta alla samtidigt då för bästa effekt?
Citera
2013-09-11, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IronRandy
Jag äter inget av det, så there is that. Vart vill du komma?

Jag försöker bara få dig att förstå vad det egentligen är i choklad, som kommer ifrån kakaofruktens nötter, som gör att din hud får acne och finnar.

Choklad innehåller väldigt mycket koppar, precis som nötter.

Citat:
Chocolate has the the largest percentage of copper, of all foods, with 1.250 mg per 100 g

Det räcker alltså med att du äter 100 gram choklad och du har fått i dig mer än dagsbehovet av koppar. Och då ska man inte glömma att det är många andra livsmedel som innehåller koppar. Överdosering av koppar påverkar även upptaget av järn negativt så järn lagras i levern i för stora doser vilket kan skapa blodbrist (anemi). Överdosering av koppar kan även leda till brist på zink, då koppar och zink är antagonister.
Det är väldigt få livsmedel som innehåller bra med järn. Du har mjölkprodukter som minskar absorptionen av järn och så behöver man C-vitamin för att öka absorptionen.

Öka järnintaget och järnupptaget så är jag säker på att det kan hjälpa din hud att skydda sig mot acne och finnar.
För mig låter det väldigt sjukt att människor tar medicin mot acne och finnar. Eftersom det är kroppens sätt att tala om för dig att den saknar någonting. Och med medicin så löser man problemet temporärt. Som att ta smärtdämpande.
Citera
2013-09-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasmas
Man ska käka 120-150 mg/kg för att minimera chansen för återfall av acnen. Alltså om du väger 80kg så ska du käka 8 tabletter av 10 mg per dag alltså 80mg/dag tills du når 120-150 mg/kg. I början kör man ca 0.5mg/kg i en månad typ första paketet då så resten kör man 80 om man väger 80kg då

Jag väger 63 kg. Om jag istället för att ta 60mg/dag under en kortare period tar 40mg/dag under en längre period, totalmängden mg roa blir alltså den samma, kommer det då spela någon roll för eventuell uppblossning senare? Jag skulle tycka det var skönare att hålla mig till 40 mg/dag och istället hålla på lite längre eftersom jag är rädd för biverkningar.
Citera
2013-09-11, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spl4T2ji
För mig låter det väldigt sjukt att människor tar medicin mot acne och finnar. Eftersom det är kroppens sätt att tala om för dig att den saknar någonting. Och med medicin så löser man problemet temporärt. Som att ta smärtdämpande.

Låter som att du välsignades med bra hy - jag däremot fick ärva föräldrarnas hyproblem redan i sjätteklass även fastän jag såväl som föräldrar varit måna om att sköta hyn så gott det går. Lite svårt däremot när genetik talar emot en först och främst, då hjälper det inte att inte äta choklad eller liknande.
Citera
2013-09-11, 21:57
Medlem
IronRandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spl4T2ji
Text

Jävligt informativt! Bra skrivet. :)
Citera
2013-09-11, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ojojro
Oj okej, just nu kör jag två på morgon och två på kvällen, men kanske är mer lämpligt att ta alla samtidigt då för bästa effekt?

Vad som ger bäst effekt får du fråga din hudläkare om. Min tyckte inte det spelade nån större roll om det togs vid ett eller två tillfällen. Enda orsaken till att jag tog alla på en gång efter middagen var för att han sa att substansen i roaccutan löste sig bättre i mer fettberikad kost så istället för att försöka få i sig två feta portioner om dan blev det istället en större middag för min del

Om din äter bra med fett både frukost och middag så ger det nog samma effekt ska du se
Senast redigerad av fonzen 2013-09-11 kl. 22:23.
Citera
2013-09-11, 23:27
Medlem
Åt roaccutan mellan jul och juni. Senaste veckan har jag fått ett par minifinnar som inte blivit röda. Idag vaknade jag upp med två stycken röda finnar, dock inte finnar som blir "klämbara". Är livrädd för att få grov acne igen då jag blir socialt osäker av det. Nu är jag skitnoga med att tvätta ansiktet dag och kväll, smörja in med Epiduo varje kväll samt tvätta ur vaxet ur hårt (använder så lite som möjligt).

Ska göra allt jag kan för att undvika att behöva gå igenom en roakur igen. Håll tummarna för mig!

Ni avslutat era kurer: har ni fått små finnar som inte utvecklats till tillräckligt stor acne för att behandlas med roaccutan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in