2013-10-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrio
Hur lång tid tar det innan rödheten har minskat kraftigt?

Asså det beror ju helt på hur svår acnen var.Men innan den har minskat kraftigt är väl kanske 1-6 månader
Citera
2013-10-12, 13:47
Medlem
toalet031s avatar
Detta känns förjävligt, Har tagit roc i 4 månader nu, -Ansiktet ganska mycket bättre - Halsen ungefär likadan - Bröstet och ryggen fortfarande lika dåligt,
Jag har extremt mycket akne på ryggen och på brösten... Jag undrar verkligen om roc verkligen kan ta bort allt... ? Någon som har lite info här ?
Som tur är har jag bara dom vanliga biverkningarna såsom torra läppar och lite muskel ont ibland men inte så farligt
Citera
2013-10-12, 19:37
Medlem
toalet031 ! Hade samma problem hade otroligt mktt finnar på rygg/armar/bröst och hade även även nästan alla kvar efter 4 mån! bara hålla ut så försvinner dom till slut!
Citera
2013-10-12, 21:04
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolittle12
toalet031 ! Hade samma problem hade otroligt mktt finnar på rygg/armar/bröst och hade även även nästan alla kvar efter 4 mån! bara hålla ut så försvinner dom till slut!
Jag hoppas verkligen att du har rätt börjar kännas lite hopplöst nu...
Citera
2013-10-13, 22:34
Medlem
Börjar undra om 40 mg per dag kanske inte är lite för mycket för mig? Väger 50kg.
Har knappast allvarlig akne som många andra i tråden.
Citera
2013-10-17, 18:58
Medlem
Kan någon snälla förklara för mig varför jag var tvungen att betala 1013 kronor för ett paket på 2000 mg idag? Första gången jag hämtade ut ett paket på 1000 mg kostade det 598 kr, andra gången (också 1000 mg) kostade under 200 kr om jag minns rätt. Hur kunde det kosta så mycket nu?? Jag blev helt chockad och sa till kvinnan att det är högkostnadsskydd som gäller och att jag har fått information om att det ska kosta mindre och mindre för varje gång, är det inte så?

Nu var det ju 20 mg tabletter jag hämtade ut, men så mycket ska det väl ändå inte kosta? Hon förklarade jättedåligt och jag fattade ärligt talat inte vad hon sa, plus att jag hade bråttom iväg. Ska ringa dem imorgon men ville fråga här också...

Har de gjort fel eller är det jag som har missat eller missförstått något?
Citera
2013-10-17, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av panm94
Kan någon snälla förklara för mig varför jag var tvungen att betala 1013 kronor för ett paket på 2000 mg idag? Första gången jag hämtade ut ett paket på 1000 mg kostade det 598 kr, andra gången (också 1000 mg) kostade under 200 kr om jag minns rätt. Hur kunde det kosta så mycket nu?? Jag blev helt chockad och sa till kvinnan att det är högkostnadsskydd som gäller och att jag har fått information om att det ska kosta mindre och mindre för varje gång, är det inte så?

Nu var det ju 20 mg tabletter jag hämtade ut, men så mycket ska det väl ändå inte kosta? Hon förklarade jättedåligt och jag fattade ärligt talat inte vad hon sa, plus att jag hade bråttom iväg. Ska ringa dem imorgon men ville fråga här också...

Har de gjort fel eller är det jag som har missat eller missförstått något?
Var det Roaccutan eller Isotretinoin som du hämtade ut? Roaccutan ingår inte i högkostnadsskyddet längre, det gör däremot Isotretinoin sedan några veckor tillbaka. Det är alltså samma läkemedel med olika varunamn.

Annars, gäller ditt högkostnadsskydd fortfarande? Om du har BankID kan du logga in på apoteket.se och kolla det. Du kan kolla det i telefonen också.
Citera
2013-10-17, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Var det Roaccutan eller Isotretinoin som du hämtade ut? Roaccutan ingår inte i högkostnadsskyddet längre, det gör däremot Isotretinoin sedan några veckor tillbaka. Det är alltså samma läkemedel med olika varunamn.

Annars, gäller ditt högkostnadsskydd fortfarande? Om du har BankID kan du logga in på apoteket.se och kolla det. Du kan kolla det i telefonen också.

Tack så mycket! Det var isotretinoin jag hämtade ut. Skaffade ett BankID och loggade in, det står att mitt saldo är 1013 kr och att jag har 1187 kr kvar till frikort.

Och så står det såhär om högkostnadsskyddet:
"Högkostnadsskyddet gäller i tolv månader från det första inköpet och du betalar högst 2200 kronor under denna period. Därefter påbörjar du en ny tolvmånadersperiod nästa gång du köper läkemedel på recept."

Så jag måste ha påbörjat en ny period sedan den senaste uthämtningen och fick därför betala fullt pris... Tänkte inte på att det liksom "börjar om". Fortfarande surt, men nu förstår jag i alla fall. Har totalt lagt ut 2300 spänn (läkarbesök inräknat) och har ätit isotretinoin i bara 1,5 månad, blir en dyr historia det här. Får hoppas det är värt det.
Citera
2013-10-18, 13:43
Medlem
Har ätit 40 mg/dag i ca 1 månad. Funderar på om jag ska höja dosen till 60 eller 80 mg/dag? Väger 80 kg. Kommer att ta 1 och en halv månad längre med 60 mg, men det kan vara värt det för att, förhoppningsvis, slippa de värsta biverkningarna. Kan tillägga att jag inte har så mycket acne och att jag redan på 40 mg ser klara förbättringar.

Några synpunkter?
Citera
2013-10-18, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yes.
Har ätit 40 mg/dag i ca 1 månad. Funderar på om jag ska höja dosen till 60 eller 80 mg/dag? Väger 80 kg. Kommer att ta 1 och en halv månad längre med 60 mg, men det kan vara värt det för att, förhoppningsvis, slippa de värsta biverkningarna. Kan tillägga att jag inte har så mycket acne och att jag redan på 40 mg ser klara förbättringar.

Några synpunkter?

Desto högre doser desto fler biverkningar kan jag lova dig, samt utbrott.
Citera
2013-10-18, 22:39
Medlem
För er som har frågor som rör om ni ska öka/sänka dosen, kontakta din läkare. De hjälper dig!
Citera
2013-10-21, 18:34
Medlem
Predatorzs avatar
Tjena! Jag var hos min hudläkare i dag och han sa att jag ahr så kraftig acne att jag kan få ärr framgent om det inte behandlas. Däremot är jag lite tveksam till de biverkningar som uppkommer. Jag styrketränar och har som mål att öka musselmassa givetvis. Tydligen så gör detta botemedel att muskelmassan inte ökar i samma takt, nästan avstannar om jag förstod det rätt. Sen så är det en massa berättelser om personer som slutat växa och som fått en massa andra bekymmer tack vare detta mirakelkur, däribland depressioner som lett till självmord. Dessa kanske hör till minoriteten av användare, men man vill ändå vara på den säkra sidan innan man bestämmer sig för att ta dessa i tabletter under ett halvårs tid.

fråga 1: Kommer detta nämnvärt att påverka min träning och de resultat jag vill uppnå?

fråga 2: Depressioner och andra otyg som blivit följden av detta medel, hur stor är chansen att jag blir en av de drabbade?

Några anekdoter vore trevligt om ni kunde dela med er. Jag har läst igenom tråden lite grand men ju mer desto bättre underlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in