Citat:
Ursprungligen postat av
Roxic
Var det Roaccutan eller Isotretinoin som du hämtade ut? Roaccutan ingår inte i högkostnadsskyddet längre, det gör däremot Isotretinoin sedan några veckor tillbaka. Det är alltså samma läkemedel med olika varunamn.
Annars, gäller ditt högkostnadsskydd fortfarande? Om du har BankID kan du logga in på apoteket.se och kolla det. Du kan kolla det i telefonen också.
Tack så mycket! Det var isotretinoin jag hämtade ut. Skaffade ett BankID och loggade in, det står att mitt saldo är 1013 kr och att jag har 1187 kr kvar till frikort.
Och så står det såhär om högkostnadsskyddet:
"Högkostnadsskyddet gäller i tolv månader från det första inköpet och du betalar högst 2200 kronor under denna period. Därefter påbörjar du en ny tolvmånadersperiod nästa gång du köper läkemedel på recept."
Så jag måste ha påbörjat en ny period sedan den senaste uthämtningen och fick därför betala fullt pris... Tänkte inte på att det liksom "börjar om". Fortfarande surt, men nu förstår jag i alla fall. Har totalt lagt ut 2300 spänn (läkarbesök inräknat) och har ätit isotretinoin i bara 1,5 månad, blir en dyr historia det här. Får hoppas det är värt det.