2015-03-02, 11:33
Medlem
Började idag! Kör på 40 mg.
Citera
2015-03-02, 12:11
Medlem
Glisseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satfleesk
Av vad jag har hört från bla läkare så är det ganska onödigt att skippa sommaren. Roa skrivs ut både i Kalifornien och Syrien.
Du tror inte det har att göra med att i Kalifornien så undviker de solen extra mycket? Känns som en rimlig förklaring, eller så har min läkare fått något om bakfoten.
Citera
2015-03-02, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glisseur
Du tror inte det har att göra med att i Kalifornien så undviker de solen extra mycket? Känns som en rimlig förklaring, eller så har min läkare fått något om bakfoten.

Nä, tror det är ganska omöjligt att undvika solen så pass mycket
Försök å få din läkare att ändra sig.
Citera
2015-03-02, 15:37
Medlem
Glisseurs avatar
Får ta ett snack med honom! Vad brukar ni äta för något till frukost, ni som tagit medicinen tidigare? Man skulle tydligen undvika mejeriprodukter, så nu får det väl helt enkelt bli skorpor med vatten då om det ska va så jäkla viktigt.
Citera
2015-03-02, 17:11
Medlem
Citat:
Får ta ett snack med honom! Vad brukar ni äta för något till frukost, ni som tagit medicinen tidigare? Man skulle tydligen undvika mejeriprodukter, så nu får det väl helt enkelt bli skorpor med vatten då om det ska va så jäkla viktigt.

Undvika mejeriprodukter? Nej, och det har jag aldrig hört.

Förövrigt brukade jag ta någon macka med lite extra ost, ibland bacon, toast, käkade vanligt liksom. käkade aldrig frukost innan jag började med roaccutan, men nu 2 månader efter avslutad kur, har den vanan ändrats
Citera
2015-03-02, 17:17
Medlem
Citat:
Det ska jag göra! Börjar äta i morgon, så det kommer bli spännande! Jag har haft akne i 7 år nu och aldrig lyckats bli av med skiten förutom under sommaren då sol kombinerat med saltvatten tar väck det. Oroar mig lite över depression och dylikt då jag tidigare har haft det. Nu för tiden känner jag mig dock stabil, har egentligen inget i livet som jag går och grubblar över. Men egentligen så tror jag att allt snack om depression är skitsnack. Hur fan ska en vitamin kunna utlösa sånna grova bieffekter? Sen har jag inte hittat någon statistik heller, att man kan få depression säger ju egentligen inte ett smack. Är det 1 på miljonen eller 1 av 10 som får det liksom? Sjukt irriterande att de skriver sån dynga i tidningarna bara för att ha en artikel när de nojjar upp människor så mycket.

Jag blev riktigt deppig under några månader på Roaccutanet men jag vet att det inte beror på själva medicinen i sig, utan acnen. Jag hade aldrig i mitt liv varit så deprimerad som jag var då jag äntligen fick roaccutan utskrivet, jag orkade knappt med mitt liv mer - på grund av acnen. Huden fortsatte att bli sämre och sämre flera månader in i kuren och till slut mådde jag så dåligt att jag slutade lämna lägenheten helt. Det gjorde såklart att jag halkade efter i skolan, misslyckades med kurser och slutade träna. Jag grät ofta. Fick panikångest ibland. Efter ca 4 månaders helvete försvann allt och nu har jag varit i princip helt finnfri i 1 månad, jag går fortfarande på roaccutan men nu är jag gladare än jag varit på mycket länge. Så jag vet att roaccutanet i sig inte gjorde mig deprimerad, men den gav mig en uppblossning och tog lång tid på sig att läka ut acnen - vilket gjorde mig ännu mer deprimerad och hopplös än jag redan var.

På detta sätt tror jag Roaccutan och depression är lite hypat. Det är inte medicinen utan acnen som skapar depressionen. Det är i varje fall vad jag tror gäller för många. Man är trots allt ganska desperat när man väljer att ta till Roaccutan och har med stor sannolikhet testat tusentals saker innan dess och kanske lidit av acne i många år. På nåt vis har man liksom nåt en gräns för sina hudproblem, och när det sedan bara blir ännu värre av medicinen till en början (eller inte hjälper något alls) tappar man nog hoppet.
Citera
2015-03-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marre01
Jag blev riktigt deppig under några månader på Roaccutanet men jag vet att det inte beror på själva medicinen i sig, utan acnen. Jag hade aldrig i mitt liv varit så deprimerad som jag var då jag äntligen fick roaccutan utskrivet, jag orkade knappt med mitt liv mer - på grund av acnen. Huden fortsatte att bli sämre och sämre flera månader in i kuren och till slut mådde jag så dåligt att jag slutade lämna lägenheten helt. Det gjorde såklart att jag halkade efter i skolan, misslyckades med kurser och slutade träna. Jag grät ofta. Fick panikångest ibland. Efter ca 4 månaders helvete försvann allt och nu har jag varit i princip helt finnfri i 1 månad, jag går fortfarande på roaccutan men nu är jag gladare än jag varit på mycket länge. Så jag vet att roaccutanet i sig inte gjorde mig deprimerad, men den gav mig en uppblossning och tog lång tid på sig att läka ut acnen - vilket gjorde mig ännu mer deprimerad och hopplös än jag redan var.

På detta sätt tror jag Roaccutan och depression är lite hypat. Det är inte medicinen utan acnen som skapar depressionen. Det är i varje fall vad jag tror gäller för många. Man är trots allt ganska desperat när man väljer att ta till Roaccutan och har med stor sannolikhet testat tusentals saker innan dess och kanske lidit av acne i många år. På nåt vis har man liksom nåt en gräns för sina hudproblem, och när det sedan bara blir ännu värre av medicinen till en början (eller inte hjälper något alls) tappar man nog hoppet.

Håller med till fullo.
Citera
2015-03-02, 19:25
Medlem
Glisseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre01

Tack för inlägget, jag uppskattar det! Jag har tidigare haft panikångest, men det har inte förekommit på mer än ett och ett halvt år nu, då endast i kombination med spritfyllor. Men det är nog som du säger, aknen har en hel del att göra med depressionerna som folk har fått under perioden. Jag personligen har aldrig riktigt mått dåligt över min akne utan det handlar mer om att jag inte längre orkar lägga så mycket pengar på diverse behandlingar. Sen vill jag gärna vara helt finnfri i ansiktet för skönhetens skull! =)
Citera
2015-03-03, 10:08
Medlem
cubass avatar
Hur mycket alkohol har ni intagit under kuren?

Själv har jag haft ca 3 fyllor + någon öl. Lite smått orolig om det är för mycket?? men det är ju från person till person. Helst ska man ju avstå helt, det vet jag om.

Har bara några veckor kvar av kuren just nu så det är sweet, har sett dom största skillnaderna den senaste månaden. Så hoppas på samma effekt sista delen nu.
Citera
2015-03-03, 19:08
Medlem
Funderar på det här att det helst ska intas i kombination med någon fettkälla.

Om man överlag äter väldigt lite fett så kanske det funkar att slänga ned lite linfröolja i proteinshaken på morgonen och ta det i samband med det? Äter även "frukost" i kombination med det.
Citera
2015-03-03, 20:08
Bannlyst
Äh nu går jag fan upp till 80mg om dagen, 60 gör ju ändå ingen skillnad. YOLO
Citera
2015-03-05, 18:32
Medlem
Tjena!
Nu är det så att jag precis påbörjat en roaccutan som ska tas i 6 månader, fingers crossed att allt går bra. Jag har en fråga angående intagning av medicinen som jag hoppas någon kan svara på. Vad jag hörde från min läkare samt läst på internet står att det att man ska ta medicinen i samband med mat. Jag undrar dock vad detta innebär, ska man ta det direkt efter maten, innan maten, eller samtidigt som man käkar?(halvvägs in kanske man tar sina tabletter. Spelar det kanske ingen roll? Hursomhelst skulle jag vara tacksam för svar.

Peace
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in