2017-08-05, 20:31
Medlem
stickadhalsduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hornstull86
Jag har också kunnat minska mina kostnader för resor med SJ, dock äger jag inget svart kort.

Jag observerar vilken vagn konduktören börjar sin biljettkontroll och sätter mig längst bort, när han till slut når min vagn köper jag bara biljetten från senaste stationen.

Åker ganska ofta så det blir en slant. Åker från Stockholm men betalar från Södertälje S

De där är ett mycket smart sätt att få ned priserna som jag själv använt mig utav en hel del. Åkte under en tid i livet ganska ofta sträckan Örebro C - Göteborg.

Biljetten brukade normalt kunna ligga på runt 430 SEK om man skulle dit en måndagmorgon t.ex., men om man bokade från Hallsberg, som ligger drygt 15 minuter bort från Örebro C på väg till Göteborg så blev det ofta runt 225 SEK. Klev alltid på i Örebro C och försökte precis som du kolla vart konduktören steg på. De få gånger konduktören kom för att kontrollera min biljett och sa att min biljett först började gälla i Hallsberg så skyllde jag på att jag kommit med en buss som blivit försenad och därför var tvungen att hoppa av i Örebro för att inte missa tåget.

Försökte alltid spela lite stressad och förvirrad och erbjöd mig dessutom trevligt att betala för att åka från Örebro till Hallsberg vilket jag aldrig behövde göra.
Citera
2017-08-06, 00:11
Medlem
LagomLats avatar
Inte behöver man visa priokort för att kliva på ett tåg! Biljetterna kollas när tåget åkt ett tag.

Du får gärna förtydliga din metod , vi är många nyfikna här!

LL
Citera
2017-08-06, 13:06
Moderator
Gromguttens avatar
Skräp bortrensat och trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2017-08-06, 14:22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawtiger
Biljetten är inte använd eftersom tåget inte har avgått.
Jo har du åkt på en tidigare avgång med den så är den allt använd.
Citera
2018-01-11, 18:55
Medlem
ace_secs avatar
Staffan stängdes in på SJ- tåget – tvingades åka tio mil

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...des-for-snabbt

Staffan Westfal fick en oväntad resa. Han skulle hjälpa frun på tåget när dörrarna plötsligt stängdes. Konduktören som stod bredvid kunde inte hjälpa – istället fick han åka med tio mil.
– Jag blev rätt desperat, tryckte på en knapp vid dubbeldörrarna men inget hände, säger Staffan Westfal.

Citat:
Det var i onsdags som Staffan Westfal från Umeå skulle hjälpa frun till tåget vid Östra stationen. Hon hade handbagage, en halvstor resväska och pudeln Sputnik som skulle följa med under tågresan till Göteborg. Staffan hjälpte henne med packningen ombord på tåget och tog avsked.

– Utan förvarning stängs dörrarna mitt för näsan på mig. Jag tryckte på öppnaknappen men inget hände, säger han.

Han rusade till konduktören i kafévagnen men hon kunde inget göra. Tåget började rulla. Han fick en handskriven lapp och friresa tillbaka till Umeå, men tvingades åka tio mil till Örnsköldsvik innan han blev avsläppt.

Frågeställning:
1. Är det rimligt att Staffan befinner sig kvar på tåget vid klockslaget för avgången? Är det då hans eller SJ:s fel om han åker med?

Själv har jag hjälpt/följt med bekanta ombord på tåget, men givetvis hela tiden hållit koll på klockan så att jag hinner av tåget i tid. Givetvis tycker jag att det är mitt eget fel om jag befinner mig på tåget när det börjar rulla (förutsatt att det avgår i tid).

Gör Staffan rätt som bölar ut hos SVT?
Senast redigerad av ace_sec 2018-01-11 kl. 18:57.
Citera
2018-01-11, 18:58
Medlem
GringaPuercas avatar
Har det blivit omodernt att göra ett utrop i högtalarna innan tåget avgår? Jag vill minnas att det var brukligt förr i tiden men vet inte om det kan ha förändrats.
Citera
2018-01-11, 19:03
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GringaPuerca
Har det blivit omodernt att göra ett utrop i högtalarna innan tåget avgår? Jag vill minnas att det var brukligt förr i tiden men vet inte om det kan ha förändrats.

Eller så använder folk hjärnan och folk som inte ska åka med kliver av tåget i god tid innan det ska avgå.
Citera
2018-01-11, 19:04
Medlem
GringaPuercas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Eller så använder folk hjärnan och folk som inte ska åka med kliver av tåget i god tid innan det ska avgå.
Ska jag tolka det som att avgångar inte ropas ut längre?
Citera
2018-01-11, 19:06
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GringaPuerca
Ska jag tolka det som att avgångar inte ropas ut längre?

Dom ropas ut fortfarande. Dom till och med står utanför dörren och visslar med en pipa för att uppmärksamam folk.

Staffan har nog inte bara klivit in i tåget en meter utan verkligen gått in i mitten av vagnen eller något.
Citera
2018-01-11, 19:40
Medlem
Hegamons avatar
Det här förtjänas att skrattas åt. Gå till tidningen, ja oh my god! Skäms inte personen och inser att han gjort fel?
Citera
2018-01-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Tycker nog att det inte är för mycket begärt att avgången annonseras ut. Har själv vid något tillfälle stått precis i öppningen för att säga hejdå till någon, men då är man ju lätt ivägen för andra.
Citera
2018-01-11, 20:02
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Tycker nog att det inte är för mycket begärt att avgången annonseras ut. Har själv vid något tillfälle stått precis i öppningen för att säga hejdå till någon, men då är man ju lätt ivägen för andra.

Om tåget går, låt oss säga 12.17, så ska man inte vara ombord på tåget 12.17 om man inte ska åka med. Simple as that.

Gå av tåget någon minut innan tågets avgång enligt tidtabell och vinka till din anhöriga genom rutan.

Att stå kvar på tåget till sekunder innan det ska avgå är ju enbart urbota idiotiskt.

Tycker det inte är för mycket begärt av SJ att begära att folk som inte skall åka med tåget inte befinner sig på tåget vid klockslaget för avgång.
Senast redigerad av ace_sec 2018-01-11 kl. 20:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in