2017-07-26, 18:09
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Jag jobbade inte för SJ, utan för ett bolag som deltagit i en kommunal upphandling.

Det vanligaste är ju att landstingen ansvarar för kollektivtrafiken och inte kommunen, men du kan ju ha städat tåg i ett län där kommunen tagit över detta ansvar. Typ på Gotland...
Men det är fortfarande inga SJ-tåg du har städat.

LOU har ställt till med mycket, härsenast förmodligen en något bristfällig sophämtning i Sthlm, då priset brukar vara styrande till uppåt en 70% och upphandlarna kan ha dålig kompetens och uppföljning på det beställda arbetet.

Att SJ däremot misslyckas med städningen ibland kan bero på att ett tåg hamnar fel i omloppet, blir sent, eller att man drabbas av personalbrist. Orsakerna kan vara olika, och handla om allt från fallna ledningar, spårfel, fordonsfel eller brister i resursplaneringen. Men eftersom man är ett vinstdrivande företag som är konkurrensutsatt på vissa sträckor så är man från 'toppen' mån om att det är fräscht ombord, och man har möjlighet och intresse av att sätta andra krav och mål än t.ex. SL eller Skånetrafiken som bedriver en rent offentligt upphandlad skattefinansierad verksamhet.
Citera
2017-07-28, 08:02
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Det vanligaste är ju att landstingen ansvarar för kollektivtrafiken och inte kommunen, men du kan ju ha städat tåg i ett län där kommunen tagit över detta ansvar. Typ på Gotland...
Men det är fortfarande inga SJ-tåg du har städat.

LOU har ställt till med mycket, härsenast förmodligen en något bristfällig sophämtning i Sthlm, då priset brukar vara styrande till uppåt en 70% och upphandlarna kan ha dålig kompetens och uppföljning på det beställda arbetet.

Att SJ däremot misslyckas med städningen ibland kan bero på att ett tåg hamnar fel i omloppet, blir sent, eller att man drabbas av personalbrist. Orsakerna kan vara olika, och handla om allt från fallna ledningar, spårfel, fordonsfel eller brister i resursplaneringen. Men eftersom man är ett vinstdrivande företag som är konkurrensutsatt på vissa sträckor så är man från 'toppen' mån om att det är fräscht ombord, och man har möjlighet och intresse av att sätta andra krav och mål än t.ex. SL eller Skånetrafiken som bedriver en rent offentligt upphandlad skattefinansierad verksamhet.
Då kan vi konstatera att jag hade fel helt enkelt.
Citera
2017-07-28, 08:08
Bannlyst
Trodde att all städning av lokaltrafik och tåg hade slutat upp för längesedan, Sverige har ju inte fungerat på väldigt länge nu. Allting fungerar lika illa som vilket annat land i Sydamerika.
Citera
2017-07-28, 08:34
Bannlyst
SJ pressar inte syn underleverantörer tillräcklig hårt, därav så får man äckliga tåg. Åkte MTR Express dom har mycket bättre tåg än SJ har.. SJ kör föråldrade X2000 tåg medan MTR Expressen kör med moderna M10000 tåg.

Men så är det när staten skall bedriva någonting de bli sunkigt.
Citera
2017-07-28, 08:41
Medlem
Därför att all upphandlad verksamhet ska kosta så lite som möjligt nuförtiden. Är likadant i stockholms lokaltrafik, rena svinstian ibland.

Sen har vi ju även dagens snöflingegeneration som inte har vett att ta hand om sitt skräp, och som är tvungna att spotta överallt i offentliga utrymmen.
Citera
2017-07-28, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
[...]LOU har ställt till med mycket, härsenast förmodligen en något bristfällig sophämtning i Sthlm, då priset brukar vara styrande till uppåt en 70% och upphandlarna kan ha dålig kompetens och uppföljning på det beställda arbetet.[...]
Problemen med sophämtningen i Stockholm berodde på att sopgubbarna valde att gå ut i vild strejk för att de var tvungna att märka upp nycklarna och inte skulle kunna lämna över alla nycklar i en hink till nästa entreprenör till hösten.
Citera
2017-07-29, 08:14
Medlem
För den som är intresserad av hur SJ städ går till så finns den en video för det här:
https://www.youtube.com/watch?v=jOxzv2Qo8Jc

Generellt är mitt intryck att städ på SJ är bra, men ibland så verkar dom inte hinna med att städa mitt på dagen när tågen bara snabbvänder.
Citera
2017-08-05, 02:02
Medlem
Jag har blåst SJ på ca 100 000 i år.

Åker mycket tåg så tjänar lätt in svart nivå på SJ. Fördelen med det är att man får ändra avgång utan kostnad. Jag bokar en biljett som kan betalas tillbaka men sätter mig på ett tidigare tåg. Sen avbokar jag biljetten innan avgång. Lite dåligt samvete har jag fan.
Citera
2017-08-05, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawtiger
Åker mycket tåg så tjänar lätt in svart nivå på SJ. Fördelen med det är att man får ändra avgång utan kostnad. Jag bokar en biljett som kan betalas tillbaka men sätter mig på ett tidigare tåg. Sen avbokar jag biljetten innan avgång. Lite dåligt samvete har jag fan.

Du menar på allvar att tågvärden kollar din biljett och att du sedan kan avboka utan kostnad en redan använd biljett? Det låter aningen mysko.
Citera
2017-08-05, 02:22
Medlem
Jag visar bara upp mitt svarta Prio kort så får jag kliva på. Sen avbokar jag biljetten.
Citera
2017-08-05, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
Du menar på allvar att tågvärden kollar din biljett och att du sedan kan avboka utan kostnad en redan använd biljett? Det låter aningen mysko.
Biljetten är inte använd eftersom tåget inte har avgått.
Citera
2017-08-05, 03:05
Medlem
Haha. Men jag bli antagligen polisanmäld och blockad från vad allt SJ prio heter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in