Min sambo och jag hade beställt biljetter till förstaklasskupén då vi åkte från Göteborg till Helsingborg på en liten helgtripp.
Tyckte det var toppen på nedvägen, väldigt tyst och trevligt, lite tidningsprassel bara, hela och rena medpassagerare, som det skall vara.
Tyvärr var det inte lika bra på hemvägen, när vi går ombord sitter det några otvättade typer på våra platser, och när jag påpekar att vi har bokat platserna dom sitter på får jag till svar "Kan ni inte sätta er på andra sidan istället?, där är ju ledigt?" men jag står på mig och dom får maka sig.
Dock så satte sig den ena personen på den tomma platsen jämte mig, en illaluktande typ som satt och fes och petade näsan hela hemvägen och som hade nåt pipande ljud i näsan när han andades.
Dessutom var dörren in till kupèn ur funktion, den stod öppen hela hemvägen vilket gjorde att barnskrik, mobiltelefoner och tjattrande ungdomar förpestade ljudbilden.
Hade ju som tur var möjlighet att lyssna på musik i hörlurar vilket stängde ute ljudet, dock inte fislukten.
Tydligen kan man boka biljett utan sittplats vilket gör att dessa passagerare kan sätta sig vad dom vill så länge inte nån som bokat platsen vill sätta sig där.
Vilket gör att folk som bokat sittplatsbiljett får be folk flytta på sig hela tiden då det verkar vara många som köper ospecificerat då det står och hänger folk lite överallt.
Betalar man för en plats i förstaklasskupen skall man ju inte behöva tjafsa med slödder om att få tillträde till sin sittplats man betalt dyra pengar för.
Kommer inte åka med SJ i annat än nödfall i fortsättningen.