Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-07, 03:38
  #1
Medlem
Hej,
här är en tråd där vi som anser att Sveriges Järnvägar är ett av världens sämsta företag kan träffas, mysa och utbyta åsikter.
Jag vill inte veta av något försvar av SJ i den här tråden, enda syftet är att lyfta fram allt negativt så att vi får ventilera.

Det finns många aspekter av SJ-hat, kanske vill man ha en personlig vendetta mot den där konduktören som förstörde ens esa, kanske tycker man bara att det har blivit för dyrt.

Låt mig inleda med att ta upp ett aktuellt ämne i sammanhanget, personliga biljetter.

Jag skulle köpa en X2000-biljett i automat i dag och efterfrågades plötsligt på mitt namn. Trodde jag gjort något fel och började om, sedan upptäckte jag ett klistermärke på biljettautomaten: fr.om. 2 september inför vi personliga biljetter. Man måste alltså legitimera sig när den klipps sedan, och på detta sätt kan SJ undvika att biljetter säljs i andra hand.
De närmar sig alltså flyget i detta avseende.

Det finns mycket att gräva ur, man kan skriva en uppsats om hur risiga deras biljettautomater är till exempel.
kom igen och häng på det glada bittertåget -hur väcktes ditt SJ-hat?

ps. nu kommer det nog att komma någon käck mod och antingen låsa eller flytta eller sätta ihop den här tråden med någon annan, helt generell tråg om tågresor eller så. Detta sker helt emot min vilja.
__________________
Senast redigerad av mannenutanminne 2009-09-07 kl. 03:41.
Citera
2009-09-07, 03:55
  #2
Avstängd
Sakrasontos avatar
Något liknande?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=825057
Citera
2009-09-07, 04:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sakrasonto
Något liknande?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=825057

H*n beskriver mer ett händelseförlopp, det är en specifik grej han vill skriva av sig om.
Jag vill se en veritabel övermättnad av allsköns olika spyor kastas över SJ, av alla de slag. Så kan folk efterhand opponera sig mot dessa klagomål, och bli ned-debatterade.
Jag kan aldrig tänka mig att jag är den ende i landet som har uppsjö saker jag skulle vilja ändra på hos detta företag.
Citera
2009-09-07, 08:49
  #4
Medlem
Själv så bokade jag en biljett ca en och en halv vecka innan avgång, och när jag sedan skall plocka ut biljetten finns bara två utav de tre resorna med i bokningen, men jag måste ändå betala samma pris som för tre resor
Citera
2009-09-07, 10:14
  #5
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glasstarta
Själv så bokade jag en biljett ca en och en halv vecka innan avgång, och när jag sedan skall plocka ut biljetten finns bara två utav de tre resorna med i bokningen, men jag måste ändå betala samma pris som för tre resor

Och du kontaktade naturligtvis kundtjänsten på något sätt och fick pengarna tillbaka eller en biljett till den resan som saknades?
Citera
2009-09-07, 18:36
  #6
Medlem
justeatits avatar
jag hatar de där satans konduktörerna som absolut ska se kortet och inte nöjer sig med bara biljetten. Man blir bara så arg när de ska kontrollera så att numret överränstämmer med biljetten...
Citera
2009-09-07, 19:21
  #7
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Och du kontaktade naturligtvis kundtjänsten på något sätt och fick pengarna tillbaka eller en biljett till den resan som saknades?
knappast. desvärre tror den trollande svenska majoriteten att ett företag inte alls är människor med tagentbord, som inte alls kan fixa till ett fel. SJ är väldigt tillmötesgående i sin kundtjänst, så länge man (som i alla fall) är saklig och inte kör med "hej, jag har fått ett inkassokrav, men jag tänker inte betala *klick*". :-)

jag har två stora problem med SJ.

1: bullet-tågen i japan är i genomsnitt fyra sekunder försenade om året.
ställer vi SJ mot detta så behöver jag nog inte förklara mer. dock så får man nog påpeka att det gäller all svensk tågtrafik.

2: placering och bokning. man kan inte trycka in fyra personer på samma platsnummer. nej, nej och nej.
Citera
2009-09-07, 19:35
  #8
Medlem
Freitag.der.13.s avatar
Dels för att det är så djävulskt dyrt om man reser sällan och inte beställer ett halvår i förväg. Att det allt som oftast är något strul, försenade tåg, stillastående tåg och fan och hans moster.


Särskilt bekvämt är det inte heller att behöva byta tåg 3-4 gånger under resan, fastna jämte något lallande mongo eller skrikande ungar.


Föredrar att ta bilen även om det kan vara lite drygt att köra längre sträckor. Så oerhört mycket dyrare att ta bilen upplever jag inte att det blir om man inte har beställt biljetter långt i förväg.
Citera
2009-09-08, 01:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freitag.der.13.
Dels för att det är så djävulskt dyrt om man reser sällan och inte beställer ett halvår i förväg. Att det allt som oftast är något strul, försenade tåg, stillastående tåg och fan och hans moster.
Precis. MEN! Nu kan du ju åka första klass nästan lika billigt eller ibland t.om billigare!

Jovars, det som folk inte inser, och som väl är själva poängen med deras satsning på förstaklass, är ju att andraklassbiljetterna tryckts upp i pris i en högre takt än tidigare, för att få ett jämnare prisläge.
Citera
2009-09-08, 02:06
  #10
Medlem
sommarlovs avatar
Sist jag åkte kom tåget fram 8 minuter för tidigt fy fasiken!
Citera
2009-09-08, 23:45
  #11
Medlem
Hakapelitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Sist jag åkte kom tåget fram 8 minuter för tidigt fy fasiken!

Det är fan inte okej!

Själv stör jag mig väldigt mycket på SJ, oftast försenade men är inte direkt så att de sänker priserna.

Lite av vad jag råkat ut för.

* Stått stilla utanför Göteborg i 4-5 timmar, tåget gick sönder och de som skulle laga det körde fel. Fick en bulle och vatten när vi kom till Gbg.

* Suttit på stationen i Linköping en hel natt och sen åkt tillbaka till Sthlm på morgonen.

* Stått utanför Uppsala i tre timmar, visserligen någon som hoppat framför tåget, men går ju att sätta in ersättningsbussar.

* Blivit nekad i Bistron för att jag var "för full" trots att jag var nykter och bara på bra humör.

* Sen en massa timmesförseningar till och från Sthlm, Malmö-Sthlm är nog värst.

Tvi för SJ, uppkäftig personal har de också.
Citera
2009-09-09, 00:05
  #12
Medlem
njuttos avatar
Ja vad kan man inte beskylla SJ för. hoppas dom går i graven när deras avtal löper ut.
Totalt okundvänliga och inget som bär deras logga funkar, för att inte tala om dom som sitter i kundtjänsten åhh herre gud.
Deras biljettautomater är ett skämt och jag hoppas dom avrätter den man/människor som gett upphov till denna.
Ett vanligt samtalsämne om man nu orkar prata med nån under resans gång bruka handla uteslutande om bristerna SJ har.
Nu orkar jag fan inte skriva mer, jag får högt blodtryck.

Ps.

Min död kommer att se ut såhär.

Ni ser en skogstokig herre stå och slå och sparka på en biljettautomat tidigt en morgon, ansiktet närmar sig nyansen blåröd sen faller jag ihop på marken med en trasig automat framför mig, trasiga knogar samt knäskålar och fötter.

Hata SJ hata SJ
Citera
sj

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback