2009-10-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Du kan läsa om denna man här i trådem ida2day.

Det är denne man som drygt fem (5) år senare i Småland som blev intressant. Eftersom mannen inte var psykiskt friskt så hamnade han på mentalsjukhus.

Åklagaren menade, fastän mannen först erkänt, så skulle det inte gå att få honom dömd.

Som jag har skrivit förut så åt denne störde man otroliga mängder smågodis - favoriten var sega råttor.

Ja officiellt är mordet på Jeanette ouppklarat men det är polisiärt uppklarat.

Okej, jag förstod inte riktigt det när jag läste det. Tack för svaret. Då ska jag gå tillbaka igen och läsa om "smågodis-mannen". Lustig, typ....
Citera
2009-10-08, 21:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gm.

Citat:
Ursprungligen postat av ida2day
Okej, jag förstod inte riktigt det när jag läste det. Tack för svaret. Då ska jag gå tillbaka igen och läsa om "smågodis-mannen". Lustig, typ....

Ja gör det. GM var nog ingen lustig typ precis. En mycket farlig sådan i sitt förhållande till kvinnor.

Däremot var ha lustig att med allt sitt ätande av smågodis. När han fick denna smågodispåse för första gången, så började han att erkänna vad han hade gjort med Jeanette.
Citera
2009-10-09, 19:23
Medlem
Jo, jag tänkte på godiset när jag sa lustig. Men, samtidigt lite tragiskt.
Nu har jag läst på och jag missförstod första gången. Kan inte låta bli att undra hur en människa är funtad som kan mörda någon annan, fast det är en annan tråd som det inte finns något bra svar på.
Citera
2009-10-09, 22:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Upprinnelsen till den nattliga körningen.

Citat:
Jo, jag tänkte på godiset när jag sa lustig. Men, samtidigt lite tragiskt.
Nu har jag läst på och jag missförstod första gången. Kan inte låta bli att undra hur en människa är funtad som kan mörda någon annan, fast det är en annan tråd som det inte finns något bra svar på.

Nej vem kan förstå detta? Inte jag heller.

Det är verkligen tragiskt. Där satt GM och åt sega råttor och rökte och berättade om det hela utan att det bekom honom ett smack!

Tänk om Jeanette aldrig hade glivit upp i denna bil när han erbjöd henne skjuts. Ja det är alltid just detta "tänk om". Hon hade kanske än idag varit i livet?

Upprinnelsen till att GM begav sig ut på denna ödesdigra nattkörning var följande: Han arbetade för tillfället i Södertälje där han var inneboende hos en äldre kvinna. GM och denna kvinna satt och "tog sig en tår på tand" denna kväll. När han hade fått i sig ett par groggar eller så började han att göra sexuella närmanden mot henne. När hon satte sig till motvärn blev han rasande. Hur som helst så lyckades denna kvinna fly från sin lägenhet. Hon sprang då till polisstationen och anmälde det hela. Hon var så rädd så hon föredrog, att sova i en cell på polisstationen, än att återvända hem den natten. GM tog då sin bil och begav sig ut i den ljusa sommarnatten där han oturligt nog stötte på Jeanette gående.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-10-09 kl. 22:17.
Citera
2009-10-10, 07:15
Medlem
Snacka om att hon hade tur...

Citat:

Det är verkligen tragiskt. Där satt GM och åt sega råttor och rökte och berättade om det hela utan att det bekom honom ett smack!

Tänk om Jeanette aldrig hade glivit upp i denna bil när han erbjöd henne skjuts. Ja det är alltid just detta "tänk om". Hon hade kanske än idag varit i livet?

Upprinnelsen till att GM begav sig ut på denna ödesdigra nattkörning var följande: Han arbetade för tillfället i Södertälje där han var inneboende hos en äldre kvinna. GM och denna kvinna satt och "tog sig en tår på tand" denna kväll. När han hade fått i sig ett par groggar eller så började han att göra sexuella närmanden mot henne. När hon satte sig till motvärn blev han rasande. Hur som helst så lyckades denna kvinna fly från sin lägenhet. Hon sprang då till polisstationen och anmälde det hela. Hon var så rädd så hon föredrog, att sova i en cell på polisstationen, än att återvända hem den natten. GM tog då sin bil och begav sig ut i den ljusa sommarnatten där han oturligt nog stötte på Jeanette gående.

...den första kvinnan som tog sig till polisen. Hon har nog varit tacksam för det mer än en gång.
Om inte detta hänt hade hänt hade inte alla de andra föräldrarna på den gården vaktat över oss barn så hårt som de gjorde och pratat så mycket om att det kan vara farligt att hoppa in i främmande bilar osv. Detta fanns för flera av oss som växte upp på den gården i bakhuvudet hela vår uppväxt så på så sätt har nog denna händelse räddad en/flera av oss.
Fast visst hade det varit mycket bättre om det inte hade hänt alls från början.
Citera
2009-10-10, 22:55
Medlem
Kethowes avatar
Polisstationen?

Citat:

Då undrar jag: Var kan polisstationen legat på den tiden? (Den lär ju knappast hat legat på Jovisgatan då?!)

Jag tolkar det som om GM bodde relativt centralt i Södertälje!? Någon aning om var GM bodde? (Själv bott centralt i Sö'tälje cirka 15 år.)
Citera
2009-10-10, 23:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
GM hyrde rum.

Citat:
Ursprungligen postat av Kethowe
Då undrar jag: Var kan polisstationen legat på den tiden? (Den lär ju knappast hat legat på Jovisgatan då?!)

Jag tolkar det som om GM bodde relativt centralt i Södertälje!? Någon aning om var GM bodde? (Själv bott centralt i Sö'tälje cirka 15 år.)

Har tyvärr ingen aning om var polisstationen låg? Vet bara att GM bodde inneboende och hyrde ett rum av en äldre kvinna. Jag har för mig att denna kvinnas bostad skall ha legat i de centrala delarna av Södertälje.
Citera
2009-10-11, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kethowe

Låg den inte bakom Kringlan-huset? Eller sviker minnet mig helt? Känner mig lite osäker...
Citera
2009-10-11, 23:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kringlanhuset.

Citat:
Låg den inte bakom Kringlan-huset? Eller sviker minnet mig helt? Känner mig lite osäker...

Det stället känner jag också till.

Undrar om inte polisstationen låg iaf under senare delen av 1970-talet i närheten av detta hus? V.v. och rätta mig om jag har fel.
Citera
2009-10-12, 00:45
Medlem
Monkeyspanks avatar
Nu kanske jag blandar ihop detta med ett annat mord vid ungefär samma tidpunkt, men hittades inte en pipa invid den döde?
Har för mig pipan visades i både TV och press.
Läste nämligen en artikel för några år sedan om en kvinna som under alla år varit övertygad om att hennes man begått brottet, men när hon frågat om pipan hade han sett så vansinnig ut att hon aldrig mer vågat föra saken på tal och därför tigit i över trettio år, ända tills maken avlidit.
Citera
2009-10-12, 01:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
En hittad pipa invid den döda?

Citat:
Ursprungligen postat av Monkeyspank
Nu kanske jag blandar ihop detta med ett annat mord vid ungefär samma tidpunkt, men hittades inte en pipa invid den döde?
Har för mig pipan visades i både TV och press.
Läste nämligen en artikel för några år sedan om en kvinna som under alla år varit övertygad om att hennes man begått brottet, men när hon frågat om pipan hade han sett så vansinnig ut att hon aldrig mer vågat föra saken på tal och därför tigit i över trettio år, ända tills maken avlidit.

Det är möjligt men det är inget jag har hört talats om.

Någon annan som ev. känner igen detta med pipan och "Sommarmordet"?
Citera
2009-10-12, 01:13
Medlem
Monkeyspanks avatar
Citat:
Det är möjligt men det är inget jag har hört talats om.

Någon annan som ev. känner igen detta med pipan och "Sommarmordet"?
Ja, eller om det nu var ett annat mord, men jag har för mig det var sent 60-tal.
Offret kan ha varit yngre än i det här fallet, det var iallafall en söt blond tjej med axellångt hår.
Är faschinerad av den stackars förskrämda (och troligen även hunsade) hustrun som bar på en sådan hemlighet under så många år.
edit:
Kom just på att mordoffret sades vara 16 år, vilket inte stämmer in med detta fall.
Men om någon vet något om "pipmordet" så vore det intressant att få höra lite mera.
Senast redigerad av Monkeyspank 2009-10-12 kl. 01:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in