Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Följande är hämtat från bokverket "Panorama" för år 1969, sidan 156.
"Jeanette Johansson, studentska från Järna, anträffades vid 21-tiden den 26 (juli, min kommetar) mördad i Tvetaskogen, 500 meter väster om Saltskogbebyggelsen i Södertälje. Kroppen låg gämd under ett lager av moss, och det var endast en bit av den gröna kappan som stack fram. Jeanette Johansson försvann efter en studenfest natten till den 14 juni. Hon skildes från sina kamrater med beskedet, att hon skulle promenera den en och en halv mil långa vägen till hemmet i Järna.
Det var hr Allan Almgren, som på eget initiativ var ute och spanade, som hittade den döda. Kroppen var nästan helt täckt med mossa. Hon låg 50 meter från vägen och bara 100 meter från den så kallade Kamratstugan vid Tvetavägen, inom det område som under de senaste dagarna varit högaktuellt från spaningssynpunkt.
Kroppen var väl dold att det endast var en flik av Jeanette Johanssons gröna kappa som stack fram under mossan. Detta tyder enligt spaningsledningen direkt på att Jeanette Johansson blivit utsatt för ett grovt våldsbrott.
Hr Almgren slog inte larm direkt till polisen i Södertälje. Han gick till sin granne och gode vän kriminalkommissarien i Södertälje, Arne Törnqvist, och berättade om fyndet. Därmed utlöstes ett jättepådrag.
Den plats där fyndet gjordes har genomsökts två gånger av skallgångskedjorna. Dels har man gått längs Tvetavägen och dels har man gått vinkelrätt från vägen och upp i skogen.
Att både militär och polispersonal inte tidigare hittat den försvunna flickans kropp kan tyckas förvånande, men brottsplatspersonalen som närmare granskade fyndplatsen anser dock, att det inte är säkskilt märkvärdigt. Jeanette låg väl gömd i en svacka i terrängen som på denna plats är rikligt skogbeväxt".
Jag får inte riktigt ihop det här med fyndplatsen?
500 meter väster om Saltskogbebyggelsen känns för mig fel, då det ju talas om
Kamratstugan. Kamratstugan, för mig, ligger längre mot Tvetabergs gård till och då känns väster som fel väderstreck. (Sovit en natt, ca. 5 år efter mordet, i Kamratstugan. Man var ju scout!

)
Kan det vara så att jag luras av nuvarande Saltskog och att då låg inte Saltskog där man tycker att det ligger?
Mvh! /KenthOwe