2010-10-23, 22:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Enligt polisen är det polisiärt uppklarat.

Citat:
Ursprungligen postat av Begavningsreserven
Vänder mig till Skaraborg:
är det mannen i bilen denna ödesdigra midsommarnatt för Jeanette som är hennes baneman med största sannolikhet, eller kan sannolikheten breda ut sig så att att sannolikheten mister sin semantiska betydelse?

Enligt polisen så skall detta vara polisiärt uppklarat. Officiellt så är "Jeanette-mordet" ouppklarat. Återigen enligt polisen så kunde "Godismannen" ge sådana upplysningar att det var han som var GM. T.ex. återigen enligt polisen så hade han berättat i förhör hur han hade stått och lurpassat bakom några buskar och trän i närheten av Kamratstugan när polisen höll på att söka igenom terrängen. Han hade då varit tlillbaka och "tittat till" gravplatsen.

P.g.a. hans psykiska ohälsa gick det tyvärr inte att få honom fäld för mordet.
Citera
2011-03-15, 22:12
Medlem
Kethowes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
19220418-0810

Törnqvist, Arne Bengt Hugo

Död 3/7 2000.

Folkbokförd (1997) i Tveta, Södertälje kn (Stockholms län, Södermanland).

Född 18/4 1922 i Korsberga (Jönköpings län, Småland).

Bumpar lite då ju Veckans brott idag tog upp "Jeanette mordet" och det har fastnat i min hjärna sedan barndomen.

GW verkade inte så jätte-sugen på det "polisiära uppklarandet" som tidigare nämnts i tråden, men jag tror att han mest var grinig över uttrycket och kanske inte användandet av begreppet i detta fall?

Ovan nämnda krim.kommissarie var väl den som vi trodde hade hand om fallet (ber hundra gånger om tusen Kenty-59 för att jag klippt lite i min Quote). Dock så talade polisen (kommissarien?) i dagens inslag absolut inte småländska utan någon annan "göts" dialekt. Undrar vem denne polisman var?

Var det någon som uppfattade något "nytt" som dök upp i dagens inslag i Veckans brott?

Mvh!
/KethOwe
Citera
2011-03-16, 13:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget "nytt" i programmet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kethowe
Bumpar lite då ju Veckans brott idag tog upp "Jeanette mordet" och det har fastnat i min hjärna sedan barndomen.

GW verkade inte så jätte-sugen på det "polisiära uppklarandet" som tidigare nämnts i tråden, men jag tror att han mest var grinig över uttrycket och kanske inte användandet av begreppet i detta fall?

Ovan nämnda krim.kommissarie var väl den som vi trodde hade hand om fallet (ber hundra gånger om tusen Kenty-59 för att jag klippt lite i min Quote). Dock så talade polisen (kommissarien?) i dagens inslag absolut inte småländska utan någon annan "göts" dialekt. Undrar vem denne polisman var?Var det någon som uppfattade något "nytt" som dök upp i dagens inslag i Veckans brott?

Mvh!
/KethOwe

Kände igen denne utrdare från andra sammanhang men minns inte vad heter tyvärr? Jag uppfattade inte något "nytt".

Den bilden som visades i programmet när två män bar in Jeanettes kropp i den väntande ambulansen var en bild som troligtvis förekom i alla större tidningar sommaren 1969.
Citera
2011-03-16, 16:28
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kethowe

Man kan absolut inte vara säker på att den misstänkta killen var skyldig, även om en del pekade på det. Luckorna är lite väl stora bevismässigt. Lever han fortfarande btw?

Jag tänkte på den här kassetten som visades upp i programmet som innehöll musik från två artister, gick den att knyta till den misstänkte eller var det ett så kallat villospår? Blodet i bilen som han hade har jag ju hört talas om, men inget om kassetten.
Citera
2011-03-17, 00:12
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Man kan absolut inte vara säker på att den misstänkta killen var skyldig, även om en del pekade på det. Luckorna är lite väl stora bevismässigt. Lever han fortfarande btw?

Jag tänkte på den här kassetten som visades upp i programmet som innehöll musik från två artister, gick den att knyta till den misstänkte eller var det ett så kallat villospår? Blodet i bilen som han hade har jag ju hört talas om, men inget om kassetten.
Det var väl en hel del indicier som tydde på att det var den då unge mannen som var GM.

Att han sedan inte kunde bindas till mordet var tragiskt.

GW´s exempel var synnerligen tramsigt och uttrycket "polisiärt uppklarat" kan nog användas på en hel del fall.
Citera
2011-03-17, 00:34
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det var väl en hel del indicier som tydde på att det var den då unge mannen som var GM.

Att han sedan inte kunde bindas till mordet var tragiskt.

GW´s exempel var synnerligen tramsigt och uttrycket "polisiärt uppklarat" kan nog användas på en hel del fall.

Om han inte var skyldig så kan det väl knappast vara tragiskt att man inte kunde binda honom till brottet? Jag har läst att psykiskt sjuka personer (som den här liraren tydligen var) har en förmåga att erkänna både det ena och det andra.
Citera
2011-03-17, 01:03
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Om han inte var skyldig så kan det väl knappast vara tragiskt att man inte kunde binda honom till brottet? Jag har läst att psykiskt sjuka personer (som den här liraren tydligen var) har en förmåga att erkänna både det ena och det andra.
Det var lite mer än bara erkännande som låg till grund för misstankarna.
Citera
2011-03-17, 06:22
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Det var lite mer än bara erkännande som låg till grund för misstankarna.

Jaha, som vadå till exempel? Det ska inte ha funnits någon som helst teknisk bevisning vad jag läst, då blodet i bilen inte gick att analysera. Det var väl snarare hans erkännande som gjorde honom intressant i polisens ögon, precis som en viss Thomas Quick som också var villig att erkänna mord.
Citera
2011-03-17, 09:40
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Jaha, som vadå till exempel? Det ska inte ha funnits någon som helst teknisk bevisning vad jag läst, då blodet i bilen inte gick att analysera. Det var väl snarare hans erkännande som gjorde honom intressant i polisens ögon, precis som en viss Thomas Quick som också var villig att erkänna mord.
Han var tidigare känd för våld och överfall mot kvinnor, blod och hår fanns i hans fd. bil. han hade försökt/antastat sin hyresvärdinna samma kväll.
Han bodde vid tidpunkten för mordet i Södertälje.

När han vallades hade han enligt uppgift pressas rätt hårt att peka ut en viss lada, trots att han sa att den lada som det talades om inte var kvar längre, p.g.a. nybyggnation i området.

Så nog fanns det indicier.

Ditt stöd för att han är oskyldig verkar vara att han var psykiskt sjuk vid erkännandet och psykiskt sjuka kan erkänna mord de inte begått och då är han oskyldig.

GW är en gravt alkoholiserad fd "professor" som lyckades producera extremt lite av forskning de år han satt på polishögskolan.

Man kan förstå varför, när han kommer med "jag frågade en gång några poliser om ett fall, de sa det var polisiärt uppklarat och alla peka på olika troliga GM" ja med den vetenskapliga stringensen så behövs inga motargument.
Citera
2011-03-17, 10:03
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Han var tidigare känd för våld och överfall mot kvinnor, blod och hår fanns i hans fd. bil. han hade försökt/antastat sin hyresvärdinna samma kväll.
Han bodde vid tidpunkten för mordet i Södertälje.

När han vallades hade han enligt uppgift pressas rätt hårt att peka ut en viss lada, trots att han sa att den lada som det talades om inte var kvar längre, p.g.a. nybyggnation i området.

Så nog fanns det indicier.

Ditt stöd för att han är oskyldig verkar vara att han var psykiskt sjuk vid erkännandet och psykiskt sjuka kan erkänna mord de inte begått och då är han oskyldig.

GW är en gravt alkoholiserad fd "professor" som lyckades producera extremt lite av forskning de år han satt på polishögskolan.

Man kan förstå varför, när han kommer med "jag frågade en gång några poliser om ett fall, de sa det var polisiärt uppklarat och alla peka på olika troliga GM" ja med den vetenskapliga stringensen så behövs inga motargument.

Det fanns alltså hårstrån i en bil som han hade tillgång till och han bodde på samma ort som offret? Det var ju verkligen två starka indicium. Det är nog bäst att jag börjar städa min bil redan nu, om det skulle vara så att ett mord inträffar på min ort. Blodet från bilen kan inte kopplas till Jeanette och då är det svagt. Det där om ladan tror jag dessutom du fått om bakfoten.

Thomas Quick har ju förresten befunnits skyldig till flera grova brott, tar det honom ett steg närmare att vara en mördare? Förstår inte varför du drar upp Leif GW heller, då jag inte nämnt honom. Sa han något speciellt om fallet i "Veckans brott" eller? Jag är lite osäker på vad forskning har att göra med dessa frågor om ett kriminalfall, får jag fråga dig hur många avhandlingar du själv lagt fram?

Dessutom har jag aldrig sagt att han är oskyldig, där vimsar du på i din redan grumliga text. Jag imponeras bara inte till skillnad från dig och signaturen Skaraborg2 av en berättelse från en psykiskt sjuk man. Åklagaren i det här fallet (vem det nu var) var tydligen inte heller imponerad. Tack och lov.
Senast redigerad av Quoter 2011-03-17 kl. 10:08.
Citera
2011-03-17, 15:24
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
Kan avslöja att gärningsmannen heter Holm i efternamn, uppvuxen i Västervik. Blev sjuk i dom tidiga tonåren. Det är alltså den psykiskt sjuka mannen som polisen mycket väl vet om men som sagt aldrig kunde få fälld.
Detta är jag 100% säker på då min källa är mycket nära mig och pålitlig. Mycket mer än så vet jag faktiskt inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
Jo, GM lever fortfarande. Bor i Västervik.

Om det nu är denna man som är gärningsmannen då finns det några saker jag skulle vilja veta.

Det finns en enda Holm i 70-års åldern i Västerviks kommun som är ensamstående... sen finns det några gifta enligt ratsit . Men om han nu är psykiskt sjuk så antar jag att han fortfarande är ogift...?

Lever denna man fritt i samhället... eller bor han på någon form av institution?
Har han tidigare bott på institution... och i så fall hur länge?

Har han utretts för några andra brott?

Finns det några fler ouppklarade mord där tillvägagångssättet har varit liknande mordet på Jeanette?
Citera
2011-03-17, 17:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kamratstugan 1969.

Citat:

Det kan du ha rätt i. I vilket fall som helst så berättade den misstänkte GM om en intressant händelse för polisen 1974. Han hade stått i något buskage i närheten av Kamratstugan och tittat på när skallgångskedjan höll på med sitt. Någon upptäckte honom varvid han sprang fort därifrån utan att bli gripen. En sådan händelse hade också helt riktigt inträffat.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-03-17 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in