2009-09-06, 13:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Såg till min förvåning att jag inte kan hitta något detta mycket omskrivna mord, så tycker jag att en tråd skulle vara på sin plats. I Expressens söndagsbilaga den 13-14 september, så tar de just upp detta fall.

Jag tänkte att vi kunde diskutera detta sommarmord här. Offrets försvinnande och död, har det skrivits om i en mängd böcker och artiklar.

Efter en studentfest som hölls fredagen den 13 juni 1969 i Södertälje, lämnade Jeanette Johansson, 21 år, från Järna denna vid två-tiden på lördag morgon. I den ljusa sommarnatten skulle hon promenera hem till Järna. Jeanette skulle då gå den gamla Tvetebergsvägen hem, men tyvärr kom hon aldrig fram till föräldrahemmet.

Tisdagen den 1 juli hittade Jeanettes döda kropp i ett tätt busksnär vid Tvetabergsvägen. Fyndplatsen låg i närheten av Kamratstugan. Hennes döda kropp var omsorgsfullt täckt med mossa och kvistar.

Offret var född 1947. Hennes grav finns på Järna kyrkogård ca tio meter från kyrkan. Hennes mor och far vilar i samma grav.

Kom gärna med mera information. T.ex. om den misstänkte som erkände åratal efter mordet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-06 kl. 13:31.
Citera
2009-09-06, 13:35
Moderator
blomvattnares avatar
Den misstänkte som erkände - blev det alltså en rättegång och fällande dom?
Citera
2009-09-06, 13:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Den misstänkte som erkände - blev det alltså en rättegång och fällande dom?

Nej det blev vad jag kommer ihåg ingen rättegång. erkännandet skedde åratal efter mordet. Detta skedde på en ort i Smånad.

Måste finnas många andra som har mera information.

Hon hade iaf ca 1½ mil att gå till Järna från Södertälje och denna studentfest som hon lämnade 2-2.30 på morgonen.

Offrets kropp kan ev. ha hittats den 2 juli.

Obduktionen visade att hon hade avlidit ca 5.30 den natten/morgonen hon försvann.
Citera
2009-09-06, 13:51
Moderator
blomvattnares avatar
Du menar alltså att det kan ha varit ett falskt erkännande - att det inte gick att bevisa att mannen var skyldig?

Har du någon info om varför mannen erkände?
Kände han Jeanette eller hade han någon anknytning överhuvudtaget?
Citera
2009-09-06, 13:58
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Du menar alltså att det kan ha varit ett falskt erkännande - att det inte gick att bevisa att mannen var skyldig?

Det finns lite på SM om det, men huruvida informationen är tillförlitlig vill jag inte avgöra:

http://www.svenskamord.se/index.php?...23728#msg23728
Citera
2009-09-06, 14:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:

Minns inte detta exakt men jag tror inte att det rörde sig om ett falskt erkännande. Mannen hade vid mordet bott i just Södertälje. Han hade också en liknande bil som den som var misstänkt. Han kunde ganska bra också peka ut platser när han sedan vallades. Dock hade en hel del förändingar skett efter mordet i dessa omgivningar.

Detta mord har visats på TV för en ca 20 år sedan.

En sak som jag kommer ihåg var att en av utredningsmännen berättade, att den misstänkte GM åt kopiöst med godis under förhören.
Citera
2009-09-07, 23:11
Medlem
Kethowes avatar
Oj!

Detta mord har jag väntat länge på att det ska dyka upp på Flaskback!
Naturligtvis var det den oomtvistelige Skaraborg2 som tog upp det! All heder till dig (inte bara för detta)!

Jag minns, vagt, att detta mord var omtalat i min ungdoms dagar.

Det jag, senare, kommer ihåg var att en gymnasielärare, som även arbetade på min gymnasieskola, var "misstänkt".
Har för mig att han var Jeanettes klassföreståndare och därför med på festen.

Hans namn var Olav von Zuhrmühlen(ursäkta stavning) och han var lite av ett original. Det sades att han var "flytande" på sex språk och hävdades förstå ett antal till.
Jag minns honom gående längs korridoren med en otänd, uppochnervänd, pipa.

Som jag tolkade det, blev han helt avförd från alla misstankar!

Nåväl, detta var ett trauma i Sö'tälje, i min barndoms dagar. Jag är osäker på om man någonsin fick fram någon misstänkt?
Citera
2009-09-07, 23:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kethowe
Oj!

Naturligtvis var det den oomtvistelige Skaraborg2 som tog upp det! All heder till dig (inte bara för detta)!

Det jag, senare, kommer ihåg var att en gymnasielärare, som även arbetade på min gymnasieskola, var "misstänkt".

Hans namn var Olav von Zuhrmühlen(ursäkta stavning) och han var lite av ett original. Det sades att han var "flytande" på sex språk och hävdades förstå ett antal till.

Nåväl, detta var ett trauma i Sö'tälje, i min barndoms dagar. Jag är osäker på om man någonsin fick fram någon misstänkt?

Stort tack för din uppskattning Kethowe.

De som samlades på denna fest hos sin lärare var Jeanette Johansson och hennes sju (7) klasskamrater som hade läst ryska. det var adjunkt Olav van Zur-Mûhlen.

Vid tvåtiden på natten lämnade Jeanette och hennes klasskamrat Bergman festen. De skildes åt vid Baptistkyrkan. Detta var sista gången han såg henne.

Tittar man på detta foto som togs under festen, ser man Jeanette sittande i den högra soffan. Hon ler och tittar in i kameran. Ev. kan det ha varit adjunktens om tog fotot. Inte många timmar senare var hon död - mördad!
Citera
2009-09-08, 00:31
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kethowe
Oj!

Ja Skaraborg2 och CrapStack har vid det här stadiet uppnått en nästan legendarisk status. Den ena eminenta trådstarten efter den andra. Intressanta fall som tas upp, och intressanta diskussioner följer. Detta är något som jag har saknat.

Det är en fröjd för ögat att se dom här två killarna jobba. Och vi är många som står bakom dom.

Till topic, det var ett exotiskt namn på lärarn . Att han bar pipan upp och ner gör han ännu mer exotisk, eller skall vi säga exentrisk.

Mycket intressant fall att följa, ånyo. Ös på grabbar och tjejer.

M.V.H.
jamsson.
Citera
2009-09-08, 13:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamsson
Ja Skaraborg2 och CrapStack har vid det här stadiet uppnått en nästan legendarisk status. Den ena eminenta trådstarten efter den andra. Intressanta fall som tas upp, och intressanta diskussioner följer. Detta är något som jag har saknat.

Det är en fröjd för ögat att se dom här två killarna jobba. Och vi är många som står bakom dom.

Till topic, det var ett exotiskt namn på lärarn . Att han bar pipan upp och ner gör han ännu mer exotisk, eller skall vi säga exentrisk.

Mycket intressant fall att följa, ånyo. Ös på grabbar och tjejer.

M.V.H.
jamsson.

Stort tack för din uppskattning jamsson.

"Sommarmordet" 1969 är ett av de fall som har blivit riktigt klassiska. Under resterande delen av sommaren 1969, så var försvinnandet och sedan mordet på Jeanette otroligt mycket omskrivet. Precis på samma sätt som det skulle ha skett idag.

Återigen ett mycket tragiskt fall. En ung tjej med framtiden framför sig mördas utan någon orsak.

Om jag inte minns fel, så skulle Jeanette ha rest till Holland denna sommar. Kommer ej ihåg varför men ev. kan hon ha haft en holländsk pojkvän?
Citera
2009-09-08, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tittar man på detta foto som togs under festen, ser man Jeanette sittande i den högra soffan. Hon ler och tittar in i kameran. Ev. kan det ha varit adjunktens om tog fotot. Inte många timmar senare var hon död - mördad!

Ställer mig till skaran som bockar och bugar för alla eminenta trådar som Skaraborg2 startar.
Finns bilden du nämner att beskåda någonstans?
Citera
2009-09-08, 21:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atreus
Ställer mig till skaran som bockar och bugar för alla eminenta trådar som Skaraborg2 startar.
Finns bilden du nämner att beskåda någonstans?

Tack för din uppskattning Atreus.

Bilden som jag har finns med i Aftonbladets söndagstidning den 15 juni 1986 sidorna 10 -11. Det finns också om detta fall i NKK. Minns inte i vilken årgång. Detta fall har det skrivits faktiskt en hel del om men under årens lopp. Troligtvis är det mest artiklar i tidningar och tidskrifter.

Hittade en ytterligare artikel om "Sommarmordet". Detta är # 2 av Kriminal-Journalen, 1990. Sidorna 26 - 28. Här är inte den bilden med från den sista fest hon var på. "Festbilden" kommer jag ihåg fanns med på första sidan i alla rikstäckande tidningar denna sommar.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-09-08 kl. 22:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in