2014-09-28, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Visst är det så. Såg programmet då det visades på SVT samt spelade även in det. Brukar se på det någon gång då och då.
jag tycker att dom kunde få honom fälld eftersom den sista versionen av hans berättelse stämde in mycket på det dom visste .dom hittade ju blod och hårstrå i hans bil men kunde inte fastställa om det var Jeanettes blod . Ja hade han inte fått cigaretter och en påse sega råttor så hade han väl inte hållit sig till sanningen .
Citera
2014-09-28, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Jag antar att det är den här historien som Lars Molins film Sommarmord bygger på? http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdata...MOVIE&iv=Basic
Filmen finns på http://www.youtube.com/watch?v=j-PsvSUV6fA Håller med dig
Citera
2014-09-28, 19:09
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nina54
jag tycker att dom kunde få honom fälld eftersom den sista versionen av hans berättelse stämde in mycket på det dom visste .dom hittade ju blod och hårstrå i hans bil men kunde inte fastställa om det var Jeanettes blod . Ja hade han inte fått cigaretter och en påse sega råttor så hade han väl inte hållit sig till sanningen .

Du tror inte rättens ordförande hade tyckt det varit märkligt om åklagaren - under rättegången - hade fått mata den misstänkte med ett kilo sega råttor för att han skulle berätta "rätt" historia?
Citera
2014-09-28, 19:12
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Jag antar att det är den här historien som Lars Molins film Sommarmord bygger på? http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdata...MOVIE&iv=Basic

Det tror jag inte. Har du läst någonstans att den bygger på ett kriminalfall?
Citera
2014-09-28, 19:52
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Det tror jag inte. Har du läst någonstans att den bygger på ett kriminalfall?
Ja, iaf i slutet av filmen dyker det upp text med lite om efterspelet och att mordet fortfarande är ouppklarat. Även om den uppenbarligen förhåller sig fritt till fallet så var det den jag genast tänkte på när jag såg tråden. Parallellerna är tydliga.
Citera
2014-09-28, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Du tror inte rättens ordförande hade tyckt det varit märkligt om åklagaren - under rättegången - hade fått mata den misstänkte med ett kilo sega råttor för att han skulle berätta "rätt" historia?
Det kunde vara en kopp kaffe istället för sega råttor och fått rätt historia
Citera
2014-09-28, 22:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Smågodismannen" var med stor sannolikhet GM.

Citat:

Ja det är ju sant att i hans sista version så stämde mycket, men att det skulle ha gått att få denne mentalt sjuke man dömd för mordet på Jeanette hade säkert tyvärr inte lyckats. Han hamnade ju också sedan på ett mentalsjukhus för vård.

Jag tror att "smågodismannen" var GM och ur polisiär synvinkel så får vi nog se det som uppklarat. Dessutom hade han också vid tiden för detta sommarmord varit boende i just Södertälje, samt visat på våldsamma tendenser mot kvinnan som han inneboende hos.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-09-28 kl. 22:21.
Citera
2014-09-29, 23:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
En vandring mot döden i den ljusa sommarnatten.

Den här vandringen som Jeanette Johansson gjorde i den ljusa sommarnatten från Södertälje och som skulle ha avslutats i Järna, kan man säga kom att bli en vandring mot döden.

En ung, vacker och levnadsglad flicka med framtiden framför sig, kom istället att möta en galning som just den här natten gjorde Södertälje och omgivningarna där omkring osäkra. P. g. a. detta olycksaliga möte kom hon istället att ha framtiden bakom sig.

En återigen verkligen mycket tragisk händelse som kom att drabba många personer.
Citera
2014-09-30, 07:19
Medlem
Citat:
Den här vandringen som Jeanette Johansson gjorde i den ljusa sommarnatten från Södertälje och som skulle ha avslutats i Järna, kan man säga kom att bli en vandring mot döden.

En ung, vacker och levnadsglad flicka med framtiden framför sig, kom istället att möta en galning som just den här natten gjorde Södertälje och omgivningarna där omkring osäkra. P. g. a. detta olycksaliga möte kom hon istället att ha framtiden bakom sig.

En återigen verkligen mycket tragisk händelse som kom att drabba många personer.
Tiden läker inte alla sår ärren finns kvar. Ja GM hade eller har mycket på sitt samvete. Jag har för mig att 1971 skedde ett mord till i Södertälje som också är olöst.
Citera
2014-09-30, 20:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
45 år.

Citat:
Tiden läker inte alla sår ärren finns kvar. Ja GM hade eller har mycket på sitt samvete. Jag har för mig att 1971 skedde ett mord till i Södertälje som också är olöst.

Det har du helt rätt i. Ärren finns fortfarande kvar efter 45 år.

Det där olösta mordet i Södertälje 1971 kommer jag tyvärr inte ihåg.
Citera
2014-09-30, 21:56
Medlem
Citat:
Det har du helt rätt i. Ärren finns fortfarande kvar efter 45 år.

Det där olösta mordet i Södertälje 1971 kommer jag tyvärr inte ihåg.
ursäkta fel årtal http://sv.wikipedia.org/wiki/Ulla_H%C3%B6glund-fallet
Citera
2014-09-30, 21:58
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Jag har för mig att 1971 skedde ett mord till i Södertälje som också är olöst.

Du tänker inte på Ulla Höglund-mordet (1970) nu? (Formidabel Flashback-tråd, får jag lov att säga.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in