2009-10-30, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej jag tror inte ens att hissen gick halvvägs upp hos GM.

Vi får verkligen hoppas att han inte hade eller hade haft som barn husdjur. Isf starckars dessa husdjur.

Phu, flyttat in i en ny dator!
Var GM verkligen den enda misstänkte som det pratats om?
Citera
2009-10-30, 21:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ende GM.

Citat:
Ursprungligen postat av ida2day
Phu, flyttat in i en ny dator!
Var GM verkligen den enda misstänkte som det pratats om?

Mycket jobbigt att flytta in i en ny dator.

Vad jag känner till så var GM den ende som kunde knytas till mordet på henne. Dessutom förelåg det ganska bra bevisning mot "godisätaren". P.g.a. hans mentala status så kom utredningen inte längre.

Det fanns andra som massmedia spekulerade friskt om. T.ex. hennes lärare samt en skolkamrat. Dessa var naturligtvis helt oskyldiga. Huruvida polisen misstänkte dem för ett tag också vet jag inte?

Massmedia var ovanligt fula och skrev en otroligt massa skit just ang. "Sommarmordet". Massa fantasier till större delen bara för att sälja lösnummer. Kommer mycket väl ihåg att sommaren 1969 så beskrevs fallet med ofta braskande rubriker. Även om inget nytt hade dykt upp.
Citera
2009-11-03, 20:24
Medlem
Är det möjligt...

Citat:
Mycket jobbigt att flytta in i en ny dator.

Vad jag känner till så var GM den ende som kunde knytas till mordet på henne. Dessutom förelåg det ganska bra bevisning mot "godisätaren". P.g.a. hans mentala status så kom utredningen inte längre.

Det fanns andra som massmedia spekulerade friskt om. T.ex. hennes lärare samt en skolkamrat. Dessa var naturligtvis helt oskyldiga. Huruvida polisen misstänkte dem för ett tag också vet jag inte?

Massmedia var ovanligt fula och skrev en otroligt massa skit just ang. "Sommarmordet". Massa fantasier till större delen bara för att sälja lösnummer. Kommer mycket väl ihåg att sommaren 1969 så beskrevs fallet med ofta braskande rubriker. Även om inget nytt hade dykt upp.

...att få tag i artiklarna från den tiden och isåfall vart ska man vända sig?
Citera
2009-11-03, 20:30
Medlem
Citat:
Dessutom förelåg det ganska bra bevisning mot "godisätaren".
Bra och bra, det fanns väl inte direkt någonting på honom förutom hans egna, detaljerade erkännande? Utifrån vad som skrivits om fallet i media så är jag inte alls helt övertygad om att han verkligen var gärningsmannen.
Citera
2009-11-03, 23:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
GM skyldig eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Bra och bra, det fanns väl inte direkt någonting på honom förutom hans egna, detaljerade erkännande? Utifrån vad som skrivits om fallet i media så är jag inte alls helt övertygad om att han verkligen var gärningsmannen.

Nja det fanns faktiskt en hel del som talade för att det var rätt GM.

Bl.a. så hade polisen vid ett tillfälle sett en man smyga omkring vid Kamratstugan. Detta berättade han själv om när han greps. Han hade då "tittat till" graven.

En annan sak var ladan där han först gömde Jeanettes kropp. Denna kunde han beskriva mycket bra samt berättade hur han hade tagit sig in där. Denna lada var dock riven 1974-75.

Han berättade också på vilket sätt han hade ihjäl henne. Detta passade också mycket bra in på vad obducenten fick fram.

Det fanns ytterligare saker men som jag inte kommer ihåg.
Citera
2009-11-04, 23:06
Medlem
Kethowes avatar
Anledningen

Citat:
Nej vem kan förstå detta? Inte jag heller.

Det är verkligen tragiskt. Där satt GM och åt sega råttor och rökte och berättade om det hela utan att det bekom honom ett smack!

Tänk om Jeanette aldrig hade glivit upp i denna bil när han erbjöd henne skjuts. Ja det är alltid just detta "tänk om". Hon hade kanske än idag varit i livet?

Upprinnelsen till att GM begav sig ut på denna ödesdigra nattkörning var följande: Han arbetade för tillfället i Södertälje där han var inneboende hos en äldre kvinna. GM och denna kvinna satt och "tog sig en tår på tand" denna kväll. När han hade fått i sig ett par groggar eller så började han att göra sexuella närmanden mot henne. När hon satte sig till motvärn blev han rasande. Hur som helst så lyckades denna kvinna fly från sin lägenhet. Hon sprang då till polisstationen och anmälde det hela. Hon var så rädd så hon föredrog, att sova i en cell på polisstationen, än att återvända hem den natten. GM tog då sin bil och begav sig ut i den ljusa sommarnatten där han oturligt nog stötte på Jeanette gående.
Anledningen till att jag "snöade" in på var Södertälje polisstation låg på den tiden är att det vore intressant att veta hur nära, var, den förmodade GM bodde.

Har frågat runt bland äldre släktingar, men ingen minns var polisstationen låg (forskar vidare).

Någon som har koll på var den, förmodade, GM bodde?
Citera
2009-11-04, 23:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polistation.

Citat:
Ursprungligen postat av Kethowe
Anledningen till att jag "snöade" in på var Södertälje polisstation låg på den tiden är att det vore intressant att veta hur nära, var, den förmodade GM bodde.

Har frågat runt bland äldre släktingar, men ingen minns var polisstationen låg (forskar vidare).

Någon som har koll på var den, förmodade, GM bodde?

Ev. kan det ha nämnts i TV-programmet i vilken del GM bodde inneboende?

Jag undrar om det ev. kan ha funnits två (2) polisstationer i Södertälje 1969?
Citera
2009-11-30, 02:25
Medlem
Citat:
Nja det fanns faktiskt en hel del som talade för att det var rätt GM.

Bl.a. så hade polisen vid ett tillfälle sett en man smyga omkring vid Kamratstugan. Detta berättade han själv om när han greps. Han hade då "tittat till" graven.

En annan sak var ladan där han först gömde Jeanettes kropp. Denna kunde han beskriva mycket bra samt berättade hur han hade tagit sig in där. Denna lada var dock riven 1974-75.

Han berättade också på vilket sätt han hade ihjäl henne. Detta passade också mycket bra in på vad obducenten fick fram.

Det fanns ytterligare saker men som jag inte kommer ihåg.
Lite det jag menar, det fanns ingenting som entydigt tydde på att han var gärningsmannen. Den här killen var ju uppenbarligen rubbad dock, om man ska tro uppgifterna från media. Det skulle ju teoretiskt kunna vara så att han fick dessa uppgifter - som rimligtvis bara mördaren kände till - av någon likaledes vrickad kamrat, och fick för sig att föra dem vidare. Vi vet ju inte vad som försiggick i hans hjärna.
Citera
2009-11-30, 08:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej vid sina sinnens fulla bruk.

Citat:
Lite det jag menar, det fanns ingenting som entydigt tydde på att han var gärningsmannen. Den här killen var ju uppenbarligen rubbad dock, om man ska tro uppgifterna från media. Det skulle ju teoretiskt kunna vara så att han fick dessa uppgifter - som rimligtvis bara mördaren kände till - av någon likaledes vrickad kamrat, och fick för sig att föra dem vidare. Vi vet ju inte vad som försiggick i hans hjärna.

Javisst lär denne GM ha varit vid sina sinnens fulla bruk.

Denne man kunde iaf komma med sådana uppgifter som polisen aldrig hade gått ut med i pressen.

Vi vet dock att just denna ljusa sommarnatt som Jeanatte var på väg hem till Järna var han ute i sin biloch körde omkring.

De märken efter det vapen som Jeanette slogs ihjäl med stämde också överens med det vapen som denne man angav att han hade använt.

Min personliga åsikt samt även polisens egen så var detta rätt GM.
Citera
2009-11-30, 11:01
Medlem
Citat:
Min personliga åsikt samt även polisens egen så var detta rätt GM.
Min med, men det jag motsätter mig var att du i några inlägg upp refererade till honom som gärningsman och skrev att han var bunden till mordet, som att det var klubbat och klart.
Citera
2009-11-30, 13:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Klappat och klart".

Citat:
Min med, men det jag motsätter mig var att du i några inlägg upp refererade till honom som gärningsman och skrev att han var bunden till mordet, som att det var klubbat och klart.

Nja detta är faktiskt inte min personliga åsikt att det skulle vara klubbat och klart att denne man var GM.

Detta är faktiskt polisens egen åsikt att det var så, även om han aldrig blev åtalad p.g.a. vissa omständigheter. Detta framkommer i programmet Brottsplats Sverige.

Där framkommer också att det skulle vara polisiärt uppklarat.
Citera
2009-11-30, 14:36
Medlem
Citat:
Nja detta är faktiskt inte min personliga åsikt att det skulle vara klubbat och klart att denne man var GM.
Säcken är ihopknuten först när det - enligt min bestämda åsikt - finns en fällande dom eller alternativt övertygande bevisning, som man av den ena eller andra anledningen inte fått användning för. Misstänkt gärningsman avliden, exempelvis. I fallet med den mördade Jeanette fanns inget av de två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in