2009-12-16, 13:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Taxiresa.

Citat:
Ursprungligen postat av ida2day
...för en ung tjej den tiden en helg är väl placerade pengar. Man slipper mycket tafsande och andra saker på det sättet. Skulle inte tveka en sekund själv
Citat:
även om jag kanske fått vänta lite med en resa
.

Tyvärr ville inte Jeanette ev. vänta på sin resa utan promenerade denna sommarmorgon. Dessutom var denna morgon solig och vacker, vilket naturligtvis bidrog till hennes sista vandring emot döden.

En taxiresa vid denna tid för en ung tjej var väl placerade pengar som du själv skrev.
Citera
2009-12-16, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tyvärr ville inte Jeanette ev. vänta på sin resa utan promenerade denna sommarmorgon. Dessutom var denna morgon solig och vacker, vilket naturligtvis bidrog till hennes sista vandring emot döden.

En taxiresa vid denna tid för en ung tjej var väl placerade pengar som du själv skrev.

Man var kanske inte lika medveten om farorna som idag och då var ju också Södertälje och Järna något av en idyll mot idag. Känner så väl till den där vägen som hon gick. Det är rena landet runt omkring med skog, åkrar och några gårdar. I dag går en betydligt större motorväg precis bredvid.
Citera
2009-12-16, 20:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Liftandet under talet.

Citat:
Man var kanske inte lika medveten om farorna som idag och då var ju också Södertälje och Järna något av en idyll mot idag. Känner så väl till den där vägen som hon gick. Det är rena landet runt omkring med skog, åkrar och några gårdar. I dag går en betydligt större motorväg precis bredvid.

1960-talet var ett årtionde som det var mycket populärt att lifta och inte som idag.

Naturligtvis var inte kriminaliteten lika omfattande som idag men nog alltid räkte den till. Nej jag tror inte att man var lika medveten om farorna med att lifta som i dag.

Jag tror också att Jeanette beslöt att gå hem till Järna var att hon kände till omgivningen så väl. Man kan med andra ord säga att hon var på fel plats vid fel tidpunkt denna varma sommarmorgon.

Både Södertälje och i ännu högre grad Järna var idyller 1969.
Citera
2009-12-21, 07:01
Medlem
Citat:
1960-talet var ett årtionde som det var mycket populärt att lifta och inte som idag.

Naturligtvis var inte kriminaliteten lika omfattande som idag men nog alltid räkte den till. Nej jag tror inte att man var lika medveten om farorna med att lifta som i dag.

Jag tror också att Jeanette beslöt att gå hem till Järna var att hon kände till omgivningen så väl. Man kan med andra ord säga att hon var på fel plats vid fel tidpunkt denna varma sommarmorgon.

Både Södertälje och i ännu högre grad Järna var idyller 1969.

Ja, visst var det en idyll att växa i i Järna på 60-talet.

Skaraborg2: Har fått mycket information av dig om något som upptagit mina tankar då och då sedan jag var 7 år. Har nu mer förståelse för de vuxnas reaktioner den sommaren. Vill också passa på att önska dig trevliga helger!
Citera
2009-12-21, 16:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det samma.

Citat:
Ja, visst var det en idyll att växa i i Järna på 60-talet.

Skaraborg2: Har fått mycket information av dig om något som upptagit mina tankar då och då sedan jag var 7 år. Har nu mer förståelse för de vuxnas reaktioner den sommaren. Vill också passa på att önska dig trevliga helger!

Vill också passa på att önska dig trevliga helger ida2day.

Får också passa på att tacka dig för uppskattningen av den info du har fått. Kommer nästa år att leta fram ytterligare något ang. "Sommarmordet".
Citera
2009-12-22, 13:27
Medlem
Tackar för svaret....

skaraborg2 så "ses" vi här nästa år med nya saker om det hela. Ska träffa några på nyårsafton som jag vet också bodde i Järna/Södertälje. Vi brukar kunna diskutera både det ena och det andra så det är inte omöjligt att jag kan föra in samtalet på detta. (Ska sova över, går inte! Vet ju inte vad som kan hända )
Citera
2009-12-22, 14:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nya saker ang. "Sommarmordet" 2010.

Citat:
skaraborg2 så "ses" vi här nästa år med nya saker om det hela. Ska träffa några på nyårsafton som jag vet också bodde i Järna/Södertälje. Vi brukar kunna diskutera både det ena och det andra så det är inte omöjligt att jag kan föra in samtalet på detta. (Ska sova över, går inte! Vet ju inte vad som kan hända )

Ja då "syns" vi in på det nya året. Skall plocka fram några artiklar till, om detta fall. Dock är mängden enorm så man får lov att begränsa sig.

Jag hoppas att du får fram några uppgifter från de personer du skall träffa på nyårsaftonen.

Det gör du helt rätt att sova över där. Bäst att vara försiktig.
Citera
2010-01-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ja då "syns" vi in på det nya året. Skall plocka fram några artiklar till, om detta fall. Dock är mängden enorm så man får lov att begränsa sig.

Jag hoppas att du får fram några uppgifter från de personer du skall träffa på nyårsaftonen.

Det gör du helt rätt att sova över där. Bäst att vara försiktig.

Fick tyvärr inte reda på några nyheter alls...Det visade sig att jag visste mest, tack vare din info skaraborg2. Hade ändock en intressant diskussion...
Citera
2010-01-10, 18:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant diskussion.

Citat:
Fick tyvärr inte reda på några nyheter alls...Det visade sig att jag visste mest, tack vare din info skaraborg2. Hade ändock en intressant diskussion...

Det var ju bra att du fick en intressant diskussion på nyår.

Över 40 år har gott sedan "Sommarmordet", så naturligtvis har mycket fallit i glömska sedan den sommaren. Dock tillhör detta, ett av de verkligt klassiska mordfallen i svensk kriminalhistoria, samt otroligt omskrivet.

Skall ta fram ytterligare något om "Sommarmordet" på mikrofilm.
Citera
2010-01-18, 15:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artiklar i Länstidningen Södertälje 1969.

Första gången Jeanette Johanssons försvinnande omnämns är måndagen den 14 juni. Här tas upp flera påståenden som vi vet i dag var helt felaktiga.

Den 17 juni görs en interjuv med Jeanettes mamma.

"Jeanette död! Annars hade vi hört av henne!"

"- Vi har förlorat hoppet att finna vår dotter vid liv. Det finns ingen rimlig anledning för henne att hålla sig hemifrån om hon lever....

Så säger Jeanette Johanssons mamma, fru Margit Johansson, Bergsgatan 22, Järna.

Tillsammans med maken Åke och några grannar har Margot Johansson på egen hand letat efter Jeanette. Man har sökt längs de vägar som polisen finkammade på måndagen. Men ingenstans har man sett spår efter henne.

- Ovissheten om vad som hänt henne är fruktansvärd. Nu hoppas jag att man snart finner min dotter, så vi får klarhet i vad som hänt.

Jeanettes mamma tror inte att dottern försökt att ta sig till pojkvännen i Holland.

- Vi hade kommit överens om att hon skulle åka längre fram i sommar. Det är inte alls likt henne att hon skulle försöka lifta ner.

Pojkvännen träffade Jeanette vid ett besök i England i fjol. Man brevväxlade flitigt och nu var det meningen att Jeanette skulle besöka honom. Hon skulle bo hos en väninna i Haag under tiden, där hon skulle arbeta som au-pair flicka.

- Allt var som vanligt när Jeanette åkte in till Södertälje på fredagseftermiddagen, säger modern. Min make och jag började förbereda för en fest för släkt och vänner på söndagen, som vi skulle hålla för att fira Jeanettes studentexamen.

Också bland Jeanettes skolkamrater är ovissheten om vad som skett stor. Man förstår inte vad som hänt den duktiga och populära kamraten.

- Det är uteslutet att Jeanette skulle liftat med någon okänd man sedan hon lämnats vid Baptistkyrkan av Björn Bergman, säger en kamrat. Hon var alldeles för försiktig för att ge sig in på något sådant. Något måste ha hänt henne på vägen hem."

En chock."

"För alla som känner 20-åriga Jeanette kom hennes försvinnande som en chock. Ingen av de som deltog i avslutningsfesten hos Olav von Zur-Mûhlen märkte något särskilt med kamraten.

Visserligen var hon lite rörd över att lämna skolkamraterna, men hon verkade på intet vis deprimerad.

Jeanettes skolbetyg var också de allra bästa. Hon beskrivs av lärare och skolkamrater som en språkbegåvning. På fritiden studerade hon bl.a. holländska.

-Jeanette satt för det mesta hemma i sitt rum på kvällarna och läste, säger modern. De enda fester hon deltog i var de som skolan och hennes studentkamrater anordnade."

Författare till artikeln var Torbjörn.

Redan så snart efter försvinnandet, insåg Jeanettes mor att dottern var död.
Citera
2010-01-18, 17:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länstidningen fredagen den 27 juni 1969.

"Men två säger sig ha sett henne i Järna."

"Fyra vittnen styrker teorin om promenaden:
* Omkring kl. 02.15 ser ett vittne en studentska på Järngatan vid Philipsons Bil AB.
* Omkring kl. 02.30 ser ytterligare ett vittne en flicka vid rondellen i korsningen Järnagatan-Ågärdesgatan.
* Omkring 02.45 ser en polisman en studentska i Saltskogsbacken. Hon går i riktning Tvetabergsvägen.
* Omkring kl. 08.00 ser motorcyklisten en flicka gå på Tvetabergsvägen mot Järna.
* Alla vittnen lämnar samma beskrivning på flickan. Och den stämmer in på den saknade Jeanette Johansson!"

Hopp i artikeln.

"Två personer säger sig ju ha sett Jeanette i Järna vid 4.30-tiden. Men inget av vittnena är säker på sina iaktagelser.

Det är därför polisen sedan tidigt i morse satt in det stora spaningsuppbådet längs Tvetabergsvägen. Man hoppas nu äntligen finna något som leder till en lösning av gåtan."
Citera
2010-01-18, 21:05
Medlem
Kethowes avatar
Ursäka OT!

Citat:
"Men två säger sig ha sett henne i Järna."

"Fyra vittnen styrker teorin om promenaden:
* Omkring kl. 02.15 ser ett vittne en studentska på Järngatan vid Philipsons Bil AB.
* Omkring kl. 02.30 ser ytterligare ett vittne en flicka vid rondellen i korsningen Järnagatan-Ågärdesgatan.
* Omkring 02.45 ser en polisman en studentska i Saltskogsbacken. Hon går i riktning Tvetabergsvägen.
* Omkring kl. 08.00 ser motorcyklisten en flicka gå på Tvetabergsvägen mot Järna.
* Alla vittnen lämnar samma beskrivning på flickan. Och den stämmer in på den saknade Jeanette Johansson!"

Hopp i artikeln.

"Två personer säger sig ju ha sett Jeanette i Järna vid 4.30-tiden. Men inget av vittnena är säker på sina iaktagelser.

Det är därför polisen sedan tidigt i morse satt in det stora spaningsuppbådet längs Tvetabergsvägen. Man hoppas nu äntligen finna något som leder till en lösning av gåtan."
Ursäkta OT, men plötsligt "går jag i barndomen"!

* Philipsons, ja! Bredvid bensinmacken som, omväxlande, var Caltex och Texaco (för inte var det väl BP, ändå? )

*Rondellen i korsningen Järnagatan-Ågärdesgatan bör väl antingen där Genetaleden idag möter Nyköpingsvägen eller så kanske nuvarande Ågärdevägen gick ända ner till Nyköpingsvägen på den tiden?
Att det fanns mer än en rondell i Södertälje ("Scania-rondellen" på andra sidan Scania-Vabiskomplexet) minns inte jag.
Långt senare, när man skulle ta körkort, så fanns bara en! "Uppkörnings-skräcken" Scania-rondellen!

*Saltskogsbacken bör väl ha legat där antingen Geneta-leden eller Ågärdevägen sträcker sig idag(?).

Som sagt, ursäkta OT, men jag kan delvis få en ganska tydlig bild hur det bör ha sett ut längs vägen där hon, tragiskt nog, tog sina sista steg.

En sak som jag funderat lite över är att Jeanette tycks ha varit extremt småväxt! Knappt 150 cm lång och i övrigt "nätt". Jag hoppas inte jag missuppfattat hennes storlek, men om det stämmer så bör det ju ha gjort det så mycket enklare för GM att utföra sitt dåd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in