Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
"Men två säger sig ha sett henne i Järna."
"Fyra vittnen styrker teorin om promenaden:
* Omkring kl. 02.15 ser ett vittne en studentska på Järngatan vid Philipsons Bil AB.
* Omkring kl. 02.30 ser ytterligare ett vittne en flicka vid rondellen i korsningen Järnagatan-Ågärdesgatan.
* Omkring 02.45 ser en polisman en studentska i Saltskogsbacken. Hon går i riktning Tvetabergsvägen.
* Omkring kl. 08.00 ser motorcyklisten en flicka gå på Tvetabergsvägen mot Järna.
* Alla vittnen lämnar samma beskrivning på flickan. Och den stämmer in på den saknade Jeanette Johansson!"
Hopp i artikeln.
"Två personer säger sig ju ha sett Jeanette i Järna vid 4.30-tiden. Men inget av vittnena är säker på sina iaktagelser.
Det är därför polisen sedan tidigt i morse satt in det stora spaningsuppbådet längs Tvetabergsvägen. Man hoppas nu äntligen finna något som leder till en lösning av gåtan."
Ursäkta OT, men plötsligt "går jag i barndomen"!
*
Philipsons, ja! Bredvid bensinmacken som, omväxlande, var Caltex och Texaco (för inte var det väl BP, ändå?

)
*
Rondellen i korsningen Järnagatan-Ågärdesgatan bör väl antingen där Genetaleden idag möter Nyköpingsvägen eller så kanske nuvarande Ågärdevägen gick ända ner till Nyköpingsvägen på den tiden?
Att det fanns mer än en rondell i Södertälje ("Scania-rondellen" på andra sidan Scania-Vabiskomplexet) minns inte jag.
Långt senare, när man skulle ta körkort, så fanns bara en! "Uppkörnings-skräcken" Scania-rondellen!
*
Saltskogsbacken bör väl ha legat där antingen Geneta-leden eller Ågärdevägen sträcker sig idag(?).
Som sagt, ursäkta OT, men jag kan delvis få en ganska tydlig bild hur det bör ha sett ut längs vägen där hon, tragiskt nog, tog sina sista steg.
En sak som jag funderat lite över är att Jeanette tycks ha varit extremt småväxt! Knappt 150 cm lång och i övrigt "nätt". Jag hoppas inte jag missuppfattat hennes storlek, men om det stämmer så bör det ju ha gjort det så mycket enklare för GM att utföra sitt dåd.