2010-01-18, 21:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur det såg ut 1969 i Södertälje.

Citat:
Ursprungligen postat av Kethowe
Ursäkta OT, men plötsligt "går jag i barndomen"!

* Philipsons, ja! Bredvid bensinmacken som, omväxlande, var Caltex och Texaco (för inte var det väl BP, ändå? )

*Rondellen i korsningen Järnagatan-Ågärdesgatan bör väl antingen där Genetaleden idag möter Nyköpingsvägen eller så kanske nuvarande Ågärdevägen gick ända ner till Nyköpingsvägen på den tiden?
Att det fanns mer än en rondell i Södertälje ("Scania-rondellen" på andra sidan Scania-Vabiskomplexet) minns inte jag.
Långt senare, när man skulle ta körkort, så fanns bara en! "Uppkörnings-skräcken" Scania-rondellen!

*Saltskogsbacken bör väl ha legat där antingen Geneta-leden eller Ågärdevägen sträcker sig idag(?).

Som sagt, ursäkta OT, men jag kan delvis få en ganska tydlig bild hur det bör ha sett ut längs vägen där hon, tragiskt nog, tog sina sista steg.

Citat:
En sak som jag funderat lite över är att Jeanette tycks ha varit extremt småväxt! Knappt 150 cm lång och i övrigt "nätt".
Jag hoppas inte jag missuppfattat hennes storlek, men om det stämmer så bör det ju ha gjort det så mycket enklare för GM att utföra sitt dåd.

Nej du har helt rätt i att Jeanette var endast ca 150 cm lång och i övrigt "nätt". Hennes kroppsstorlek gjorde ju att hon inte hade mycket att "sätta emot" GM.
Citera
2010-01-18, 21:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel Länstidningen måndagen den 30 juni 1969.

Tvetaskogen finkammas på nytt."

"Nu eller aldrig. En sista chans!"

"I dag tar spaningsledningen i fallet Jeanette en sista desperat chans: man söker på nytt igenom skogen på båda sidor om Tvetavägen. Tidigt i morse återupptog man skallgången, där man i fredags avbröt den - fyra kilometer från Järna samhälle.

- Det heta området ligger mellan Saltskog och Tveta järnvägsstation, säger kommissarie Arne Törnqvist. Vi kommer därför på nytt söka igenom det området. Men först måste vi komma igenom de återstående fyra kilometrarna."

Hopp i artikeln.

"- Terrängen är mycket svårforcerad och därför kommer vi förmodligen att gå med mindre mellanrum mellan mannarna."

Om jag inte minns helt fel, så var kommissarie Arne Törnqvist en av dem som förhörde "Godisätaren" nere i Småland 1975.
Citera
2010-01-19, 01:17
Medlem
Kethowes avatar
OT, igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tvetaskogen finkammas på nytt."

"Nu eller aldrig. En sista chans!"

"I dag tar spaningsledningen i fallet Jeanette en sista desperat chans: man söker på nytt igenom skogen på båda sidor om Tvetavägen. Tidigt i morse återupptog man skallgången, där man i fredags avbröt den - fyra kilometer från Järna samhälle.

- Det heta området ligger mellan Saltskog och Tveta järnvägsstation, säger kommissarie Arne Törnqvist. Vi kommer därför på nytt söka igenom det området. Men först måste vi komma igenom de återstående fyra kilometrarna."

Hopp i artikeln.

"- Terrängen är mycket svårforcerad och därför kommer vi förmodligen att gå med mindre mellanrum mellan mannarna."

Om jag inte minns helt fel, så var kommissarie Arne Törnqvist en av dem som förhörde "Godisätaren" nere i Småland 1975.

Då var man ju helt OT, igen!
Men... ovan nämnde kommissarie Arne Törnqvist måste alltså varit nära kollega (klassiskt polisspråk ) med min kommissarie AW som jag omtalade i tråden om mordet på Irja Sjögren, då de båda ju var kommissarier!

Tyvärr finns inte kommissarie AW inte längre bland oss, så där kan man inte få fram något mer.
Citera
2010-01-19, 14:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nära kollega.

Citat:
Då var man ju helt OT, igen!
Men... ovan nämnde kommissarie Arne Törnqvist måste alltså varit nära kollega (klassiskt polisspråk ) med min kommissarie AW som jag omtalade i tråden om mordet på Irja Sjögren, då de båda ju var kommissarier!

Tyvärr finns inte kommissarie AW inte längre bland oss, så där kan man inte få fram något mer.

Ja de måste ha varit nära kollegor.

Vet ej om Törnqvist är i livet än i dag?
Citera
2010-01-20, 01:47
Medlem
Kethowes avatar
Arne Törnqvist

Citat:
Ja de måste ha varit nära kollegor.

Vet ej om Törnqvist är i livet än i dag?

Finns ingen Arne Törnqvist boende i Södertäljetrakten (med Arne som tilltalsnamn). Närmaste, i tänkbar ålder, är Stockholm eller Bromma (enl. Ratsit):

1924-10-27 Arne Henry Törnqvist, Sköndal
1936-10-27 Bo Arne Törnqvist, Bromma

Noterar just att de har samma födelsedag!

Det finns en 5-6 stycken i resten av landet som skulle kunna vara "din" kommissarie, men förmodligen så har även denne polisman "gått sitt sista pass?!
Citera
2010-01-20, 16:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisman Törnquist.

Citat:
Finns ingen Arne Törnqvist boende i Södertäljetrakten (med Arne som tilltalsnamn). Närmaste, i tänkbar ålder, är Stockholm eller Bromma (enl. Ratsit):

1924-10-27 Arne Henry Törnqvist, Sköndal
1936-10-27 Bo Arne Törnqvist, Bromma

Noterar just att de har samma födelsedag!

Det finns en 5-6 stycken i resten av landet som skulle kunna vara "din" kommissarie, men förmodligen så har även denne polisman "gått sitt sista pass?!

Är det någon av dessa då så är det nog den äldre av dem.

När jag såg honom på TV så pratade han med en småländs brytning. Kanske flyttade han tillbaka dit efter sin pensionering?
Citera
2010-01-20, 16:28
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Är det någon av dessa då så är det nog den äldre av dem.

När jag såg honom på TV så pratade han med en småländs brytning. Kanske flyttade han tillbaka dit efter sin pensionering?
19220418-0810

Törnqvist, Arne Bengt Hugo

Hagkärrsvägen 17
151 39 Södertälje

Död 3/7 2000.

Folkbokförd (1997) i Tveta, Södertälje kn (Stockholms län, Södermanland).

Född 18/4 1922 i Korsberga (Jönköpings län, Småland).

Änkling (13/9 1992).
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Södertälje-Tveta, Södertälje kn (Stockholms län, Södermanland)

Födelseförsamling i källan:
KORSBERGA (Jönköpings län)

Källor:
man91 / RFV 03 / SPAR 97f

Ovanstående passar in rätt bra på den polis du söker, i såna fall så är han ju som sagt avliden..
Citera
2010-01-20, 17:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Måste vara rätt Törnqvist.

Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
19220418-0810

Törnqvist, Arne Bengt Hugo

Hagkärrsvägen 17
151 39 Södertälje

Död 3/7 2000.

Folkbokförd (1997) i Tveta, Södertälje kn (Stockholms län, Södermanland).

Född 18/4 1922 i Korsberga (Jönköpings län, Småland).

Änkling (13/9 1992).
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Södertälje-Tveta, Södertälje kn (Stockholms län, Södermanland)

Födelseförsamling i källan:
KORSBERGA (Jönköpings län)

Källor:
man91 / RFV 03 / SPAR 97f

Ovanstående passar in rätt bra på den polis du söker, i såna fall så är han ju som sagt avliden..

Denne man måste det vara. Tack för det Kenty-59.
Citera
2010-02-02, 23:36
Medlem
amilofss avatar
En sommardag eller kanske var det en tidig kväll i juni 1969 var jag och en kamrat ute och cyklade. Vi hade cyklat en stund när vi kom fram till Kamratstugan, vi hade stannat kanske femtio meter från huset. Varför vi stannat just där kommer jag inte ihåg, kanske fel på någon cykel. När vi står där, kommer det fram en "gubbe" vid Kamratstugan. Han kom inte från huset utan snarare från skogen bakom huset. Han får synd på oss och verkade förvånad över att se oss just där. Sen går han bestämt rakt mot oss, jag får direkt en känsla av att han är farlig, jag blir riktigt rädd när han kom emot oss. Nu är det bara en känsla jag beskriver men det kändes som han först var ute för att skada oss på något sätt men när han är precis framför oss så ändrar han sig och går förbi oss. Har varken förr eller senare upplevt samma känsla av rädsla.
Minnet sviker mig lite om när i tiden detta sker, att brottet har skett det vej jag men om denna händelse sker innan kroppen av den mördade Jeanette hittats eller om den redan har hittats det kommer jag inte ihåg.

(Kroppen hittades 100m in i skogen från den plats där "gubben" kom ifrån)
Citera
2010-02-03, 14:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ev. gärningsmannen?

Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
En sommardag eller kanske var det en tidig kväll i juni 1969 var jag och en kamrat ute och cyklade. Vi hade cyklat en stund när vi kom fram till Kamratstugan, vi hade stannat kanske femtio meter från huset. Varför vi stannat just där kommer jag inte ihåg, kanske fel på någon cykel. När vi står där, kommer det fram en "gubbe" vid Kamratstugan. Han kom inte från huset utan snarare från skogen bakom huset. Han får synd på oss och verkade förvånad över att se oss just där. Sen går han bestämt rakt mot oss, jag får direkt en känsla av att han är farlig, jag blir riktigt rädd när han kom emot oss. Nu är det bara en känsla jag beskriver men det kändes som han först var ute för att skada oss på något sätt men när han är precis framför oss så ändrar han sig och går förbi oss. Har varken förr eller senare upplevt samma känsla av rädsla.
Minnet sviker mig lite om när i tiden detta sker, att brottet har skett det vej jag men om denna händelse sker innan kroppen av den mördade Jeanette hittats eller om den redan har hittats det kommer jag inte ihåg.

(Kroppen hittades 100m in i skogen från den plats där "gubben" kom ifrån)

Det kan mycket väl vara så amilofs att det är den sedermera misstänkte GM ni möter.

I vilket fall, så skall GM ha återvänt flera gånger till brottsplatsen och kollat att allt "stod rätt till".
Citera
2010-03-11, 07:05
Medlem
Jätteintressant att gå in och läsa om "nya" saker här då och då...har själv inget nytt att komma med...
Citera
2010-03-11, 15:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett av de verkligt klassiska fallen i svensk kriminalhistoria.

Citat:
Ursprungligen postat av ida2day
Jätteintressant att gå in och läsa om "nya" saker här då och då...har själv inget nytt att komma med...

Återigen ett av de verkligt klassiska fallen i svensk kriminalhistoria ida2day.

Tyvärr blev denna tragiska händelse aldrig uppklarat - åtminstone inte officiellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in