2016-03-15, 20:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Godismannen".

Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Lite mer om fallet
https://dacostarkivet.wordpress.com/...anette-fallet/

Ett stort tack för den intressanta länken.

Alltid intressant att läsa om det tragiska sommarmordet 1969.

"Godismannen" är ett bra namn på den person som kom att misstänkas på mycket goda grunder. Han älskade verkligen smågodis och då fram för allt små sega råttor.

Synd att mordet på Jeanette enbart blev polisiärt uppklarat.
Citera
2016-04-08, 17:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel i Aftonbladet den 18 juni 1969.

Nedanstående länk postade echoesofglory i Solbritt-tråden i forumet Försvunna personer, som jag sedan har kopierat och lagt in i Jeanette-tråden.

http://s1033.photobucket.com/user/da...yptvr.jpg.html

Artikeln är publicerad i Aftonbladet 1969-06-18 med rubriken:

"Hur kunde Jeanette försvinna spårlöst mitt i samhället?"
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-08 kl. 17:12.
Citera
2016-06-08, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej vem kan förstå detta? Inte jag heller.

Det är verkligen tragiskt. Där satt GM och åt sega råttor och rökte och berättade om det hela utan att det bekom honom ett smack!

Tänk om Jeanette aldrig hade glivit upp i denna bil när han erbjöd henne skjuts. Ja det är alltid just detta "tänk om". Hon hade kanske än idag varit i livet?

Upprinnelsen till att GM begav sig ut på denna ödesdigra nattkörning var följande: Han arbetade för tillfället i Södertälje där han var inneboende hos en äldre kvinna. GM och denna kvinna satt och "tog sig en tår på tand" denna kväll. När han hade fått i sig ett par groggar eller så började han att göra sexuella närmanden mot henne. När hon satte sig till motvärn blev han rasande. Hur som helst så lyckades denna kvinna fly från sin lägenhet. Hon sprang då till polisstationen och anmälde det hela. Hon var så rädd så hon föredrog, att sova i en cell på polisstationen, än att återvända hem den natten. GM tog då sin bil och begav sig ut i den ljusa sommarnatten där han oturligt nog stötte på Jeanette gående.
Ja, där klack det verkligen till av lite bakgrund till det hela.
En gammal skakande historia, som trotts att det ändå fanns så mycket underlag ändå inte nått helt fram. Men där Klack det till och det gick att se någon rimlighet för första gången i allt detta orimliga.
Citat:
På sidan 207 i boken Frihet förverkad, 1995 av Ivan Bratt finns följande:

"En intressant detalj när det gäller skallgångskedjorna är att en spaningsledare vid ett tillfälle fick se en okänd man resa sig upp från marken när spaningsmanskapet närmade sig. Han blev synlig i en glänta cirka 10 meter från platsen där senare den döda kroppen hittades. Mannen sprang från platsen och man lyckades inte få kontakt med honom trots att en polisman förföljde honom. Mannen beskrevs vara 20-25 år med bakåtkammat hår, 170-175 cm lång och iklädd ljusbruna byxor. Ett ganska uttömmande signalement alltså och ändå kunde han aldrig identifieras"

På sidorna 209-211 i samma bok berättar berättar förre kriminalinspektören Gösta Claesson i Gnesta följande:

"- 1974 fick vi till polisen i Södertälje ett telefonsmatal från kollegorna i en sydsvensk stad. De hade tagit in en person som antastat kvinnor och det befanns att han hade varit i Södertälje vid tiden för mordet. Vi företog en närmare undersökning och det blev då klarlagt att han bott i Södertälje sommaren 1969 och också att han hade varit ute med sin bil natten till den aktuella natten:"

Hopp i artikeln

"- Jag och en kollega åkte ned igen och efter många krumbukter omtalade mannen att det var han som kört på henne och själv slagit ihjäl henne med en kofot."

Hopp i artikeln.

"Sedan han slagit ihjäl henne med en rörtång som han bevisligen också hade haft i bilen, placerade han henne i ladan för att senare gräva ned henne i skogen. Han berättade också att det var han som som sprungit upp framför skallgångskedjan."
Det är första om att någon kört på är också en tydlig uppgift jag kommer ihåg, att hon av misstag eller medvetet blivit påkörd av en mer eller mindre berusad person. Sedan skrev tidningarna om en hel del sträckningar där hon setts vilket rimligen utgick från helt olika vägar. Men inte gick att få ihop på något rimligt vis. Kanske var det bara för att tvinga alla att köpa nästa nummer av tidningen.

Att göra ett nätverk av ryktesspridningarna som karta med tekningspunkterna kanske någon gångs skulle vara intressant. speciellt när det gäller ett så kallat sommarmord, detta vill jag minnas som ganska detaljrikt i vart hon setts på vilken gata och när men detta var bara de första lagret av spekulationer som kom. Bodde hon nära Texaco macken där?

Fastigheten på vägen rakt fram som inhyste Polisstationen har spår vilka fortfarande går att se. cellsamt nog. https://www.google.se/maps/@59.09109...7i13312!8i6656
Citera
2016-12-07, 12:23
Medlem
Skribent-1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
Då var man tillbaka i tråden 5 år senare.

Har tyvärr inte sett och läst artiklar/program etc. ang. detta fallet. Kanske borde det.

Men kan garantera Er att de uppgifter jag lämnade i tråden tidigare stämmer till 100%. Min källa står mig mycket nära och denne persons uppgifter finns det ingen som helst anledning att misstro. Tyvärr skulle fler detaljer avslöja för mycket.

En del blev provocerade av mina uppgifter på Svenska Mord såväl som här på FB.
Givetvis en mycket tragisk händelse. Ville endast dela med mig av mina uppgifter så en del spekulationer kunde avta.
Polisen vet mycket väl vem GM är men återigen, pga. mycket svår psykisk ohälsa kunde detta fall aldrig officiellt klaras upp.

Kan du säga namnet på den misstänkte? Lever han än idag?
Citera
2017-01-15, 18:34
Medlem
Jag tycker det är tveksamt att säga att detta mordet är polisiärt uppklarat.
Bara indicier. Att MGM smög på skallgångskedjan kan mycket väl vara sant utan att det betyder att han även var gärningsman.
Att åklagaren inte tog målet till domstolen var för att han/hon inte trodde på en fällande dom.
Att GM var psykiskt sjuk har ju inget med saken att göra. Rättspsykiatrisk vård är också en påföljd.
Åklagaren hade med andra ord ingen bevisning. Enbart ett erkännande av en psykiskt sjuk man. Som kanske fick mer godis varje gång han berättade något mer.
Byt ut godisråttor mot narkotikaklassad medicin så har vi den tidens motsvarighet till Quick.
Citera
2017-01-16, 14:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisiärt ej uppklarat?

Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Jag tycker det är tveksamt att säga att detta mordet är polisiärt uppklarat.

Det kan ev. vara möjligt men från polisens sida så ansågs det som polisiärt uppklarat. Det fanns allt för mycket som talade emot "Smågodismannen". Även det han själv berättade även om det fanns en del fel/luckor i hans berättelse.
Citera
2017-07-12, 02:49
Medlem
Citat:
Du kan läsa om denna man här i trådem ida2day.

Det är denne man som drygt fem (5) år senare i Småland som blev intressant. Eftersom mannen inte var psykiskt friskt så hamnade han på mentalsjukhus.

Åklagaren menade, fastän mannen först erkänt, så skulle det inte gå att få honom dömd.

Som jag har skrivit förut så åt denne störde man otroliga mängder smågodis - favoriten var sega råttor.

Ja officiellt är mordet på Jeanette ouppklarat men det är polisiärt uppklarat.
Men "Palme"=ju ox å pol-uppkl------------men många tvivl ju iaf !
Citera
2017-07-12, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skribent-1
Kan du säga namnet på den misstänkte? Lever han än idag?
Har igt svar på ngn av dina frågor men jag tror inte att denna märkl indiv lev idag. Synd bara att pol gav upp fallet p.g.a mannens psykprobl . Läste själv som barn om detta fall i trädgård hos 1 sen länge död barnd-komp,i börj såg det ju hoppfulit ut men de gjorde misstgt att inte gå på hård i förh,förmodl hade de ju rätt peron. Eft ungef 1,5 år börj allt mer tyda på 1 ouppkl fall.---------Nu=det ju kört,bara 1 vet--dock liten chans att han fortf andas !
Citera
2017-07-13, 13:56
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Den s. k. "godismannen" var 27 år i december 1974, och bör således ha varit född 1947. Om efternamnet som skrivits ut tidigare i tråden stämmer, finns en man 1970 med förnamnen K. J. född och folkbokförd i Västervik kommun, men mantalsskriven i Haninge. F. o. m. 1980 bor denna person i Farsta. Gift 1983. Kanske är detta fel person? Enligt tidningsartiklar från december 1974, skall "godismannen" ha bott i Södertälje 1969. 1974 var han intagen på ett mentalsjukhus i södra Sverige. Västervik?
1975-09-07 publicerar Expressen en intervju med "godismannen". Han var då fortfarande intagen vid samma mentalsjukhus.

Uppgifter hämtade ur "dödboken" och Sveriges befolkning.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-07-13 kl. 14:15.
Citera
2017-07-14, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Den s. k. "godismannen" var 27 år i december 1974, och bör således ha varit född 1947. Om efternamnet som skrivits ut tidigare i tråden stämmer, finns en man 1970 med förnamnen K. J. född och folkbokförd i Västervik kommun, men mantalsskriven i Haninge. F. o. m. 1980 bor denna person i Farsta. Gift 1983. Kanske är detta fel person? Enligt tidningsartiklar från december 1974, skall "godismannen" ha bott i Södertälje 1969. 1974 var han intagen på ett mentalsjukhus i södra Sverige. Västervik?
1975-09-07 publicerar Expressen en intervju med "godismannen". Han var då fortfarande intagen vid samma mentalsjukhus.

Kan tyvärr inte bidra med något angående namnet direkt men jag har fått för mig att den misstänkte innan mordet på Jeanette var dömd för våldtäktsförsök eller liknande? Kan vi hitta ett datum för när domen föll kan vi få namnet bekräftat den vägen.
Citera
2017-07-14, 23:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Smågodis-mannen"

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton

"Smågodis-mannen" var helt riktigt boende i Södertälje sommaren 1969. Tvivlar på dock att han någonsin var mantalsskriven där. Han var då inneboende hos den kvinnan som blev så rädd för honom att hon sprang till närmaste polisstation.

"Smågodis-mannen" arbetade då som resemontör. Detta arbete skall han ha erhållit via en morbror eller farbror. Jag tror att han under tiden i Södertälje fortfarande var skriven i sin hemkommun.

Jag tror att det här är fel person du har fått tag på. När polisen fick upp ögonen för honom 1974 så var han ju intagen på ett mentalsjukhus någonstans i södra Sverige. Om detta var Västervik är jag osäker på?
Citera
2017-07-15, 01:12
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
"Smågodis-mannen" var helt riktigt boende i Södertälje sommaren 1969. Tvivlar på dock att han någonsin var mantalsskriven där. Han var då inneboende hos den kvinnan som blev så rädd för honom att hon sprang till närmaste polisstation.

"Smågodis-mannen" arbetade då som resemontör. Detta arbete skall han ha erhållit via en morbror eller farbror. Jag tror att han under tiden i Södertälje fortfarande var skriven i sin hemkommun.

Jag tror att det här är fel person du har fått tag på. När polisen fick upp ögonen för honom 1974 så var han ju intagen på ett mentalsjukhus någonstans i södra Sverige. Om detta var Västervik är jag osäker på?
Tack för uppgifter ang. "smågodis-mannens" handel och vandel 1969. Misstänker också att den person jag tidigare nämnde är fel, eftersom han tycks ha bott kvar i Stockholm och dessutom gift sig.

"Smågodis-mannen" lyckades rymma från mentalsjukhuset i slutet av december 1974. Vet inte hur långt han kom, men han var nog snart tillbaka på sitt rum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in