Citat:
Ursprungligen postat av ida2day
Nu blir jag lite konfunderad: Hölömannen? Det är väl inte densamma som sedan kallas "godismannen"?
Dags för mer kaffe, tror jag.....
Nej det var två helt vitt skilda personer. När jag nu 40 år senare läser om detta minns att det var vidlyftiga artiklar om denna s.k. "Hölö-man" i början av utredningen. Du gör helt rätt i att ta en kaffeslurk.
Här kommer nu fortsättningen av artikeln från GP torsdagen den 3 juli 1969.
"Hölö-mannen är en gift man utan något fast arbete och är bosatt i en stad söder om Stockholm. Han anmälde sig själv till polisen i sin hemstad samtidigt som mordspanarna fick tips från bilister som han liftat med lokaliserat honom dit.
Han förnekar att han har något som helst att göra med mordet på Jeanette Johansson. Då han komin på polisstationen i sin hemstad sade han: - Är det mig ni söker! Det är jag som har varit på macken, men jag har inte med detta att göra"!
Hopp i den långa artikeln.
Under den fortsatta brottsplatsundersökningen på onsdagen noterades en del omständigheter som kan tyda på att fyndplatsen inte är identisk med mordplatsen. Man har nämligen inte kunnat påträffa den 20-åriga flickans atudentmössa och hennes handväska i omedelbar närhet av fyndplatsen, ca 50-tal meter frånTvetavägen. Detta tyder på att Jeanette Johansson kan ha blivit bragt om livet på en annan plats och därefter förflyttats och täckts med mossa".
[B"]Vem gick på vägen"? [/b]
"Det är 20-åriga Marienne Bäckström som från bönpallen på en motorcykel gjort denna iaktagelse. Allt tyder på att flickan på vägen var identisk med Jeanette Johansson och mannen var troligen mördaren.
Marianne Bäckström kom vid 2.30-tiden på morgonen åkande tillsammans med sin fästman på motorcykel från motorgården Gröndal som ligger nära fyndplatsen.
Hon såg då flickan och en man som gick ett 50-tal meter efter henne på motsatt sida av vägen.Hon fick emellertid endast en mycket hastig skymt av mannen och har därför inte kunnat lämna något signalement.
Det enda hon tror sig ha lagt märke till är att det var en vuxen karl".