2009-12-12, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Att "godisätarens" hyresvärdinna var livrädd rådde inget tvivel om. Denna natt Jeanette mördades, valde hon frivilligt att övernatta i en cell på polisstationen. Är ganska övertygad om att hyresvärdinnan gjorde helt rätt som övernattade i en cell.

Vad jag inte kommer ihåg är hur det gick till när "Godisätaren" skulle hämta sina kvarlämnade pinaler i hennes lägenhet? Eller om han bodde kvar ett tag där (vilket iofs låter otroligt)? Lämnade han lägenheten med polisens hjälp? Någon annan som kanske vet något närmare om detta?

Naturligtvis så var det många som mer eller mindre påverkades av "Sommarmordet" 1969.

Tog det lång tid innan polisen tog honom efter mordet? Var det det faktum att hyresvärdinnan sprungit till polisen den natten som gjorde att polisen fick upp ögonen för honom? Ju mer jag får veta ju konstigare tycker jag att det hela verkar hela historien.
I alla år har jag bara hört att styvpappan var misstänkt. Men, ingen har kunnat berättat varför och varför försvann han ur utredningen sedan? Kanske inte viktigt men det skulle vara "Roligt" (egentligen fel ord i sammanhanget) att veta.
Citera
2009-12-12, 15:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kopplades ej samman 1969.

Citat:
Ursprungligen postat av ida2day
Citat:
Tog det lång tid innan polisen tog honom efter mordet?
Citat:
Var det det faktum att hyresvärdinnan sprungit till polisen den natten som gjorde att polisen fick upp ögonen för honom?
Ju mer jag får veta ju konstigare tycker jag att det hela verkar hela historien.
I alla år har jag bara hört att styvpappan var misstänkt. Men, ingen har kunnat berättat varför och varför försvann han ur utredningen sedan? Kanske inte viktigt men det skulle vara "Roligt" (egentligen fel ord i sammanhanget) att veta.

"Tog det lång tid innan polisen tog honom efter mordet"? frågar du. En mycket intressant fråga du ställer. Det konstiga är att de aldrig kopplade ihop "Godisätaren" med Jeanette förrän händelserna i Småland 1974, som förut har nämnts i tråden.

Att hyresvärdinnan sprang till polisen denna sena kväll/natt är klarlagt. Dock fick inte polisen av någon anledning upp ögonen för honom då. De kopplade uppenbarligen inte ihop dessa två (2) händelser förrän drygt fem (5) år senare.

När polisen väl fick upp ögonen för honom så kunde det konstaterats at han hade vid den aktuella tiden bott i just Södertälje. Om jag minns rätt så fick han ett arbete genom någon släkting där.

Hade polisen från början, kopplat ihop hyresvärdinnans berättelse och Jeanette som mördades just denna ljusa sommarnatt, så hade troligtvis fallet blivit till 100% uppklarat.

Vet ej varför styvpappan försvann ur utredningen? Någon orsak måste det ha varit? Kanske kunde han uppvisa något slags alibi för denna natt?

Om jag nu återigen minns rätt så undrar jag om ens hyresvärdinnan vågade att anmäla "Godisätaren"? Undrar om det inte blev fastställt så sent som 1974/75 att han hade bott hos henne? Kanske någon annan som ev. vet mera om detta?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-12-12 kl. 15:17.
Citera
2009-12-14, 16:47
Medlem
Tackar för svaret....

Skaraborg2.

Ja, jag hoppas det finns saker som vi inte vet om som ger en förklaring till varför polisen agerade på det sättet. Tycker bara att det verkar underligt

Vill minnas svagt att Styvpappan blev knäckt av misstankarna. Det var så uppenbart att till och med jag, en 7-åring, kunde observera att han såg "ledsen" ut.

Tror också att det klarats upp om sambandet funnits tidigare!
Citera
2009-12-14, 17:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel i GP onsdagen den 2 juli 1969.

Ur den enorma flora av artiklar som kom ut ang. "Sommarmordet" så har jag tänkt att ta upp några av dem.

Ordalydelsen är exakt den samma som i ursprungsartikeln. Dock kommer det att göras hopp i dessa ofta långa artiklar.

"Den försvunna Jeanette blev mördad i skogsparti".

"Jeanette Johansson, studentskan från Järna, anträffades vid 21-tiden på tisdagen mördad i ett skogsparti 500 m väster om saltskogsbebyggelsen i Södertälje. Kroppen lång gömd under ett lager av mossa, och det var endast en bit av den gröna kappan som stack fram.

Det var Allan Almgren, som på eget initiativ var ute och spanade, hittade den döda kroppen, vilken var så gott som helt täckt av mossa. Jeanette Johanssons kropp låg 50 meter från vägen och bara 100 meter från den s.k. Kamratstugan vid Tvetavägen inom det område, som under de senaste varit högaktuellt från spaningssynpunkt. Kroppen var så väl dold, att endast en flik av Jeanette Johanssons gröna kappa stack fram under mossan. Detta tyder enligt spaningsledningen på att Jeanette Johansson blivit utsatt för ett grovt våldsbrott".

Hopp i artikeln.

"I och med fyndet och de iaktagelser som gjordes kring platsen blev det ett nytt storlarm om den s.k. Hölömannen, som nio timmar efter att Jeanette Johansson senast sågs i livet kom till bensinstationen i Hölö vid E4 och där uppträdde högst besynnerligt. Det var han som bad att man skulle larma polisen.

Den plats där fyndet har genomsökts två gånger tidigare av skallgångskedjorna. Dels har man gått längs vägen, dels vinkelrätt från vägen och uppåt skogen. De som sköter fyndplatsundersökningen uppgav sent på tisdagskvällen, att man mycket väl förstår att spaningamanskapet kan ha gått förbi den döda kroppen. Dels var den så väld dold, dels låg den i en bersåliknande ring av småväxt tall".
Citera
2009-12-14, 23:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel i GP torsdagen den 3 juli 1969.

"Jeanette-mordet ej sexdåd. Dödad av trubbigt föremål".

"Jeanette Johansson dödads med ett slag av ett kraftigt föremål. Slaget träffade i vänstra tinningen och vållade en skallskada som var omedelbart dödande. Inget sexuellt våld har övats på henne och det äruteslutet att skadorna kan ha uppkommit i samband med en traffikolycka. Detta besked lämnade rättsobducenten Sven-Olof Lidholm sent på onsdagskvällen. samtidigt meddelade polisen att den s.k. Hölö-mannenär är identifierad. Han sitter i förhör, men det var på onsdagskvällen inte aktuellt med ett anhållande".

Denna artikel är mycket lång så jag får dela upp den.
Citera
2009-12-15, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
"Jeanette-mordet ej sexdåd. Dödad av trubbigt föremål".

"Jeanette Johansson dödads med ett slag av ett kraftigt föremål. Slaget träffade i vänstra tinningen och vållade en skallskada som var omedelbart dödande. Inget sexuellt våld har övats på henne och det äruteslutet att skadorna kan ha uppkommit i samband med en traffikolycka. Detta besked lämnade rättsobducenten Sven-Olof Lidholm sent på onsdagskvällen. samtidigt meddelade polisen att den s.k. Hölö-mannenär är identifierad. Han sitter i förhör, men det var på onsdagskvällen inte aktuellt med ett anhållande".

Denna artikel är mycket lång så jag får dela upp den.

Nu blir jag lite konfunderad: Hölömannen? Det är väl inte densamma som sedan kallas "godismannen"?
Dags för mer kaffe, tror jag.....
Citera
2009-12-15, 13:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hölö-mannen" ej "Godisätaren.

Citat:
Ursprungligen postat av ida2day
Nu blir jag lite konfunderad: Hölömannen? Det är väl inte densamma som sedan kallas "godismannen"?
Dags för mer kaffe, tror jag.....

Nej det var två helt vitt skilda personer. När jag nu 40 år senare läser om detta minns att det var vidlyftiga artiklar om denna s.k. "Hölö-man" i början av utredningen. Du gör helt rätt i att ta en kaffeslurk.

Här kommer nu fortsättningen av artikeln från GP torsdagen den 3 juli 1969.

"Hölö-mannen är en gift man utan något fast arbete och är bosatt i en stad söder om Stockholm. Han anmälde sig själv till polisen i sin hemstad samtidigt som mordspanarna fick tips från bilister som han liftat med lokaliserat honom dit.

Han förnekar att han har något som helst att göra med mordet på Jeanette Johansson. Då han komin på polisstationen i sin hemstad sade han: - Är det mig ni söker! Det är jag som har varit på macken, men jag har inte med detta att göra"!

Hopp i den långa artikeln.

Under den fortsatta brottsplatsundersökningen på onsdagen noterades en del omständigheter som kan tyda på att fyndplatsen inte är identisk med mordplatsen. Man har nämligen inte kunnat påträffa den 20-åriga flickans atudentmössa och hennes handväska i omedelbar närhet av fyndplatsen, ca 50-tal meter frånTvetavägen. Detta tyder på att Jeanette Johansson kan ha blivit bragt om livet på en annan plats och därefter förflyttats och täckts med mossa".

[B"]Vem gick på vägen"? [/b]

"Det är 20-åriga Marienne Bäckström som från bönpallen på en motorcykel gjort denna iaktagelse. Allt tyder på att flickan på vägen var identisk med Jeanette Johansson och mannen var troligen mördaren.

Marianne Bäckström kom vid 2.30-tiden på morgonen åkande tillsammans med sin fästman på motorcykel från motorgården Gröndal som ligger nära fyndplatsen.

Hon såg då flickan och en man som gick ett 50-tal meter efter henne på motsatt sida av vägen.Hon fick emellertid endast en mycket hastig skymt av mannen och har därför inte kunnat lämna något signalement.

Det enda hon tror sig ha lagt märke till är att det var en vuxen karl".
Citera
2009-12-15, 19:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel i GP fredagen den 4 juli 1969.

"Hjälp av allmänheten behövs i mördarjakt".

"Den mördade Jeanette Johanssons studentmössa påträffades på torsdagen. Den låg liksom flickans kropp väl gömd och övertäckt av mossa mellan den plats i Tvetaskogen där hon mördades och där hon 17 dagar senare hittades. Det förefaller emellrtid inte som om detta i och för sig intressanta fynd kan föra polisen närmare gåtans lösning. Spaningsledningen hoppas nu kunna finna nya utgångspunkter i tips som man hoppas få från allmänheten sedan den s.k. Hölö-mannen kunnat avskrivas som misstänkt.

Inom exakt samma område där landets största samlade polisstyrka för några år sedan jagade de två polismördarna från Nyköping arbetar nu 18 poliser med att minutiöst finkamma terrängen. Fyndplatsen är känd och man anser sig nu också ha funnit mordplatsen. Blodspår på en stenar och i terrängen visar att Jeanette mördades endast ett tiotal meter från den plats där hon hittades i tisdags.

Det är också klart att den döda kroppen har flyttats från mordplatsen till fyndplatsen efter en viss tidsintervall. Hur lång denna tidsintervall är kan dock inte rättsläkaren Sven-Olof Lidholm ange. Det ka röra sig om en relativt kort tid men förflyttningen kan också ha skett först efter flera dagar. Det anses emellertid fastslaget att kroppen inte flyttades direkt efter det dödande slaget utdelats.

18 poliser finkammade alltså under tisdagen minutiöst det avspärrade området vid Kamratstugan i Tvetaskogen, en kvarts mil från centrala Södertälje. Mössan påträffades men Jeanettes skor och hennes gråbeige väska är alltjämt spårlöst borta".

Forts. följer av artikeln.
Citera
2009-12-15, 20:03
Medlem
Mycket intressant....

...artikel skaraborg2. Fick svar på ett par saker som jag funderat lite på.
Nu minns jag att jag hört om tjejen på motorcykeln förut också.
Som sagt var, mycket intressant. Tack så mycket för informationen!
Citera
2009-12-15, 20:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Forts. artikeln i GP fredagen den 4 juli 1969.

"Vilket motiv hade Jeanette för den långa promenaden"?

"Polisen tycks nu ställa sitt hopp till allmänheten och vädjar att få in meddelande om alla detaljer som kan tänkas ha något samband med Jeanette Johanssons försvinnande och hennes morgonpromenad från Baptistkyrkan i Södertälje och mot hemmet i Järna, I synnerhet är man mån om att kunna påträffa väskan och skorna. Det är tänkbart att det avspärrade området i Tvetaskogen kommer att utökas för att man på den vägen eventuellt skall kunna finna flickans försvunna tillhörigheter".

"Mördaren nedblodad"?

"Blodspåren på mordplatsen är av sådan omfattning att det kan tänkas finnas blod på mördarens kläder. Efter 18 dygn lär han dock ha upptäckt eventuella sådana själv och gjort sig av med kläderna. Blodspåren är ett konkret fynd men det finns däremot inga tecken på att en strid skulle ha utkämpats på mordplatsen. Flickans kropp var då de påträffades så illa åtgången att det inte gick att utröna huruvida det fanns några hudfragment under hennes naglar".

Forts. på del tre (3) av artikeln från den 4 juli 1969 kommer snart.
Citera
2009-12-16, 00:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Forts. av artikeln i GP fredagen den 4 juli 1969.

"Det är för övrigt osannolikt att det skulle ha föregått någon särskilt våldsam strid om mördaren är en man i besittning av normala kroppskrafter. Jeanette Johansson var liten till växten och hon kunde se mycket dåligt utan sina glasögon, som hon inte hade tagit på sig då hon gick till festen hos sin lärare i ryska eftersom hon tyckte hon var större utan dem. Dessutom hade hon knappast några röstresurser kvar för att skrika på hjälp efter två dagars sjungande på olika studentfester och en förkylning.

Hölö-mannen har praktiskt taget kunnat avskrivas efter de ingående förhör som hållits med honom".

Hopp i texten.

"Har inte kört fast.

" - Vi har inte kört fast. i har en del tips att gå efter och personer i förhör, sade spaningsledningen på torsdagskvällen.

Det förefaller dock som om det saknas ett riktigt hett tips sedan Hölö-mannen försvunnit ut ur bilden. Någon "Operation dörrknackning" i området kring mordplatsen är inte aktuell. Inte heller finns det några direkta planer på att utdela frågestenciler på vilka allmänheten kan anteckna eventuella iaktagelser. Spaningsledningen räknar i atället med att folk skall höra av sig sedan de läst om fallet i tidningarna och sett på TV.

Vad som alltjämt förbryllar mest i fallet Jeanette är varför hon utan att ge motivering till någon av sina skolkamrater eller annan beslöt sig för att gå till fots den 1 ½ mil långa vägen mellan Södertälje och Järna. Visserligen kan invändas att 1 ½ mils promenad inte är så avskräckande för en flicka från landet som för en stadsbo och det var en vacker sommarmorgon då hon promenerade hemåt. Men hennes motiv förefaller ändå dunkelt efterson hon var trött efter att först ha tagit studenten tre dagar i sträck och dessutom hade lovat sina föräldrar att vara hemma klockan 23 den aktuella kvällen. Även om hon inte hade kontanter på sig kunde hon ha betalat en taxiresa vid hemkomsten. Hemma hade hon nämligen mer än 700 kronor som hon hade sparat till en resa".

Det var antagligen dessa pengar Jeanette hade tänkt använda för resan till Holland. Där skulle hon ha träffat antingen sin pojkvän eller en väninna? Jag har läst och hört om både sin pojkvän och en väninna.
Citera
2009-12-16, 07:03
Medlem
En taxiresa...

...för en ung tjej den tiden en helg är väl placerade pengar. Man slipper mycket tafsande och andra saker på det sättet. Skulle inte tveka en sekund själv även om jag kanske fått vänta lite med en resa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in