Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-07-10, 16:14
Medlem
IdaAmins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Egentligen gör man den godaste hamburgaren själv. Kött-biffen blir då av riktig köttfärs. Nästan samtliga hamburgare som görs utanför hemmet har en förfabricerad köttbit -- kan aldrig mäta sig med en hemmagjord.

Dessutom brukar alla klantskallar i hamburgerkök ösa på för mycket grillkrydda, eller vad det nu är, varvid anrättningen blir åt h-e för salt.

Jag hoppas verkligen för din skull att inlägget är skrivet med en stor bamseportion ironi.

Håller själv till i Malmö/Lund och de ställen jag kryssat av hittills är Viggos i Lund samt Bronx Burger och Tusen & 2 i Malmö. Nästa besök kommer att bli på Casual Streetfood i Malmö som fått mycket bra kritik av nära och kära.

Av de övriga tre tycker jag Viggos hamburgare är bäst och framförallt väldigt prisvärda, om än ingen smaksensation. Kan tycka att alla deras tillbehör (räksallad m.m) egentligen är onödigt då hamburgarköttet borde tala för sig själv, men det kan man ju välja lite som man själv vill.

Tusen & 2 var sådär, tror att de bytt ägare för några år sen och gått ner sig lite. En OK hamburgare men inget speciellt.

För mig är Bronx Burger den största besvikelsen hittills. Fick in en torr liten rackare som inte smakade speciellt mycket och kändes inte alls värd de pengarna som det kostar.
Citera
2013-07-10, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdaAmin
Jag hoppas verkligen för din skull att inlägget är skrivet med en stor bamseportion ironi.

Håller själv till i Malmö/Lund och de ställen jag kryssat av hittills är Viggos i Lund samt Bronx Burger och Tusen & 2 i Malmö. Nästa besök kommer att bli på Casual Streetfood i Malmö som fått mycket bra kritik av nära och kära.

Av de övriga tre tycker jag Viggos hamburgare är bäst och framförallt väldigt prisvärda, om än ingen smaksensation. Kan tycka att alla deras tillbehör (räksallad m.m) egentligen är onödigt då hamburgarköttet borde tala för sig själv, men det kan man ju välja lite som man själv vill.

Tusen & 2 var sådär, tror att de bytt ägare för några år sen och gått ner sig lite. En OK hamburgare men inget speciellt.

För mig är Bronx Burger den största besvikelsen hittills. Fick in en torr liten rackare som inte smakade speciellt mycket och kändes inte alls värd de pengarna som det kostar.
Har inte prövat Bronx, har hört väldigt blandade omdömen från de som varit där.
Av övriga rankar jag:
1. Casual
2. Viggos
3. Tusen & 2 på Bergsgatan

Tusen & 2 har öppnat vid Lilla Torg också, men har hört att det var sämre än Bergsgatan. Synd, det behövs alternativ som inte är en ripoff vid Lilla Torg.
Citera
2013-07-10, 23:15
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Egentligen gör man den godaste hamburgaren själv. Kött-biffen blir då av riktig köttfärs. Nästan samtliga hamburgare som görs utanför hemmet har en förfabricerad köttbit -- kan aldrig mäta sig med en hemmagjord.

Dessutom brukar alla klantskallar i hamburgerkök ösa på för mycket grillkrydda, eller vad det nu är, varvid anrättningen blir åt h-e för salt.

Hamburgarna jag gjort själv har varit helt OK men inte i samma liga som jag ätit ute. Om man ska göra egna riktigt bra hamburgare som står sig mot Flippin, Burgersson m.m måste man baka eget bröd, mala egen färs osv osv. Då blir det plötsligt nästan dyrare plus tar sjukt mycket längre tid än o köpa en Chili på Burgersson för 110 kr.
Citera
2013-07-11, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Hamburgarna jag gjort själv har varit helt OK men inte i samma liga som jag ätit ute. Om man ska göra egna riktigt bra hamburgare som står sig mot Flippin, Burgersson m.m måste man baka eget bröd, mala egen färs osv osv. Då blir det plötsligt nästan dyrare plus tar sjukt mycket längre tid än o köpa en Chili på Burgersson för 110 kr.
Det är klart, skall man bara göra en burgare blir det dyrt. Men är man 2-4 st kan man få till riktigt bra burgare till rimligt pris. Kanske inte top notch, men bättre än 98% av alla ställen som serverar burgare.
Har jag bråttom och vill fixa till några burgare drar jag inom Hemköp och köper:
500 gr Högrevsfärs (59.90)
Källarfranska i lösvikt (5 för en tia)
Ett paket smältost (15 kr?)
Det blir 4 burgare i min burgarpress, så antingen 2 dubbla eller 4 enkla.
Högrevsfärsen är lite grövre mald och funkar bra till burgare.
Källarfranska piskar i min mening alla vanliga burgarbröd, som lider av att vara nedfrysta och upptinade. Dessutom billigare.
Citera
2013-07-11, 10:57
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke-K
Det är klart, skall man bara göra en burgare blir det dyrt. Men är man 2-4 st kan man få till riktigt bra burgare till rimligt pris. Kanske inte top notch, men bättre än 98% av alla ställen som serverar burgare.
Har jag bråttom och vill fixa till några burgare drar jag inom Hemköp och köper:
Källarfranska piskar i min mening alla vanliga burgarbröd, som lider av att vara nedfrysta och upptinade. Dessutom billigare.

Till dessa summor bör läggas några kronor för sås, tomat, lite grönt, kanske lök samt saltgurka om man gillar det. En supergod hamburgare kan tillverkas för något över en tia styck, och då har man inte snålat med köttet.
Citera
2013-07-12, 14:29
Moderator
rotadents avatar
Jag lunchade i dag på Lily's Burger och det var okej, men jag tyckte nog inte att det var värt 115 spänn. Det var bra tryck på stället dock, mycket folk och det tog ungefär 20 minuter att få maten efter beställning. Jag gillade systemet med en "naken" burgare och sen att man tog tillbehören själv, det var rätt smidigt.

Jag vet inte om det är rättvist att jämföra lunchen på Lily's med att käka på Flippin, men om jag ska göra det så måste jag säga att Flippin är i en helt annan klass. Själv burgaren är otroligt mycket saftigare på Flippin, brödet är bättre och pommesen är avsevärt mycket bättre. Så det var klasskillnad. Jag får kanske släpa mig ned till Lily's någon kväll också när de inte har lunchrusning och se om det är högre klass då. Det känns dock som att köttkvaliteten skilde sig åt rejält och den är väl densamma alla tider antar jag. Eftersom Lily's också är rätt dyrt (95 spänn för burgaren, 10 spänn per topping, 25 spänn för pommes på kvällarna) så går jag nog hellre till Flippin oavsett.
Citera
2013-07-13, 17:30
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke-K

Jo det är klart om man ska kocka många hamburgare men jag gör oftast mat till mig själv .
Har aldrig fått till köttet så bra heller med en god skorpa runt om på köttet typ men ändå mört som fan. Idag blir det återbesök på burgersson .
Citera
2013-07-15, 00:22
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unclefloyd
Burgersson verkar bra, varken mer eller mindre, enligt dom jag snackat med. Har ännu inte hunnit dit. Är rätt skeptisk mot Berså, men det får väl bli ett besök även där. Det snackas dessutom om något tredje ställe, Butcher's Market, som har eller ska öppna. Kul att det händer något, för man har ju dragit i sig ett par torra jävla skitpuckar med halvfabrikatbröd genom åren.
Inte speciellt imponerad av Burgerson, helt klart en god burgare men den är ganska liten och deras pommes frites var nog Felix eller liknande.

Inte värt pengen.
Citera
2013-07-16, 11:45
Medlem
Inte Max, MC eller Burger King iaf
Jag åt en underbart god hamburgare i Åre en gång vid VM 6an!
MUMMS!!!
Citera
2013-07-16, 12:31
Medlem
Runkpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALLIGATORBLOOD
Det beror ju på vad man föredrar.
Jag gillar Oljebarens bäst, andra gillar Flippin, andra gillar AG och vissa gillar Marie Laveau och så vidare.

Har ätit burgare på AG, Flippin, Texas Longhorn och Grill Ruby bla men Oljebaren tar hem priset som Sthlms godaste hamburgare av dom jag ätit på för mig också.

Flippin var lite av en besvikelse. Köttet smakade som vanlig utplattat ICA-köttfärs och deras pommes var av typisk Sibylla snitt. Dock en väldigt god men fasligt dyr Ben & Jerry's milkshake.

Godast pommes: AG
Godaste brödet: AG

Ställen jag ska testa nu är The Flying Elk, Bon och Pubologi.
Citera
2013-07-16, 21:37
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkpapper
Har ätit burgare på AG, Flippin, Texas Longhorn och Grill Ruby bla men Oljebaren tar hem priset som Sthlms godaste hamburgare av dom jag ätit på
Bra och informativt inlägg!
(Till skillnad från alla dessa idiotiska hemma-recept som denna tråden befläckats med på sistone)

Vad är AG och var ligger det mer exakt än Stockholm?
Citera
2013-07-16, 23:10
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjved
Bra och informativt inlägg!
(Till skillnad från alla dessa idiotiska hemma-recept som denna tråden befläckats med på sistone)

Vad är AG och var ligger det mer exakt än Stockholm?

AG ligger vid Fridhemsplan, man svänger ned från Fleminggatan på Kronobergsgatan. De har sommarstängt till 5 augusti tror jag. Jag gillar också deras burgare, men Flippin är i mina ögon strået vassare. Miljön på AG är mycket trevligare dock, det är en schyst restaurang och inget trångt hak som Flippin. Sen beror det förstås vad man är ute efter. Prismässigt är det ingen större skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in