2009-09-01, 00:45
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Nåja, det varierar trots allt. Pyntet som man får är ett kvitto på att man har gjort något, och jag tycker inte alls att det är betydelselöst, om än inte viktigt. Det bidrar trots allt till känslan av gemenskap som man har gentemot sina kamrater.

Löjligt är skrotet som alla får:
http://www.gardesmusik.nu/temp/FMVPLMSTJ.jpg

För likformigheten är baskern klart fördelaktig.
Därmed även att alla tilldelas en.

Men som statussymbol fyller det bara en funktion för bekräftelsekåta testograbbar, och inom samma domän finns även missaktningen gentemot andra som tilldelas sådana.
Är man det minsta normalt funtad så hoppas jag inte att man fäster någon större vikt vid det.

Och ja; värnpliktsmedaljen är obota löjlig.
Det håller jag med om, och kommer väl ihåg hur löjlig jag ansåg hela ceremonin vara.
Men det är min högst personliga åsikt.
Finns säkert någon som är enormt nöjd och stolt över sig själv för att man tilldelats värnpliktsmedaljen.
Citera
2009-09-01, 12:52
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Men som statussymbol fyller det bara en funktion för bekräftelsekåta testograbbar, och inom samma domän finns även missaktningen gentemot andra som tilldelas sådana.
Är man det minsta normalt funtad så hoppas jag inte att man fäster någon större vikt vid det.

Inte statussymbol, men för att få den fick jag genomlida en del som jag antagligen och förhoppningsvis slipper genomlida igen. Så någon typ affektionsvärde har den för mig. Hade den inte haft det så hade jag kastat bort den, nu ligger den istället nedpackad i en låda någonstans tror jag. Precis som jägarbågen, GRG-märket, granen och värnpliktsmedaljen, vilka alla har minnen kopplade till dem. Med undantag för värnpliktsmedaljen, den är bara skrot.
Citera
2009-09-01, 13:00
Medlem
Shifty2k5s avatar
Dom allra flesta får nog ut baskern efter att ha utfört någon sorts bedrift, typ soldatprov, några fältveckor osv.
Citera
2009-09-01, 13:29
Medlem
johannes Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shifty2k5
Dom allra flesta får nog ut baskern efter att ha utfört någon sorts bedrift, typ soldatprov, några fältveckor osv.

Eller trillat ut ur ett plan och överlevt. Bra att alla har baskrar om det kan få alla att känna sig behövda och involverade. Alla borde egentligen ha samma färg.
Citera
2009-09-01, 13:35
Medlem
Piprensares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredas
Alla i armén har väl basker. De som inte har basker är således flygförband (eller har det ändras?) samt marinen. Undantag i dessa är väl då flygbasjägare för flygförbanden, samt amfibie och kustjägare för marinen.
Även helikopterflottilj bär basker, är dock osäker ifall dessa tillhör flyget eller armén.

jag skrev att alla, i princip, får basker. var två st på min pluton som inte fick den för att de itne kunde delta i baskermarschen. Marschen var för övrigt ett skämt, jag hade fått höra att man skulle få slita för att få den, det vi gjorde var att leka i två dagar. så i mina ögon har baskern tappat det den en gång stod för. plutonen innan oss hade fått slitit hund i en vecka, och ungefär hälften klarade det och fick sin basker.
Citera
2009-09-01, 14:26
Medlem
Nu förtiden spelar det ju ingen roll vad för slagsbasker man har, förr kunde man titta på den och se "respekten" mer.

Men nu när baskermarcher är borta och baskern delas ut hejvillt, klart det inte längre är ett tecken för något "högre".

Som i Finland där delas bara gröna barreten ut till de(jägare) som visat att de förtjänar dem genom ett prov.

Dock så bryr jag mig inte öht om baskrar och dess färg. Men det kanske var en förklaring varför vissa gillar baskrar och inte.
Citera
2009-09-01, 15:00
Medlem
503s avatar
Citat:
Inte statussymbol, men för att få den fick jag genomlida en del som jag antagligen och förhoppningsvis slipper genomlida igen. Så någon typ affektionsvärde har den för mig. Hade den inte haft det så hade jag kastat bort den, nu ligger den istället nedpackad i en låda någonstans tror jag. Precis som jägarbågen, GRG-märket, granen och värnpliktsmedaljen, vilka alla har minnen kopplade till dem. Med undantag för värnpliktsmedaljen, den är bara skrot.

Precis!
Den har ett värde för en själv.
Även min basker har ett värde för mig; men bara min egen basker.
Vilket värde någon annan sätter till sin bryr jag mig inte om, och jag bara tycka synd om den som går och sätter värde i andras och missaktar dem för detta.
Eller respekterar för den delen; Jag hyser ingen respekt för tex. fallskärmssoldater pga. deras huvudbonad, utan snarare pga. hur de är som soldater.
Således saknar en likformighetssymbol som baskern värde för mig när jag bildar mig en uppfattning om en annan.

Vissa rövhål till jägare som jag mött har inte åtnjutit det minsta av vare sig min aktning eller respekt, och det trots gröna baskrar och jägarbananer.
En dålig människa blir inte bättre för att han pyntar sin uniform med exklusiva märken och huvudbonader.
Citera
2009-09-01, 23:48
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Vissa rövhål till jägare som jag mött har inte åtnjutit det minsta av vare sig min aktning eller respekt, och det trots gröna baskrar och jägarbananer.
En dålig människa blir inte bättre för att han pyntar sin uniform med exklusiva märken och huvudbonader.
Ja jägare... Jag fick skämmas för mer än en av mina kamrater under min värnplikt. De flesta var dock bättre än så.
Citera
2009-09-03, 23:21
Medlem
elleps avatar
Citat:
Ja jägare... Jag fick skämmas för mer än en av mina kamrater under min värnplikt. De flesta var dock bättre än så.

Tilllåt mig skratta.
Citera
2009-09-04, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Nu förtiden spelar det ju ingen roll vad för slagsbasker man har, förr kunde man titta på den och se "respekten" mer.

Men nu när baskermarcher är borta och baskern delas ut hejvillt, klart det inte längre är ett tecken för något "högre".

Som i Finland där delas bara gröna barreten ut till de(jägare) som visat att de förtjänar dem genom ett prov.

Dock så bryr jag mig inte öht om baskrar och dess färg. Men det kanske var en förklaring varför vissa gillar baskrar och inte.

Synd bara att dom "finska" jägarna inte är mycket till jägare.....
Citera
2009-10-10, 19:09
Medlem
Satt och läste igenom allt och känner bara att Discord har fan inte många hästar i stallet. Du tuggar på som fan om historia beslut osv men inga fakta stämmer och inga referenser länkas.

Flottan har inte basker om inte missionen delat ut en basker. Flottan vill inte ha basker och då basker inte längre bärs av dom som klarat baskerprovet för baskern utan av dom som tillhör föbandet så är det inte ens tillåtet att använda basker för flottan utanför missioner där det beordrats.

Tror att någon ska plugga på lite mer innan han börjar gapa om dessa saker.

Edit:
Och för den andra diskutionen vad gäller krav för att få baskern så är det att du tillhör förband som använder basker. Baskerproven är borttagna och man har likande för att få ett märke men alla bär basker om dom tillhör förband med basker som förbands symbol. Detta leder också till att dom som gjort ett baskerprov för en basker säg jägare inte får bära den om dom byter till tex flottan då dom inte längre tillhör ett jägarförband. Flottan har båtsmössa och ska man följa tradition så får man inte stuka den (knöka till fram/bakkant) förens efter sin första sjötur. Där av att flyget som också kan böra båtsmössa till SSD som dom implementerat nu ser ut som ett gäng tomtar i flottans ögon med sina korvgubbe likande båtsmössor.
Senast redigerad av Pilla 2009-10-10 kl. 19:14.
Citera
2009-10-10, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knight17
Synd bara att dom "finska" jägarna inte är mycket till jägare.....

Jägare i finland är en grad, likvärdig menig i Sverige. Och de finska jägarna i den mening som du menar t.ex Fallskärmsjägarna, specialgränsjägarna är väl lika mycket jägare som den svenska motsvarigheten.

Trovalla: Den gröna Kustjägarbaretten är det inte 1 prov som görs, det är 9 tester eller övningar som ska genomföras innan man får den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in