Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Inte statussymbol, men för att få den fick jag genomlida en del som jag antagligen och förhoppningsvis slipper genomlida igen. Så någon typ affektionsvärde har den för mig. Hade den inte haft det så hade jag kastat bort den, nu ligger den istället nedpackad i en låda någonstans tror jag. Precis som jägarbågen, GRG-märket, granen och värnpliktsmedaljen, vilka alla har minnen kopplade till dem. Med undantag för värnpliktsmedaljen, den är bara skrot.
Precis!
Den har ett värde för en själv.
Även min basker har ett värde för mig; men bara min egen basker.
Vilket värde någon annan sätter till sin bryr jag mig inte om, och jag bara tycka synd om den som går och sätter värde i andras och missaktar dem för detta.
Eller respekterar för den delen; Jag hyser ingen respekt för tex. fallskärmssoldater pga. deras huvudbonad, utan snarare pga. hur de är som soldater.
Således saknar en likformighetssymbol som baskern värde för mig när jag bildar mig en uppfattning om en annan.
Vissa rövhål till jägare som jag mött har inte åtnjutit det minsta av vare sig min aktning eller respekt, och det trots gröna baskrar och jägarbananer.
En dålig människa blir inte bättre för att han pyntar sin uniform med exklusiva märken och huvudbonader.