• 1
  • 2
2009-08-31, 02:47
Medlem
cavalls avatar
har alla basker nu för tiden?

om så, varför?
Citera
2009-08-31, 02:49
Medlem
De flesta förband har en basker för sig har jag för mig.
Citera
2009-08-31, 10:42
Medlem
Piprensares avatar
i dagen pk samhälle ska alla vara lika värda, alla ska få sig en basker... även om man så sitter och pillar naveln på alla övningar.
Citera
2009-08-31, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piprensare
i dagen pk samhälle ska alla vara lika värda, alla ska få sig en basker... även om man så sitter och pillar naveln på alla övningar.

Alla i armén har väl basker. De som inte har basker är således flygförband (eller har det ändras?) samt marinen. Undantag i dessa är väl då flygbasjägare för flygförbanden, samt amfibie och kustjägare för marinen.
Även helikopterflottilj bär basker, är dock osäker ifall dessa tillhör flyget eller armén.
Citera
2009-08-31, 12:03
Medlem
Kom ihåg att vi fick nån uppläxning ang baskerns härkomst ifjol, de vart nånting med franska pansartrupper använde den, ja, jag lyssnade inte alltför väl på den uppställningen, jag var antagligen bakis..

nu för tiden är jag rätt så säker på att alla har den, i olika färger. ing, art och lv har nån nyans av mörklblå, likaså terräng tror jag. pansar har svart...
Citera
2009-08-31, 12:05
Bannlyst
Alla förutom flottan har basker och baskern visar vilket vapenslag man tillhör, inte som ett mått på ens hårdhet (Inte på alla förband iallaf)
Citera
2009-08-31, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Alla förutom flottan har basker och baskern visar vilket vapenslag man tillhör, inte som ett mått på ens hårdhet (Inte på alla förband iallaf)
Även flottan får bära basker men där har dom självrespekt och båtmössa nog att låta bli.

Basker för alla infördes när M/87 skulle ut på bredd. Någon jämarns mupp kunde inte tänka så långt som till att istället inhandla en betydligt värdigare och lättburen huvudbonad (läs: båtmössa).
Citera
2009-08-31, 18:45
Medlem
GoodToHaveAmids avatar
Det roliga i historien är ju att innan baskern blev tilldelad till "alla", så gnälldes det ofta på de förband som hade baskern. Baskern var ful, osmidig osv.
Men så fort den dagen de kunde kvittera ut sina egna baskrar så var det plötsligt jävligt viktigt att själva bära den
Citera
2009-08-31, 18:54
Medlem
StrarratSs avatar
tyvärr så får nästan alla basker i dagens försvar, om jag har fattat allt rätt så behöver man inte ens klara baskerprovet för att få bära en basker.

blir så ledsen när folk får en basker som dom inte förtjänar
Citera
2009-08-31, 18:58
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrarratS

Det är ett tjänstetecken som alla andra.
Förtjänar det gör man genom att tillhöra ett vapenslag.

Den som över huvudtaget ens vill hävda sin manlighet, eller vad det nu handlar om, med något så löjligt som en huvudbonad har ingenting i försvaret att göra.
Kan man inte fokusera på vad som är viktigt så bör man inte vara soldat.
Prepubertala jönsar hör hemma på högskolan.
Citera
2009-08-31, 19:21
Medlem
KristerKlisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrarratS
tyvärr så får nästan alla basker i dagens försvar, om jag har fattat allt rätt så behöver man inte ens klara baskerprovet för att få bära en basker.

Vi skulle göra högvakt innan baskermarschen så vi fick ut den innan själva marschen tyvärr så vi var tvugna att se ut som franska baguettbögar ännu längre
Citera
2009-08-31, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Även flottan får bära basker men där har dom självrespekt och båtmössa nog att låta bli.

Basker för alla infördes när M/87 skulle ut på bredd. Någon jämarns mupp kunde inte tänka så långt som till att istället inhandla en betydligt värdigare och lättburen huvudbonad (läs: båtmössa).

Jasså? Vilket M-nummer har denna och skicka gärna en länk som visar denna basker som flottan får bära. Amfibie, som inte tillhör flottan utan marinen har basker, men dom tillhör ju som sagt inte flottan. Åker man båt under FN-tjänst så får man bära deras blåa FN basker, för du är väl inte så jävla dum att du syftar på FN baskern?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in