• 5
  • 6
2009-10-14, 15:51
Medlem
kitschlemurs avatar
Ja, det stämmer, men läs vad Discord skriver.

Om chifen inte vill att hans beväringar skall bära filtmössa förens man genomfört vissa moment så är det så.
Citera
2009-10-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Att man inte bär medalj till civila kläder i vardagen är inget konstigt men vad det har med saken att göra det förbigår mig storeligen.

Man måste ha godkända betyg och ha tjänstgjort ett visst antal dagar.

På det första så var det ett sätt att säga att samtliga som kunnat få medaljen endast skulle visa upp den för andra med samma medalj. Känns lite som att dra på sig fin uniformen och visa sitt brons i skytte.

På andra så vet jag ingen varken från min VPL omgång eller någon av mina polares VPL kamrater som inte fick medaljen. Vi hade 2 som inte fick den men dom muckade heller utan fick foten månader före muck så inte säker man kan misslyckas med att få den om man kämpat eller glidigt sig igenom lumpen. Det är dessutom ingen skillnad i medaljerna för F, GB, PB, KB och ingen skillnad på medaljen beroende på tid man tjänade i lumpen så den ger jag inte mycket för.
Citera
2009-10-14, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla
På det första så var det ett sätt att säga att samtliga som kunnat få medaljen endast skulle visa upp den för andra med samma medalj. Känns lite som att dra på sig fin uniformen och visa sitt brons i skytte.
Då är tex FMint och Nato-medaljerna också bara för töntar?

Citat:
Ursprungligen postat av Pilla
På andra så vet jag ingen varken från min VPL omgång eller någon av mina polares VPL kamrater som inte fick medaljen. Vi hade 2 som inte fick den men dom muckade heller utan fick foten månader före muck så inte säker man kan misslyckas med att få den om man kämpat eller glidigt sig igenom lumpen. Det är dessutom ingen skillnad i medaljerna för F, GB, PB, KB och ingen skillnad på medaljen beroende på tid man tjänade i lumpen så den ger jag inte mycket för.
Då fick väl alla godkända betyg? Att man inte differentierar för olika vpl kategorier är bara sunt då det hade blivit en uppsjö med medaljer bara för att få till någon slags millimeterrättvisa. Och skulle GB få en annan än E vpl, samma antal tjänsgöringsdagar och i många fall liknande krav förutom kryss i "lämplig för befälsutbildning"-rutan.
Citera
2009-10-26, 20:26
Medlem
Citat:
Nu får du lugna dig lite. Det finns inget som helst förbud mot baskermarscher och förbandschefen har rätt att lokalt göra ett tidsbegränsat avsteg från UniBest. Alltså förbjuder man soldaten att bära basker vid inryck och tillåter det efter vald övning.

Om inte annat kan (tamejfan skall) soldaten förbjudas att bära basker tills dess utbildning i baskerstukning och baskerbärande har skett och denna utbildning förläggs lämpligen i anslutning till någon tyngre övning.

Basker utom på de förband som har det av tradition är en jävla dumhet och skulle aldrig ha införts. Fältmössa till m/90 och båtmössa till permisuniformen skulle ha fått bestå.

http://www.mil.se/upload/dokumentfil...duniformer.pdf
Sidan 6

http://www.mil.se/upload/dokumentfil...nstetecken.pdf
sidan 120

http://www.mil.se/upload/dokumentfil.../1_Grunder.pdf
sidan 5, 6, 11 och 13

Är du nöjd nu? Du kan kräva din basker eftersom den tillhör uniformen även om folk har det som "regler" att man ska få den efter godkänd "baskermarsch"
Citera
2009-10-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oolans
Är du nöjd nu? Du kan kräva din basker eftersom den tillhör uniformen även om folk har det som "regler" att man ska få den efter godkänd "baskermarsch"
Jag har aldrig förnekat att reglementet ger utrymme för att alla kan få bära basker från dag ett i uniform. Det jag har påpekat är att det inte finns något som hindrar att man gör ett lokalt avsteg och inte tilllåter soldaterna bära baskern förens efter en viss tid/övning/utbildning/rövslickeri har passerats.

En soldat kan inte kräv ett jävla skit förutom ett någorlunda humant bemötande och det är inte inhumant att vägra någon att bära basker. Jävla lipsillar.
Citera
2009-10-26, 23:50
Medlem
Citat:
Jag har aldrig förnekat att reglementet ger utrymme för att alla kan få bära basker från dag ett i uniform. Det jag har påpekat är att det inte finns något som hindrar att man gör ett lokalt avsteg och inte tilllåter soldaterna bära baskern förens efter en viss tid/övning/utbildning/rövslickeri har passerats.

En soldat kan inte kräv ett jävla skit förutom ett någorlunda humant bemötande och det är inte inhumant att vägra någon att bära basker. Jävla lipsillar.

Jag har aldrig sagt att det inhumant att låta någon vägra bära baskern, det är inte det som diskuterats i denna tråd? utan om man kan kräva sin basker eller ej.

jag lipsill? du ger ju en helt fel bild på det hela så du menar inte att du hävdat ur dig det här då?

"Nu får du lugna dig lite. Det finns inget som helst förbud mot baskermarscher och förbandschefen har rätt att lokalt göra ett tidsbegränsat avsteg från UniBest. Alltså förbjuder man soldaten att bära basker vid inryck och tillåter det efter vald övning.

Om inte annat kan (tamejfan skall) soldaten förbjudas att bära basker tills dess utbildning i baskerstukning och baskerbärande har skett och denna utbildning förläggs lämpligen i anslutning till någon tyngre övning"

Jag ger ett korrekt svar till TS med stöd av källor istället för att spotta ur mig en massa skit om vad jag tror och inte tror.

Du kan redan från Dag ett kräva ut din basker till din M/87 om du ska på bröllop eller liknande
Citera
2009-10-27, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oolans
Du kan redan från Dag ett kräva ut din basker till din M/87 om du ska på bröllop eller liknande
Och förbandet kan lika fullt vägra dig att få ut m/87. Vad är det du inte förstår med att en soldat inte kan ställa några krav på myndigheten i den här frågan.

Och ja det är min uppfattning att soldaterna inte skall få bära basker innnan dom fått vederbörlig utbildning i stukning av densamma. Så praktiseras också på alla vettiga förband.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in