2009-10-10, 20:00
Medlem
Enligt de regler som finns inom Försvarsmakten är det förbjudet att ha "baskermarscher". Sedan finns det förband som bryter mot detta för att ge de värnpliktiga en morot för att klara FSS:en, genom att ha soldatprov eller utbildningskontroller där man sedan får baskern, enligt Patrik Laestadius, stabsofficer på Högkvarteret som har hand om frågor som rör uniformer och traditioner inom Försvarsmakten.

Alla värnpliktiga som gör militärtjänst på ett arméförband har rätt att bära basker från den dagen de rycker in. Anledningen är baskern inte har något större symboliskt värde, utan ingår i daglig dräkten. Till exempel har den värnpliktige som ska på begravning dagen efter inryck rätt att bära daglig klädsel (uniform m/87) på begravningen.

Begreppet "baskermarsch" kommer ursprungligen från Kustjägarskolan. Enligt Patrik Laestadius tilldelades de värnpliktiga baskermärket treudden efter det att de klarat grundutbildningen till kustjägare, men detta upphörde 1994.

Där har ni lite information att bita i, notera att jag bara nämnde arméförband. Marinen använder skeppsmössa har jag för mig
Senast redigerad av Oolans 2009-10-10 kl. 20:02.
Citera
2009-10-10, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oolans
Enligt de regler som finns inom Försvarsmakten är det förbjudet att ha "baskermarscher". Sedan finns det förband som bryter mot detta för att ge de värnpliktiga en morot för att klara FSS:en, genom att ha soldatprov eller utbildningskontroller där man sedan får baskern, enligt Patrik Laestadius, stabsofficer på Högkvarteret som har hand om frågor som rör uniformer och traditioner inom Försvarsmakten.

Alla värnpliktiga som gör militärtjänst på ett arméförband har rätt att bära basker från den dagen de rycker in. Anledningen är baskern inte har något större symboliskt värde, utan ingår i daglig dräkten. Till exempel har den värnpliktige som ska på begravning dagen efter inryck rätt att bära daglig klädsel (uniform m/87) på begravningen.

Begreppet "baskermarsch" kommer ursprungligen från Kustjägarskolan. Enligt Patrik Laestadius tilldelades de värnpliktiga baskermärket treudden efter det att de klarat grundutbildningen till kustjägare, men detta upphörde 1994.

Där har ni lite information att bita i, notera att jag bara nämnde arméförband. Marinen använder skeppsmössa har jag för mig
Nu får du lugna dig lite. Det finns inget som helst förbud mot baskermarscher och förbandschefen har rätt att lokalt göra ett tidsbegränsat avsteg från UniBest. Alltså förbjuder man soldaten att bära basker vid inryck och tillåter det efter vald övning.

Om inte annat kan (tamejfan skall) soldaten förbjudas att bära basker tills dess utbildning i baskerstukning och baskerbärande har skett och denna utbildning förläggs lämpligen i anslutning till någon tyngre övning.

Basker utom på de förband som har det av tradition är en jävla dumhet och skulle aldrig ha införts. Fältmössa till m/90 och båtmössa till permisuniformen skulle ha fått bestå.
Citera
2009-10-10, 21:25
Medlem
Exciters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Det är ett tjänstetecken som alla andra.
Förtjänar det gör man genom att tillhöra ett vapenslag.

Den som över huvudtaget ens vill hävda sin manlighet, eller vad det nu handlar om, med något så löjligt som en huvudbonad har ingenting i försvaret att göra.
Kan man inte fokusera på vad som är viktigt så bör man inte vara soldat.
Prepubertala jönsar hör hemma på högskolan.

Just de, fu.
Det finns regler inom FM på att man inte skall behöva göra nånting för att förtjöna en persedel. så, fu.
Citera
2009-10-10, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exciter
Just de, fu.
Det finns regler inom FM på att man inte skall behöva göra nånting för att förtjöna en persedel. så, fu.
Coolt din första fylle eller?

När du nyktrat till kan du väl tala om vart den här regeln du talar om finns att beskåda.
Citera
2009-10-11, 15:17
Medlem
Exciters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Coolt din första fylle eller?

När du nyktrat till kan du väl tala om vart den här regeln du talar om finns att beskåda.

Jag ingen skriftig källa på det, det var vad jag blev lärd i värnplikten. Att det fanns nån regel på att man inte skulle "förtjäna" en persedel.
Citera
2009-10-11, 16:25
Bannlyst
Citat:

06/07 hade vi baskermarsch. Dom som inte klarade det fick inte baskern utan fick stå uppställda med kepsen när basker på kommenderas.
Citera
2009-10-11, 16:32
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Och ja; värnpliktsmedaljen är obota löjlig.

Möjligt.. men det är väl en medalj som får bäras vid officiella sammanhang tillsammans med högtidsdräkt eller frack? Kanske inte det fetaste man kan ha på Nobelmiddagen, men lurar säkert någon
Citera
2009-10-12, 00:25
Medlem
VPL medaljen är ett skämt och det är ingen seriös som har på sig den. Dock ett antal möpar som gör allt för blingbling. Dock brukar dom också dra på sig mässmedaljer och annat löst hopkok också.
Citera
2009-10-12, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Nu får du lugna dig lite. Det finns inget som helst förbud mot baskermarscher och förbandschefen har rätt att lokalt göra ett tidsbegränsat avsteg från UniBest. Alltså förbjuder man soldaten att bära basker vid inryck och tillåter det efter vald övning.

Om inte annat kan (tamejfan skall) soldaten förbjudas att bära basker tills dess utbildning i baskerstukning och baskerbärande har skett och denna utbildning förläggs lämpligen i anslutning till någon tyngre övning.

Basker utom på de förband som har det av tradition är en jävla dumhet och skulle aldrig ha införts. Fältmössa till m/90 och båtmössa till permisuniformen skulle ha fått bestå.

Det är väldigt konstigt då att de som informerar från Pliktverket gått ut och har sagt det här till mig då?
Jag litar mer på de från Pliktverket än några män/kvinnor över flashback (aka. Internet)

Annars har jag själv ingen aning. men tycker inte att det spelar än så stor roll. är man en soldat så ska man få bära basker/fältmössa vad som helst.
Varför behöva skryta med sin "manlighet med att klara ett test för en basker.
En bra soldat kan även dö från en kula, likaväl en dålig soldat.
Citera
2009-10-12, 09:51
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Det är väldigt konstigt då att de som informerar från Pliktverket gått ut och har sagt det här till mig då?
Jag litar mer på de från Pliktverket än några män/kvinnor över flashback (aka. Internet)

Annars har jag själv ingen aning. men tycker inte att det spelar än så stor roll. är man en soldat så ska man få bära basker/fältmössa vad som helst.
Varför behöva skryta med sin "manlighet med att klara ett test för en basker.
En bra soldat kan även dö från en kula, likaväl en dålig soldat.

Pliktverket har ibland rätt och ibland fel.
Citera
2009-10-12, 10:59
Medlem
Citat:

Annars har jag själv ingen aning.
Pliktverket är inte en del av försvarsmakten. Pliktverket har dålig till ingen koll på vad som gäller inom FM

Om du inte har en aning så ta då detta från någon som jobbar med förbandsverksamhet varje dag. Inte från en kontorsmänniska som inte ens jobbar inom myndigheten.
Citera
2009-10-12, 13:18
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Möjligt.. men det är väl en medalj som får bäras vid officiella sammanhang tillsammans med högtidsdräkt eller frack? Kanske inte det fetaste man kan ha på Nobelmiddagen, men lurar säkert någon

Högtidsdräkt ja, civil sådan? Det brukar ju vara ordnar och inte medaljer som bärs till frack(kanske beror på att ordnar "smäller högre" och att man då skiter i medaljer även om man har sådana?).
Tycker nog inte att värnpliktsmedaljen är så löjlig, fast det beror kanske på när o hur den bärs, utan bara är ett tecken på att "nu funkar du som soldat" då är det ju klart värre med det civila fenomenet studentmössa som tom bilmeckar och andra oljeapor får i värsta fall/vanligen kombinerat med att inte ens tagit examen.

Patrik Laestadius är FÖ studsigast i sverige på exercis, grymt imponerande (fast han har minst en skruv lös) att se hans vapenrörelser, de perfekta pauserna, armvinklarna, kraften "uttalet", han hade fan platsat i kina på 60årsdagen.
Senast redigerad av Knutte_Ninja 2009-10-12 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in