2009-08-31, 22:20
Medlem
CallPonDems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Det är ett tjänstetecken som alla andra.
Förtjänar det gör man genom att tillhöra ett vapenslag.

Den som över huvudtaget ens vill hävda sin manlighet, eller vad det nu handlar om, med något så löjligt som en huvudbonad har ingenting i försvaret att göra.
Kan man inte fokusera på vad som är viktigt så bör man inte vara soldat.
Prepubertala jönsar hör hemma på högskolan.

Håller helt och hållet med dig! Fattar inte varför vissa gnäller så otroligt
mycket över vilka som ska ha basker och inte.
Hakar man upp sig på såna småsaker så har man inget i försvaret att göra.
Citera
2009-08-31, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbITZA
Jasså? Vilket M-nummer har denna och skicka gärna en länk som visar denna basker som flottan får bära. Amfibie, som inte tillhör flottan utan marinen har basker, men dom tillhör ju som sagt inte flottan. Åker man båt under FN-tjänst så får man bära deras blåa FN basker, för du är väl inte så jävla dum att du syftar på FN baskern?
Nej din lilla pisspackar, så dum i huvudet är jag inte. Flottan bär samma mörkblåa basker som alla andra "ny-baskrade" och bär på denna flottans baskertecken.
Citera
2009-08-31, 22:49
Medlem
Tigerhund79s avatar
Nej discord. Flottan har ingen basker. Flottan är det enda vapenslaget som inte bär basker. Men som IbITZA säger så ska de bära basker i FN-tjänst, och då ljusblå.
Citera
2009-08-31, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Nej din lilla pisspackar, så dum i huvudet är jag inte. Flottan bär samma mörkblåa basker som alla andra "ny-baskrade" och bär på denna flottans baskertecken.

Skicka länk som visar denna, men det blir kanske lite svårt för dig att visa en källa till dina påståenden, som så ofta sker här på FB.

Här är en bild från unibest 2009 som kanske får dig att ense att du HAR FEL, eller tänker du fortsätta argumentera efter att ha sett bilden?

http://www.ladda-upp.com/bilder/23645/unibest
Citera
2009-08-31, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbITZA
Skicka länk som visar denna, men det blir kanske lite svårt för dig att visa en källa till dina påståenden, som så ofta sker här på FB.

Här är en bild från unibest 2009 som kanske får dig att ense att du HAR FEL, eller tänker du fortsätta argumentera efter att ha sett bilden?

http://www.ladda-upp.com/bilder/23645/unibest
Har du funderat på att det finns fler uniformssystem än ssd?

edit: Vart tvungen att utreda saken i laga ordning och se på fan, bakåt på baskern för flottan. Ska försöka leta rätt på en bild på baskertecknet så ni tvivlare får se. Baskern reglementerades men flottan motsatte sig med kraft och använde den aldrig då andra huvudbonader fanns kvar som alternativ.
Senast redigerad av discord 2009-08-31 kl. 23:21.
Citera
2009-08-31, 23:24
Medlem
Tigerhund79s avatar
Alltså Discord, det är ingen hemlighet att man försökte införa baskermössa för flottan för ett bra tag sen, men som du sade så satte de sig på tvären.
Senast redigerad av Tigerhund79 2009-08-31 kl. 23:56.
Citera
2009-08-31, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerhund79
Alltså Discord, det är ingen hemlighet att man försökte införa baskermössa för flottan för ett bra tag sen, men som du sade så satte sig på tvären.
Försökte och försökte, den reglementerades men alternativen avskaffades inte. Hade man infört en båtmössa till M/87A likt den som fanns till M/60 så hade nog även en del arméförband använt baskern väldigt sparsamt om alls. Bara se på LG som lyckats grina sig till en ny båtmössa för att sticka ut i baskerträsket.
Citera
2009-08-31, 23:36
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Det är ett tjänstetecken som alla andra.
Förtjänar det gör man genom att tillhöra ett vapenslag.

Den som över huvudtaget ens vill hävda sin manlighet, eller vad det nu handlar om, med något så löjligt som en huvudbonad har ingenting i försvaret att göra.
Kan man inte fokusera på vad som är viktigt så bör man inte vara soldat.
Prepubertala jönsar hör hemma på högskolan.
Nåja, det varierar trots allt. Pyntet som man får är ett kvitto på att man har gjort något, och jag tycker inte alls att det är betydelselöst, om än inte viktigt. Det bidrar trots allt till känslan av gemenskap som man har gentemot sina kamrater.

Löjligt är skrotet som alla får:
http://www.gardesmusik.nu/temp/FMVPLMSTJ.jpg
Citera
2009-08-31, 23:57
Medlem
är det bara jag som bar baskern i 10 minuter av min värnplikt? vid stukning, och påtagning. sen var den förpassad i skåpet!

fältmössa, dok eller hjälm, all annan skit är tamejfan odugligt!
Citera
2009-09-01, 00:01
Medlem
Tigerhund79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoggy
är det bara jag som bar baskern i 10 minuter av min värnplikt? vid stukning, och påtagning. sen var den förpassad i skåpet!

fältmössa, dok eller hjälm, all annan skit är tamejfan odugligt!
Det beror nog på förbandskulturen. Jag gissar att du gjorde din värnplikt på ett förband där basker är en ganska ny företeelse? Jag låg på amf och då var det basker på så fort man inte var ute i fält, även om den alltid följde med i höger benficka. KA-soldaterna däremot hade aldrig sina mörkblåa på sig vad jag kan minnas.
Citera
2009-09-01, 00:08
Medlem
Citat:
Det beror nog på förbandskulturen. Jag gissar att du gjorde din värnplikt på ett förband där basker är en ganska ny företeelse? Jag låg på amf och då var det basker på så fort man inte var ute i fält, även om den alltid följde med i höger benficka. KA-soldaterna däremot hade aldrig sina mörkblåa på sig vad jag kan minnas.

kan till viss del hålla med om att det är förbandskultur, men baskern fungerar inte att ha i fält som pjäsapa på grk, det är ju som att springa runt med en clownhatt! man behöver nått som sitter redigt på huvudet, och gärna fastspänt.

den enda veckan man väl var på kasern, ja då såg man ut som en skadad skitboll, då gjorde sig basker inte så bra med en sönderköttad m90, då körde man på samma nyans med fältmössa.

Edit: att man låg i boden gjorde det hyfsat naturligt att inte bära basker heller, det ser inte så jävla bra ut till snödräkt, sen är merparten av året för kallt för sådana företeelser.
Citera
2009-09-01, 00:14
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Individuella preferenser också. Jag bar sällan min då det helt enkelt inte är ett särskilt praktiskt plagg. Vid diverse ceremonier samt till m/87 bar jag den givetvis, annars mest när jag fick order att ha den eller felplacerat m/90 mössan och behövde något att dra på huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in