2009-11-09, 02:12
Medlem
G.Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mithrilbrynja
Vad r skillnaden mellan syrianer och assyrier?

Det Assyriska riket styrdes av Assyrier. Det var ett vldigt mktigt rike. Det officiella sprket var till en brjan Akkadiska, men i och med att det levde Aramer dr (Syrianer), kom det officiella sprket fr det Assyriska riket med tiden att bli Arameiska (Syrianska). Spridningen av Arameiska fortsatte och blev ett lingua franca i hela mellanstern. Detta trots att Syrianer aldrig haft ett eget land. Idag r Arameiska ett utrotningshotat sprk, i och med att araber trngde bort det nr de ockuperade hela mellanstern, och brjade folkmorda Syrianer.

Idag talar Assyrier och Syrianer tv olika neo-arameiska dialekter. Jesus modersml var arameiska, och det finns en del som menar att han var Syrian, pga detta.

Aramer r beslktade med judar enligt gamla testamentet genom ngon gemensam frfader som hette Aram (drav namnet Aramer), och det Syrianska sprket r ven det, nra beslktat med Hebreiska.

Till exempel:

Shlomo (Arameiska).
Shlama (Assyriska).
Shalom (Hebreiska).

Men Syrianer r inte judar. Assyrierna lg ven i krig med judarna, och det str om detta i GT.

Kanske br ppeka att Syrianer inte r araber. Staten Syrien r bara dpt efter Syrianer eftersom Syrianer r ursprungsbefolkningen, men idag kallas Syrianer fr "Syriacs" p engelska fr att inte beblandas med araber frn Syrien. Assyrier r Iraks ursprungsbefolkning.

Obs. Denna text r kopierad d jag inte orkar skriva mer..
Senast redigerad av G.W 2009-11-09 kl. 02:19.
2009-11-09, 08:26
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mithrilbrynja
Vad r skillnaden mellan syrianer och assyrier?
Assyrier r syrianer (den inhemska etniska endonymen "suraya" kommer ifrn assurayu), syrianer dremot vill inte erknna att de r assyrier eftersom de r korkade religisa drar som inte frstr deras ursprung ifrn ett objektivt, vetenskapligt perspektiv (genetiskt allts). De brjar istllet hallucinera om det heliga arameiska Jesus-sprket, osv. Sjlvbedrgeri p hgsta niv. Kort och koncist sammanfattat s r syrianerna dumma i huvudet.

Det man kan sga, om man fr generalisera, r att syrianerna r den anti-intellektuella, reaktionra, progressiv-fientliga delen av den assyriska befolkningen. Bland annat misshandlade ett gng syrianer rtt s grovt en begvad assyrisk fotbollspelare nyligen, vilka jvla avskum.
Senast redigerad av EliasAlucard 2009-11-09 kl. 08:38.
2009-11-09, 08:35
Medlem
Galahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.W
Men en syrian skulle aldrig dda sin syster om hon "typ" knullar ngon annan innan hon gift sig... Sen om det hnder, s hnder de fr att hennes bror kanske r en idiot, skulle lika grna kunna vara en svensk idiot som ddar sin syster fr att hans syster snodde hans jacka eller ntt...

En muslim drimot:

1. Hatar din flagga, fr att d e ett kors i den...

2. Hatar dina traditioner, jul, psk osv, fr att d e inte deras traditioner...

3. Dom skulle ogilla om en muslimsk tjej gifta sig med en svensk... Han mste d konvertera till islam...

4. Skulle Sverige g i krig med ett muslimsk stat s skulle ALLA muslimer bli motstndet inom Sveriges grnser...

5. Dom ter inte korv och ven nr det gller vanligt ktt s ska de vara halal, allts man mste med andra ord anpassa sig efter dom hela tiden...

6. G in till en moskee med ett kors ska vi se hur du ser ut efter du kommer ut, om du nu kommer ut...

Vi syrianer och svenskar r ganska lika tack vare vran religion, men kan hlla med att vi syrianer har ett annorlunda mentalitet, men d har alla som kommer frn medelhavet, spanjorer italienarna, greker osv...

Nog r det en massa problem med muslimer i Sverige men riktigt sdr svartvitt r det inte. Det str en massa knasiga saker i koranen men det gr det i vr gamla hederliga bibel ocks. Den strsta skillnaden r att muslimerna r oftare bokstavstrogna, dvs inte som kristna som vljer och gr om. Det finns en del av muslimerna som tycker att det vore bra att alla levde under sharialagar i Sverige men det r inte mnga som r srskilt engagerade i det. Religionen r ngot folk vnder sig till nr de knner sig vilsna och har det svrt, nr folk kommer hit till Sverige och fr det bra s rinner religionen av frr eller senare. Kolla p syrianerna som sagt! I de lnder som muslimerna som kommer till Sverige kommer ifrn betraktas kvinnor mer eller mindre som godelar att giftas bort med nn snubbe nr hon r 12, alla blser alla och ett liv r inte mycket vrt. mannen r kung i huset. Sen kommer de hit dr mannen r arbetsls, frugan gnller fr det r ju hans plikt att frsrja, ungarna skiter i vad farsan sger fr han r ju en jkla looser. Ungarna drar runt p stan och "skaffar" egna pengar. Farsan vldtar nn svensk brud fr att f knna p lite makt igen. Gubbarna hnger i mosken och snackar skit om hur bra allt hade varit med sharialagar istllet dr alla visste sin plats och de hade makten igen, de dricket te och knyter nven i fickan. Ungarna inser hur misslyckade de r i jmfrelse med alla andra och brjar punda. Varfr hnger folk ihop i gcng och brjar vifta mot de som inte "respekterar" dem? Fr att de knner sig smre sklart, knner du dig verlgsen s skiter du i vad andra tycker. Det hr var sklart en jkla verdrift, de flesta muslimer skter sig, de umgs i mosken, dricker te och glor p tv. Brkar med frugan och frsker hlla efter ungarna s gott det gr.

Ingen muslim jag har trffat har varit ett dugg nationalistisk, det r fresten emot islam. Jag har hrt mnga gnger att det inte finns en enda muslimsk stat (ungefr som kommunisterna sger att det aldrig har funnits en kommunistisk stat).

Jag har varit i en moske och jag r inte ngon som kritiserar religion frsiktigt. De var snarast extra vnliga fr att visa hur fint islam r.

Det r lite spnnande att du som syrian raljerar ver hur dliga muslimerna r nr du just har spenderat en massa tid p att argumentera med en massa frdomar och rasism mot dig sjlv.

Jag r fresten sjlv uppvuxen i Sdertlje och det r sant som sagts tidigare att mnga syrianer driver smfretag. Syrianerna arbetar i allmnhet hrt, de har hjlp av sina slktingar med pengar och annan hjlp. De gr jobb som inte mnga svenskar vill gra. Det r fritt fram att starta pizzeria eller frisrsalong men det r nd frre och frre svenskar som driver snt. Lt g att mycket snt r svarta pengar men det gller oavsett vem som driver.

Syrianer r ofta mer sjlvskra och framt n svenskar, de tar fr sig och tjnar pengar. Det funkar bra p mnga tjejer s d gr en del svenskar och knyter handen i fickan istllet fr att se och lra. Ren avundsjuka. Sen finns det gott om syrianer som gr runt och muckar, hotar med kusinerna och skrnar. De syns mycket mer n alla de syrianer som pluggar hrt, driver fretag, eller gr i kyrkan. Vissa syrianer r nstan verdrivet trevliga och dmjuka, som om de knner att de mste kompensera fr de som sticker ut. Eller s r de bara frsvenskade.

/GH
Senast redigerad av Galahan 2009-11-09 kl. 08:39. Anledning: stavfel
2009-11-09, 11:01
Medlem
G.Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Assyrier r syrianer (den inhemska etniska endonymen "suraya" kommer ifrn assurayu), syrianer dremot vill inte erknna att de r assyrier eftersom de r korkade religisa drar som inte frstr deras ursprung ifrn ett objektivt, vetenskapligt perspektiv (genetiskt allts). De brjar istllet hallucinera om det heliga arameiska Jesus-sprket, osv. Sjlvbedrgeri p hgsta niv. Kort och koncist sammanfattat s r syrianerna dumma i huvudet.

Det man kan sga, om man fr generalisera, r att syrianerna r den anti-intellektuella, reaktionra, progressiv-fientliga delen av den assyriska befolkningen. Bland annat misshandlade ett gng syrianer rtt s grovt en begvad assyrisk fotbollspelare nyligen, vilka jvla avskum.

Du e assyr och mr dligt p.g.a. frlusten mot Djurgrden igr...

Syrianer r inga Assyrier... Punkt slut, ls p lite...
2009-11-09, 11:16
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Jag kan med stolthet sga dig att jag aldrig varit p en enda AFF match i hela mitt liv. Och jag kommer nog aldrig g p varken Syrianska eller Assyriska matcher. Jag tittar inte p fotboll. Det r slseri p tid.
Citat:
Jag r nog mer plst n en anti-intellektuell pajas som du, vad gller den sakfrgan. Ni syrianer, r korkade. Ni frstr ingenting och ni r en skam fr era egna frfder.

Om det bara vore s vl, att ni syrianer inte vore assyrier. Dessvrre dock, i egenskap av att ni r anti-intellektuella hmoro (snor) hela bunten, r in ofrmgna att frst ert eget ursprung. ven om jag r skeptisk till min egen teori, s brjar jag nstan vertyga mig sjlv att det beror p ngon genetisk kortslutning i er primitiva reptilhjrna. Jag ser nmligen samma beteende bland de korkade psuedo-araberna, i Libanon och p andra hll, ljuga fr sig sjlva att de skulle vara araber.

Det mest ironiska i sdana hr sammanhang r att varken ni syrianer, eller pseudo-araberna i Levanten och Mesopotamien, frstr ett skit om ngot, minst av allt, ert eget ursprung.

Stt dig in i populationsgenetik och inse att ni inte r "aramer".

G.W, hur knns det att vara dum i huvudet? Jag kan sl vad mina pungkulor att det kommer drja dig 10 r frn och med idag, tills du frsttt att du har assyriskt pbr. Nr du vl gjort det, kommer du inse att du hela tiden var en syriansk idiot och att jag var mycket mer frstndig n vad du ngonsin varit.
Senast redigerad av EliasAlucard 2009-11-09 kl. 11:20.
2009-11-09, 11:17
Medlem
L0darens avatar
Citat:

Det hr r ju en annan grejj. Vi som kritiserar MENAkulturen hvdar bland annat att ni aldrig kan komma verens. Det r stamtnk till 100% och s fort en demokrati skall bildas s skall stammen prioriteras frst, landet sen. Detta leder till ett delat samhlle dr korruption och svgerpolitik frodas, vilket i vrsta fall leder till innebrdeskrig och total frstrelse av samhllet, som skedde i Libanon t.ex.

Nr inte ens assyrier/syrianer kan komma verens, hur fan ska vi f er att komma verens med muslimer och andra mnniskor? Mlet r ju trots allt ett integrerat samhlle dr alla ger och tar av varandra.

Nu tror jag inte jag p integration fr fem re men fr er som gr det s undrar jag hur detta skall lsas.
2009-11-09, 11:21
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Det hr r ju en annan grejj. Vi som kritiserar MENAkulturen hvdar bland annat att ni aldrig kan komma verens. Det r stamtnk till 100% och s fort en demokrati skall bildas s skall stammen prioriteras frst, landet sen. Detta leder till ett delat samhlle dr korruption och svgerpolitik frodas, vilket i vrsta fall leder till innebrdeskrig och total frstrelse av samhllet, som skedde i Libanon t.ex.

Nr inte ens assyrier/syrianer kan komma verens, hur fan ska vi f er att komma verens med muslimer och andra mnniskor? Mlet r ju trots allt ett integrerat samhlle dr alla ger och tar av varandra.

Nu tror jag inte jag p integration fr fem re men fr er som gr det s undrar jag hur detta skall lsas.
Tror du p "demokrati"? Fr vrigt, nr har du kommit med intellektuell kritik mot "MENAkulturen"?
2009-11-09, 11:27
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Tror du p "demokrati"? Fr vrigt, nr har du kommit med intellektuell kritik mot "MENAkulturen"?

Jag tror p en demokrati helt klart.

Angende det andra s frstr jag inte riktigt vad det har med min frgestllning att gra? I MENA lever ju stamkulturen frn medeltiden och bakt i hgsta grad idag. Att importera en stor mngd sdana mnniskor gr ju automatiskt att vi fr en stamkultur hr i Sverige, vilket du och GW bevisat rtt tydligt.

Min frga var ju hur mnniskor i Sverige skall kunna integreras nr inte ens syrianer/assyrier som nd i stort r samma folkgrupp inte kan komma verens?
Svara p det nu!
2009-11-09, 11:50
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Jag tror p en demokrati helt klart.
lol.
Citat:
Angende det andra s frstr jag inte riktigt vad det har med min frgestllning att gra?
Du hvdar att du kritiserar "MENAkulturen". Vad har du framfrt fr intellektuell kritik mot "MENAkulturen"? Jag frgar serist, av nyfikenhet.
Citat:
I MENA lever ju stamkulturen frn medeltiden och bakt i hgsta grad idag. Att importera en stor mngd sdana mnniskor gr ju automatiskt att vi fr en stamkultur hr i Sverige, vilket du och GW bevisat rtt tydligt.
Stamkultur finns ju dock redan i Sverige. Har alltid funnits. Annars hade det inte funnits en svensk folkstam.
Citat:
Min frga var ju hur mnniskor i Sverige skall kunna integreras nr inte ens syrianer/assyrier som nd i stort r samma folkgrupp inte kan komma verens?
Svara p det nu!
Det pgr och har pgtt ett tag nu, de senaste 30 ren eller s, en politisk-religis etnisk namnkonflikt inom den assyriska folkgruppen.

Delvis beror detta p politiska skl, att syrisk ortodoxa kyrkan, eftersom det r en ryggradsls rasfrrdarkyrka, har gett vika efter politiska ptryckningar frn anti-assyriska stater (t.ex. Turkiet och Syrien) och i ett frsk att hlla tillbaka den vxande assyriska nationalismen och blidka de anti-assyriska regimernas agenda, har den syrisk ortodoxa kyrkan, ljugit och indoktrinerat dess medlemmar att vi skulle vara aramer. Detta eftersom man var orolig fr politiska konsekvenser frn de rasfrrdiska arablakej-regimerna i Syrien och Irak (Baath allts), bland annat, att de skulle attackera kristna assyrier/syrianer om de brjade hvda deras inhemska rttigheter.

S syrisk-ortodoxa kyrkan har anspelat mycket p religisa knslor hos dess medlemmar. Man har t.ex. tagit till sig av de anti-assyriska inslagen i gamla (judiska) testamentet, man har betonat att Jesus talade arameiska, att vi tillhr Jesus folk eftersom vi talar arameiska, osv (det lustiga r att ingen syrian frstr den vst-arameiska dialekt Jesus talade, eftersom de sjlva talar en st-arameisk dialekt som r en hybrid/kreol variant av arameiska och akkadiska, se trd hr).

Grejen r, att medlemsbasen i syrisk-ortodoxa kyrkan, egentligen inte r korkade (semiter r faktiskt rtt s smarta egentligen), men eftersom de r anti-intellektuella idioter som inte kan tnka sjlva, kper de allt kyrkan sger utan kllkritik. De tnker inte lngre n deras semitiska kroknsa strcker sig. Sjlvbedrgeri r ett viktigt inslag bland syrianer att frneka deras assyriska ursprung. Vad de inte frstr, r att de som kallar sig assyrier, inte frnekar att de r "syrianer".

Ibland fr jag nstan knslan av att jag snackar med totalt inkompetenta idioter, nr jag frsker fra diskussion med syrianer om den hr saken. Du mste frst, L0daren, jag sjlv fick ingen "assyrisk nationalistisk" uppvxt, eller ngot sdant. Mina frldrar r inte det minsta etnocentriska och skiter fullstndigt i allt vad det dr handlar om. Allt de sagt till mig r att vr kyrkotillhrighet r syrisk-ortodox (morsan) och kaldeisk katolik (farsan), samt att vi inte r araber.

Utifrn detta brjade jag fr tv-tre r sedan kolla upp mina "rtter", s att sga. Jag hade ingen koll p hela det hr "assyrier/syrianer" tjafset, och "assyrier" var ngot helt frmmande fr mig. Efter att ha lst p Simo Parpola's (han r finne, frresten) utmrkta assyriologiska studier om mnet, frstod jag mycket snabbt vad hela den hr grejen handlade om:

http://www.jaas.org/edocs/v18n2/Parp...e%20-Final.pdf

Efter det har jag intresserat mig fr populationsgenetik, och det har blivit nnu tydligare att vi sannolikt r genuina assyrier (tyvrr, r ven syrianerna det), tminstone den strre delen av befolkningen. Visst har det frekommit en del genetiskt influx frn icke-assyrier under ren, men den strsta delen av befolkningen har sina rtter i norra Mesopotamien, och Anatolien-trakterna. Som exempel kan vi ta mitt Y-DNA (J1e), har enligt frska populationsgenetiska studier, uppsttt i Anatolien (se trd om det hr).

Det blir sledes jvligt frustrerande, nr jag lser syrianska skitungar skriva att de inte r assyrier och att assyrier inte finns. De frnekar deras egna frfder och mina frfder, de dr jvla krken.
Senast redigerad av EliasAlucard 2009-11-09 kl. 11:56.
2009-11-09, 12:02
Medlem
G.Ws avatar
Citat:
Jag kan med stolthet sga dig att jag aldrig varit p en enda AFF match i hela mitt liv. Och jag kommer nog aldrig g p varken Syrianska eller Assyriska matcher. Jag tittar inte p fotboll. Det r slseri p tid.Jag r nog mer plst n en anti-intellektuell pajas som du, vad gller den sakfrgan. Ni syrianer, r korkade. Ni frstr ingenting och ni r en skam fr era egna frfder.

Om det bara vore s vl, att ni syrianer inte vore assyrier. Dessvrre dock, i egenskap av att ni r anti-intellektuella hmoro (snor) hela bunten, r in ofrmgna att frst ert eget ursprung. ven om jag r skeptisk till min egen teori, s brjar jag nstan vertyga mig sjlv att det beror p ngon genetisk kortslutning i er primitiva reptilhjrna. Jag ser nmligen samma beteende bland de korkade psuedo-araberna, i Libanon och p andra hll, ljuga fr sig sjlva att de skulle vara araber.

Det mest ironiska i sdana hr sammanhang r att varken ni syrianer, eller pseudo-araberna i Levanten och Mesopotamien, frstr ett skit om ngot, minst av allt, ert eget ursprung.

Stt dig in i populationsgenetik och inse att ni inte r "aramer".

G.W, hur knns det att vara dum i huvudet? Jag kan sl vad mina pungkulor att det kommer drja dig 10 r frn och med idag, tills du frsttt att du har assyriskt pbr. Nr du vl gjort det, kommer du inse att du hela tiden var en syriansk idiot och att jag var mycket mer frstndig n vad du ngonsin varit.

Det enda jag inte frstr r varfr ALLA Assyrier attackera oss syrianer p de sttet???? Varfr hatar ni oss s mkt????

Det Assyriska riket styrdes som namnet antyder av Assyrier. Det var, trots kortlivat, ett vldigt mktigt rike. Det officiella sprket var till en brjan Akkadiska, men i och med att det levde Aramer dr (Syrianer), kom det officiella sprket fr det Assyriska riket med tiden att bli Arameiska (Syrianska). Spridningen av Arameiska fortsatte och blev ett lingua franca i hela mellanstern. Detta trots att Syrianer aldrig haft ett eget land. Idag r Arameiska ett utrotningshotat sprk, i och med att araber trngde bort det nr de ockuperade hela mellanstern, och brjade folkmorda Syrianer.

Idag talar Assyrier och Syrianer tv olika neo-arameiska dialekter. Jesus modersml var arameiska, och det finns en del som menar att han var Syrian, pga detta.

Aramer r beslktade med judar enligt gamla testamentet genom ngon gemensam frfader som hette Aram (drav namnet Aramer), och det Syrianska sprket r ven det, nra beslktat med Hebreiska.

Till exempel:

Shlomo (Arameiska).
Shlama (Assyriska).
Shalom (Hebreiska). Hur mnga gnger behvar skriva d hr, eller kopiera???

Vill dessvrre inte kalla dig fr ngon idiot... Hur gammal r du??
Senast redigerad av G.W 2009-11-09 kl. 12:05.
2009-11-09, 12:03
Medlem
L0darens avatar
Citat:
lol.Du hvdar att du kritiserar "MENAkulturen". Vad har du framfrt fr intellektuell kritik mot "MENAkulturen"? Jag frgar serist, av nyfikenhet.Stamkultur finns ju dock redan i Sverige. Har alltid funnits. Annars hade det inte funnits en svensk folkstam.Det pgr och har pgtt ett tag nu, de senaste 30 ren eller s, en politisk-religis etnisk namnkonflikt inom den assyriska folkgruppen.

text

MENAkultur r ett vitt begrepp d det innefattar en mngd lnder och geografiska omrden. Det finns en enorm skillnad i mnniskosyn, syn p demokrati, mentalitet, hur man lser konflikter, osv osv. Nr dessa vrldar mts s uppstr inget gott(integration) utan istllet ett avstndstagande(segregation) som leder till delade samhllen och i slutndan inbrdeskrig d olika grupperingar i samhllet krver mer inflytande, som exempelvis Libanon dr muslimerna fick alltmer inflytande och de kristna som var en majoritet fr ett par decennier sedan nu r en minoritet pga etnisk rensning osv.

Du fr grna dra likhetstecken mellan den stamkultur som rder i MENAomrdena och den stamkultur du hvdar finns hr i Sverige. Men jmfrelsen blir rtt ljlig och meningsls eller hur?

Din text i vrigt var intressant.
2009-11-09, 12:04
Medlem
G.Ws avatar
Citat:

Som sagt idioter finns i alla kulturer och folkslag... Som Elias hr bara bevisar...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in