Citat:
Ursprungligen postat av L0daren
Jag tror p en demokrati helt klart.
lol.
Citat:
Angende det andra s frstr jag inte riktigt vad det har med min frgestllning att gra?
Du hvdar att du kritiserar "MENAkulturen". Vad har du framfrt fr intellektuell kritik mot "MENAkulturen"? Jag frgar serist, av nyfikenhet.
Citat:
I MENA lever ju stamkulturen frn medeltiden och bakt i hgsta grad idag. Att importera en stor mngd sdana mnniskor gr ju automatiskt att vi fr en stamkultur hr i Sverige, vilket du och GW bevisat rtt tydligt.
Stamkultur finns ju dock redan i Sverige. Har alltid funnits. Annars hade det inte funnits en svensk folkstam.
Citat:
Min frga var ju hur mnniskor i Sverige skall kunna integreras nr inte ens syrianer/assyrier som nd i stort r samma folkgrupp inte kan komma verens?
Svara p det nu!
Det pgr och har pgtt ett tag nu, de senaste 30 ren eller s, en politisk-religis etnisk namnkonflikt inom den assyriska folkgruppen.
Delvis beror detta p politiska skl, att syrisk ortodoxa kyrkan, eftersom det r en ryggradsls rasfrrdarkyrka, har gett vika efter politiska ptryckningar frn anti-assyriska stater (t.ex. Turkiet och Syrien) och i ett frsk att hlla tillbaka den vxande assyriska nationalismen och blidka de anti-assyriska regimernas agenda, har den syrisk ortodoxa kyrkan, ljugit och indoktrinerat dess medlemmar att vi skulle vara aramer. Detta eftersom man var orolig fr politiska konsekvenser frn de rasfrrdiska arablakej-regimerna i Syrien och Irak (Baath allts), bland annat, att de skulle attackera kristna assyrier/syrianer om de brjade hvda deras inhemska rttigheter.
S syrisk-ortodoxa kyrkan har anspelat mycket p religisa knslor hos dess medlemmar. Man har t.ex. tagit till sig av de anti-assyriska inslagen i gamla (judiska) testamentet, man har betonat att Jesus talade arameiska, att vi tillhr Jesus folk eftersom vi talar arameiska, osv (det lustiga r att ingen syrian frstr den vst-arameiska dialekt Jesus talade, eftersom de sjlva talar en st-arameisk dialekt som r en hybrid/kreol variant av arameiska och akkadiska, se trd
hr).
Grejen r, att medlemsbasen i syrisk-ortodoxa kyrkan, egentligen inte r korkade (semiter r faktiskt rtt s smarta egentligen), men eftersom de r anti-intellektuella idioter som inte kan tnka sjlva, kper de allt kyrkan sger utan kllkritik. De tnker inte lngre n deras semitiska kroknsa strcker sig. Sjlvbedrgeri r ett viktigt inslag bland syrianer att frneka deras assyriska ursprung. Vad de inte frstr, r att de som kallar sig assyrier, inte frnekar att de r "syrianer".
Ibland fr jag nstan knslan av att jag snackar med totalt inkompetenta idioter, nr jag frsker fra diskussion med syrianer om den hr saken. Du mste frst, L0daren, jag sjlv fick ingen "assyrisk nationalistisk" uppvxt, eller ngot sdant. Mina frldrar r inte det minsta etnocentriska och skiter fullstndigt i allt vad det dr handlar om. Allt de sagt till mig r att vr kyrkotillhrighet r syrisk-ortodox (morsan) och kaldeisk katolik (farsan), samt att vi inte r araber.
Utifrn detta brjade jag fr tv-tre r sedan kolla upp mina "rtter", s att sga. Jag hade ingen koll p hela det hr "assyrier/syrianer" tjafset, och "assyrier" var ngot helt frmmande fr mig. Efter att ha lst p Simo Parpola's (han r finne, frresten) utmrkta assyriologiska studier om mnet, frstod jag mycket snabbt vad hela den hr grejen handlade om:
http://www.jaas.org/edocs/v18n2/Parp...e%20-Final.pdf
Efter det har jag intresserat mig fr populationsgenetik, och det har blivit nnu tydligare att vi sannolikt r genuina assyrier (tyvrr, r ven syrianerna det), tminstone den strre delen av befolkningen. Visst har det frekommit en del genetiskt influx frn icke-assyrier under ren, men den strsta delen av befolkningen har sina rtter i norra Mesopotamien, och Anatolien-trakterna. Som exempel kan vi ta mitt Y-DNA (J1e), har enligt frska populationsgenetiska studier, uppsttt i Anatolien (se trd om det
hr).
Det blir sledes jvligt frustrerande, nr jag lser syrianska skitungar skriva att de inte r assyrier och att assyrier inte finns. De frnekar deras egna frfder och mina frfder, de dr jvla krken.