2009-12-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
På N900 zoomar du på skärmen genom att snurra fingret medsols, och zoomar ut genom att snurra motsols.
Aa fast problemet e att man måste snurra så många varv... 4 varv för o zooma max... fast o andra sidan så kommer dom nog o fixa d med så att man får välja zoom metod själv....
Citera
2009-12-05, 21:55
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengbeng
Aa fast problemet e att man måste snurra så många varv... 4 varv för o zooma max... fast o andra sidan så kommer dom nog o fixa d med så att man får välja zoom metod själv....

Det går ju zooma igenom att "tapa" på skärmen också om du missade det.
Sedan går allt att ändra på N900 om man är van att gräva i config filer och andra saker eller vänta på att andra gör det och lägger upp.

Sedan är jag rätt säker på att N900 kommer va det mest överlägsna mobilen på alla aspekter då det kommer portas hejvilt med dekstop program ifrån desktop Linux. Har läst att t.e.x Gimp och andra gosigheter finns redan till N900 and more to come.
Citera
2009-12-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengbeng
Nee d va den spelaren som kommer med jag använde...
Var kan man ladda ner VLC...?
Jag har bara skrivit positiva grejer med den här mobilen så här kommer några grejer som jag stör mej på...

*Om du lyssnar på musik medans du surfar så kan du inte sänka med +- knapparna utan den zoomar då...

*Eftersom den saknar portrait mode så måste man i princip använda 2 händer, kan va jobbigt när man e ute o bara har en hand fri...

*Avsaknad av MMS

*Snurrzoomen som man använder när man surfar e värdelös(man får snurra som en galning för o komma någonstans...) , dom borde kört på "knipzoom" ala iphone...

*Avsaknad av Spotify

Dom flesta grejer jag tog upp kommer/e redan fixade o inget dealbreaker för mej alla fall...

- Håller med om den där volym vid surfning. Borde finnas möjlighet att switcha om man t.ex håller in Fn knappen.
För jag gillar verkligen att använda volym knappen för zoomning.

- Snurrningen funkar nog men gillar fasta knappar till sådant.

- mms bryr jag mig inte om, har aldrig skickat ett ens

- Spotiy använder jag inte heller. Har aldrig förståt mig på vad som är så bra med det.

- Märkligt nog har jag inte saknat potrait mode. Iofs kan det bero på att jag inte har någon riktigt data anslutningen ännu utan surfar endast då jag har tillgänglighet till wlan.

- En sak jag dock skulle vilja ha är en snabb genväg till telefon delen på så många ställen som möjligt. Powerknappen är bra men skulle vilja ha de ännu närmare

Köpte min i Finland i fredas. På samma gång passa jag på att kika på X6 och måste säga jag gillar resistiv mer än kapacitiv.
Citera
2009-12-05, 22:14
Medlem
derbicoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iceen
Köpte min i Finland i fredas. På samma gång passa jag på att kika på X6 och måste säga jag gillar resistiv mer än kapacitiv.

Vad är skillnaden mellan dessa två grejer du nämde? upplys en som inte kan tack!
Citera
2009-12-05, 22:26
Medlem
kurt4ns avatar
Asså, det går att zooma på olika sätt i N900.

1. Cirkelrörelse med fingret
2. Volymknappen
3. Dubbelklicka på skärmen

Alla dessa finns redan!
Citera
2009-12-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derbicooling
Vad är skillnaden mellan dessa två grejer du nämde? upplys en som inte kan tack!

Kapcitiv skärm är sådan som ett visst äpple har. Där räcker det med att man rör med fingret så reagerar skärmen. Dock funkar de inte med nagel, handskar, stylus och så vidare.

Resistiv kräver att du trycker för att den skall reagerar, n900 har dock verkligen bra respons så de krävs inte mycket för den skall reagera. Här funkar de att vidrör med vad som helst.

Mest negativa med resistiv skärm är att den måste göras så tunn om man skall få bra respons vilket gör den repkänslig.

Båda har alltså sina bra och dåliga sidor.
Citera
2009-12-05, 23:07
Medlem
derbicoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iceen
Kapcitiv skärm är sådan som ett visst äpple har. Där räcker det med att man rör med fingret så reagerar skärmen. Dock funkar de inte med nagel, handskar, stylus och så vidare.

Resistiv kräver att du trycker för att den skall reagerar, n900 har dock verkligen bra respons så de krävs inte mycket för den skall reagera. Här funkar de att vidrör med vad som helst.

Mest negativa med resistiv skärm är att den måste göras så tunn om man skall få bra respons vilket gör den repkänslig.

Båda har alltså sina bra och dåliga sidor.

Okej tack för ett bra och utförligt svar!

Jag uppfattade det utifrån din text att på N900 är det resistiv skärm?
Citera
2009-12-05, 23:21
Medlem
kurt4ns avatar
Citat:
Okej tack för ett bra och utförligt svar!

Jag uppfattade det utifrån din text att på N900 är det resistiv skärm?

Korrekt..
Och fördelen är precision och att den fungerar i kallt väder, nackdelen är en repbar skärm som inte klarar multitouch osv. Kolla denna videon så ser du en fet nackdel med kapacitiv: http://www.youtube.com/watch?v=n-c1Mq7uq8A

Har man kapacitiv så måste UI't vara gigantiskt för att vara användbart.
Citera
2009-12-05, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt4n
Korrekt..
Och fördelen är precision och att den fungerar i kallt väder, nackdelen är en repbar skärm som inte klarar multitouch osv. Kolla denna videon så ser du en fet nackdel med kapacitiv: http://www.youtube.com/watch?v=n-c1Mq7uq8A

Precis Transport Tycoon installera jag för några timmar sedan. Den är dock i för tidigt beta stadie ännu för att vara roligt att spela på n900
Mitt gamla favoritspel
Citera
2009-12-05, 23:41
Medlem
derbicoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt4n
Korrekt..
Och fördelen är precision och att den fungerar i kallt väder, nackdelen är en repbar skärm som inte klarar multitouch osv. Kolla denna videon så ser du en fet nackdel med kapacitiv:

haha den där filmen såg inte så rolig ut.

Sen en fråga det där med multitouch är det alltså när man zoomar så där konstigt med fingrarna eller vad är det egentligen?
Citera
2009-12-06, 00:09
Medlem
antezzzs avatar
Citat:
Sen en fråga det där med multitouch är det alltså när man zoomar så där konstigt med fingrarna eller vad är det egentligen?

Multitouch är vad det låter som, när man kan använda fler fingrar på skärmen samtidigt som används ibland annat som du sa till att "zooma konstigt med fingrarna" men går att använda till andra saker med.

Känns bara som overkill, man har ju bara en mus på datorn och inte behöver man en till?
Citera
2009-12-06, 00:37
Medlem
derbicoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antezzz
Multitouch är vad det låter som, när man kan använda fler fingrar på skärmen samtidigt som används ibland annat som du sa till att "zooma konstigt med fingrarna" men går att använda till andra saker med.

Känns bara som overkill, man har ju bara en mus på datorn och inte behöver man en till?

Okej tack för svaret !

Hoppas N900 har T9 och allt så att den föreslår ord osv ? (Vet inte om T9 bara är för knappsats mobiler)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in