2009-11-25, 17:55
Medlem
hxhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raddical
Du har en jävligt bra poäng där, me nvarför har man inte tryckt i en snapdragon processor ? hade ju varit så galet najs

Porta program från linux direkt till telefonen säger du, är inte direkt insatt i linux men har en den datorvana, vad krävs för att man ska kunna göra detta då ?

Lutar åt en n900 för tillfället, har dock aldrig ägt en telefon med tangetbord. är detta trevligt ?

Är själv inte direkt programerings geni men om man säger såhär dom program som finns till linux som t ex internetverktyg, chat program, spel (små ofc), wlan verktyg osv ja de som man använder på en vanlig dator kan med enkelhet programmeras om till telefonen om nu hårdvaran klarar av de. Och sen är de communityn som tillverkar egna applikationer just för telefonen och de behöver inte komma och få sitt program signerat för att behöva släppa de fritt, som de är nu på Symbian OS. Så friheten är enormt stor både för användare och programmerare.

Sen att mobilen vad jag läst men är inte säker kan agera som usb host som jag har fått i uppfattning av att man kan t ex koppla in skrivare eller dyl med usb anslutning och ja göra de man ska, någon får rätt mig om jag har fel

Tror de är riktigt nice med QWERTY tangentbordet har själv inte haft någon lur med de så ska bli intressant och kännas vid.

Ja de finns Spotify till linux antingen installerar man Wine och kör de alltså använder Wine som en emulator för att kunna köra win32 program.
Eller så kan man köra Despotify dock så fungerar den bara om man har premium.
Senast redigerad av hxh 2009-11-25 kl. 17:58.
Citera
2009-11-25, 17:59
Medlem
Sauce-Bamps avatar
Citat:
Okej, du verkar veta det bättre än mig. men 600Mhz vs 1Ghz, look at the numbers!

Spotify finns till linux hoppas jag?
Antar att vi har en annan Svensson här , allt handlar inte om mhz och ghz.
Senast redigerad av Sauce-Bamp 2009-11-25 kl. 18:03.
Citera
2009-11-25, 18:09
Medlem
raddicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sauce-Bamp
Antar att vi har en annan Svensson här , allt handlar inte om mhz och ghz.

SVENSSON?! jag känner mig högst förolämpad! Jag vet mycket väl att det inte bara handlar om mhz och ghz

Man läser ju faktiskt en teknisk linje

Men jag är även inte insatt i dessa processorerna, hade du frågat mig om en vanlig dator processor hade jag vetat mer
Citera
2009-11-25, 18:10
Medlem
raddicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hxh

Är själv inte direkt programerings geni men om man säger såhär dom program som finns till linux som t ex internetverktyg, chat program, spel (små ofc), wlan verktyg osv ja de som man använder på en vanlig dator kan med enkelhet programmeras om till telefonen om nu hårdvaran klarar av de. Och sen är de communityn som tillverkar egna applikationer just för telefonen och de behöver inte komma och få sitt program signerat för att behöva släppa de fritt, som de är nu på Symbian OS. Så friheten är enormt stor både för användare och programmerare.

Sen att mobilen vad jag läst men är inte säker kan agera som usb host som jag har fått i uppfattning av att man kan t ex koppla in skrivare eller dyl med usb anslutning och ja göra de man ska, någon får rätt mig om jag har fel

Tror de är riktigt nice med QWERTY tangentbordet har själv inte haft någon lur med de så ska bli intressant och kännas vid.

Ja de finns Spotify till linux antingen installerar man Wine och kör de alltså använder Wine som en emulator för att kunna köra win32 program.
Eller så kan man köra Despotify dock så fungerar den bara om man har premium.

Tack för ett mycket matnyttigt inlägg. Tror jag hänger med lite mer nu, får väll kolla in några maemo forum för att lära mig ännu lite mer

Men denna telefonen käns just nu jävligt mycket hetare än x10an.

Får väll hoppas den dyker upp i Sverige inom kort !
Citera
2009-11-25, 19:57
Medlem
Sauce-Bamps avatar
Citat:
SVENSSON?! jag känner mig högst förolämpad! Jag vet mycket väl att det inte bara handlar om mhz och ghz

Man läser ju faktiskt en teknisk linje

Men jag är även inte insatt i dessa processorerna, hade du frågat mig om en vanlig dator processor hade jag vetat mer
Menade inget illa.

Finns dock mycket intressant läsning angående Snapdragon och Cortex A8, och dom är ganska lika.
Hittade också det här; OMAP3430 - 600 MHz ARM Cortex A8 + PowerVR SGX 530 GPU + 430MHz C64x+ DSP + ISP (Image Signal Processor)
Så det borde betyda att OMAP3430 har 1030mhz och men dom marknadsför den endast som 600mhz.
Rätta mig gärna om jag har fel
Citera
2009-11-25, 20:08
Medlem
raddicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sauce-Bamp
Menade inget illa.

Finns dock mycket intressant läsning angående Snapdragon och Cortex A8, och dom är ganska lika.
Hittade också det här; OMAP3430 - 600 MHz ARM Cortex A8 + PowerVR SGX 530 GPU + 430MHz C64x+ DSP + ISP (Image Signal Processor)
Så det borde betyda att OMAP3430 har 1030mhz och men dom marknadsför den endast som 600mhz.
Rätta mig gärna om jag har fel

Du sårade mig

Det där ser ju högst intressant ut, ska forska lite i det kan ju bero på att en så högt klockad processor drar nog en hel del batteri.

Förövrigt, jag har bara sett bilder på engelska tangentbord där åäö inte finns med, någon som vet hur dom kommer göra med dessa ? för om man måste trycka på en FN eller "second" knapp varje gång man ska skriva en av dessa bokstäverna blir det ju sjukt drygt. Det drar ner det hela jävligt mycket för mig
Citera
2009-11-25, 20:22
Medlem
hxhs avatar
Citat:
Du sårade mig

Det där ser ju högst intressant ut, ska forska lite i det kan ju bero på att en så högt klockad processor drar nog en hel del batteri.

Förövrigt, jag har bara sett bilder på engelska tangentbord där åäö inte finns med, någon som vet hur dom kommer göra med dessa ? för om man måste trycka på en FN eller "second" knapp varje gång man ska skriva en av dessa bokstäverna blir det ju sjukt drygt. Det drar ner det hela jävligt mycket för mig

De kommer finnas med de kommer ändra layouten lite, så piltangenterna kommer vara vänster/upp och höger/ner så de får plats med åäö
Citera
2009-11-25, 20:32
Medlem
raddicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hxh
De kommer finnas med de kommer ändra layouten lite, så piltangenterna kommer vara vänster/upp och höger/ner så de får plats med åäö

aah sweet!

känns ju som om piltangenterna kommer användas relativt sällan ändå.

såg även någon som lirade Quake live på sin n900, fy faaaan vad coolt säger jag bara!
Citera
2009-11-25, 20:36
Medlem
Zinkys avatar
Citat:
Du sårade mig

tycker det fungerar bra på htc annars.
Citera
2009-11-25, 20:38
Medlem
raddicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinky
tycker det fungerar bra på htc annars.

Även om man skriver en 50-100 sms om dagen ? Kanske är en vanesak isf
Citera
2009-11-25, 20:57
Medlem
derbicoolings avatar
Citat:
Även om man skriver en 50-100 sms om dagen ? Kanske är en vanesak isf

Vänta på att den svenska släpps
Citera
2009-11-25, 21:00
Medlem
raddicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derbicooling
Vänta på att den svenska släpps

Jo, det är väll klart jag ska göra det. men undrade om det var så på den svenska med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in