2010-08-18, 05:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fielderradicle
Jag tyckte att den blev fruktansvärt varm och batteriet tog slut på ett par timmar när man kollade film när jag klockade den.

Så jag återställde original.

Det finns guider hur du gör för att flasha om den via windows, fungerar dock bara med x86-versioner än så länge.

http://thehandheldblog.com/2010/04/04/how-to-overclock-the-nokia-n900/

Det är det bästa sättet att använda sig av, ändrar volten och allt, fungerar även efter omstart.

Kommandona fungerar dock inte rakt av då dom är anpassade till Amerikanska operativsystem, så du får ändra sökvägarna manuellt i cmd.

Har du någon erfarenhet alls av programering så löser det sig.

Grymt, precis den sidan jag letade efter! Stort tack!
Jag ska köra en dag med luren klockad för att se hur den är. Mobilen blir ju stört varm när jag talar i telefon utan att ha klockat den, så jag är lite orolig för hur varm den kan tänkas bli när den nu är ännu snabbare. Jag läste att när du klockar mobilen så finns det en bugg vilket är att den konstant kör på 600mhz när du talar i telefon. Så jag får se hur det känns imorgon.

Men tack för hjälpen! Ska titta pådet imorgon, uppskattas att du svarade så snabbt!
Citera
2010-08-18, 05:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Jag ska köra en dag med luren klockad för att se hur den är. Mobilen blir ju stört varm när jag talar i telefon utan att ha klockat den, så jag är lite orolig för hur varm den kan tänkas bli när den nu är ännu snabbare. Jag läste att när du klockar mobilen så finns det en bugg vilket är att den konstant kör på 600mhz när du talar i telefon. Så jag får se hur det känns imorgon.

Men tack för hjälpen! Ska titta pådet imorgon, uppskattas att du svarade så snabbt!

Kolla mina edits innan du gör något!
Dessutom blev den väldigt buggig både i 1000 och 900mhz och låste sig och bettede sig allmänt konstigt, förutom det faktum att man kunde steka ägg på den när man kollade film och använde wifi:n.
Citera
2010-08-18, 14:57
Medlem
hxhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08

Kan ju annars rekommendera CPUFreqUI med Enchanced Kernel eller vad de nu hetter, visst den återklockas varje gång mobilen startar om men du överklockar enkelt genom att öppna applikationen
och dra upp till 900Mhz igen, sök på Maemo forumet kommer inte ihåg vart jag hittade den men de finns.
Citera
2010-08-22, 10:36
Medlem
Flytarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trakc
Hej!
Är det någon som vet något program man kan blocka enskila telefonnummer från att ringa till en? Programmet kan gärna vara gratis eller om det kostar spelar ingen roll.

/Trakc

http://maemobriefs.blogspot.com/2010/02/pycallblocker-block-incoming-calls.html
Citera
2010-08-22, 20:24
Medlem
Belsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fielderradicle
Jag tyckte att den blev fruktansvärt varm och batteriet tog slut på ett par timmar när man kollade film när jag klockade den.

Så jag återställde original.

Det finns guider hur du gör för att flasha om den via windows, fungerar dock bara med x86-versioner än så länge.

http://thehandheldblog.com/2010/04/04/how-to-overclock-the-nokia-n900/

Det är det bästa sättet att använda sig av, ändrar volten och allt, fungerar även efter omstart.

Kommandona fungerar dock inte rakt av då dom är anpassade till Amerikanska operativsystem, så du får ändra sökvägarna manuellt i cmd.

Har du någon erfarenhet alls av programering så löser det sig.

Kom ihåg att om ni ångrar er och vill flasha om den till original så försvinner alla personliga inställningar, nedladdade program från extras-devel mm, mm.

Då får man sitta en halv dag och göra om allt.

Nu får ni ge er, det behövs inte flashas om eller krånglas, det tar 20 minuter max att klocka om den och kan göras helt från telefonen utan att röra en dator.

http://wiki.maemo.org/Kernel_Power

Där står allt man behöver veta, man installerar kernel från applications-manager, samt rootsh. Sen skriver man in vilken klockning man vill ha i x-terminal, "sudo kernel-config load ideal", ideal är en färdig inställning jag kör. Jag får bättre prestanda, bättre batteri och har inte haft några buggar.
Efter man provkört och är nöjd med hur det fungerar skriver man "sudo kernel-config default ideal
" för att spara så den inställningen är kvar när man bootar.
Citera
2010-08-24, 00:27
Avslutad
Jag skall inhandla en n900 imorgon, och köra in Archlinux på den.
Något jag skall se upp med, någon som har gjort det tidigare?
Citera
2010-08-24, 03:22
Medlem
ciones avatar
Var ett tag sedan jag ägde en N900, har den fått MeeGo ännu (är inte med i svängarna när det gäller Nokia längre)?
Citera
2010-08-24, 07:44
Medlem
Belsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cione
Var ett tag sedan jag ägde en N900, har den fått MeeGo ännu (är inte med i svängarna när det gäller Nokia längre)?

Första versionerna för utvecklare och modiga beta-testare.
Citera
2010-08-25, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Belseb
Nu får ni ge er, det behövs inte flashas om eller krånglas, det tar 20 minuter max att klocka om den och kan göras helt från telefonen utan att röra en dator.

http://wiki.maemo.org/Kernel_Power

Precis!
Det funkar oftast utan att flasha om.
Här är det!
http://wiki.maemo.org/Kernel_Power#Deinstallation

Följ instruktionerna EXAKT, så kommer det att fungera.
Det tog mig ett gäng försök.. tills jag började fundera på vad fan jag gör för fel, och då såg jag att det saknades ett bindesträck i ett av kommandona. Men efter dom tre lätta stegen vilket tog två minuter, så var jag klar.

Så jag återställde till orginal.

Varför gjorde jag det?
Jo, för jag hade fått för mig att "File transfer" programmet skulle fungera då, vilket det inte gjorde.
En annan anledning var att när jag körde mobilen klockad, så hackade det i skype när jag pratade med någon. Så nu kör jag i orginal-läge för att se om det funkar bättre. Annars klockar jag tillbaka.
Jag körde på 850mhz och batteritiden var avsevärt bättre för mig. Men jag ändrade aldrig någon volt eller så, klockade bara upp den.

Men ska se om skype fungerar bättre nu, om den inte gör det så kan jag lika gärna klocka upp den igen till 850, och installera advanced power kernel igen, eftersom filetransfer inte fungerade för mig med nokias kernel.
Citera
2010-08-27, 14:26
Medlem
N900 kostar nu bara 3333kr på elgiganten.se. Längtar tills min nybeställda n900 kommer =).
Citera
2010-08-27, 14:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sochma
N900 kostar nu bara 3333kr på elgiganten.se. Längtar tills min nybeställda n900 kommer =).
Yes. Köpte en hel hög till vänner och bekanta.
Citera
2010-08-29, 20:34
Medlem
Sista_Bossens avatar
Tjoho! Min touchscreen var trasig, så jag lämnade in den på reparation.
Fick tillbaks den i Fredags, fungerade bättre än tidigare.
Nu pajjade skiten igen.
Bitter som fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in