2010-02-09, 23:48
Medlem
w8m8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w8m8
Nån som lyckats koppla ihop sin Live Mail med Mail for Exchange programmer i N900?

Löste det genom att välja hotmail inställningarna i de färdiga inställningarna och endast ändra e-mail adressen och Titeln på anslutningen. Så funkar det finfint!
Citera
2010-02-10, 21:39
Medlem
Thundershits avatar
Jag har två frågor som jag gärna vill ha reda på innan jag bestämmer mig om jag ska köpa en ny/vilken telefon.

1. Hur är det med applikationer med mera? Finns samma som till iphone till Nokias?
2. Kan man ersätta deras förinstallerade program med egna, genom att ladda ner?
Citera
2010-02-10, 21:53
Bannlyst
Borde det inte vara möjligt att ha en spotify-klient UTAN premium? Då det inte är deras egen mjukvara samt att det är mer en liten dator än en telefon?
Citera
2010-02-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thundershit
Jag har två frågor som jag gärna vill ha reda på innan jag bestämmer mig om jag ska köpa en ny/vilken telefon.

1. Hur är det med applikationer med mera? Finns samma som till iphone till Nokias?

1. Förutom Ovistore som är väldigt fattigt finns det http://maemo.org/downloads/Maemo5/ går du in på talk, sedan blädrar ner till application, media, themes osv hittar du mera info.
Det är så tusans svårt till veta vad man skall svara på den där frågan. Nej det finns inte 1 miljon program som funkar direkt. Men det finns 2miljoner om inte mera som funkar om du kan programera.
Annars rör det sig väll kring ca 500 idag men växer varje dag.

2. Ja, det är dock väldigt lite orginal installerat. De finns program som gör att du t.ex kan välja en annan webläsare som std. (ser iofs ingen nytta då det inte finns någon ännu som är bättre än orginal men det går)
Citera
2010-02-10, 22:18
Medlem
Thundershits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iceen
1. Förutom Ovistore som är väldigt fattigt finns det http://maemo.org/downloads/Maemo5/ går du in på talk, sedan blädrar ner till application, media, themes osv hittar du mera info.
Det är så tusans svårt till veta vad man skall svara på den där frågan. Nej det finns inte 1 miljon program som funkar direkt. Men det finns 2miljoner om inte mera som funkar om du kan programera.
Annars rör det sig väll kring ca 500 idag men växer varje dag.

2. Ja, det är dock väldigt lite orginal installerat. De finns program som gör att du t.ex kan välja en annan webläsare som std. (ser iofs ingen nytta då det inte finns någon ännu som är bättre än orginal men det går)

Jag kan inte programera kan jag börja att säga, och är inte någon värsting på IT för den delen heller (kan väll kanske lite mer än normalt men).

1.Jag tänker på all reklam med mera man hör om företag som lägger ut olika applikationer till iPhone, till exempel Spotify, GPS företag, nyhetssiter. Är det bara att iPhone har fått en så stor andel att dom väljer att kalla handdatorer/surfmobiler till just iPhone? Eller ger dom ut sina applikationer till alla olika märken/mobil-OS? (var väll något liknande jag frågade först, men förstod inte riktigt )

2. I och med att det är nya OS finns det väll inte så mycket program till dom? Som att Linus har en bråk del fungerande program i jämförelse till Windows? Eller?
Citera
2010-02-10, 22:23
Medlem
Struttens avatar
Citat:
1.Jag tänker på all reklam med mera man hör om företag som lägger ut olika applikationer till iPhone, till exempel Spotify, GPS företag, nyhetssiter. Är det bara att iPhone har fått en så stor andel att dom väljer att kalla handdatorer/surfmobiler till just iPhone? Eller ger dom ut sina applikationer till alla olika märken/mobil-OS? (var väll något liknande jag frågade först, men förstod inte riktigt )

Jag skulle säga att det är en kombination av att Apple är fantastiskt duktiga på att hypa sina produkter, vilket gör att utvecklarna tror att alla har iphone (trots att de är väldigt små på mobilmarknaden), att de var tidigt ute med en seriös programbutik och att de är väldigt bra på att hjälpa utvecklarna till att utveckla programmen.
Citera
2010-02-11, 00:31
Medlem
w8m8s avatar
Citat:

På N900 kan man ju söka program o apps med programhanteraren också, icke att förglömma. Satt o tanka apps hela gårdagen.

2. Ja du kan ersätta deras program med andra, t.ex. kan du få in en fullt fungerande firefox webbläsare anpassad för maemo, med ännu fler apps till just läsaren. Om jag fattat det hela rätt.
I grunden så pluggar jag till .NET programmerare, och kan inte mycket alls om om Linux världen, men damn, denna mobil har "go" i sig verkligen...

Sen är faktum att denna mobil inte börjat släppas på allvar än till butikerna... Så att jämföra apps med iphone som var grundaren till datatelefoner är som att jämföra en 286:a med dagens datorer känns det som...
Citera
2010-02-11, 06:45
Medlem
1C0NSs avatar
Tjena, har lite frågor om N900. Telefonen har ju Spotify & skype, kan man använda dom programmen gratis?
Vad jag sett / hört så är ju skype via IP:en, undrar dock om det blir gratis till telefonen om man inte har t.ex tillgång till internet om man skulle vara ute på stan?

Spotify måste man köpa premium till men är det gratis efter att man gjort det? Man behöver inte vara uppkopplad (och betala för det) för att få använda det?

Kan säga att jag inte är någon höjdare på telefonen, är den svår att använda o installera i allmänhet?
Om den är det hoppas jag att man förstår instruktionsboken hehe.

/IC0NS
Citera
2010-02-11, 09:15
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1C0NS
Tjena, har lite frågor om N900. Telefonen har ju Spotify & skype, kan man använda dom programmen gratis?
Vad jag sett / hört så är ju skype via IP:en, undrar dock om det blir gratis till telefonen om man inte har t.ex tillgång till internet om man skulle vara ute på stan?

Spotify måste man köpa premium till men är det gratis efter att man gjort det? Man behöver inte vara uppkopplad (och betala för det) för att få använda det?

Kan säga att jag inte är någon höjdare på telefonen, är den svår att använda o installera i allmänhet?
Om den är det hoppas jag att man förstår instruktionsboken hehe.

/IC0NS

Skype är helt integrerat, men det är inte så att telefonen hittar på en gratis internetuppkoppling. Du måste givetvis koppla upp dig för att kunna använda skype. Är du ute på stan får du använda 3g-nätet.

Spotify har ingen officiell klient. Än. De som finns har inte offline-läge.

Själv har jag inte ens börjat ge mig in på att modda telefonen på de avancerade sätt som finns, utan nöjt mig med att ladda ner små program som gör det åt mig= jag tycker att den är väldigt lätt att komma igång med, och du får ut sjukt mycket av telefonen utan att behöva kunna mycket alls från början. Jag kan alltid rekommendera talk.maemo.org Det finns en del riktigt, riktigt duktiga snubbar där, men du måste kunna engelska iallafall hyggligt bra för att kunna ha glädje av dem.
Citera
2010-02-11, 14:44
Medlem
1C0NSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Skype är helt integrerat, men det är inte så att telefonen hittar på en gratis internetuppkoppling. Du måste givetvis koppla upp dig för att kunna använda skype. Är du ute på stan får du använda 3g-nätet.

Spotify har ingen officiell klient. Än. De som finns har inte offline-läge.

Själv har jag inte ens börjat ge mig in på att modda telefonen på de avancerade sätt som finns, utan nöjt mig med att ladda ner små program som gör det åt mig= jag tycker att den är väldigt lätt att komma igång med, och du får ut sjukt mycket av telefonen utan att behöva kunna mycket alls från början. Jag kan alltid rekommendera talk.maemo.org Det finns en del riktigt, riktigt duktiga snubbar där, men du måste kunna engelska iallafall hyggligt bra för att kunna ha glädje av dem.

När man nu använder ett 3G-nät kostar det eller är det gratis att använda i stadsmiljö? Låt oss säg att jag åker runt i Stockholms innerstad, kan jag snacka i skype hejvilt utan att betala en krona då?

Förstog inte vad du menade med Spotify där, det kostar alltså vanlig internet-taxa eller?
Citera
2010-02-11, 14:52
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1C0NS
När man nu använder ett 3G-nät kostar det eller är det gratis att använda i stadsmiljö? Låt oss säg att jag åker runt i Stockholms innerstad, kan jag snacka i skype hejvilt utan att betala en krona då?

Förstog inte vad du menade med Spotify där, det kostar alltså vanlig internet-taxa eller?
Att använda 3G-nätet för att koppla upp sig mot internet, för att använda tex skype, kostar pengar. Olika operatörer har olika erbjudanden, men ingen bjuder på någon internetuppkoppling.
Citera
2010-02-11, 15:39
Medlem
1C0NSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Att använda 3G-nätet för att koppla upp sig mot internet, för att använda tex skype, kostar pengar. Olika operatörer har olika erbjudanden, men ingen bjuder på någon internetuppkoppling.

Hm okej. Får väl kolla upp priser för Comviq då. Är student, har inte råd att lägga ner pengar på internet uppkoppling på telefonen för att man har tråkigt på bussen som åker i 10minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in