2022-08-30, 17:15
  #2905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
43k usd enligt denna.
https://www.globalsecurity.org/military/library/budget/fy2000/dot-e/army/00gmlrs.html
Sedan tillkommer själva fordonet/systemet.
Fast de når "bara" 60 km vilket inte är så mycket mer än Archer.


Det är förstås betydligt dyrare per enhet än HIMARS. Vet du vilken variant av RBS15 det gäller?
Det er RBS15 Mk3.

https://www.naval-technology.com/news/germany-fires-rbs15-land-target/
Citera
2022-08-30, 17:25
  #2906
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det er RBS15 Mk3.

https://www.naval-technology.com/news/germany-fires-rbs15-land-target/
De kan träffa mål på över 200 km. Då behöver vi jämföra med lite dyrare HIMARS raketer.

Jag fick intrycket av komplementet till Archer var raketer som går 50-100 km och är relativt billiga. RBS 15 Mk. I ligger på 70 km och borde kunna fylla denna roll. Fast kostar de 10M sek så blir det snabbt dyrt att skjuta med..
Citera
2022-08-30, 17:48
  #2907
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
De kan träffa mål på över 200 km. Då behöver vi jämföra med lite dyrare HIMARS raketer.

Jag fick intrycket av komplementet till Archer var raketer som går 50-100 km och är relativt billiga. RBS 15 Mk. I ligger på 70 km och borde kunna fylla denna roll. Fast kostar de 10M sek så blir det snabbt dyrt att skjuta med..
Dessutom är väl HIMARS-raketerna GPS-styrda, medan RBS 15 har egen radar och "smart" target system för att kunna ignorera skenmål?
Citera
2022-08-30, 19:16
  #2908
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Har Tyskland verkligen imponerat när det gäller det här med "leveranssäkerhet" på sistone?

Förstår vad du är ute efter, men vi skulle utan några större problem få tillverka egen ammunition också.
Citera
2022-08-30, 20:35
  #2909
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Till det kan fogas att all am till HIMARS måste tillverkas i USA. Visst behöver vi rakart men vi ska inte snöa in just på det systemet, det finns bra europeiska alternativ som medger en större leveranssäkerhet vad gäller raketerna. Sedan måste det såklart vägas in säkerhetspolitiska överväganden, men det väger väl lättare nu när vi ska gå med i NATO och inte behöver upprätthålla en egen transatlantisk länk.

Angående Archer vore det utmärkt om en bataljon skulle skickas österut.
Vilket Europeiskt rakart tänker du på?
Citera
2022-08-30, 20:56
  #2910
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Vilket Europeiskt rakart tänker du på?
MARS II eller T-122 till exempel.
Citera
2022-08-30, 21:37
  #2911
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
HIMARS verkar inte vara så "enkla" raketer de heller. Hittade en källa som anger 150k USD per raket. Så det är inget man skjuter iväg på måfå som Ryssarna gör med sina oguidade raketer. Hittar som sagt inget pålitligt pris på RBS 15. Kan du slå ut en trupptransport, pansarvagn eller liknande med en robot så är det rent matematiskt värt skottet. Även om det hade varit billigare om du kunnat skjuta med artilleri.

Jag kanske är ute och cyklar men jag tyckte det såg ut som några soldater hade riggat rbs 15 på en klippa i somras. Hela lösningen blir billigare om man inte behöver ett fordon.
Robot 15, alltså själva grejen som flyger iväg, väger över ett halvt ton, det du såg på klippan var antagligen amfibieförbandens robot 17, vikt ca 50 kg. Båda används mot sjömål, men 15 är en jävla slägga som delar ett fartyg vid ordentligt träff. Robot 17, baserad på Hellfire, är mer avsedd för små mål, som stridsvagnar.
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
De kan träffa mål på över 200 km. Då behöver vi jämföra med lite dyrare HIMARS raketer.

Jag fick intrycket av komplementet till Archer var raketer som går 50-100 km och är relativt billiga. RBS 15 Mk. I ligger på 70 km och borde kunna fylla denna roll. Fast kostar de 10M sek så blir det snabbt dyrt att skjuta med..
Tänk på att robot 15 bär med sig en stridsspets som väger ca 200 kg. En vanlig artillerigranat, 15,5 cm, väger som jämförelse runt 40 kg.

Himars skjuter för övrigt ballistiska raketer, alltså saker som flyger i en kastbana. Robot 15 beter sig mer som ett lågflygande flygplan, den blir svårare att upptäcka, men blir en mer komplex maskin.
Citera
2022-08-30, 21:51
  #2912
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
De kan träffa mål på över 200 km. Då behöver vi jämföra med lite dyrare HIMARS raketer.

Jag fick intrycket av komplementet till Archer var raketer som går 50-100 km och är relativt billiga. RBS 15 Mk. I ligger på 70 km och borde kunna fylla denna roll. Fast kostar de 10M sek så blir det snabbt dyrt att skjuta med..
Du måste skilja på vad de kan. RBS 15 har ca 200kg sprängmedel. Raketerna ligger på ca 90 kg sprämgmedel. Vi har uppgraderat våra till mk II. Där Rb15ka påstås ha längre räckvidd som 100 km. Men dessa var bara som sjömålsrobotar. Med mk3 fick de även landförmåga. Som vi inte har beställt 2013. Utan våra ännu nyare kommer ca 2025.

HIMARS el GMLRS har en variation av raketer från 70-499 km. Där de kan fungera i olika roller. Den har även prövats som luftvärnsbatteri.

Hur ska denna tänkta förmåga täckas in. Om vi bara har två eller högst fyra lastbilar?

Förhoppningsvis beställer vi fler och nya RBS15KA efter 2025. Som då har räckvidd på 300 km. Och även med landförmåga.

Finland har dragna kanoner, 48 st K9 och beställt ytterliggare 20 st. De har 18 st GMLRS och ett mindre antal 6? ej uppgraderade MLRS. De som enda land har fått beställa två olika GMLRS-ER raketer på 150 km. Ändå skickar de inte något tyngre typ sina MLRS.
Citera
2022-08-30, 22:05
  #2913
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Himars skjuter för övrigt ballistiska raketer, alltså saker som flyger i en kastbana. Robot 15 beter sig mer som ett lågflygande flygplan, den blir svårare att upptäcka, men blir en mer komplex maskin.
Nå er ikke en GMLRS som ankommer målområdet med rundt 3000km/t noe spesielt enkelt mål å ta ut, og ikke er den spesielt stor heller.
Citera
2022-08-31, 00:41
  #2914
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Har vi råd att skicka typ 6-12 st ARCHER. Då det skulle ta ett visst antal år innan vi får de nya?

Antagligen. Jag tror att resonemanget går ut på att det inte är så troligt med ett anfall mot Sverige de närmsta åren ändå..
Citera
2022-08-31, 02:54
  #2915
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
MARS II eller T-122 till exempel.

MARS II är helt beroende av amerikanska raketer, eftersom systemet bara utgör en dyr nedgradering (inkompatibel med M30 GMLRS och äldre raketer) av befintliga M270A1.

T-122 skulle göra oss beroende av Turkiet och är mycket underlägset HIMARS.
Citera
2022-08-31, 03:54
  #2916
Medlem
Kiddieoxos avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/TRG-300_Tiger

Ska man beställa något av Turkiet är väl detta mer aktuellt?

Från tyskland?
https://mobile.twitter.com/AlexLuck9/status/1533009451007234048
__________________
Senast redigerad av Kiddieoxo 2022-08-31 kl. 04:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in