Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
HIMARS verkar inte vara så "enkla" raketer de heller. Hittade en källa som anger 150k USD per raket. Så det är inget man skjuter iväg på måfå som Ryssarna gör med sina oguidade raketer. Hittar som sagt inget pålitligt pris på RBS 15. Kan du slå ut en trupptransport, pansarvagn eller liknande med en robot så är det rent matematiskt värt skottet. Även om det hade varit billigare om du kunnat skjuta med artilleri.
Jag kanske är ute och cyklar men jag tyckte det såg ut som några soldater hade riggat rbs 15 på en klippa i somras. Hela lösningen blir billigare om man inte behöver ett fordon.
Robot 15, alltså själva grejen som flyger iväg, väger över ett halvt ton, det du såg på klippan var antagligen amfibieförbandens robot 17, vikt ca 50 kg. Båda används mot sjömål, men 15 är en jävla slägga som delar ett fartyg vid ordentligt träff. Robot 17, baserad på Hellfire, är mer avsedd för små mål, som stridsvagnar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
De kan träffa mål på över 200 km. Då behöver vi jämföra med lite dyrare HIMARS raketer.
Jag fick intrycket av komplementet till Archer var raketer som går 50-100 km och är relativt billiga. RBS 15 Mk. I ligger på 70 km och borde kunna fylla denna roll. Fast kostar de 10M sek så blir det snabbt dyrt att skjuta med..
Tänk på att robot 15 bär med sig en stridsspets som väger ca 200 kg. En vanlig artillerigranat, 15,5 cm, väger som jämförelse runt 40 kg.
Himars skjuter för övrigt ballistiska raketer, alltså saker som flyger i en kastbana. Robot 15 beter sig mer som ett lågflygande flygplan, den blir svårare att upptäcka, men blir en mer komplex maskin.