Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Som alla förstår så är artilleri mycket billigare att skjuta med. Både HIMARS och rbs 15 användas som regel mot avstånd dit artilleri inte når. Det existerar variationer på räckvidd och payload.
Mitt intryck är att dessa är konkurrenter på marknaden som uppfyller ungefär samma nish. Jag ser inget behov av att ha båda varianterna. Båda systemen är kompetenta och vilket man väljer handlar mer om pris och politik. Jag får intrycket av att rbs 15 är dyrare per enhet men det är svårt att hitta enhetspris.
Visst är artilleri billigare att skjuta med. Men dess vapenbärare kan vara dyrare. Kanske därför vi nu skaffar 20 st till med Grkpbv90. Som är ännu billigare att skjuta med.
Så du anser att det är bättre att offra en Rbs 15. Än att släppa ett par enklare raketer på ett mål som är ca 70 km bort.
V behöver mer artilleri och bättre. Dit dem inte når. Så bör man komplettera med rakart.
RBS 15 behövs också. Det är då billigast att ha dem på lastbil. För att skydda Östersjön m.m.
Det man kan överväga är däremot att inte köpa kryssningsmissiler. Då PrSM, ACTAMS och RBS 15 blir ett bra komplement. Då man nog överväger KEPD 350. Pratar man om JSM-ER så är det en annan sak.