2022-08-30, 12:42
  #2893
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
15 km går ju att skjuta med artilleri. Vi har målsökande granater som slår ut fordon och kan träffa rörliga mål. Som jag förstår det så används vanligtvis Himars mot dyra mål på avstånd över 5 mil. Man kan ladda med olika typer av målsökande raketer för att ha hög träffsäkerhet. Sedan har de även större raketer för längre avstånd.

RBS 15 har ungefär samma förmåga. En ganska dyr men kompentent raket för viktiga mål. Sedan har vi rbs 15 gungnir för längre avstånd. I princip samma möjlighet som finns till Himars.
Missade en nolla 150 km skulle det vara med typ GLSDB. HIMARS kan ta över i räckvidd från 50 km. Dit vårt artilleri inte når. Enligt ö.k. Så skulle man inte skicka. De raketer som har längre räckvidd till Ukraina. Så gränsen verkar ligga på 80-90 km.

Eftersom Sverige låg bakom GLSDB. Och även våra specialgranater. Så kan vi säkerligen presentera olika lösningar. En raket som slår ut 4-6 fordon. Lösningen påbörjades men avslutades inte.Vem vet den enklare PGK tekniken med större vingar skulle nog också kunna utvecklas för en billigare pressionsraket. Även SDB ll som kan styras mot rörliga mål. Dit kommer nog tekniken till raketer också.

Sedan behöver ARCHER II förbättras. Med först 23 l kammare för längre räckvidd. Och möjlighet att kunna ta längre granater. Då vi inte satsar på andra lösningar.
Citera
2022-08-30, 13:06
  #2894
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Missade en nolla 150 km skulle det vara med typ GLSDB. HIMARS kan ta över i räckvidd från 50 km. Dit vårt artilleri inte når. Enligt ö.k. Så skulle man inte skicka. De raketer som har längre räckvidd till Ukraina. Så gränsen verkar ligga på 80-90 km.

Eftersom Sverige låg bakom GLSDB. Och även våra specialgranater. Så kan vi säkerligen presentera olika lösningar. En raket som slår ut 4-6 fordon. Lösningen påbörjades men avslutades inte.Vem vet den enklare PGK tekniken med större vingar skulle nog också kunna utvecklas för en billigare pressionsraket. Även SDB ll som kan styras mot rörliga mål. Dit kommer nog tekniken till raketer också.

Sedan behöver ARCHER II förbättras. Med först 23 l kammare för längre räckvidd. Och möjlighet att kunna ta längre granater. Då vi inte satsar på andra lösningar.
Som alla förstår så är artilleri mycket billigare att skjuta med. Både HIMARS och rbs 15 användas som regel mot avstånd dit artilleri inte når. Det existerar variationer på räckvidd och payload.

Mitt intryck är att dessa är konkurrenter på marknaden som uppfyller ungefär samma nish. Jag ser inget behov av att ha båda varianterna. Båda systemen är kompetenta och vilket man väljer handlar mer om pris och politik. Jag får intrycket av att rbs 15 är dyrare per enhet men det är svårt att hitta enhetspris.
Citera
2022-08-30, 15:49
  #2895
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Som alla förstår så är artilleri mycket billigare att skjuta med. Både HIMARS och rbs 15 användas som regel mot avstånd dit artilleri inte når. Det existerar variationer på räckvidd och payload.

Mitt intryck är att dessa är konkurrenter på marknaden som uppfyller ungefär samma nish. Jag ser inget behov av att ha båda varianterna. Båda systemen är kompetenta och vilket man väljer handlar mer om pris och politik. Jag får intrycket av att rbs 15 är dyrare per enhet men det är svårt att hitta enhetspris.
Visst är artilleri billigare att skjuta med. Men dess vapenbärare kan vara dyrare. Kanske därför vi nu skaffar 20 st till med Grkpbv90. Som är ännu billigare att skjuta med.

Så du anser att det är bättre att offra en Rbs 15. Än att släppa ett par enklare raketer på ett mål som är ca 70 km bort.

V behöver mer artilleri och bättre. Dit dem inte når. Så bör man komplettera med rakart.

RBS 15 behövs också. Det är då billigast att ha dem på lastbil. För att skydda Östersjön m.m.

Det man kan överväga är däremot att inte köpa kryssningsmissiler. Då PrSM, ACTAMS och RBS 15 blir ett bra komplement. Då man nog överväger KEPD 350. Pratar man om JSM-ER så är det en annan sak.
__________________
Senast redigerad av slurppen 2022-08-30 kl. 16:15.
Citera
2022-08-30, 16:33
  #2896
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Så du anser att det är bättre att offra en Rbs 15. Än att släppa ett par enklare raketer på ett mål som är ca 70 km bort.
HIMARS verkar inte vara så "enkla" raketer de heller. Hittade en källa som anger 150k USD per raket. Så det är inget man skjuter iväg på måfå som Ryssarna gör med sina oguidade raketer. Hittar som sagt inget pålitligt pris på RBS 15. Kan du slå ut en trupptransport, pansarvagn eller liknande med en robot så är det rent matematiskt värt skottet. Även om det hade varit billigare om du kunnat skjuta med artilleri.

Jag kanske är ute och cyklar men jag tyckte det såg ut som några soldater hade riggat rbs 15 på en klippa i somras. Hela lösningen blir billigare om man inte behöver ett fordon.
__________________
Senast redigerad av Bortamatchen 2022-08-30 kl. 16:40.
Citera
2022-08-30, 16:42
  #2897
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Som alla förstår så är artilleri mycket billigare att skjuta med. Både HIMARS och rbs 15 användas som regel mot avstånd dit artilleri inte når. Det existerar variationer på räckvidd och payload.

Mitt intryck är att dessa är konkurrenter på marknaden som uppfyller ungefär samma nish. Jag ser inget behov av att ha båda varianterna. Båda systemen är kompetenta och vilket man väljer handlar mer om pris och politik. Jag får intrycket av att rbs 15 är dyrare per enhet men det är svårt att hitta enhetspris.
En M26 raket kan ju inte vara särskilt dyr?
Citera
2022-08-30, 16:56
  #2898
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
HIMARS verkar inte vara så "enkla" raketer de heller. Hittade en källa som anger 150k USD per raket. Så det är inget man skjuter iväg på måfå som Ryssarna gör med sina oguidade raketer. Hittar som sagt inget pålitligt pris på RBS 15. Kan du slå ut en trupptransport, pansarvagn eller liknande med en robot så är det rent matematiskt värt skottet. Även om det hade varit billigare om du kunnat skjuta med artilleri.

Jag kanske är ute och cyklar men jag tyckte det såg ut som några soldater hade riggat rbs 15 på en klippa i somras. Hela lösningen blir billigare om man inte behöver ett fordon.
Når Tyskland bestilte nye RBS15 for K130 Braunschweig-klassen korvetter så sa de at Saab sin andel lød på opp til €140 millioner for opp til 160 RBS-15. Det blir da €0,875 millioner pr missil, eller i underkant av 10 mill svenske kroner.
Citera
2022-08-30, 16:56
  #2899
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
HIMARS verkar inte vara så "enkla" raketer de heller. Hittade en källa som anger 150k USD per raket.

Till det kan fogas att all am till HIMARS måste tillverkas i USA. Visst behöver vi rakart men vi ska inte snöa in just på det systemet, det finns bra europeiska alternativ som medger en större leveranssäkerhet vad gäller raketerna. Sedan måste det såklart vägas in säkerhetspolitiska överväganden, men det väger väl lättare nu när vi ska gå med i NATO och inte behöver upprätthålla en egen transatlantisk länk.

Angående Archer vore det utmärkt om en bataljon skulle skickas österut.
__________________
Senast redigerad av Frontlinjen 2022-08-30 kl. 16:59.
Citera
2022-08-30, 17:02
  #2900
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
En M26 raket kan ju inte vara särskilt dyr?
43k usd enligt denna.
https://www.globalsecurity.org/military/library/budget/fy2000/dot-e/army/00gmlrs.html
Sedan tillkommer själva fordonet/systemet.
Fast de når "bara" 60 km vilket inte är så mycket mer än Archer.

Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Når Tyskland bestilte nye RBS15 for K130 Braunschweig-klassen korvetter så sa de at Saab sin andel lød på opp til €140 millioner for opp til 160 RBS-15. Det blir da €0,875 millioner pr missil, eller i underkant av 10 mill svenske kroner.
Det är förstås betydligt dyrare per enhet än HIMARS. Vet du vilken variant av RBS15 det gäller?
Citera
2022-08-30, 17:02
  #2901
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Till det kan fogas att all am till HIMARS måste tillverkas i USA. Visst behöver vi rakart men vi ska inte snöa in just på det systemet, det finns bra europeiska alternativ som medger en större leveranssäkerhet vad gäller raketerna. Sedan måste det såklart vägas in säkerhetspolitiska överväganden, men det väger väl lättare nu när vi ska gå med i NATO och inte behöver upprätthålla en egen transatlantisk länk.

Angående Archer vore det utmärkt om en bataljon skulle skickas österut.

Har Tyskland verkligen imponerat när det gäller det här med "leveranssäkerhet" på sistone?
Citera
2022-08-30, 17:03
  #2902
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
43k usd enligt denna.
https://www.globalsecurity.org/military/library/budget/fy2000/dot-e/army/00gmlrs.html
Sedan tillkommer själva fordonet/systemet.
Fast de når "bara" 60 km vilket inte är så mycket mer än Archer.


Det är förstås betydligt dyrare per enhet än HIMARS. Vet du vilken variant av RBS15 det gäller?

Är det inte den som når 85km?
Citera
2022-08-30, 17:08
  #2903
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Är det inte den som når 85km?
Det står 60 km på den globalsecurity.org. Det är antagligen en dyrare variant som når 85 km.
Citera
2022-08-30, 17:10
  #2904
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det står 60 km på den globalsecurity.org. Det är antagligen en dyrare variant som når 85 km.
M31 verkar vara den simplaste raketen som existerar för närvarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in