Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Finland har något Sverige saknar, dvs ett totalförsvar och en armé.
Finland har ett omfattande artilleri, Sverige har gått från 0 artilleriförband till två bataljoner ( snart 3).
Så kompetens och förmåga skiljer oerhört mycket.
Går vi med i Nato kan vi dessutom be USA förhandslagra några HIMARS förband i Sverige och tillföra soldater om det smäller.
Svenska FM har fullt upp med att lära sig skjuta GRK och haubits.
Jo men nu svarade du att inget land med Sveriges storlek skulle ha råd. När jag nämnde Finland som exempel så kommer du med andra förklaringar. Hur förklarar du då att ett litet land och fattigare land som Estland vill köpa sex st HIMARS? Sverige behöver också raketartilleri som ett
komplement till vårt eldrörsartilleri. USA har redan bestämt att fyra HIMARS ska placeras i något av de baltiska staterna. För att de ska kunna ge bättre understöd. Så Sverige kommer nog på minst tredje plats. Innan USA kan tänka sig att permanent placera HIMARS i Sverige.
Vi kanske även ska be dem att placera lite korvetter, F35, Abrahams stridsvagnar och några Patriotbatterier också i Sverige. Kanske dags med Nato medlemskap att vi även tar ett visst ansvar. Det förväntar sig de andra Natoländerna.
Sedan behöver vi för de kommande planerna med divisionsartilleri fler eldrörsartilleri. Vilket vi nu beställer med 24 st nya ARCHER. Som säkerligen kommer upp i högre pris än vad en HIMARS kostar. Som jag hoppas får lite förbättringar. Annars har jag som bekant inget emot K9A1 även uppe i norr. Då vi även behöver eldrörsartilleri med dessa funktioner. Då du även efterlyser sådana förmågor som nuvarande ARCHER har svårt att klarar av med liten kammare, kort och litet magasin. Som billigare precisions granater med PGK. Längre skjutavstånd och elduthållighet!
Så beställ åtminstone 12 st beg K9. För att snabbare skynda på vår eldrörsförmåga i norr. För att senare uppgradera de till K9A1. Eller möjligen blandat med redan 4-6 nya K9A1. Bara vi får dem snabbt är mitt förslag. Sedan är det en fördel att båda våra grannländer har samma system uppe i norr.