2022-10-19, 11:29
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Raketartilleri är dyrt och inflexibelt det är öht ingen ersättare för eldrörsartilleri.

Det går dessutom inte att klara korta skjutavstånd med rakart. Haubits kan skjuta kort med övergrader och minsta laddning.

Haubits och rakart är i viss mån överlappande men i huvudsak kompletterande.
Citera
2022-10-19, 12:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Ville bara belysa den kraft tre raket gör på några sekunder. till skillnad mot artilleri.

Nu kommer du med ursäkter som finns inom alla våra system. Då vi har flygplan som exempel men brist på piloter. Vi har redan 24 Norska ARCHER förrådsställda. Vi har väl saker i förråd för att kunna använda dem om vi blir anfallna. Eller snart enligt artikel fem.

Vad jag vet så är Sverige större än Finland. Som har 12 st GMLRS och sex MLRS som de övar med.
Du kanske missade att jag skrev att de hades beställt det senaste inom raketartilleriet, Förmodligen för att de har en stor gräns mot Ryssland. Och räknar då med att kraftfullt slå mot ett eventuellt anfall.

HIMARS etc. kan ingå i divisionsartilleriet.
Finland har något Sverige saknar, dvs ett totalförsvar och en armé.
Finland har ett omfattande artilleri, Sverige har gått från 0 artilleriförband till två bataljoner ( snart 3).
Så kompetens och förmåga skiljer oerhört mycket.
Går vi med i Nato kan vi dessutom be USA förhandslagra några HIMARS förband i Sverige och tillföra soldater om det smäller.
Svenska FM har fullt upp med att lära sig skjuta GRK och haubits.
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-10-19 kl. 12:20.
Citera
2022-10-19, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Finland har något Sverige saknar, dvs ett totalförsvar och en armé.
Finland har ett omfattande artilleri, Sverige har gått från 0 artilleriförband till två bataljoner ( snart 3).
Så kompetens och förmåga skiljer oerhört mycket.
Går vi med i Nato kan vi dessutom be USA förhandslagra några HIMARS förband i Sverige och tillföra soldater om det smäller.
Svenska FM har fullt upp med att lära sig skjuta GRK och haubits.
Jo men nu svarade du att inget land med Sveriges storlek skulle ha råd. När jag nämnde Finland som exempel så kommer du med andra förklaringar. Hur förklarar du då att ett litet land och fattigare land som Estland vill köpa sex st HIMARS? Sverige behöver också raketartilleri som ett komplement till vårt eldrörsartilleri. USA har redan bestämt att fyra HIMARS ska placeras i något av de baltiska staterna. För att de ska kunna ge bättre understöd. Så Sverige kommer nog på minst tredje plats. Innan USA kan tänka sig att permanent placera HIMARS i Sverige.

Vi kanske även ska be dem att placera lite korvetter, F35, Abrahams stridsvagnar och några Patriotbatterier också i Sverige. Kanske dags med Nato medlemskap att vi även tar ett visst ansvar. Det förväntar sig de andra Natoländerna.

Sedan behöver vi för de kommande planerna med divisionsartilleri fler eldrörsartilleri. Vilket vi nu beställer med 24 st nya ARCHER. Som säkerligen kommer upp i högre pris än vad en HIMARS kostar. Som jag hoppas får lite förbättringar. Annars har jag som bekant inget emot K9A1 även uppe i norr. Då vi även behöver eldrörsartilleri med dessa funktioner. Då du även efterlyser sådana förmågor som nuvarande ARCHER har svårt att klarar av med liten kammare, kort och litet magasin. Som billigare precisions granater med PGK. Längre skjutavstånd och elduthållighet!

Så beställ åtminstone 12 st beg K9. För att snabbare skynda på vår eldrörsförmåga i norr. För att senare uppgradera de till K9A1. Eller möjligen blandat med redan 4-6 nya K9A1. Bara vi får dem snabbt är mitt förslag. Sedan är det en fördel att båda våra grannländer har samma system uppe i norr.
Senast redigerad av slurppen 2022-10-19 kl. 13:21.
Citera
2022-10-19, 13:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Jo men nu svarade du att inget land med Sveriges storlek skulle ha råd. När jag nämnde Finland som exempel så kommer du med andra förklaringar. Hur förklarar du då att ett litet land och fattigare land som Estland vill köpa sex st HIMARS? Sverige behöver också raketartilleri som ett komplement till vårt eldrörsartilleri. USA har redan bestämt att fyra HIMARS ska placeras i något av de baltiska staterna. För att de ska kunna ge bättre understöd. Så Sverige kommer nog på minst tredje plats. Innan USA kan tänka sig att permanent placera HIMARS i Sverige.

Vi kanske även ska be dem att placera lite korvetter, F35, Abrahams stridsvagnar och några Patriotbatterier också i Sverige. Kanske dags med Nato medlemskap att vi även tar ett visst ansvar. Det förväntar sig de andra Natoländerna.

Sedan behöver vi för de kommande planerna med divisionsartilleri fler eldrörsartilleri. Vilket vi nu beställer med 24 st nya ARCHER. Som säkerligen kommer upp i högre pris än vad en HIMARS kostar. Som jag hoppas får lite förbättringar. Annars har jag som bekant inget emot K9A1 även uppe i norr. Då vi även behöver eldrörsartilleri med dessa funktioner. Då du även efterlyser sådana förmågor som nuvarande ARCHER har svårt att klarar av. Som billigare precisions granater. Längre skjutavstånd och elduthållighet!

Så beställ åtminstone 12 st beg K9. För att snabbare skynda på vår eldrörsförmåga i norr. För att senare uppgradera de till K9A1. Är även mitt förslag. Sedan är det en fördel att båda våra grannländer har samma system uppe i norr.
Finland har gott om eldrörsartilleri så där fungerar HIMARS/Raket.art som komplement.
Finland har dessutom använt Gradsystem i årtionden. Finska högre officerare förstår hur artilleri fungerar och hur det används.
På svensk sida finns det inga högre officerare som har någon egentlig erfarenhet av sammansatt manöverkrigföring. Sverige har genomfört två egentliga brigadövningar senaste 20 åren med riktiga förband i fält.
Citera
2022-10-19, 14:41
Medlem
Läst att en del skriver om en ny uppgraderad archer. Vet man vad det kommer bli för förändringar? Mindre vibrationer vid skott?
Citera
2022-10-19, 15:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Läst att en del skriver om en ny uppgraderad archer. Vet man vad det kommer bli för förändringar? Mindre vibrationer vid skott?

Sannolikt kommer den att placeras på en förstärkt terränglastbil. Sedan kan man tänka sig kraftigare markstöd (mindre "daller" vid skott) och plats för fler granater.

Annars handlar nästan alla uppgraderingar av traditionellt artilleri om förbättrade styrsystem, mjukvarustöd och anpassningar mot informationssystem.
Citera
2022-10-19, 16:21
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Sannolikt kommer den att placeras på en förstärkt terränglastbil. Sedan kan man tänka sig kraftigare markstöd (mindre "daller" vid skott) och plats för fler granater.

Annars handlar nästan alla uppgraderingar av traditionellt artilleri om förbättrade styrsystem, mjukvarustöd och anpassningar mot informationssystem.

Och större kammare, möjlighet till PGK-tändrör och kanske även lite längre eldrör. Det senare för att matcha den större kammaren.

Utöver det behövs uppgraderingar på både pjäs och ammunition för att kunna verka mot sjömål.
Citera
2022-10-19, 16:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Och större kammare, möjlighet till PGK-tändrör och kanske även lite längre eldrör. Det senare för att matcha den större kammaren.

Utöver det behövs uppgraderingar på både pjäs och ammunition för att kunna verka mot sjömål.

Jag tror problemet med att bekämpa sjömål lättas löses med sjömålsrobot.

Att bygga en sjö-Bonus kan man kanske göra (snabba sjömål flyttar sig ungefär som pansar) men det är ett rätt stort problem att artilleribekämpa sjömål om man inte har integrerat realtids-spaningsmedel med pjäsen, man måste ju skjuta dit fartyget/farkosten är på väg. Det räcker ju inte att träffa "nära nog" utan mitt i målet.

Men visst vore det väl bra med en Kar-cher

(Den intresserade kan läsa på om KA-artilleri, sjömålseldledning och kolla in KARIN.)
Citera
2022-10-19, 17:04
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Att bygga en sjö-Bonus kan man kanske göra (snabba sjömål flyttar sig ungefär som pansar) men det är ett rätt stort problem att artilleribekämpa sjömål om man inte har integrerat realtids-spaningsmedel med pjäsen, man måste ju skjuta dit fartyget/farkosten är på väg. Det räcker ju inte att träffa "nära nog" utan mitt i målet.

(Den intresserade kan läsa på om KA-artilleri, sjömålseldledning och kolla in KARIN.)
Bonus är ju värmesökande. Så de borde fungera ganska bra mot båtar också. Även om ett större fartyg inte sjunker så blir det en jäkla smäll.
Citera
2022-10-19, 17:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Jag tänkte att man kan lägga ett mönster av granater över den estimerade positionen efter granaternas bantid. Då kan man ju täcka in de möjliga undanmanövrerna. Detta i kombination med någon styrning i slutfasen för att få mitt-i-prick.

Integration med flottan är ju såklart nödvändigt. Överlappande förmågor också, skulle armén ha en haubits i närheten av en hamn så kan den ju kopplas upp mot marinens ledningsnät och få koordinater plus eldorder därifrån.
Citera
2022-10-19, 18:33
Medlem
Citat:
Det tror jeg også.
Sør-Korea ser nå på integrasjon av norske NSM på sine K239 Chunmoo multiple rocket artillery system.
https://www.technology.org/2022/10/0...n-for-ukraine/

Polen har bestilt 300 K239 systemer, og Norge ser også på de.
Citera
2022-10-19, 19:11
Medlem
Citat:

Sjömålsrobot är ju dock väsentligt dyrare än eldrörsprojektiler, kan skjutas ned och syns som inkommande.
Ett par haubitsar som avfyrar en salva kan orsaka rejält med problem - svåra (väldigt svåra) projektiler att se på radarn, och motåtgärder bortom undanmanöver finns inte.

När fienden kommit så nära inpå land så att haubits kan användas, är det väldigt dyra robotskott som man skulle skicka istället i sådana fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in