Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Du missade tydligen ordet ungefär i mitt förra inlägg.
De enda jag känner till, med RBS 15, har bara fyra robotar. Det bör dock inte påverka enhetens stealthegenskaper i närheten lika mycket som en tredje robot, alltså en extern utöver de två interna, på F35. Och bortsett från att lastbilen kanske blir jobbigt hög eller bred bör det inte vara någon större teknisk utmaning att bulta fast en femte och en sjätte robot, med i stort sett oförändrade stealthegenskaper.
Går man ner i storlekar på kustrobotar så är det väl inte omöjligt med sex stycken. Men nuvarande storlek på RBS 15 så ser jag inte bara fördelar med sex robotar på lastbil.
Norge provar självgående lastbilar med NSM. Där de vid proven bara har två tuber. Teoretiskt borde de kunna ha upp till sex robotar på vanlig lastbil. Då dessa är mindre och lättare.
Tittar man rent teoretisk så ger våra kommande RBS 15 med fyra st på Gripen E. Mer effekt mot två mål då man normalt skjuter tydligen två robotar mot exempelvis större fartyg. Där stridsdelarna med 200 kg ger mer effekt. Mot exempelvis JSM som bara har 125 kg vardera. Sedan blir ju även RBS 15 ca 200 kg tyngre så att det gör i princip att vi kan lyfta med mindre vapen eller extra tank.
Att de teoretiskt även skulle kunna verka mot ett tredje större mål. Frågan blir i dessa fall räcker det med två JSM eller måste de använda en tredje JSM. Har de däremot mindre mål så kan de välja att verka med en robot mot sex mål. Där vi kan verka mot fyra mål. Där verkan mot mål kanske blir med för stor effekt. Då exempelvis infrastruktur i hemlandet förstörs onödigt mycket. Om vi väljer att använda det vapnet.
Däremot har F 35A vinsten med dolt vapenutrymme. Att man inte ska se vad för vapen de lyfter med. Eller generellt har i vapenutrymmet. Samt med deras Steahlt.
Nu ska ju RBS även kunna verka som en light kryssningsmissil med knappt halva stridsdelen. Fördelen är att den kan verka ca 300 km bort mot JSM ca 180 km bort. Där JSM är anpassad för F35A vapenutrymme. Då det finns andra lösningar för kryssningsmissiler.