Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-08, 23:01
  #3769
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Ja, och det är därför det finns utomstående experter som gör utredningar. Trodde du att politikerna själva har skrivit alla utredningar som gjorts kring detta projekt?



Jag förstår inte varför jag skall bevisa detta? Att bara ta upp en antydan visar på nivån i diskussionen.
Om jag faktiskt skall ta och svara på din fråga så tror jag faktiskt att om man har avancerat till den nivån på tex trafikverket att man har något att säga till om i detta projektet så är man troligen inte orolig för att förlora jobbet.

En uppmaning till dig för att lyfta diskussionen till en vettigare nivå, så tycker jag att du kan arbeta med följande frågeställning:
- Hur många personen bor i StorGöteborg om 15-20-30+ år?
- Hur ser behovet av transporter ut? Restid etc? Är det ett problem? Hur kan det lösas? Skall det lösas med bussar spårvagnar? Kan man få in fler bussar/spårvagnar på den redan fullbelastade korsvägen, centralstationen etc.
-



Nej, men jag tror nog att man har en lite mer objektiv process jämfört med tex motståndare i denna tråd som resonerar "Ja men det går väl att lösa genom ..."
Vettigaste förslaget som jag, med min bristande kompetens inom stadsplanering, har sett är Västlänken. Det innebär inte att jag tror att det är en perfekt lösning, jag skulle bland annat tro att det vore vettigare om man kunde trolla iväg Hagastationen till Järntorget (mer bytesmöjligheter), men det finns hus (Haga) som behöver flyttas då.

För övrigt var det du som tog upp vinstintresse hos myndigheter, då kontrade jag med att ta upp de som utgör myndigheterna, tjänstemän, som liksom vanliga dödliga kan ha egna intressen. Vilket inte ska påverka deras tjänsteutövning.
Citera
2015-03-08, 23:17
  #3770
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Det vore väldigt kul att få reda på hur du har kommit fram till att "väldigt få personer kommer ha nytta av västlänken", när det finns andra som faktiskt jobbar med detta på professionell nivå och har kommit fram till motsatsen.
Och nej, myndigheter är inte vinstdrivande och har således inget ekonomiskt intresse i frågan

Ja det är "nytta" för dom som bor söder om Göteborg, som t ex Kungsbacka, Falkenberg, Halmstad. Det sägs att det kommer krympa avstånden. Men frågan är om det verkligen kommer göra så stor skillnad i tid. Är det värt att man kommer gräva upp delar av Göteborg helt och hållet. Som t ex Korsvägen och Haga-området. Hur kapaciteten ser ut från främst södergående, men även vid centralstationen kan jag så klart inte i detalj.

Men har svårt att se att det som finns idag inte räcker till kapacitetsmässigt när det gäller järnväg söderifrån. Däremot centralstationen är proppad, men det är en helt annan femma, men behöver inte bygga 6 km järnvägstunnel genom centrum pga det.

Den stora flaskhalsen är centrum, dvs I Göteborg. Hur mycket kommer det problemet lösas med att bygga en tågtunnel, där det enda nya (förutom själva tunneln), är egentligen stationen Haga. Korsvägen finns det redan en station vid Liseberg idag.

Vet att det "parti" som är motståndare till länken nyligen kom med ett förslag på en spårvagnsring runt staden. Kom inte ihåg detaljerna, men min poäng är att jag är tveksam till att detta är det effektivaste sättet att bygga.

Sen det jag skrev var väl faktiskt att det är ett dåligt bygge för främst Göteborgarna, och att dom inte kommer ha mycket nytta av tunneln. Klart att dom som bor i t ex Varberg och sällan är här skiter i om staden är ett enda stor byggarbetsplats. Dock tvivlar jag som sagt på att ens dom kommer ha stor nytta av tunneln, förutom att den är cool.

Sen kan man se vem som kommer betala den främst. Jo Göteborgarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
8 år och 2 nya stationer. Vid centralstationen finns redan en station, kallas centralstationen, som kommer få högre kapacitet.

Däremot kan tjänstemän ha ett ekonomiskt intresse i frågan eftersom de kommer vara sysselsatta på jobbet till ca 2026. Men det är lite foliehattvarning i det resonemanget.

Sant centralstationen är en flaskhals idag och ganska trångbodd. Men som sagt man måste inte bygga 6 km tunnel genom centrum pga det.
Citera
2015-03-08, 23:31
  #3771
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Ja det är "nytta" för dom som bor söder om Göteborg, som t ex Kungsbacka, Falkenberg, Halmstad. Det sägs att det kommer krympa avstånden. Men frågan är om det verkligen kommer göra så stor skillnad i tid. Är det värt att man kommer gräva upp delar av Göteborg helt och hållet. Som t ex Korsvägen och Haga-området. Hur kapaciteten ser ut från främst södergående, men även vid centralstationen kan jag så klart inte i detalj.

Men har svårt att se att det som finns idag inte räcker till kapacitetsmässigt när det gäller järnväg söderifrån. Däremot centralstationen är proppad, men det är en helt annan femma, men behöver inte bygga 6 km järnvägstunnel genom centrum pga det.

Den stora flaskhalsen är centrum, dvs I Göteborg. Hur mycket kommer det problemet lösas med att bygga en tågtunnel, där det enda nya (förutom själva tunneln), är egentligen stationen Haga. Korsvägen finns det redan en station vid Liseberg idag.

Vet att det "parti" som är motståndare till länken nyligen kom med ett förslag på en spårvagnsring runt staden. Kom inte ihåg detaljerna, men min poäng är att jag är tveksam till att detta är det effektivaste sättet att bygga.

Sen det jag skrev var väl faktiskt att det är ett dåligt bygge för främst Göteborgarna, och att dom inte kommer ha mycket nytta av tunneln. Klart att dom som bor i t ex Varberg och sällan är här skiter i om staden är ett enda stor byggarbetsplats. Dock tvivlar jag som sagt på att ens dom kommer ha stor nytta av tunneln, förutom att den är cool.

Sen kan man se vem som kommer betala den främst. Jo Göteborgarna.



Sant centralstationen är en flaskhals idag och ganska trångbodd. Men som sagt man måste inte bygga 6 km tunnel genom centrum pga det.
Även Brunnsparken är ganska full av kollektivtrafik, kan utsocknes folk slippa passera där så blir det mer plats i göteborgarnas älskade spårvagnar.

Korsvägens nuvarande station, alltså Liseberg, ligger på andras sidan E6 (eller alldeles under), den kan inte heller trafikeras på ett smidigt sätt av norrgående tåg som vill stanna vid Centralstationen.
Citera
2015-03-09, 21:24
  #3772
Medlem
"Tusentals människor demonstrerade under lördagseftermiddagen mot trängselskatten och den planerade Västlänken i Göteborg."

"Det kändes speciellt att stå på Gustav Adolfs torg, där har nu arbetet med att förstärka kajkanten blivit försenat för att det är så besvärligt att bygga i lera. Det var på ett sätt en otäck inramning, för det är ju så det kommer bli i stora delar av stan om Västlänken byggs, säger Lena Larsson, presskontakt på Folkinitiativet."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...mot-vastlanken
Citera
2015-03-09, 23:11
  #3773
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reparador
"Tusentals människor demonstrerade under lördagseftermiddagen mot trängselskatten och den planerade Västlänken i Göteborg."

"Det kändes speciellt att stå på Gustav Adolfs torg, där har nu arbetet med att förstärka kajkanten blivit försenat för att det är så besvärligt att bygga i lera. Det var på ett sätt en otäck inramning, för det är ju så det kommer bli i stora delar av stan om Västlänken byggs, säger Lena Larsson, presskontakt på Folkinitiativet."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...mot-vastlanken
Försenat är det tydligen, men om orsaken hon uppger stämmer, vilket jag inte vet (och jag litar inte på henne), så är hennes slutsats fel.

Undrar vad hon hade sagt om det inte var försenat.
Citera
2015-03-11, 14:56
  #3774
Medlem
Citat:
I dag fattade kommunstyrelsen ett beslut om hur mans ka hantera resultatet av folkomröstningen. Efter votering gick de rödgrönas förslag iogenom med 7-5. SD avstod från att rösta. Martin Wannholt, som profilerat sig i den här frågan, var inte på plats
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....tten-blir-kvar
Citera
2015-03-20, 16:35
  #3775
Medlem
beaver_ses avatar
Har en bok (någonstans ,) som med både text och bilder visar den enorma pålningen Göteborg står på, hamnen inte minst. Hur som så är det lite riskfullt tycker jag att börja holka ur grunden till Staden, sen det som jag ser det allvarligaste är vattenhöjningen i framtiden. Och det vet alla att när det blir för vått i lerlagren så skiktar de sig och glider isär...
Så jag förstår inte heller att de vågar bygga så mycket bostäder längs älvens kanter.

Trängselskatten, lägg upp en lista över de som inte behöver betala den. Så vi får se hur många av de som vill ha skiten med som inte kommer att betala för den, sosse hulten smiter väl undan...

Och hur kommer det sin att bilisterna skall betala för de som nyttjat lokaltrafik och tåg?
Kan vi straffbeskatta politiker att stå för största delen av kostnaderna för invandringen på samma sätt?

Sist, att de redan har ljugit om kostnaderna är en stor orsak att stoppa skiten.
Citera
2015-03-20, 19:44
  #3776
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Har en bok (någonstans ,) som med både text och bilder visar den enorma pålningen Göteborg står på, hamnen inte minst. Hur som så är det lite riskfullt tycker jag att börja holka ur grunden till Staden, sen det som jag ser det allvarligaste är vattenhöjningen i framtiden. Och det vet alla att när det blir för vått i lerlagren så skiktar de sig och glider isär...
Så jag förstår inte heller att de vågar bygga så mycket bostäder längs älvens kanter.

Trängselskatten, lägg upp en lista över de som inte behöver betala den. Så vi får se hur många av de som vill ha skiten med som inte kommer att betala för den, sosse hulten smiter väl undan...

Och hur kommer det sin att bilisterna skall betala för de som nyttjat lokaltrafik och tåg?
Kan vi straffbeskatta politiker att stå för största delen av kostnaderna för invandringen på samma sätt?

Sist, att de redan har ljugit om kostnaderna är en stor orsak att stoppa skiten.
Lertunneldelarna kommer inte grävas under hus, bortsett från Liseberg, men där verkar det byggas om samtidigt. Tunneln ska, enligt Trafikverket, klara en vattennivähöjning på 4 meter. Om vattnet stiger så mycket så kommer det finnas två saker att göra i stan. Kanotpaddling på Östra hamngatan och tågåkande under stan.
Citera
2015-03-20, 22:31
  #3777
Medlem
”Västlänken borde kallas Stora tågrånet”

"För Sveriges skattebetalare måste det vara relevant att få veta hur mycket Trafikverket faktiskt har lovat bort i sin budget som till stor del sekretessbelagts. Tunnelbyggen blir ofta dyrare än beräknat!"

http://www.nyteknik.se/asikter/debat...cle3895103.ece
Citera
2015-03-27, 10:18
  #3778
Medlem
"Trafikverket: ”Vi kan bygga - både i lera och under städer”

REPLIK. Kostnaden för Västlänken är fullt jämförbar med andra liknande projekt. Av de nio storprojekt som öppnats för trafik sedan Trafikverket bildades 2010 har samtliga utom två legat under eller inom budget, skriver Bo Larsson, projektchef på Trafikverket."

http://www.nyteknik.se/asikter/debat...cle3896590.ece
Citera
2015-04-08, 12:31
  #3779
Medlem
" Västlänken - Vem ska man lita på?

SLUTREPLIK. Båda sidor beskyller den andra för desinformation eller
"hittepå". Det behövs en seriös och oberoende granskning av nyttan
med Västlänken, av kostnaderna och av grunderna för besluten, skriver
Ann-Marie Pendrill."

http://www.nyteknik.se/asikter/debat...cle3898066.ece
Citera
2015-05-11, 16:16
  #3780
Medlem
esamawutas avatar
Det är tyst om ockret med de olagliga avgifterna och det är klart att inga politiker vill yttra sej i bifogad artikel. Tilläggen för obetalda förseningsavgifter räknas in som en tillgång i kommunal bokföring. Det blir alltid några extra kronor att spela med. http://www.expressen.se/gt/ledare/de...ger-skuldberg/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback