2009-08-21, 17:29
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Frågeställningen var alltså hurvida hurvida antalet olyckor är fler utanför skolor än på andra ställen inom tätbebyggt område, före och efter 30 begränsningen infördes. Dina källor säger inget om detta.

Det är skrattretande hur urbota korkad du är. Det krävs inte mycket för att lista ut att de källorna jag påvisade även går att applicera på vägar utanför skolor. Du har däremot inte framlagt dina påstådda källor om att det inte skulle stämma eller rentutav vara motsatsen.

Ja, staten, eller rättare sagt de myndigheter som bestämmer trafiklagarna är i dessa fall troligtvis betydligt bättre på att avgöra vad som är bäst. Inte en liten förvirrad nippertippa som du. Eller du kanske har en tung utbildning i trafiksäkerhet som vi andra inte vet om?

Dessutom kan man med din argumentation i princip avskaffa alla lagar eftersom människor ändå vet bättre än staten. Det skulle resultera i ett väldigt lyckat samhälle.
Citera
2009-08-21, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinson
Vad tycker du själv? Att var och en ska bestämma vilken hastighet som ska gälla i trafiksituationer? Då försvinner alltså vitsen med körkort och alla kan från och med vad föräldrarna anser vara lämplig ålder ut och köra i trafiken. Var och en bedömer ju ändå vad som är sunt förnuft eller inte.

Perfekt då kan jag alltså dricka två eller tre öl och sen ut och köra, för då kör jag ju ännu bättre än vanligt!

Nä.. du får nog rannsaka dig själv och inse att hastigheter och skyltar finns i trafiken av någon anledning om man grunnar lite djupare över situationen och vad som kan hända. En smal och krokig landsväg brukar oftast ha 70km/h som högsta tillåtna hastighet.. och nej det är inte lämpligt att köra 110-120km/h på en sån väg.. tro mig jag har själv testat. Självklart är jag fullt medveten om att bilens egenskaper spelar en stor roll i hur man kan köra med en bil på landsväg!

Det är absolut inte logiskt att man kör 60-70km i innerstan, eftersom det både är trafik och allmän rörelse i en storstad. Av den enkla anledningen att du inte hinner bromsa eller ens reagera om någon kör ut mitt i vägen. Även OM det är fullt MÖJLIGT att köra så fort!

Din diskussion håller inte alls! DU kanske klarar av att köra efter eget huvud (vilket jag faktiskt betvivlar), MEN det betyder inte att alla andra i trafiken gör det! Vi skulle med största säkerhet se fler dödsolyckor i trafiken.

Slutlig fråga, har du tagit B-kort ännu?

Jo fast motorväg med 4:a filer som har 90 är ju bara idiotiskt. Speciellt i kombination med att man inte får köra om på insidan när folk inte utnyttjar högra filen. Dessutom 30 överallt hjälper ingen, innan var det bara vid skolor etc och då höll man det nu är det poppis att ha 30 överallt. Sätter man upp skyltar med oförsvarbara låga hastigheter får man väl inse att folk bryter mot dom.

Vet många vägar här där jag bor där 90% av bilisterna bryter mot hastigheten pga denna anledning.

Men helt klart fyller det ett syfte att ha 50 i tätort osv och att hålla den.

Sen kan vi ta bort alla cyklister också alt. börjar böta dom hårt. Vet inte hur många gånger jag sett folk cykla mot rött, enkelriktat och cyklat över övergångsställen utan att kolla.
Citera
2009-08-21, 17:41
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukisdjuret
Jo fast motorväg med 4:a filer som har 90 är ju bara idiotiskt. Speciellt i kombination med att man inte får köra om på insidan när folk inte utnyttjar högra filen. Dessutom 30 överallt hjälper ingen, innan var det bara vid skolor etc och då höll man det nu är det poppis att ha 30 överallt. Sätter man upp skyltar med oförsvarbara låga hastigheter får man väl inse att folk bryter mot dom.

Vet många vägar här där jag bor där 90% av bilisterna bryter mot hastigheten pga denna anledning.

Sen kan vi ta bort alla cyklister också alt. börjar böta dom hårt. Vet inte hur många gånger jag sett folk cykla mot rött, enkelriktat och cyklat över övergångsställen utan att kolla.

Håller med dig till det mesta. Vad som behövs och som också mer och mer implementeras är fler olika hastigheter. I vissa fall kanske det är bättre med 40 än 30 eller 50.

Jag cyklar mer än vad jag kör bil men håller med dig om det sista du säger. Men jag ser snarare fler cyklister än att "ta bort dem helt".

Vad som däremot behövs och nu utgår jag från Stockholm, är fler och bättre cykelvägar som är skilda från bilväg och trottoar för fotgängare.
Citera
2009-08-21, 17:45
Medlem
Martinsons avatar
Citat:

Grattis. Där har du en bra anledning till varför det är och ska förbli 30km/h på vissa sträckor inom tätorten.

Håller dock med dig fullständigt i övrigt att de borde sättas upp dryga böter för deras företeelser också.
Citera
2009-08-21, 18:01
Medlem
Citat:

En MV med 4a filer i vardera riktning har väl knappast 90?

30 överallt är faktiskt rimligt i innerstäder och villakvarter, med reservationen att gatan ska vara utformad för den hastigheten. De fyrfiliga trafiklederna vi ser på många ställen med 50 genom städer, det håller ingen. 60 är en bättre lösning i många fall.

Vet inte hur många gånger jag sett mig för när jag cyklar på en cykelbana där en väg korsar (genomgående cykelbana), bilisterna ska lämna mig företräde enligt trafikförordningen, inte händer det. Eller om jag kommer cyklande på huvudled eller kommer från höger där högerregel gäller. Inte blir jag insläppt, trots att jag framför ett fordon enligt lagtext.

En väg som är dimensionerad för 50, men som är skyltad och enligt LTF satt till 30, det efterlevs inte. Lösningen är ju att smalna av vägen, samt att ta tillvara området som blir över t.ex. för att bygga gångbana/cykelbana. En bra lösning.

Men för att återgå till ämnet:

Svar; Nej, det finns ingen anledning för mig att bli irriterad på andra, jag kan inte påverka dem. Samt i en viss yrkesroll med en viss bil måste man föregå med gott exempel, annars blir det bannor.
Citera
2009-08-21, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
En MV med 4a filer i vardera riktning har väl knappast 90?

30 överallt är faktiskt rimligt i innerstäder och villakvarter, med reservationen att gatan ska vara utformad för den hastigheten. De fyrfiliga trafiklederna vi ser på många ställen med 50 genom städer, det håller ingen. 60 är en bättre lösning i många fall.

Vet inte hur många gånger jag sett mig för när jag cyklar på en cykelbana där en väg korsar (genomgående cykelbana), bilisterna ska lämna mig företräde enligt trafikförordningen, inte händer det. Eller om jag kommer cyklande på huvudled eller kommer från höger där högerregel gäller. Inte blir jag insläppt, trots att jag framför ett fordon enligt lagtext.

En väg som är dimensionerad för 50, men som är skyltad och enligt LTF satt till 30, det efterlevs inte. Lösningen är ju att smalna av vägen, samt att ta tillvara området som blir över t.ex. för att bygga gångbana/cykelbana. En bra lösning.

E4:an norrgående från Järva krog typ. Sen blir det 3 filer och fortfarande 90 en bra bit. Totalt onödigt, antingen kryper man fram där eller så är det tomt och då är det inga problem i säkerhetssynpunkt att köra 110.

Det är såklart fel, borde handla om hänsyn, dock vet jag själv att det ofta är jävla svårt att se cyklister. Vissa har förstått det och visar klart och tydligt vad de vill och då släpper iaf jag dem som vilken bilist som helst. I stan förstår jag inte varför inte mer cyklister kör som bilister dvs ligger mitt i filen istället för till höger det är ju typ 30 och det borde dom väl kunna hålla

Men som bilist är cyklister hatobjekt numero uno så är det bara just för att de flesta skiter i trafikreglerna. Sen var det uppe ett förslag att cyklister ska få köra mot enkelriktat numera också
Citera
2009-08-21, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
De som provar det där med mig får vackert ligga kvar bakom.
Är det t ex 90 går jag ned till 80-85 och lägger mig nära mittlinjen i några mil.

Hoppas jag inte hamnar bakom dig, jag sätter dig i diket ditt as.
Citera
2009-08-21, 21:38
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Nej, människor som kör efter skyltar och inte efter eget omdöme är dumma i huvudet. Det är ett stort problem att många stirrar mer på hastighetsmätaren istället för att se sig om i trafiken och vara lite förutseende.
Ja ha?! Så eftersom jag kan hantera min bil väldigt väl och köra ruggit fort,så behöver jag inte bry mig om att det står ex.vis 70 på skyltarna utan bränna på i enligt mig lämplig hastighet?
Citera
2009-08-21, 21:40
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Precis som annan debattör påpekade ovan, barn har ingenting på vägen att göra. En väg är ingen lekplats.
Älgar,grävlingar,idioter,bönder osv har heller inte något att göra på vägen!
Citera
2009-08-21, 21:46
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Jodå, men det är off topic här. Eddie Meduza sammanfattar det hela på ett bra sätt i låten Jag ger fan i allt: "Myndigheterna tror dom e, ofelbara förmyndare, men då säger jag bara de, TA ER I HÄCKEN!".

Du måste vara ett TROLL det är inte möjligt att du är så korkad? eller?
Citera
2009-08-21, 21:48
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steeeff
Hoppas jag inte hamnar bakom dig, jag sätter dig i diket ditt as.
Ha ha ha!! Tänk om h#n kör lastbil!!

Ligg gärna i röven på mig (kör buss..) för det bekommer mig knappast,när du smiskar in i röven på mitt fordon!!

Men försök få mig gå ut i vägrenen utan att jag vill/kan det!!
(Tror du att du lyckas? Svar-NEJ.)
Citera
2009-08-21, 21:49
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
Du måste vara ett TROLL det är inte möjligt att du är så korkad? eller?
Mycket möjligt!!

Det finns MÅNGA idioter ute i trafiken!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in