Citat:
Ursprungligen postat av mjukisdjuret
Jo fast motorväg med 4:a filer som har 90 är ju bara idiotiskt. Speciellt i kombination med att man inte får köra om på insidan när folk inte utnyttjar högra filen. Dessutom 30 överallt hjälper ingen, innan var det bara vid skolor etc och då höll man det nu är det poppis att ha 30 överallt. Sätter man upp skyltar med oförsvarbara låga hastigheter får man väl inse att folk bryter mot dom.
Vet många vägar här där jag bor där 90% av bilisterna bryter mot hastigheten pga denna anledning.
Men helt klart fyller det ett syfte att ha 50 i tätort osv och att hålla den.
Sen kan vi ta bort alla cyklister också alt. börjar böta dom hårt. Vet inte hur många gånger jag sett folk cykla mot rött, enkelriktat och cyklat över övergångsställen utan att kolla.
En MV med 4a filer i vardera riktning har väl knappast 90?
30 överallt är faktiskt rimligt i innerstäder och villakvarter, med reservationen att gatan ska vara utformad för den hastigheten. De fyrfiliga trafiklederna vi ser på många ställen med 50 genom städer, det håller ingen. 60 är en bättre lösning i många fall.
Vet inte hur många gånger jag sett mig för när jag cyklar på en cykelbana där en väg korsar (genomgående cykelbana), bilisterna ska lämna mig företräde enligt trafikförordningen, inte händer det. Eller om jag kommer cyklande på huvudled eller kommer från höger där högerregel gäller. Inte blir jag insläppt, trots att jag framför ett fordon enligt lagtext.
En väg som är dimensionerad för 50, men som är skyltad och enligt LTF satt till 30, det efterlevs inte. Lösningen är ju att smalna av vägen, samt att ta tillvara området som blir över t.ex. för att bygga gångbana/cykelbana. En bra lösning.
Men för att återgå till ämnet:
Svar; Nej, det finns ingen anledning för mig att bli irriterad på andra, jag kan inte påverka dem. Samt i en viss yrkesroll med en viss bil måste man föregå med gott exempel, annars blir det bannor.