2009-08-28, 11:02
Medlem
nicerpms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capibara
Mythbusters? Knäckt vilken myt? Att färddatorn är bra, eller att bilen drar bensin på tomgång?

Länka gärna till det avsnittet om det ligger ute på nätet nånstans, eller i vart fall en beskrivning av vad de har gjort och kommit fram till.

amöba?

Hittar inte klippet men "den som söker ska finna"
Testet gick ut på att dom testa att dom hade en liter bensin. och dom testade köra normal fart med ac på och långsamt utan ac men med korsdrag i bilen. resultatet vart man vinner på köra sakta utan ac. Top gear har även dom gjort samma test med en cantham super seven! En liter soppa och skulle testa hur man kom längst.. dom körde full attak! Normal körning och krypkörning geus what? krypkörningen på lågt varvtal var det vinnade konseptet.

Alla kan inte vara gearheads. men att blint förlita sig på färddatorn säger är rent ut sagt dumt. för den tar även tiden i beaktning dvs den stämmer inte.

Citera
2009-08-28, 12:15
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosamannen
Jag teoretiserar inte. Sist jag körde hem från Skåne gick det på 4 timmar och 20 minuter. Resan ner tog tio minuter längre tid.

En timmes mer sömn på natten är inte att förakta.
Nej,för tusan! Full fart spar tid! Ju mindre tid man är ute i trafiken,så måste ju risken att bli inblandad i en olycka minska också!

(Jag har också varit 18 och kört som ett hjort-svin.. Norrköping-Örebro under 1 timme Norrköping-Linköping 15 min osv...MEN har kommit fram till att man hade mest otur att man inte fick så mycket info om hur det ligger till med att "spara tid" på den tiden.. Klarade mig bra iofs,inga krockar/avåkningar/böter pga för hög hastighet. )
Citera
2009-08-28, 12:28
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olspar11
Efter många, långa och noggranna studier har jag kommit fram till att MIN bil drar som minst strax över 70. Och jag undrar faktiskt om inte bilar i allmänhet drar mindre i 50 än 30.
I hastighet 50 vs 30 tja,kanske men det är ju mest teori..för SÅ stor skillnad kan det inte vara

Å andra sidan,har man inte råda med den (eventuella)drivmedels ÖKNINGEN,så borde man nog sälja bilen!

ANLEDNINGEN till att köra 50 på 30 sträcka för att det drar mindre bensin?

Tror inte NÅGON köper det!

30 är det av vissa anledningar,dessa anledningar är INTE för att enbart reta folk,eller att det ska dra mer sås!
Citera
2009-08-28, 12:31
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
Hittar inte klippet men "den som söker ska finna"
Testet gick ut på att dom testa att dom hade en liter bensin. och dom testade köra normal fart med ac på och långsamt utan ac men med korsdrag i bilen. resultatet vart man vinner på köra sakta utan ac. Top gear har även dom gjort samma test med en cantham super seven! En liter soppa och skulle testa hur man kom längst.. dom körde full attak! Normal körning och krypkörning geus what? krypkörningen på lågt varvtal var det vinnade konseptet.

Alla kan inte vara gearheads. men att blint förlita sig på färddatorn säger är rent ut sagt dumt. för den tar även tiden i beaktning dvs den stämmer inte.

Läs nästan valfri biltidning... De fall där de testar färd-datorerna,så är det inte alla som stämmer,ibland så stämmer de förskräckligt illa!..
Citera
2009-08-28, 13:03
Bannlyst
Citat:
en hint är att är ju lägre varvtal och ju mindre luftmotstånd bilen får.. ju mindre bensin drar den. Fast du kanske håller samma varvtal på en högre växel

Per minut ja, men inte per mil. Tror du att det blir billigare att krypköra Sthlm-Göteborg på 1200 varv på ettans växel än att ligga i 80 på femmans växel så är du ju helt blåst.

Två frågor:

1. Har du körkort?
2. Vet du vad en växellåda är till för?

Citat:
dvs att låt oss säga att du kör på treans växel med ett varvtal på tex 1500 varv per minut drar bilen nada noll och knapp inget om du kör 30 km/h.
Medans om du kör 50/km/h ökar du dels rullmotstånd från däck! Luftmotståndet ökar mm mm mm mm mm dvs förbrukningen ÖKAR.... .. vill du förstå eller ska vi gå in på ren fysik?

Håll dig till hästar och paraplydrinkar... :yes

Kör man i 50 så kan man köra på högsta växeln, sänker man till 30 måste man växla ner till trean, vilket gör att motorn måste gå fler varv per avverkad kilometer. Skillnaden i luftmotstånd mellan 30 och 50km/h är försumbar i sammanhanget. Först i landsvägsfarter börjar luftmotståndet bli en faktor att räkna med.
Citera
2009-08-28, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av capibara
Mythbusters? Knäckt vilken myt? Att färddatorn är bra, eller att bilen drar bensin på tomgång?

Länka gärna till det avsnittet om det ligger ute på nätet nånstans, eller i vart fall en beskrivning av vad de har gjort och kommit fram till.

amöba?

"Nicerpm" är ett perfekt exempel på en pojkrumsteoretiker som anser sig veta allt om bilkörning och motorer efter att ha spelat Test Drive 1 och övningskört några timmar på konsumparkeringen med pappa.
Citera
2009-08-28, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Jag har lagt fram bevis för mina påståenden, visserligen vägrar du att acceptera dem, men det är en annan sak. Du har däremot fortfarande inte lagt fram några som helst bevis för dina påståenden och framstår fortfarande som en lika stor imbecill.

Ge upp nu, du har fortfarande inte kommit med några källor till dina påståenden. Du förstår inte sammanhanget och fortsätter tramsa. Ingen tar dig på allvar, ditt troll.
Citera
2009-08-28, 15:17
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
"Nicerpm" är ett perfekt exempel på en pojkrumsteoretiker som anser sig veta allt om bilkörning och motorer efter att ha spelat Test Drive 1 och övningskört några timmar på konsumparkeringen med pappa.

I rättvisans namn måste man säga, AmandaPanda, att inte heller du har kommit med några källor till dina påståenden. Däremot verkar du finna mycket nöje i att kalla andra för "pojkrumsteoretiker". Är du möjligen en flickrumsteoretiker?

Kom med lite belägg för dina egna påståenden innan du avfärdar andras så lätt. En viss ödmjukhet hade bara varit klädsam.

Citera
2009-08-28, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda

Jag blir inte heller helt övertygad av alla tester från Mythbusters och TopGear. Skulle gärna vilja höra någon ingenjör från valfri biltillverkare uttala sig om saken. Eller någon som är väldigt insatt i ecodriving. Det måste finnas tester som är mer ingående än att TopGear fyller 1liter i tanken på en sportbil och så får man se hur långt bilen kommer.

Att färddatorn inte stämmer till 100% håller jag med om, men att den skulle visa så fel (dubbla förbrukningen eller mer) i låga farter (20-30km/h) kan jag inte tänka mig.
Citera
2009-08-28, 17:01
Medlem
nicerpm, du har inte lite fel du. Häng med på en tur i min bil så ska du se att momentalförbrukningsmätaren ligger på gott över 1L i 30km/h på 3an, men 0.6L i 120km/h på 6:an.
Senast redigerad av kc- 2009-08-28 kl. 17:03.
Citera
2009-08-28, 17:13
Medlem
BRZMs avatar
Blir alltid irriterad under bilfärd! Ska man ut i en korsning tar bilarna aldrig slut, ska man köra om kommer det möten, har man bråttom ligger en tankbil framför osv osv.
Citera
2009-08-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Blir alltid irriterad under bilfärd! Ska man ut i en korsning tar bilarna aldrig slut, ska man köra om kommer det möten, har man bråttom ligger en tankbil framför osv osv.

Fniss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in