Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Jag har heller inte hävdat något annat. Det vi diskuterar är hurvida staten eller jag själv är bäst lämpad att avgöra vilken hastighet det är säkert att framföra fordonet på en viss vägsträcka vid ett specifikt tillfälle.
Vad tycker du själv? Att var och en ska bestämma vilken hastighet som ska gälla i trafiksituationer? Då försvinner alltså vitsen med körkort och alla kan från och med vad föräldrarna anser vara lämplig ålder ut och köra i trafiken. Var och en bedömer ju ändå vad som är sunt förnuft eller inte.
Perfekt då kan jag alltså dricka två eller tre öl och sen ut och köra, för då kör jag ju ännu bättre än vanligt!
Nä.. du får nog rannsaka dig själv och inse att hastigheter och skyltar finns i trafiken av någon anledning om man grunnar lite djupare över situationen och vad som kan hända. En smal och krokig landsväg brukar oftast ha 70km/h som högsta
tillåtna hastighet.. och nej det är inte lämpligt att köra 110-120km/h på en sån väg.. tro mig jag har själv testat.

Självklart är jag fullt medveten om att bilens egenskaper spelar en stor roll i hur man kan köra med en bil på landsväg!
Det är absolut inte logiskt att man kör 60-70km i innerstan, eftersom det både är trafik och allmän rörelse i en storstad. Av den enkla anledningen att du inte hinner bromsa eller ens reagera om någon kör ut mitt i vägen. Även OM det är fullt MÖJLIGT att köra så fort!
Din diskussion håller inte alls! DU kanske klarar av att köra efter eget huvud (vilket jag faktiskt betvivlar), MEN det betyder inte att alla andra i trafiken gör det! Vi skulle med största säkerhet se fler dödsolyckor i trafiken.
Slutlig fråga, har du tagit B-kort ännu?