Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsylt
Någon som har koll på vilken nation som har de bästa sittningarna just nu? Ska boka in en sittning för ca 70 pers och vill att det ska vara ett vettigt eftersläpp. Helst en fredag, men torsdag och lördag funkar också.
Spontant så känns det som om Lund och eventuellt ÖGs (har de fredagsöppet?) ligger bäst till. Kålles om jag väljer torsdag.
Senast jag var på sittning så var det på Blekingska. Maten var den bästa jag ätit på nation, men eftersläppet var tyvärr under all kritik. Ligger förmodligen för avlägset för att dra dit folk utöver de som r på sittning.
Dina fredagsalternativ är Helsingkrona, Krischan, Hallands, Blekingska och varannan vecka Göteborgs. Min rekommendation där är i första hand Hallands och i andra hand Helsingkrona. De första har god mat och trevliga lokaler samt en oftast välfylld klubb. Helsingkrona har jag visserligen aldrig varit på sittning på, men det är ju alltid roligt med schlagerklubb. Folk har kul, helt enkelt. Göteborgs sittningar är rätt så trista och är det en fredag är det inte "ens" Kålles efteråt. Som du säger har Blekingska god musik och schysst stämning, men man vet aldrig riktigt vad man får efteråt. Jag var där i fredags och det var ruskigt god stämning och lång kö.
På torsdagar har du Lunds, ÖG:s, Göteborgs (varannan vecka) och Malmös. Min åsikt om Göteborgs står fortfarande fast: det är ganska tråkigt. De anstränger sig inte utan lever på att de har Kålles. Kålles i sig är inte ens särskilt bra utan klubben lever sitt eget liv eftersom rätt människor går dit. Kudos till Göteborgs för att de lyckats med det, men ja, ska man på sittning så finns det roligare ställen. Övriga citynationer har jag egentligen ganska dålig koll på vad gäller sittningar.
Blir det istället en lördag står det mellan Wermlands, Malmös, Sydskånska, Lunds och ÖG:s. Wermlands är väl inte jätteroliga direkt även om jag inte direkt har något emot dem. Problemet där är väl att deras klubbar inte är svinroliga. Sydskånska har ganska liten sittningslokal men har god mat. Det man ska tänka på där är väl mest att de kör väldigt hårt på genrebaserade klubbar så ogillar man hiphop är det dumt att gå på sittning där när Svartklubben kör. Det är annars en nation jag alltid har kul på. Lunds, ÖG:s och Malmös sittningar har jag som sagt sämre koll på.
Det generella tipset är nog mest att boka en sittning på ett ställe många kan ha roligt på efteråt. Ni får helt ok mat var ni än är. Mina favoriter om man ser till helheten med både sittning och klubb är nog Hallands, Sydskånska och Blekingska. Bra mat och bra klubbar. Kålles är överskattat, Malmös har ganska sviniga sittningar och Wermlands är mest tråkigt.