2010-08-29, 21:55
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Imorgon gäller det då... jag är så jävla nervös.

Helt rätt. Just på måndagar finns det bara arga, bittra, hårda, elitistiska och arroganta människor ute.

Citera
2010-08-29, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Helt rätt. Just på måndagar finns det bara arga, bittra, hårda, elitistiska och arroganta människor ute.

Exakt vilka papper är det jag ska ha med?

Har tänkt vara där ett tag tidigare för att gå runt och kolla vart jag ska vara och checka omgivningen om man säger så.

Citera
2010-08-29, 22:07
Bannlyst
Citat:
Exakt vilka papper är det jag ska ha med?

Har tänkt vara där ett tag tidigare för att gå runt och kolla vart jag ska vara och checka omgivningen om man säger så.

Vilken utbildning är det du ska börja?
Citera
2010-08-29, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discoverymen
Vilken utbildning är det du ska börja?

Är bara en strökurs.
Citera
2010-08-29, 22:15
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Är bara en strökurs.
Ta med dig id-kort och antagningsbesked. Har du inte fått annan info bör det räcka.

EDIT: strökurser har extremt sällan novischaktiviteter, och sammanhållningen är oftare väldigt mycket sämre än på program. Vill du lära känna folk snabbt och enkelt rekommenderar jag därför engagemang på något vis (vilket jag visserligen sagt många gånger tidigare i den här tråden).
Senast redigerad av FrasseFloyd 2010-08-29 kl. 22:20.
Citera
2010-08-29, 22:15
Bannlyst
Citat:
Är bara en strökurs.

Kurs? Det är ju fan inget du behöver oroa dig för.
Citera
2010-08-29, 22:36
Medlem
Citat:
Lunds kommun borde ändra antagnings reglerna helt och hålet. Tycker de ska ta in folk efter vart de bor och inte efter betyg. Till exempel en från stor stad som ska flytta till Lund och studera hur patetisk låter det inte.
Varför? Vilken nytta skulle det ge? Folk flyttar troligen till Lund eftersom utbildningen där är bättre än i staden de bor, vilket verkar rimligt. Vad ska man göra om man råkar bo i en stad som inte har något universitet?

Citat:
Det finns faktiskt folk som bor i självaste staden Lund men inte har kommit in p.g.a för många sökande och de har hamnat i reservlistan.
Hur är det relevant? Bara för att man bor i Lund behöver man inte vara mest lämpad för utbildningen.

Citat:
Ni får fan ta och ge er och stanna kvar i era äckliga städer så att de som bor i sin egen stad får den platsen ni tar
Så om du var född i exempelvis Piteå så skulle du stanna där istället för att flytta till en riktig studentstad med ett bra universitet?

Det låter mest som att du är bitter för att dina betyg är för dåliga för att ta sig in på det programmet du ville komma in på. Synd för dig, andra var bättre.
Citera
2010-08-29, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sylian
Varför? Vilken nytta skulle det ge? Folk flyttar troligen till Lund eftersom utbildningen där är bättre än i staden de bor, vilket verkar rimligt. Vad ska man göra om man råkar bo i en stad som inte har något universitet?

Nej i princip alla högskolor och universitet inom Sverige har samma program och kurser.

Citat:
Så om du var född i exempelvis Piteå så skulle du stanna där istället för att flytta till en riktig studentstad med ett bra universitet?

Alla städer vill kalla sig för studentstad, de kan väl gå och plugga på högskolor norrut i Sverige.

Fattar du inte att Lunds kommun inte har råd och ta in så många ny blivande studenter till Lund. Det är fortfarande brist på lägenheter i Lund.

Citat:
Det låter mest som att du är bitter för att dina betyg är för dåliga för att ta sig in på det programmet du ville komma in på. Synd för dig, andra var bättre.

Icke relevant har inget med saken och göra och ni är fortfarande inte välkomna. Åk tillbaks med dig till Piteå.
Citera
2010-08-29, 23:04
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Nej i princip alla högskolor och universitet inom Sverige har samma program och kurser.
Lunds universitet är ett av Sveriges bästa lärosäten för samtliga utbildningar. Det är därför bättre kvalitet på den utbildning som ges i Lund än på många andra ställen. Det är alltså inte alls samma sak att läsa ekonomi på Linnéuniversitetet eller Gotlands högskola som på Lunds universitet.

Citat:
Alla städer vill kalla sig för studentstad, de kan väl gå och plugga på högskolor norrut i Sverige.
Men alla städer är inte studentstäder. Återkom när fler än två städer i Sverige på allvar kan kalla sig studentstad.

Citat:
Fattar du inte att Lunds kommun inte har råd och ta in så många ny blivande studenter till Lund. Det är fortfarande brist på lägenheter i Lund.
Lund vinner på att ha så många intelligenta människor som möjligt i staden. Att ge en idiot en studieplats framför en smart bara för att idioten ska få någonstans att bo gynnar ingen, allra minst Lund som stad.

Citat:
Icke relevant har inget med saken och göra och ni är fortfarande inte välkomna. Åk tillbaks med dig till Piteå.
Klart de är välkomna. Styr upp dina betyg istället för att spy galla som en idiot. Man skäms ju nästan över att såna inskränkta åsikter verkligen finns i Lund, som i övrigt är en bildad stad.
Citera
2010-08-29, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Lunds universitet är ett av Sveriges bästa lärosäten för samtliga utbildningar. Det är därför bättre kvalitet på den utbildning som ges i Lund än på många andra ställen. Det är alltså inte alls samma sak att läsa ekonomi på Linnéuniversitetet eller Gotlands högskola som på Lunds universitet.

Men alla städer är inte studentstäder. Återkom när fler än två städer i Sverige på allvar kan kalla sig studentstad.

Lund vinner på att ha så många intelligenta människor som möjligt i staden. Att ge en idiot en studieplats framför en smart bara för att idioten ska få någonstans att bo gynnar ingen, allra minst Lund som stad.

Klart de är välkomna. Styr upp dina betyg istället för att spy galla som en idiot. Man skäms ju nästan över att såna inskränkta åsikter verkligen finns i Lund, som i övrigt är en bildad stad.

Nej det gör det inte.

Vänta och se Sveriges utbildningar kommer vara kassa p.g.a de tar för många in på högskolan o det leder till kvaliteten på utbildningar går åt skogen. Kvalité före kvantitet var ordet.

Nej behöver ingen höjning för mina betyg gick på Väg och vatten hoppade av p.g.a ointresse.
Citera
2010-08-29, 23:21
Medlem
Citat:
Nej, det stämmer inte. Juristexamen kan tas ut i sex städer i Sverige. Det finns ungefär 141 städer i Sverige. Tydligen ska man inte få byta stad, alltså blir det något form av kastsystem, att de som råkar födas i rätt stad får bra utbildning, de andra får dålig utbildning eller ingen alls.

Citat:
Har råd att ta in? Är det inte snarare positivt att mer folk söker sig till staden? Är det bara jag som får utskick från universitet i Sverige som ber mig att flytta dit? Visst är det bostadsbrist, men om man redan bor i Lund har man ju per definition bostad. Bostadsbristen påverkar ju mest folk som vill flytta till Lund, samt folk som vill byta bostad.

Citat:
Det är relevant i den grad att du kommer med påståenden utan grund eller argumentation enbart av bitterhet. Har du några argument för din tes skulle jag gärna se att du ställer upp dem. Ordna gärna upp dem så att det blir tydligt vilka argumenten är och varför resultatet av förändringen skulle vara önskvärt, om det inte kan anses vara uppenbart.

För övrigt är jag inte från Piteå, men låt oss anta att jag var det. Vad skulle jag ha gjort då, struntat i att utbilda mig?

I överlag håller jag med FrasseFloyd.
Citera
2010-08-29, 23:44
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Nej det gör det inte.

Vänta och se Sveriges utbildningar kommer vara kassa p.g.a de tar för många in på högskolan o det leder till kvaliteten på utbildningar går åt skogen. Kvalité före kvantitet var ordet.
Du menar alltså, på fullt allvar, att högskoleutbildningarnas kvalitet blir sämre av att vi har antagningspoäng som separerar de bättre med bättre betyg från de med sämre? Att vi tar in för många är en helt annan diskussion. Se nu till att hålla dig till samma tes du började argumentera för.

Citat:
Nej behöver ingen höjning för mina betyg gick på Väg och vatten hoppade av p.g.a ointresse.
Trist. På VoV torde man lära sig lite logik i samband med matematiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in