Citat:
Ursprungligen postat av BajsExplosion
Trodde alla program hade insparker...

Superbra tips i övrigt! Anmäler man sitt intresse för att vara aktiv i en nation samtidigt som man skriver in sig? Vilken nation rekommenderar du mig?
Jag har svårt att greppa begreppen kår och nation helt... Vad exakt är det för något och vad är skillnaden mellan dem? Jag vet att man kan ha sittnig och så på nation. Men vad händer där när det
inteär helgkväll? Kan vara bra att veta om jag ska bli "kåraktiv"!

I och med att det inte längre är obligatoriskt att vara medlem i någon studentkår (och därmed nation) så kan du numera anmäla dig till en nation och/eller kår precis när du vill så fort du är antagen. Det går säkert alldeles utmärkt att säga att du gärna engagerar dig när du skriver in dig. Vilken nation du vill vara med i beror mest på dig själv. Den enda nationen som verkligen sticker ut kraftigt är Smålands nation, som är uttalat vänster (åt det kommunistiska hållet). Blekingska är enligt mig också lite annorlunda. De kör mycket alternativmusik (har en del egna klubbspelningar) som ett exempel. Blekingska ligger också lite avsides, nära studentbostadsområdet Vildanden i västra Lund. De flesta andra nationer är hyfsat mainstreama, med vissa variationer.
Skillnaden mellan nation och kår är ganska väsentlig. Kåren är specifik för en grupp studenter som studerar inom vissa program/kurser. För dig blir t.ex. Lunds Naturvetarkår aktuell (LUNA). För LTH är det Teknologkåren. De arbetar med frågor som rör just sina studenter. Nationerna är mer till för sociala syften. Det betyder dock inte att kårerna inte jobbar med pubkvällar och sittningar.
Nationernas aktiviteter ligger inte fördelade endast till fredags- och lördagskvällar. Vet inte om det är så längre, men för några år sen hade Lunds nation klubbar tors/lör. Wermlands hade ons/lör. Någon annan kanske ons/fre, eller kanske bara fre. Många har någon form av sittning innan sin klubb, men det varierar. Det får du läsa på om själv
Som sagt är det inte längre obligatoriskt att vara med, men är du inte med så får du heller inte vara med på deras aktiviteter, såsom nattklubbar.
Om biologer festar mycket vet jag inget om

Men man kan väl anta att de är som alla andra!