2012-05-12, 17:55
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsExplosion
Om program så Biologi. Annars har jag lite småkurser att välja på: författarskola och något som heter idé- och lärdomshistoria.

På biologprogrammet är det ju inte riktigt som på LTH. Det finns kanske någon form av nollning, men den är i så fall mycket mindre omfattande än på LTH. Det betyder ju dock inte att du inte lär känna dina kursare på ett bra sätt.

Andra tips:

* Engagera dig i en nation. De gör allt möjligt. Luncher, baler, nattklubbar (oftast 2 kvällar per vecka)... massa annat. Läs på deras hemsidor. (Utgå från Akademiska föreningen / Studentlund).
* Bli kåraktiv! De har en massa utskott som behöver hjälp.
* Bo på korridor! Uppenbara möjligheter att lära känna andra studenter, och deras kompisar... och deras kompisar. Korridorsfester är inte heller fel
* Träna på Gerdahallen! Absurt mycket studenter, och väldigt billigt att träna (årskort brukar ligga på 1400 kr)
Citera
2012-05-12, 17:56
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackkontot
För en som ska ge sig på industriell ekonomi vid LTH då?
I är en del av M-sektionen. Förutom det jag skrev ovan så kan man hitta på en massa med sektionen. Dessutom så har ju alla sektioner en omfattande nollning som är en massa skoj!
Citera
2012-05-12, 18:05
Medlem
BajsExplosions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
På biologprogrammet är det ju inte riktigt som på LTH. Det finns kanske någon form av nollning, men den är i så fall mycket mindre omfattande än på LTH. Det betyder ju dock inte att du inte lär känna dina kursare på ett bra sätt.

Andra tips:

* Engagera dig i en nation. De gör allt möjligt. Luncher, baler, nattklubbar (oftast 2 kvällar per vecka)... massa annat. Läs på deras hemsidor. (Utgå från Akademiska föreningen / Studentlund).
* Bli kåraktiv! De har en massa utskott som behöver hjälp.
* Bo på korridor! Uppenbara möjligheter att lära känna andra studenter, och deras kompisar... och deras kompisar. Korridorsfester är inte heller fel
* Träna på Gerdahallen! Absurt mycket studenter, och väldigt billigt att träna (årskort brukar ligga på 1400 kr)
Trodde alla program hade insparker... Superbra tips i övrigt! Anmäler man sitt intresse för att vara aktiv i en nation samtidigt som man skriver in sig? Vilken nation rekommenderar du mig?

Jag har svårt att greppa begreppen kår och nation helt... Vad exakt är det för något och vad är skillnaden mellan dem? Jag vet att man kan ha sittnig och så på nation. Men vad händer där när det inte är helgkväll? Kan vara bra att veta om jag ska bli "kåraktiv"!

Edit: Just det, festar biologer mycket?
Senast redigerad av BajsExplosion 2012-05-12 kl. 18:12.
Citera
2012-05-12, 18:15
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Trodde alla program hade insparker... Superbra tips i övrigt! Anmäler man sitt intresse för att vara aktiv i en nation samtidigt som man skriver in sig? Vilken nation rekommenderar du mig?

Jag har svårt att greppa begreppen kår och nation helt... Vad exakt är det för något och vad är skillnaden mellan dem? Jag vet att man kan ha sittnig och så på nation. Men vad händer där när det inteär helgkväll? Kan vara bra att veta om jag ska bli "kåraktiv"!
I och med att det inte längre är obligatoriskt att vara medlem i någon studentkår (och därmed nation) så kan du numera anmäla dig till en nation och/eller kår precis när du vill så fort du är antagen. Det går säkert alldeles utmärkt att säga att du gärna engagerar dig när du skriver in dig. Vilken nation du vill vara med i beror mest på dig själv. Den enda nationen som verkligen sticker ut kraftigt är Smålands nation, som är uttalat vänster (åt det kommunistiska hållet). Blekingska är enligt mig också lite annorlunda. De kör mycket alternativmusik (har en del egna klubbspelningar) som ett exempel. Blekingska ligger också lite avsides, nära studentbostadsområdet Vildanden i västra Lund. De flesta andra nationer är hyfsat mainstreama, med vissa variationer.

Skillnaden mellan nation och kår är ganska väsentlig. Kåren är specifik för en grupp studenter som studerar inom vissa program/kurser. För dig blir t.ex. Lunds Naturvetarkår aktuell (LUNA). För LTH är det Teknologkåren. De arbetar med frågor som rör just sina studenter. Nationerna är mer till för sociala syften. Det betyder dock inte att kårerna inte jobbar med pubkvällar och sittningar.

Nationernas aktiviteter ligger inte fördelade endast till fredags- och lördagskvällar. Vet inte om det är så längre, men för några år sen hade Lunds nation klubbar tors/lör. Wermlands hade ons/lör. Någon annan kanske ons/fre, eller kanske bara fre. Många har någon form av sittning innan sin klubb, men det varierar. Det får du läsa på om själv

Som sagt är det inte längre obligatoriskt att vara med, men är du inte med så får du heller inte vara med på deras aktiviteter, såsom nattklubbar.

Om biologer festar mycket vet jag inget om Men man kan väl anta att de är som alla andra!
Citera
2012-05-12, 18:26
Medlem
BajsExplosions avatar
Citat:
I och med att det inte längre är obligatoriskt att vara medlem i någon studentkår (och därmed nation) så kan du numera anmäla dig till en nation och/eller kår precis när du vill så fort du är antagen. Det går säkert alldeles utmärkt att säga att du gärna engagerar dig när du skriver in dig. Vilken nation du vill vara med i beror mest på dig själv. Den enda nationen som verkligen sticker ut kraftigt är Smålands nation, som är uttalat vänster (åt det kommunistiska hållet). Blekingska är enligt mig också lite annorlunda. De kör mycket alternativmusik (har en del egna klubbspelningar) som ett exempel. Blekingska ligger också lite avsides, nära studentbostadsområdet Vildanden i västra Lund. De flesta andra nationer är hyfsat mainstreama, med vissa variationer.

Skillnaden mellan nation och kår är ganska väsentlig. Kåren är specifik för en grupp studenter som studerar inom vissa program/kurser. För dig blir t.ex. Lunds Naturvetarkår aktuell (LUNA). För LTH är det Teknologkåren. De arbetar med frågor som rör just sina studenter. Nationerna är mer till för sociala syften. Det betyder dock inte att kårerna inte jobbar med pubkvällar och sittningar.

Nationernas aktiviteter ligger inte fördelade endast till fredags- och lördagskvällar. Vet inte om det är så längre, men för några år sen hade Lunds nation klubbar tors/lör. Wermlands hade ons/lör. Någon annan kanske ons/fre, eller kanske bara fre. Många har någon form av sittning innan sin klubb, men det varierar. Det får du läsa på om själv

Som sagt är det inte längre obligatoriskt att vara med, men är du inte med så får du heller inte vara med på deras aktiviteter, såsom nattklubbar.

Om biologer festar mycket vet jag inget om Men man kan väl anta att de är som alla andra!
Sitter redan och läser på lite. Blekingska låter intressant faktiskt.
Om en nation har klubbkväll eller liknande - kan vilken student som helst komma in hursomhelst? Eller finns det regler även för studenter?
Om det nu inte blir någon inspark för min del, vad händer istället? Om man läser program kan man ju tycka att något borde arrangeras!

Edit: Glömde att tacka så mycket för alla fina och snabba svar! Tack!
Senast redigerad av BajsExplosion 2012-05-12 kl. 18:30.
Citera
2012-05-12, 18:36
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Sitter redan och läser på lite. Blekingska låter intressant faktiskt.
Om en nation har klubbkväll eller liknande - kan vilken student som helst komma in hursomhelst? Eller finns det regler även för studenter?
Om det nu inte blir någon inspark för min del, vad händer istället? Om man läser program kan man ju tycka att något borde arrangeras!

Edit: Glömde att tacka så mycket för alla fina och snabba svar! Tack!

Blekingska är lite indie. Så gillar du sånt så kör på det! Men det ligger som sagt lite åt nordväst i Lund (Biologihuset ligger på Sölvegatan i nordöstra Lund, vid LTH). Det enda som krävs för att komma in på nationerna är att man är student i Lund, eller att man är student och har ett gästkort. Gästkort kan ordnas av någon som är student i Lund, och gäller för den kvällen. Det kostar några tior vill jag minnas. Övertygad om att du kan hitta denna info på nationernas hemsidor.

Om ni inte har någon nollning så har ni inte. Jag säger inte att ni inte har, men jag vet inte. Googla

Inga problem! Hjälper gärna! Ska själv tillbaka till Lund nu i slutet av juni! Ska återuppta studier på LTH (datateknik), eftersom den examen jag har idag inte genererar tillräckligt mycket jobb som jag är intresserad av. Det är 3-4 år sedan jag pluggade nu, så det jag säger kan vara lite "out of date", så ha det i åtanke.
Senast redigerad av d01sh 2012-05-12 kl. 18:46.
Citera
2012-05-12, 19:31
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Fick igår bekräftat att tjejerna som går ekonomi/juridik tycks vara sexuellt frustrerade och är faktiskt väldigt lätta att få till det med vid berusning. Hett tips till er som ska börja plugga i Lund till hösten!

Det är bara hälften av sanningen. På juridik är tjejerna skitfula, så sexuell frustration är nog bara ett minus här.
Citera
2012-05-12, 19:53
Medlem
BajsExplosions avatar
Citat:
Blekingska är lite indie. Så gillar du sånt så kör på det! Men det ligger som sagt lite åt nordväst i Lund (Biologihuset ligger på Sölvegatan i nordöstra Lund, vid LTH). Det enda som krävs för att komma in på nationerna är att man är student i Lund, eller att man är student och har ett gästkort. Gästkort kan ordnas av någon som är student i Lund, och gäller för den kvällen. Det kostar några tior vill jag minnas. Övertygad om att du kan hitta denna info på nationernas hemsidor.

Om ni inte har någon nollning så har ni inte. Jag säger inte att ni inte har, men jag vet inte. Googla

Inga problem! Hjälper gärna! Ska själv tillbaka till Lund nu i slutet av juni! Ska återuppta studier på LTH (datateknik), eftersom den examen jag har idag inte genererar tillräckligt mycket jobb som jag är intresserad av. Det är 3-4 år sedan jag pluggade nu, så det jag säger kan vara lite "out of date", så ha det i åtanke.
Ska kolla runt själv. Återkommer om jag misslyckas hitta och/eller förstå någonting!
Citera
2012-05-12, 19:55
Medlem
fettotsdagboks avatar
Nån som vet ungefärligt hur lång kötid som krävs för att få boende på mhklund? Jag har varit inne på att plugga i uppsala, men lund lockar även det... har stått i kö strax över två år hos mhklund när det är dags att börja plugga, kan det räcka?
Citera
2012-05-12, 21:00
Medlem
MauroSpockos avatar
Varför är förkortningen för Helsingkrona HB? Står det helt enkelt för Helsingborg? Varför denna diskriminering mot landskroniterna?
Citera
2012-05-12, 23:11
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ska läsa nu till hösten och mitt främsta mål är faktiskt inte själva studierna utan att rycka upp mitt sociala liv rejält. Tips för detta? Ska självklart gå på nollning och så, men är även intresserad av att typ göra något på en nation eller kår. Vad finns det att göra där? Är det lätt att komma in? Ju mer information desto bättre!

Sedan undrar jag liksom var man skaffar sina vänner. Är det den klass man får som man hänger med, eller blir det mer att man träffar annat folk på sittningar/klubb/nation och så?

Supertacksam för svar!
Det gäller att ha kretsar inom olika områden. Självklart lär man känna folk på sitt program, de närmsta av de vänner jag lärt känna i Lund är kursare.

Sedan är korridorsboende ett hett tips! Det är billigt och kul som fan! Det gäller bara att ha lite tur med korridoren så man inte hamnar med 10 lökiga utbytesstudenter från Pakistan..

Självklart även nation. Själv valde jag en av de lite mindre nationerna, lite mysigare stämning och man lär känna alla snabbt. Dessutom drar förmännen efter en för att man ska jobba (har hört att det är tvärtom på de större nationerna!?). Jobba på nation är slitigt men riktigt kul, här träffar du massa sköna människor!

Sedan kan du alltid engagera dej i sektionen, eller kåren, eller något fristående sällskap. Finns oändligt med möjligheter! Kom bara ihåg att du får inte allt serverat på ett fat, du måste anstränga dej lite också, då ger det utdelning!
Citat:
I är en del av M-sektionen. Förutom det jag skrev ovan så kan man hitta på en massa med sektionen. Dessutom så har ju alla sektioner en omfattande nollning som är en massa skoj!
I är en egen sektion, även om dem delar hus med M. Annars håller jag med om allt du sagt
Citera
2012-05-13, 00:43
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Fick igår bekräftat att tjejerna som går ekonomi/juridik tycks vara sexuellt frustrerade och är faktiskt väldigt lätta att få till det med vid berusning. Hett tips till er som ska börja plugga i Lund till hösten!

Jag tror inte att de är frustrerade. Däremot så är det generellt sett oerhört lättknullat i Lund.

MVH Ekonomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in