2011-08-05, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag var alldeles för pessimistisk. Jag fick mitt inbetalningskort igår.
Jo jag fick också mitt igår och då tänkte jag "jävla FrasseFloyd som ljuger på internet"
Citera
2011-08-05, 14:16
Medlem
Jag har lite frågor angående litteraturen. Jag ska läsa till civilekonom och har fått en lista med litteratur som gäller första terminen, alltså första kursen, antar jag.
1.Först är det en lista på ca 9 böcker, ska man köpa alla dessa och är detta en normal siffra på antalet böcker?
2.Sen på baksidan av samma papper finns en till lista med böcker under rubriken "Referenslitteratur", är dessa böcker också något man ska köpa?
3. När är bra tid att köpa böckerna, så fort som möjligt kanske så kan man kolla igenom dom lite innan studierna börjar?
4. Ni som är erfarna med att införskaffa litteratur, vilket sätt är bäst att göra det på? bara köpa det av billigaste bokhandeln eller sitta och jaga begagnat?
Citera
2011-08-05, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newmountain
Jag har lite frågor angående litteraturen. Jag ska läsa till civilekonom och har fått en lista med litteratur som gäller första terminen, alltså första kursen, antar jag.
1.Först är det en lista på ca 9 böcker, ska man köpa alla dessa och är detta en normal siffra på antalet böcker?
2.Sen på baksidan av samma papper finns en till lista med böcker under rubriken "Referenslitteratur", är dessa böcker också något man ska köpa?
3. När är bra tid att köpa böckerna, så fort som möjligt kanske så kan man kolla igenom dom lite innan studierna börjar?
4. Ni som är erfarna med att införskaffa litteratur, vilket sätt är bäst att göra det på? bara köpa det av billigaste bokhandeln eller sitta och jaga begagnat?
Det första du ska göra är att gå till biblioteket, skaffa dig ett lånekort. Gå in på Lovisa (http://lovisa.lub.lu.se/cgi-bin/webgw/chameleon) sök på böckerna, beställ dem och sedan hämta ut dem så fort du kan. Då kan du läsa igenom dem och avgöra vilka du ska köpa och vilka du bara ska låna.
Citera
2011-08-05, 14:33
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:

Jag antar att du ska läsa FEK A likt jag gjorde HT 09 då jag började civilekonom. 9 böcker låter faktiskt lite i överkant om de inte ändrat upplägget. Dessa böcker använde jag under första terminen:

Marknadsföring: 1 bok. Professionell marknadsföring av Björn Axelsson.
Organisation: 1 bok. Minns ej namnet.
Ekonomistyrning: 2 böcker (varav en övningsbok). Den nya ekonomistyrningen.
Redovisning: 2 böcker (varav en övningsbok). Principbaserad redovisning.

OBS: Litteraturen till RBL & Engelskakursen ska absolut inte inhandlas!

Citat:
Om du vill köpa begagnat är det bara att traska in på Andrahandsbokhandeln vid Sparta (nära EC) och handla.
Senast redigerad av Gurkan100 2011-08-05 kl. 14:38.
Citera
2011-08-07, 18:37
Medlem
Läkarnollor! Om ni (och alla andra förstås) vill se hur nollningen går till (Partus.. fetekul fest!)
så spana in den här länken, http://www.facebook.com/video/video.php?v=429665330587&oid=135708913125641&comme nts

Ni måste dock ha Facebook.

Puss.
Citera
2011-08-07, 22:19
Medlem
Mouffettes avatar
Angående kurslitteratur:

Läser t.ex. på kurshemsidan att jag kommer behöva bl.a.
  • Läroboken: "Datakommunikation-en inledande översikt", Maria Kihl, 2. upplagan, Studentlitteratur 2006, ISBN 91-44-00817-1

Då undrar jag, skall jag köpa denna bok begagnat om jag hittar, eller kan man låna sånt från biblioteket?
Citera
2011-08-07, 23:12
Medlem
Dr.Elmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouffette
Angående kurslitteratur:

Läser t.ex. på kurshemsidan att jag kommer behöva bl.a.
  • Läroboken: "Datakommunikation-en inledande översikt", Maria Kihl, 2. upplagan, Studentlitteratur 2006, ISBN 91-44-00817-1

Då undrar jag, skall jag köpa denna bok begagnat om jag hittar, eller kan man låna sånt från biblioteket?
Det kan vara skönt att äga böckerna i början så man känner att man inte hamnar efter, men när du pluggat ett tag kan du lätt låna böckerna från de äldre. Jag köpte bara böckerna under första perioden, sen lär man sig vilka böcker som är viktiga och vilka som är skräp.
Citera
2011-08-07, 23:36
Medlem
Majkles avatar
Själva betalningen för nollningen, hade hört att den skulle betalas i förväg och att man skulle få hem något i brevlådan om det.. Har snokat runt lite efter svar. Men stämmer det alltså att den ska betalas i förväg och inte på plats? I så fall var?
Citera
2011-08-08, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majkle
Själva betalningen för nollningen, hade hört att den skulle betalas i förväg och att man skulle få hem något i brevlådan om det.. Har snokat runt lite efter svar. Men stämmer det alltså att den ska betalas i förväg och inte på plats? I så fall var?

Nu vet jag inte av vilka du ska nollas. Men är det lundaekonomerna så finns all info på http://lundaekonomerna.se - det betalas i förväg.
Senast redigerad av D1891 2011-08-08 kl. 09:59.
Citera
2011-08-08, 14:42
Medlem
Majkles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D1891
Nu vet jag inte av vilka du ska nollas. Men är det lundaekonomerna så finns all info på http://lundaekonomerna.se - det betalas i förväg.

Glömde skriva det, men det är infocom alltså teknologerna..
Citera
2011-08-09, 15:54
Medlem
Caterpies avatar
Tjena!
Har nu blivit antagen till biomedicinska, så är riktigt spänd på att börja universitetet för första gången

Undrar nu vad det finns inom studentlivet att hitta på om man inte är intresserad av att dricka och festa? Finns det t.ex. någon nation eller förening som har en bräd/tv-spelsklubb eller något annat lagom nördigt så är jag intresserad...
Om man väljer en nation bara för att få valet avklarat, kan man sedan komma in på deras lunchrestauranger och dylikt eller är det bara fester som är öppna för alla?
Citera
2011-08-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caterpie
Tjena!
Har nu blivit antagen till biomedicinska, så är riktigt spänd på att börja universitetet för första gången

Undrar nu vad det finns inom studentlivet att hitta på om man inte är intresserad av att dricka och festa? Finns det t.ex. någon nation eller förening som har en bräd/tv-spelsklubb eller något annat lagom nördigt så är jag intresserad...
Om man väljer en nation bara för att få valet avklarat, kan man sedan komma in på deras lunchrestauranger och dylikt eller är det bara fester som är öppna för alla?

Det finns en hel drös andra aktiviteter än festande hos nationerna. Det är bara att gå till det olika och höra sig för. Det kommer sitta folk på alla nationerna som har hand om inskrivningen de första veckorna och det är bara att fråga dom.

Du kommer in på alla nationernas luncher och dylikt så länge du har betalt terminsavgift, och fått ditt studentleg. Smålands nation är också ett undantag, dom är lite störda där och har valt att gå ut ur resten av nationernas gemenskap, så om du bli medlem där kan du bara göra saker på just den nationen!
Hoppas du hittar en härlig Nation!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in